Direct X10-stöd hos Intels grafikkretsar först 2008

Permalänk
Melding Plague

Direct X10-stöd hos Intels grafikkretsar först 2008

Källor hos moderkortstillverkare uppger att Direct X10-stöd hos Intels kommande styrkrets G35 inte kommer dyka upp förrän 2008. Samma gäller motsvarande styrkretsar för den mobila marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det deras integrerade grafikkort som kommer att få dx10 stöd eller bara kretsarna?

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk

Har man något behov av stöd för DX10 hos intels grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Har man något behov av stöd för DX10 hos intels grafikkort?

Eftersom det är så mycket snack om att DX10 ska vara bättre optimerat så _bör_ man ju få bättre prestanda i DX10 spelen... men överlag så har jag (JAG) svårt att tro det.

Permalänk
Medlem

De två DX10-demos jag kört hitills har snarare varit _tyngre_ än något DX9-spel att köra så frågan är om dessa lättvikts-DX10 kretsar kommer att göra någon praktiskt nytta. Det är mer än troligt att speltillverkarna lägger in en alternativ kodväg för DX9 på i princip alla DX10-spel en lång tid framöver. De vill ju sälja spelen också ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Go Go Intel!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Jag förstår mig inte på bakåtsträvare.

Varför ska de integrerade grafikkretsarna ha stöd för directX 9 det var väl väldigt onödigt, när DX9 applikationerna släpptes var de tyngre än något DX8 applikation någonsin varit.

Utvecklingen måste konstant gå framåt så även på fronten för integrerade grafikkretsar. Dessa kretsar är ändå inte anpassade för så pass tunga 3d applikationer som spel.

Men det är inte bara spel som använder sig av DX.

Permalänk
Medlem

Kanske inte utvekligen på den integrerade fronten är så pass utveklad att dra nytta av DX10

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Intel har verkligen ingen koll på deras drivrutiner alls. Deras drivrutiner för G965 är fortfarande ruskigt dåliga. De har blivit lite som Creative på det området.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Jag förstår mig inte på bakåtsträvare.

Varför ska de integrerade grafikkretsarna ha stöd för directX 9 det var väl väldigt onödigt, när DX9 applikationerna släpptes var de tyngre än något DX8 applikation någonsin varit.

Utvecklingen måste konstant gå framåt så även på fronten för integrerade grafikkretsar. Dessa kretsar är ändå inte anpassade för så pass tunga 3d applikationer som spel.

Men det är inte bara spel som använder sig av DX.

Nja, det är väl inte så mycket bakåtsträvan som realism. Jag menar, om du tittar på dagens integrerade grafikkretsar, som är optimerade för DX9, så duger de inte mycket till i 3D-sammanhang(i DX9).

DX10 har precis kommit och det lär dröja innan vi ser kretsar som är hyfsat optimerade för att kunna köra DX10 och fortfarande vara så effektsnåla och kostnadseffektiva så att de är värda att tillverka i stor skala.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

varför ska grafikkretsar som inte klarar av att leverera spelbar fps i DX9-spel ha DX10 ändå? kanske ger något bättre fps, men intels grejer kan bara leverera spelbar fps i spel där det bara används low-poly models och bara vanlig texture mapping/light mapping som inte använder några shaders vilket var området DX10 skulle ge bättre prestanda.