MSI K9N Platinum "Kärnkraftverks Edition" [FILM]

Permalänk
Medlem

MSI K9N Platinum "Kärnkraftverks Edition" [FILM]

Jo men hallå alla sweclockare
Fick tillslut somsagt megadamp på mitt moderkort och beställde ett Asus M2N-SLI Deluxe som kom idag, men kunde inte motstå att göra en hatfilm om mitt nuvarande kort: MSI K9N Platinum.
Kolla på min lilla film om värmeproblemet K9N korten har och du som håller på/funderar på att köpa nytt moderkort, avstå från MSI's kort.
Har haft 2st MSI kort, detta + ett 478 kort och har ALLTID haft problem med varma nordbryggor, vet inte varför men aldrig mer MSI för mig iaf.
Länk till filmen: http://www.filserver.org/varmtk9n.wmv
Skriv gärna lite kritik sedan eller tyck till om filmklippet, jag VET att jag låter lite drogad eller lite flummigt men är bara trött (gjorde filmen nyss).
Anyway, ha det gutt allihopa

Peace Out!

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Avstängd

ha ha ja det va lite varmt ännu en person som har övertygat mig att inte skaffa msi vilket jag höll på o göra igår

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompi8
ha ha ja det va lite varmt ännu en person som har övertygat mig att inte skaffa msi vilket jag höll på o göra igår

Hoppas att fler personer ser filmen och kommenterar

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Avstängd

jo altid kul med lite annat en o bara sitta o dra i forumet ,vore kul om fler la in videos på det dom gör

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk

"nästa Tjernobyl här borta" AHAHAHAHAHAHAHA, bäst!
Mycket bra! (inget MSI för mig inte).

Permalänk
Medlem

Ahahaha hahhaah.. LOL.

Det var en roligfilm.

Hm.. jag har byggt en dator åt en kompis i et HTPC chassi med det kortet, funkar rätt bra faktiskt. ingen klock dock. Men visst är nordbryggan varm. Tror det är mycket dock att tillverkarna lägger allt mindre krut på kylningen eller att de snålar på kylpastan kanske.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

en fråga: har du haft problem med att NB är för varm?
Har också ett K9N och NB blir väldigt varm, men det har aldrig vart några problem för mig.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Hur varm är NB då? För på mitt DFI så är NB ca 52grader och då kör jag med en passiv kylare a lá NB47 eller vad den heter...

Tåls att fundera på om det är värt 500kr extra för ett Asus eller inte

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Hur varm är NB då? För på mitt DFI så är NB ca 52grader och då kör jag med en passiv kylare a lá NB47 eller vad den heter...

Tåls att fundera på om det är värt 500kr extra för ett Asus eller inte

Svaret riktas även till: minibite3

Jag har aldrig haft några problem med att datorn "stängs av" pga. värme.
Men därimot har ja haft problemet att när ja bränner med min brännare så bara dör datorn, har testat med andra brännare och det funkar perfa. Även min brännare i andra datorer funkar perfa så brännaren är det inget fel på.
Så jag har den sk. "ide-buggen"

Nå, hur varmt blir kortet? Everest och MSI's egna program säger att den ligger på runt 40 men det är BS för ni såg väl filmen?
Och det tåls att tänka på om en del i datorn verkligen ska bli 80 grader om det verkligen är bra för byggaren, kan ju börja brinna osv dock tror jag inte att det någonsin brinner med endå, 80 grader på ett NB-chip är väl lite extremt.

Så ja, det är värt att köpa ett finare asus!

Ha de gött

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Hej på er alla.
Jag har ett sådant kort som jag har monterat en liten fläckt på nb nu är den inte varm för man kan lätt hålla i kylflänsen.

Så jag kan inte säga att det är dåliga kort bara för att nb blir varm.
När många klaga på instabila mobo då är det problem tycker jag

Visa signatur

Msi DKA790GX Platinum*Amd Phenom II 955*OCZ PC2-9200 Platinum*Ati 4850*

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om man ska klocka ska man undvika msi? Jag har msi och det kan jag inte säga är varmt. 40 i detta nu. Och då är det inte klockat alltså. Man måste självklart kyla en del, ingen fara på taket hos mig iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piracy__
Är det inte så att om man ska klocka ska man undvika msi? Jag har msi och det kan jag inte säga är varmt. 40 i detta nu. Och då är det inte klockat alltså. Man måste självklart kyla en del, ingen fara på taket hos mig iaf.

Du kan nog inte skylla på själva tillverkaren av moderkortet, snarare tillverkaren av chipset. Skyll på nVidia, som gör det så svårt för moderkortstillverkarna att anpassa sig. Asus har dock tänkt till extra bra, då de använder sig av koppar och heatpipes, samt av CPU-kylaren. Det är inte MSI som är dåligt, det är Asus som är bättre och nVidia som är dåligt.

Hoppas inte alla blir "Åhhhhhhnej, MSI suger pung".
MSI gör faktiskt bra moderkort också, K9N Platinum är inte det enda kortet de tillverkat precis :P.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Du kan nog inte skylla på själva tillverkaren av moderkortet, snarare tillverkaren av chipset. Skyll på nVidia, som gör det så svårt för moderkortstillverkarna att anpassa sig. Asus har dock tänkt till extra bra, då de använder sig av koppar och heatpipes, samt av CPU-kylaren. Det är inte MSI som är dåligt, det är Asus som är bättre och nVidia som är dåligt.

Hoppas inte alla blir "Åhhhhhhnej, MSI suger pung".
MSI gör faktiskt bra moderkort också, K9N Platinum är inte det enda kortet de tillverkat precis :P.

Nej det har jag inte sagt heller men det var just det kortet vi diskuterar om i denna tråd.

@i-or1: Jo men man vill ju inte ha massa irriterade småfläktar i datorn
Och moderkortet är buggigt när det gäller bränning med vissa dvdbrännare, tex. min BCL brännare så bara dör datorn (strömmen bryts) men med samsung brännarn jag lånade så funkar det perfekt.

Så MSI har ju direkt inte lyckats med K9N serien.

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

var lite högt 83grader.

Enligt asus probe2 har jag endast 36-36 grader på nordbryggan. Kör med A8N-SLI Deluxe med en liten vga-kylare på NB.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=415&session=a610857...
Kyller bra och finnt snurrar i 3500rpm med ett litet motstånd.
Orginal kylaren pajade och den hade snurrat i 6000-8000rpm och temperaturerna var nog mycket högre, kunde knappt röra kylaren då. Inga problem med denna nya.

Det är inte att moderkortet i sig är dåligt alltid, det kan vara att kylarna i sig är kassa, som det var i mitt asus. högljudigt skit som blev varm som tusan och pajade nästan direkt.

Permalänk

När jag körde med mitt Asus M2N32-SLI hade jag nästan 80c på chipset eftersom jag inte använde den "optimala" fläkten som skulle kyla ner northside eftersom den blockerade luftflödet för min processorfläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Du kan nog inte skylla på själva tillverkaren av moderkortet, snarare tillverkaren av chipset. Skyll på nVidia, som gör det så svårt för moderkortstillverkarna att anpassa sig. Asus har dock tänkt till extra bra, då de använder sig av koppar och heatpipes, samt av CPU-kylaren. Det är inte MSI som är dåligt, det är Asus som är bättre och nVidia som är dåligt.

Hoppas inte alla blir "Åhhhhhhnej, MSI suger pung".
MSI gör faktiskt bra moderkort också, K9N Platinum är inte det enda kortet de tillverkat precis :P.

Alla nforce prestandachipset är extremt heta. Tillsammans med buggarna i sata- och nätverk- som ger datakorruption bör samtliga nforce senare än nforce3 förpassas till muséet för misslyckade datorkomponenter.

Tyvärr blir det inte många chipset kvar till AMDs processorer.

Att chipen är heta kan knappast ha undgått MSIs utvecklingsavdelning. Trots det väljer MSI en liten aluminiumprofil som kylare. Det är väl ok om man har en fläkt i chassisidan som blåser rakt på den, men med ett grafikkort med två-slotskylning blockeras kylaren effektivt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

hahaha härlig film måste man typ kyla nb med Ln2 kväve eller på - 200 för att den ska vara sval :p:rolleyes: eller till och med flytande helium på - 270 grader

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kul att så många gillade filmen
Har mitt Asus M2N-SLI ihopmonterat nu, dock blir nb-flänsen där också varm, nästan lite för varm, men inte lika varm som MSI:et.
@Hardware guy: Jo, lite idiotiskt av MSI att välja en sådan liten kylarprofil.
Det är nog som ni säger att dom flesta nya högpresterande nForce chippen blir väldigt varma, så då är det bara upp till moderkortstillverkarna att designa och utveckla bättre kylarprofiler och inte sånn småskit som MSI valt.
Kommer bild imorgon på mitt nya P182 med moderkortet i när UPS varit här med mitt Antec True Power Quattro 850W

Over and Out

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Prova byt ut nb fläns och byt pasta + sätt en fläkt som blåser över flänsen kan värmen gå ner det gjorde jag på min asus p5b-e plus för socket 775 och den blev kallare och jag tjänade mer fsb när jag skulle klocka

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

nice film:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin12345
nice film:D

Tack :D:D lär komma fler

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Rolig film :).
Kärnkraftverks Edition!

Visa signatur
Permalänk

Mycket bra och intressant film. Mestadels för att jag är i köpestankar med tre moderkort bland finalisterna. Två av dessa togs upp i filmen.
Det tredje är Gigabyte GA-M57-SLI-S4

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

haha intressant film men vilken jobbig röst du hade rofl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
haha intressant film men vilken jobbig röst du hade rofl

Jao, var extremt trött där så ja lät helt drogad o_O

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Hmm, vad var anledningen till att du bytte moderkort? Att det var problem med att bränna cd/dvd-skivor?

Jag hade ett MSI KN9-SLI 570 som gick sönder. Nordbryggan var säkerligen 70-90c på det moderkortet. Det var dock inga problem förutom att man fick passa sig för den (så att man inte brände sig..). Nu har jag ett nästan identiskt kort, enda skillnaden är att detta inte är SLI.

Videon känns lite onödig då det inte är någon nyhet att chipsets kan bli extremt varma.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Hmm, vad var anledningen till att du bytte moderkort? Att det var problem med att bränna cd/dvd-skivor?

Jag hade ett MSI KN9-SLI 570 som gick sönder. Nordbryggan var säkerligen 70-90c på det moderkortet. Det var dock inga problem förutom att man fick passa sig för den (så att man inte brände sig..). Nu har jag ett nästan identiskt kort, enda skillnaden är att detta inte är SLI.

Videon känns lite onödig då det inte är någon nyhet att chipsets kan bli extremt varma.

Anledningen var att jag var lite rädd att den extremt varma flänsen skulle utge något hot mot min säkerhet o_O alltså att skiten skulle ta eld, då jag inte har några fläktar i burken.
Samt bränningsproblemet då jag bränner mycket.
Kalla filmen onödig, fjantig, larvig ja vad du vill. Jag gjorde denna filmen endast för skojjs skull och många har uppskattat den samt skrattat åt den och det är jag glad över

Mitt Asus M2N-SLI har exat samma chipset som mitt MSI dock blir flänsen inte lika "idiot-varm" utan man kan lätt ta på den under extrem belastning, så nu sover jag lugnt på natten

MVH Radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

För det första, kul att göra lite videos osv, men om något går varmt, sålänge det fungerar eller inte utgör något eventuellt hinder för t.ex överklockning, så vad spelar det för roll? Det är sen ingen nyhet att nForce kretsarna blir varma och utvecklar mycket värme.

Jag har själv ett ASUS M2N32SLI-DELUXE, det alstrar mycket värme men klockar extremt högt samt är bra på alla andra sätt också. Har även byggt många datorer med MSI K9A Platinum och det är kanon moderkort baserade på AMD 580X chipset. MSI väljer att kyla chipset passivt för att det går, visst det blir varmt, men bättre det än att det låter som en hårfön efter ett tag med små fläktar som stannar eller börjar få sig ett spel. Kortet fungerar utmärkt med den kylning som sitter på. Har man sen bra chassiventilation med chassiet stängt så drar luftflödet med sig en del av värmen också.

Det går även utmärkt att sätta en lågvarvig 80mm fläkt som blåser lite över t.ex.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv

Har ägt 2st msi-kort och det var alla möjliga fel. Allt från för höga temperaturer till mysko shutdowns. Minnena satt löst, fick nästan tejpa fast dem
Nu kör jag bara ASUS. Väldigt bra grejor aldrig problem.

Kul film. Lite Carl Bildt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Har ägt 2st msi-kort och det var alla möjliga fel. Allt från för höga temperaturer till mysko shutdowns. Minnena satt löst, fick nästan tejpa fast dem
Nu kör jag bara ASUS. Väldigt bra grejor aldrig problem.

Kul film. Lite Carl Bildt

Hahahaha Trevligt att du tyckte om den. Jo jag har bara haft strul med MSI av någon konstig anledning, så nu kör även jag endast med Asus och ECS.

MVH Radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-