Permalänk
Medlem

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna
Processor: E6600 Ej klockad
Processorkylare: AC Alpine 7
Minne: 2048MB kit Corsair Value S. PC5300 ek klockade
Grafikkort: Powercolor x1950pro ej klockad
Hårddisk: Samsung
Nätaggregat: Arctic cooling ingår i mitt chassi som heter Arctic cooling T2 Pro
Temperaturer: 45C processor vid full belastning typ

Tjena grabbar vill inte vara långrandig med mitt problem men jag sitter på en 2 månader gammal data som gillar att reboota när som helst, något som driver mig till vansinne...

Efter en månad gick jag till stället som byggt ihop datorn och de bytte genast ut mitt näragg utan något snack om saken, detta hjälpte dock inte.

Jag har kört memtest inga problem... samma med speedfans HDkontroll inget konstigt. Temperaturerna är helt ok och ligger för det mesta under 40
på både CPU o Moderkort (alltid vid 38)

på komplett där jag köpt det mesta av grejerna har de sagt att det inte bör vara mina minnen som krånglar utan just nätagget eller moderkortet som flippar ut. Dock har jag sett många som har denna typ av problem och många verkar ha just kombinationen Corsair och detta asus moderkort? är detta en tillfällighet? komparabilitetsproblem?

Det sjuka är att när väl datorn dör kan jag inte slå på den igen me chassiknappen utan denna bara blinkar snabbt till och dör. Det jag måste göra är att ta ut kabeln ur vägguttaget och vänta en stund...

Det jag har testat här hemma är att byta eluttag, detta hjälpte inte (vi har nyligen haft elektriker som mekkat me uttagen).

En grej jag upptäckte nyligen är att mina två minnen sitter i olika slots dvs. det ena sitter i en svart och det andra i ett gult, kan det vara så enkelt att jag ska byta slot?

Evigt tacksam för hjälp,

Från en snubbe som haft detta problem under tiden jag skrivit mitt examensjobb

Plyschen

Permalänk

Har oxå denna planka och kommer troligen att installera allt idag. Har försökt läsa på lite om alla de problem som har varit och ditt är inte direkt unikt, testa följande:

1.Uppgradera Bios
2.Sätt minnena i bara de svarta platserna
3.Stäng av floppyn i BIOS om du inte använder den.
4.Ge minnena lite mer kräm (testa 2.0)

Visa signatur

F.A.Q, Search, Google
==(e6600)==.==(ASUS8800GTS640)==.==(Corsair XMS2 5400)==.==(LG19"ws)

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem sedan jag köpte det här moderkortet. Köpte Corsair Dominator minnen samtidigt, och har ofta fått blåskärmar mm. Tillslut så verkar allt ha lagt av, nu fungerar det inte med Dominator-minnena längre utan jag måste köra med en polares minnessticka. Vet inte om det beror på moderkortet eller minnena, men de riktigt stora problem började just efter att jag uppdaterade bios till 0604.. nån som vet vad som kan vara felet? nån inställning i bios som ändrats? När jag sätter minnena i svarta platserna så tjuter datorn konstant och vägrar starta...

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta moderkort, en Conroe e4300 1.8 ghz och ett par geil 4-4-4-12 2x1gb stickor.

Jag kör bios 0401 och det funkar verkligen klockrent, jag testade dom nyare biosarna men dom funkar inte någe bra när man klockar.

Kör min FSB i 1425 och har en clock på 3210mhz , den är prime stabil och ligger i 45 grader full load (Scythe infinty kylare samt öppet chassi)

Jag är jävligt nöjd, ända som jag fann mycket irriterande var att "Crash Free" ej funkar när man klockar minnena för högt. Om du inte lyckas boota med din nya minnes clock blir du tvungen att antingen resetta via jumper (som sitter helt omöjligt att komma åt) eller så kan du ta ut batteriet vilket jag fann mycket lättare.

Permalänk
Inaktiv

Mitt P5N-E SLI krånglade något OTROLIGT i början. Spontana PFN_LIST bluescreens, nätverkskortsproblem, spontana reboots. Kortet var nära att åka in i majbrasan, men efter en ominstallation så går det riktigt bra.

Byggde ett nytt system åt en kompis, hennes DS3 rev 3.3, E4300 @ 3GHz, 2GB PC5300 DDR2 går som en klocka. Kör hennes system på standardspänning på CPUn och klarar 10 timmar Orthos torturetest. Hade jag vetat att det är så stora skillnader mellan moderkorten så hade jag valt ett DS3 idag. Från asus har jag köpt mitt sista moderkort där.

Permalänk
Avstängd

Samma här, har aldrig sett så många bluescreens som under veckan jag försökte få detta kort stabilt.
Gav upp och köpte ett Asus P5B, klockade upp min E4300 till 3,24GHz/stock kylning på första försöket och det har rullat på utan ett enda problem sedan dess.
Rekomenderas inte...ett riktigt mardrömskort..

Permalänk
Medlem

Var i bios ställer man in volt å MHz för minnena på det här moderkortet??

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk

Att inte Komplett o andra affärer som säljer detta kort bara tar tebax o byter ut skiten!!!

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Eller slutar sälja skiten och säger åt ASUS att kamma till sig..

Permalänk
Medlem

Hm typiskt att man beställer detta kort, å sen ser denna tråd
Allt verkar funngera bra på mitt nya datorbygge med denna planka, men de enda problemet för mig e att bios säger att mitt minne är ett 5300 när ja har ett 6400, å ställer jag in allt manuellt, så funnkar de knappt, då blir de bara bluescreen.

Är det en bios uppdatering som behövs lr, i cpuz står det att ja har 0401 som många säger funnkar bra :/
Just de ja idag blev floppyn lite konstig oxå den vägrar å boota, när ja hade tänkt uppdatera bios, men nej de gick inte...

vilket program? använder ni när ni uppdaterade bios?har hört att uppdatera i windows inte ska va så bra??

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med en ny 500GB Samsung disk på SATAkontrollern. Dock verkar det som att det laggar lite när jag accessar filsystemet. sen får ju ju "removable" i taskbaren. Den vill ja ha bort. nån som har nåt tips?

Permalänk

Har en fråga..
Har alla ni andra oxå problem med ljudkortet??

Höjer jag ljudet till över hälften och inte har nån musik igån så sprakar det uta bara tusan

[edit, nya drivisar fr asus hemsida löste det]

Visa signatur

F.A.Q, Search, Google
==(e6600)==.==(ASUS8800GTS640)==.==(Corsair XMS2 5400)==.==(LG19"ws)

Permalänk

Slutet på min p5n-e saga blev en mycket smärtfri RMA till komplett som dessutom bytte ut kortet till ett dyrare Gigabyte GA-N650SLI-DS4. Snabbt och inga invändningar från deras sida så mitt omdöme om Komplett har stigit rätt så många snäpp

/S

Visa signatur

Livet är inget för nybörjare...

Permalänk
Medlem

fasiken jag som trodde jag hade hittat ett guldkorn i mammakorten och så ser jag denna tråden... tur att ja inte har hunnit beställa kortet då ^^

Vilket kort är att reckommendera om man inte köper detta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Inaktiv

Gigabyte DS3

Permalänk
Medlem

Eller ASUS Commando.. Mycket nöjd med den uppgraderingen efter min RMA..

Permalänk
Medlem

ASUS commando är ju ganska mycket dyrare, vad får man för den extra tusen lappen?
Och söker man på Gigabyte DS3 får man ju upp 4 olika moderkort, vilka skillnader är det?

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

är DS3 lika lättklockat?

Permalänk
Medlem

Verkar så enligt
http://www.overclock.net/intel-motherboards/141321-what-core-...

Taget från testet:

Gigabyte 965P-DS3
The Highs-
• The Price!
• Overclocking capability

The Lows-
• IDE connector layout
• Very picky about DDR2
• Northbridge runs hot
• No Firewire

Thoughts- Really, one of the best boards you will find for ~120 dollars, period. So please, look no more, and click the buy button, because this Gigabyte 965P-DS3 is one of the cheapest boards with a brand name to stand behind it. The poor IDE placement and hot running Northbridge are easily overlooked by the ~500FSB potential overclocking capability and price of this motherboard. Gigabyte also helps the overclocker by releasing constant BIOS updates, plus makes it easy to flash the BIOS. Lastly, there are a ton of simple looking pencil mods that can be done to this board (vCore droop, vDimm mod, vMCH mod), though if done incorrectly, the effects can be detrimental. Thanks Gigabyte for releasing a good bang to the buck board for Core 2 Duo.

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk

Jag har problem att köra mina minnen i dual channel på detta moderkort.
får bluescreens hängningar osv. någon som har något tips för att lösa detta, är moderkortet defekt ?

Om jag kör singelchannel så fungerar det, men när man köpt en ny dator så vill man ju ha maximal prestanda och slippa massa strul.

Permalänk
Medlem

Aktuell status

Någon som vet om dessa kort i dag kan köras 100% stabilt oklockat oavsett minnen(sålänge man håller sig till vad asus anger som kompatibal minnen) med typ 0401 eller senare bios kanske?
Eller man kan vänta sig problem oavsett vad man gör?

Permalänk

hade inte chansat, köp ett annat kort

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

köp ett DS3 istället, mer säkert. iofs så har jag mig klock på 3.1 GHZ 24/7 och minnena i 847 MHZ och har inga problem längre, gjorde ett pencill mod på moderkortet så nu är vcore stabilt också.

Permalänk
Medlem

Mjo rätt övertygad om att gå på ett ds3 eller p5kc istället(ddr3 stöd också). Dock såg att ingen av dom 2 korten har med det minne jag köpt på qvl (corsair 2*1gb cl4 minnen 6400). Så antar att man då även får fundera på hur man ska göra med minnena. Känns tryggare köpa minnen som iaf är med på qvl.

Permalänk
Medlem

Köpte även jag detta kort, och upptäckte i efterhand denna tråd.
Har haft rejält med problem , frysningar, omstarter.
Är ny på klockningsområdet, så det här var väl inte det bästa Mobot att börja med.:)
Men efter lusläsning utav den här tråden har jag (ta i trä) fått den stabil.
Det jag har gjort är:
Uppdaterat till bios 0604 versionen (något jag i efterhand ångrar då jag upptäckte att den låste multipeln.)
Flyttade minnena till dom Svarta slotsen.
Kommit över FSB hål ( hålet startade vid 1166, satte den på 1388 efter någons inlägg här)
Höjt vcore till 1,38
Höjt Volt till minnen 2,08

Men har fortfarande problem med att mina minnen inte vill gå över 800mhz (unlinked)
Innan, så körde jag med det inbyggda klockningsprogrammet och fick då vid +20% upp minnena till 960mhz.
Men efter att jag har trixat med klockningen manuellt klarar den inte ens att köra +20% med inbyggda klockningen, känns som att minnena säger stopp.
Har ingen direkt koll på timings men har satt dom på 5-5-5-12, vad rekommenderas? Är det timings som hindrar att jag inte kommer upp?

Även när jag spelar så känns det som att den mjukt hackar fram ibland, och när jag vänder mig snabbt så hänger inte bilden med. Vad kan detta vara ett resultat utav?

Visa signatur

Aplus Clio + 2x Noctua NF-S12 | Fortron Blue Storm II 500W | Asus P5N-E Sli | C2D E4300 1,8ghz@3ghz 1,38v | 7700-AICu 36c~46c | Corsair Xms2 800mhz CL5 5-5-5-12 2,08v | 7600gt | VF700-AlCu 37c~45c |

Permalänk
Medlem

Jag blir mörkrädd när jag läser det ni skriver och jag lider med er. Hade stora betänkligheter när jag köpte kortet men har inte haft några problem. Jag har i och för sig inte klockat något. Verkar lite som om det kan vara stora skillnader mellan korten en del rular felfritt andra går knappt att använda.

Vore intressant om vi kunde samla våra erfarenheter kring kortet vilka åtgärder som gjort kortet stabilare och hur man smidigast klockar det. Kunde spara folk en massa fallgropar.

Permalänk
Medlem

Hejsan, har nyss köpt det här kortet, men nu är det så att efter jag installerat moderkortet så tar det windows kanske 3 minuter att stänga av sig, det fungerade perfekt på mitt förra moderkort. Den fryser sig alltså på skärmen där det står "Windows avslutas.." i 3 min sen stänger den ner.

Permalänk
Medlem

Jag har då fan obskyra problem med det här kortet, kan inte köra med mer än 1 ramsticka i med nuvarande bios (0401) för då kommer jag inte förbi post. har tankat hem 0608 och lagt på en diskett och körde EZ flash men den snackar om att det inte går att downgrada bioset på datorn, liksom wtf hjälp V_V

EDIT: körde lite memtest med 1 sticka i och beroende på vilken slot jag hade så fick jag mellan 200 och 900 errors på 1 sekund.

EDIT2: minnena skulle ju ha 2.1V, så nu är det fixat och allt gåt gallant

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

gjorde en nyinstallation av windows för datorn frös varannan minut, kvittade vad jag gjorde, surfa, spela, kalkylatorn!!!

nu startar datorn om sig själv.... får BSOD.

http://support.microsoft.com/?kbid=329284

STOP: 0x0000009C (0x00000004, 0x00000000, 0xb2000000, 0x00020151)

Är det cpu:n som varit sönder hela tiden eller har moderkortet dödat den...

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är kanon nöjd med detta kort. Har förvisso bytt ut kylningen (cpu+nb+sb) mot vattenkyling (gammal Zalman Reserator 1:a) och den fungerar kanon. Enda som spökar är den tappar bios inställningarna ibland... sådär var 15:e gång men då räcker det med att stänga av burken i någon minut och starta upp igen.

Kör Windows XP 64bit, kanske det samt vattenkylningen som får datorn att vara stabil. Klarar av att köra 3dmark06 utan problem, senaste körningen gav strax över 9600p, superpi på 16 sek samt kört prime95 parallellt med orthos i över 8h utan fel.

Har ni några frågor om mer hur den är konfad kan ni alltid fråga.

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]