Asetek forskningsavtal med amerikansk professor

Permalänk
Melding Plague

Asetek forskningsavtal med amerikansk professor

Den danska tillverkaren Asetek har i dagarna tillkännagivit att de har slutit ett forskningsavtal med professorn Massoud Kaviany som arbetar på universitetet i Michigan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kul för dem...

Visa signatur

[ Bärbar ] [ Asus F3Ja :: CoreDuo T2400 :: 2048 Mb :: 120 Gb :: Ati Mobility Radeon x1600 256 Mb :: Vista Ultimate 32 bit]
[ Stationär ] [ Cooler Master Elite :: Xilence 480 W :: Asus M2N-MX nForce 430 :: Athlon64 X2 3800+ :: Scythe Ninja :: 2048 Mb :: Radeon x1950xt 256 Mb GDDR3 :: 160 Gb + 500 Gb :: Vista Ultimate 32 bit + XP :: HP W2207 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Dagens processorer och grafikprocessorer med flera kärnor och många miljoner transistorer skapar en hel del värme vilket vi sett på exempelvis Intels fyrkärniga processorer. Detta skapar behovet för kraftiga kylare, vilket Asetek säljer till återförsäljare världen över. Vad vi sett kommer antalet kärnor inte minska vilket gör att vi bara kommer behöva kraftigare kylare.

Irrelevant tycker jag. Kompressorkylning använder man för att överklocka.
Trenden pekar på att vi får svalare och svalare processorer, tror knappast kompressorkylning kommer vara nödvändigt. Även om antalet kärnor ökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Irrelevant tycker jag. Kompressorkylning använder man för att överklocka.
Trenden pekar på att vi får svalare och svalare processorer, tror knappast kompressorkylning kommer vara nödvändigt. Även om antalet kärnor ökar.

Dom menar väl att det behövs en fetare kompressor idag för att komma ner till låga temps än vad det gjorde för sig, 7 år sedan?

Och jag hoppas iaf att antalet kärnor minskar, fett drygt att skriva program för flera kärnor. En fetingkärna och virtualisering is the shit tror jag, fast jag är ganska dålig på såna där transistorsaker också

Som sagt, kul för dom.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Irrelevant tycker jag. Kompressorkylning använder man för att överklocka.
Trenden pekar på att vi får svalare och svalare processorer, tror knappast kompressorkylning kommer vara nödvändigt. Även om antalet kärnor ökar.

Njae, de blir knappast svalare och svalare. För tillfället har man med gått ner från de i slutet vansinnesvarma P4:orna, men jämför man med t.ex. tidiga P4:or eller P3, så är fortfarande dagens processorer jämförelsevis varma. De presterar dock mycket bättre, så folk står ut med det.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

Vore trevligt om processor tillverkarna började med optiska diskar, eller bytte material eller något, så man inte behövde vare sig fläkt eller heatsink.

Ser iaf fram emot Penryn med 45nm och 35w TDP.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!