Permalänk
Medlem

Kan inte få min Opty 165 att funka

Hej
Jag Kan inte få min Opty 165 att funka med mitt MSI K8N Diamond Plus Mobo. Varje gång jag startar datorn så går den ca 1 min sen slocknar den.
CPUn funkar bra på mitt gamla Mobo (Asrock 939Dual-SATA).

Visa signatur

Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia.

Permalänk

Har moderkortet stöd för Opteron eller dual-cores? Om inte så kanske moderkortet behöver flashas om till ett nyare bios med stöd för dessa. Tror i alla fall inte att det är något fel på din Opteron - skulle snarare gissa att det är något med moderkortet.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

hur slår den av? Kan det vara så att inte fläkten sitter på ordentligt så att den blir för varm och slår av?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Hinner ens moderkortet med att posta datorns devices (CD/DVD,HDD's etc) ?
Ditt moderkort ska ha fullt stöd för dual-core så där finns de inga problem, d.v.s de är större chans att du själv gör nånting fel.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Den hinner med att posta datorns devices men inte mer än så. Även om jag går direkt in i Bioset så slocknar den efter en liten stund. Så det borde inte ha något med Windows att göra.
Vad är det jag kan göra fel jag har monterat om CPUn flera gånger och samma sak varje gång.

Visa signatur

Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia.

Permalänk

Hinner du kolla upp cpu-temp i bios?
Har du senaste bios (antar jag) ?

Verkar ju vara lite mysko de här. Jag antar att inga ben eller nånting sånt är av.. datorn skulle inte boota alls så de är skitsamma igentligen. En annan sak som dock är väldigt ovanligt men likaväl skulle kunna vara nånting att gå på är om coren på PCB'n har kontakt med IHS'n från insidan, tänkte om de skulle kunna vara ett litet glapp. Coren hinner alltså med att bli så varm så att datorn går in i failsafe-läge. Tro de eller ej men jag har läst om fel som just detta.. dock så är de högst ovanligt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är något med CPUn för den funkade med mitt gamla Moderkort (Asrock Dual-SATA II). Kan det vara PSUn som inte orkar driva grejerna?

Visa signatur

Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia.

Permalänk

Hmmm.. just fan du skrev de jag, aja glöm den idén då. Din PSU ska klara av hela ditt system och mycket till utan problem så där finns inget att oroa sig över.
Nu blev de ju knepigt :s

De ända jag kan rekommendera är att plocka loss lite saker och bara kör med de som är mest nödvändigt. Om du har PCI-gfx så testa ett sånt istället för PCI-E. Använd bara 1x ram-sticka om du nu inte har 1x2048 förstås.

Återigen då: har du senaste BIOS ? och hinner du se vilken temp cpu ligger på inne i BIOS?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag hittade felet det var för hög temp på CPUn ca: 71°C. Hade en Zalman Fan Mate inkopplad till CPU fläkten tog bort den och tempen sjönk till 40°C.
Så även om jag hade Fan Maten upp skruvad på fullt så gav den inte 100% till fläkten.

Tack för alla förslag på mitt problem.

Visa signatur

Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia.