Nätverk mellan mac och linux-pc

Permalänk
Medlem

Nätverk mellan mac och linux-pc

Hej gott folk! Nu sitter jag här o trixar! Vad ja försöker åstadkomma är en linux-server som kör rTorrent som ligger och kollar i en utdelad mapp efter nya torrents o lägger nerladdade i en annan utdelad mapp. Och allt ska kunna nås från min mac! Att få rTorrent att fungera ska jag nog klara av... men nu håller ja på me utdelningnen blir ja helt j*vla galen. Samba fungerar ju inte som de ska! om de e macen de e fel på ellelr linux-burken vet ja ej... men de e bara ibland samba-sharesen dyker upp i findern på macen. detta gäller även för samba-shares som kommer från andra windows datorer i nätverket. Finns det då något annat protokoll man skulle kunna utnyttja? vad använder mac till mac nätverk?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

afs eller nfs funkar båda perfekt till os x, för att inte tala om webdav exempelvis och uppenbarligen smb med då.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Är Linux-burken på hela tiden? Det kan ta lite tid innan utdelningarna dyker upp (,upp till 46(?) min)

Permalänk
Medlem

AFP - Installera netatalk i linux
Så ska de bara va o mounta i OSX sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Är Linux-burken på hela tiden? Det kan ta lite tid innan utdelningarna dyker upp (,upp till 46(?) min)

Japp den är på hela tiden... hur kommer det sig att de kan ta upp till 46 minuter? :S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Earlen
Japp den är på hela tiden... hur kommer det sig att de kan ta upp till 46 minuter? :S

Vet inte men kör på AFS. Det använder jag funkar prima.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Earlen
Japp den är på hela tiden... hur kommer det sig att de kan ta upp till 46 minuter? :S

Är inte säker på siffran men det är något åt det hållet. I ett "Windowsnätverk" blir en dator den som håller reda på allt och den letar inte nya datorer hela tiden.

Permalänk

Det enklaste är väl att montera SMB-sharen manuellt, genom "Gå --> Anslut till server" i Findern. Sedan skriver du bara in datornamn/IP-nummer och sharens namn, ex: smb://lajnix/warez.

Edit: IP-adresser är att födredra om du inte har en DNS-server i nätverket.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"