Corsair Flash Voyager

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Den verkar bra, jag skulle personligen dock aldrig betala över 500 kr för ett USB-minne, så mycket annat kan således fungera som ett sådant.

Finns ju en 4 gb version för < 500 kr.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=158382

Lite sugen själv men jag har inte kollat på några andra, blir jämt så förvånad över hur billigt det är
Att jag inte har skaffat mig ett usb-minne än förundras jag lite över.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Är readyboost bara bra om man kör med lite minne? - då ska jag kanske inte räkna med någon häftig prestandaökning om man kör med 4GB minne då?

Sitter och funderar på om man skulle ha någon
nytta av att använda denna när man kör 3D applikationer?
Men det är väl samma sak där , att de tunga beräkningar som
görs beror på processorkraften och dess snabbhet och inte filhämtning.

Vad jag vet är ; att man har stor nytta av mycket Ram-minne med 3D
och 6-8 GB Ram skulle vara det optimala att köra med.

Men jag undrar ändå! om man skulle kunna applicera en så'n hära Flash
voyager GT på 3D-arbete - på något sätt ? och ha nytta av dess egenskaper?

Jag är bara nyfiken på om jag skulle kunna ha nytta av en sådana mackapär?
Förutom att flytta stora arbetsfiler/renderingar?.

Är det någon som vet?

Du kommer antagligen inte tjäna något när du jobbar i 3D applikationen, men när du slår igång din rendering som fyller ditt ram och samtidigt vil fixa med lite annat så kommer du antagligen att ha nytta av readyboost.

Med 4 gb brukar man säga att man inte har någon större nytta av readyboost men det beror ju förstås på vad man gör, utnyttjar du 3,5 gb med något program så har ju bara windows och alla andra program 512 mb kvar att leka med t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Varför har nästan ingen av tillverkarna en bättre lösning för den löstagbara hatten?

Hmmz.. Jag hittade en 512 (som blev 256) MB Jens of Sweden en gång som jag använde som minne. Den hade den sköna lösningen att man fällde in kontakten, så den skyddades av själva "kroppen". Det skulle fungerat bra om det inte var för det att JoS satsade dåligt på kvalitétsgängor.
En lösning som att man typ skjuter in kontakten i kroppen skulle vara en idé, som en mattkniv ungefär.
Man kanske ska modde en! när man väl får råd :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Geil David har en infällbar kontakt; fungerar bra och smidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
För en tusenlapp får man ju en 300GB hårddisk också, så vad är problemet? Helt skilda saker.

Kom att tänka på en sak. Den här har ju två separata minneskretsar, går den ena sönder tappar man all data. Har man en minneskrets och den går sönder, då förlorar man ju fortfarande all data

smart sagt!

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Antingen är man ute efter ett seriös kryptering eller så är man inte det.

Är man inte seriös spelar det i princip ingen roll om det inte finns välkända luckor i det tänkta systemet. Är man seriös så kör man på beprövade och öppna standarder på lika öppen och beprövad mjukvara. Finns ingen USB-tillverkare som erbjuder detta så man får fixa det själv.

Inga problem i sig (ex. http://www.truecrypt.org ) och därför tycker jag att allt säkerhetssnack är rätt obefogat.

Den enda fördelen som ett inbyggt skydd kan ha är att man kanske kan slippa köra någon extra mjukvara (vet inte hur det är med det) men man ska inte räkna med att det ger något ordentligt skydd.

Precis!

Jag reagerade också på att rencensionen talade illa om TrueCrypt, fast detta är seriös kryptering i allra högsta grad.

Hårdvarukryptering är inte ekvivalent med säkerhet, i synnerhet inte om det finns nyckelåterskapningsfunktion. Förinstallerat TrueCrypt är tvärtemot en väldigt bra idé. Sedan är det ju bara att uppgradera gratis till senaste versionen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Finns ju en 4 gb version för < 500 kr.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=158382

Lite sugen själv men jag har inte kollat på några andra, blir jämt så förvånad över hur billigt det är
Att jag inte har skaffat mig ett usb-minne än förundras jag lite över.

Du kommer antagligen inte tjäna något när du jobbar i 3D applikationen, men när du slår igång din rendering som fyller ditt ram och samtidigt vil fixa med lite annat så kommer du antagligen att ha nytta av readyboost.

Med 4 gb brukar man säga att man inte har någon större nytta av readyboost men det beror ju förstås på vad man gör, utnyttjar du 3,5 gb med något program så har ju bara windows och alla andra program 512 mb kvar att leka med t.ex.

Tackar för info'n!

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffis
Kan inte hålla med om att det skall vara extra hållbart, inte om det är byggt som Corsair Flash Voyager GT iallfall. Min USB kontakt föll lös efter cirka 2 månader, den var fastsatt i chippet med 4 tunna ledningar utan något annat stöd. Har man ett hårt skal hjälper det till att fixera USB-kontakten vilket inte ett mjukt gör. Rekomenderas inte.

Jag köpte ett sådant i 1 GB för ett halvår sedan. Blått. Snyggt och bra. Som andra har påpekat drog det lätt till sig damm, men vem bryr sig?? Spelar d någon roll?

Men råkade ut för en "liten olycka". Satt i datasalen i skolan och hade minnet i på framsidan av datorn. Sen n'är jag sträckte mig för att hjälpa en polare jämte, slog jag till minnet med benet och det böjdes. Alltså själva USB kontakten böjdes i förhållande till "kroppen". Efter ett tag gick den av helt. Lyckades dock säkerhetskopiera allt genom att ta av gummi höljet helt och sen hålla ihop usb kontakten med själva usb minnet.
Och där är som Guffis sa 4 trådar som håller ihop det. Sen är det dock även lödat på kanterna.. alltså 2 små lödningar. Så det är kanske inte bästa hållbarheten där.

Men o andra sidan, ska man inte sitta i sparka på ett minne som sitter i datorn. Jag var helnöjd me det minnet och jag tyckte det gick hyfsat snabbt att föra över filer. Jag funderar starkt på att köpa ett 8 GB GT, för då kan man föra över dvd filmer också. Vilket man kanske vill någon gång. Och då är det att rekommendera att man har ett SNABBT minne. Annars tar det evigheter.

Permalänk
Medlem

jag har 2-Gigvarianten av voyager GT, ett av mina bästa köp
fick den för 270 kr från webhallen för ett tag sen, vet ej vad priset är nu

kollar mycket på tv-serier via usb-ingången på min dvd-spelare, så i det avseendet är det perfekt när det tar några sekunder att föra över ett nytt avsnitt av nånting

jag är dock inte så rik att jag skulle kunna köpa en 8-Gigsvariant och inte vara livrädd att tappa bort det eller ha sönder det

vad jag har hört har några amerikanare i en recension av minnet kört över det med en hum-vee och det funkade hur bra som helst efteråt

lite larvigt kanske, men kul!

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en sådan där som har 1ms i access time och få datorn tyst jämnfört med en raptor på 8ms?

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt här sen en månad tillbaka. Köpte det för 968:- på dustinhome (studentrabatt). Det har funkar helt perfekt och är grymt snabbt när man för över större filer.

EDIT: stavning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Varför inte köpa en sådan där som har 1ms i access time och få datorn tyst jämnfört med en raptor på 8ms?

Ja hur funkar det med att köra OS på ett sådant här minne?

Permalänk
Medlem

OS på flashminne

Så vitt jag vet så är flashminne av den typ vi ser i minneskort och på usb-stickor en begränsning i hur många gånger minnet kan skrivas till. Brukar vara kring 200.000 gånger (på samma minnesarea då).

Detta medför att flashminne tyvärr inte ämnar sig till swapfiler eller operativsystem som har ex.vis swap eller temporära filer på minnet.

Mer intressant vore då om man med ex.vis Linux har en ram-disk där temporära filer lagras, och endast skriver till flashdisken när man önskar spara konfiguration.

Själv har jag för avsikt att lagra en virtuell maskin (VMWare) på den, färdig med de applikationer jag behöver för jobbet. Den kan jag kopiera ut till hårddisken där jag avser köra den (i Windows, Mac eller Linux). Detta för att slippa släpa på laptopen överallt.

/T

Permalänk

ska köpa ett för xp light. jag sänker swappen till 2-16mb och ahr en nas för lagring.
jag ska göra det pga ljudnivån. hur länge kommer det funka tror ni?

Visa signatur

Hej