Permalänk

Värt att köpa 2 GB ram till?

Hej

Har en AMD Athlon64 X2 4200+, AM2, 2 GB ram (PC6400) och ett MSI 7900GTO 512, och nu var då frågan om det är värt att köpa 2 GB ram till? Såg att dom sålde 2 GB ram minne, pc 6400 för 870kr på http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092991 och tyckte det lät jäkligt billigt, men samtidigt känns det lite onödigt att köpa om det en då inte ger något. Var tycker ni flaskhalsen sitter i mitt system?

Permalänk

Vad jag vet så är just DDR2-minnet som billigast nu och ska tydligen gå upp i pris till hösten (?) igen, så jag skulle passa på att köpa nu - om inte plånboken är tunn vill säga. Om du dessutom kör 64-bitarsversionen av Windows Vista, samt nästan fyller upp de minnen du har nu till kanten så är väl anledningen desto större?

Fast det är ju bara min åsikt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Just nu kör jag inte Vista, men det är väl tanken så småningom. Sen om plånboken är tunn eller inte är ju en definitionsfråga

Men du tycker det är väl spenderade pengar alla fall?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunnargren
Just nu kör jag inte Vista, men det är väl tanken så småningom. Sen om plånboken är tunn eller inte är ju en definitionsfråga

Men du tycker det är väl spenderade pengar alla fall?

Tja, jag skulle ha gjort det - om jag haft AM2, vill säga.
Fast sen tycker jag om att ockupera RAM-minne.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Tja, jag skulle ha gjort det - om jag haft AM2, vill säga.
Fast sen tycker jag om att ockupera RAM-minne.

Man kan aldrig ha för mycket eller

Permalänk

Nee... det kan man inte

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk

Det är värt det om du ska ha datorn länge.
K10 ska tydlingen älska minne och minnesbandbredd.
Nya program, spel osv kommer bara vilja ha mer minne.
Så köp! Det kommer knappast bli så mycket billigare än vad det redan är.
Och när det är så billigt är det inte lönt, för din dator är såpass gammal då.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Tänk först.

1: 32 bitars os stöder inte mer än 3 gb ram.
2: Använder du fyra stickor riskerar du att få sänka hastigheten på minnena ända ner till hälften, beroende på hårdvara.

I bästa fall får du bara 1 gb ram mer och i sämsta fall får du en slöare dator. Mer än 2 gb ram är egentligen bara nödvändigt om du kör 64-bit OS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Tänk först.

1: 32 bitars os stöder inte mer än 3 gb ram.
2: Använder du fyra stickor riskerar du att få sänka hastigheten på minnena ända ner till hälften, beroende på hårdvara.

I bästa fall får du bara 1 gb ram mer och i sämsta fall får du en slöare dator. Mer än 2 gb ram är egentligen bara nödvändigt om du kör 64-bit OS.

Tack, men om jag ska köpa Vista här under hösten 64-bitars då är det värt det eller?

Permalänk

Ja då är det ett helt annat läge. 64-bitar och 4gb är mums. Dock är det fortfarande bättre att köra med 2 X 2gb än med 4 X 1 gb.

Kanske kan du sälja dina och köpa helt nytt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
2: Använder du fyra stickor riskerar du att få sänka hastigheten på minnena ända ner till hälften, beroende på hårdvara.

Naturligivs är det viktigt att veta att man har ett moderkort som stödjer 4Gb RAM också (inte samma sak som plats för fyra RAM-stickor - alltså eftersom det kan vara menat för max 512 x 4 på äldre moderkort).

Niklas, hur menar du att hastigheten skulle sänkas? när/varför?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
Naturligivs är det viktigt att veta att man har ett moderkort som stödjer 4Gb RAM också (inte samma sak som plats för fyra RAM-stickor - alltså eftersom det kan vara menat för max 512 x 4 på äldre moderkort).

Där är det inga problem, har ett Asus M2NPV-Vm, nForce430 och det ska stödja 8 GB...Men som det är nu kör jag på 32-bitars Windows XP, men förmodligen kommer jag byta upp mig till hösten till Vista.

Permalänk

PanzarPaw: När jag fyller mitt mobo med 4 moduler så kan jag inte köra DDR400 längre. Hastigheten beror på om man använder sig av enkel eller dubbelsidiga minnen eller en kombination av båda.

Om jag på mitt skapligt nya ABIT KN8-SLI fyller alla fyra platserna med dubbelsidiga minnen tvingas jag köra dem som ddr200 istället. Högre funkar men blir lite ostabilt.

Jag får helt enkelt halvera hastigheten dvs samma som om jag inte körde med dualchannel. Dock ska sägas att i spel är 2gb ddr200 oftast bättre än 1 gb ddr400.

Permalänk

Intressant, hur vet man om det är så då?
Jag planerar till nästa bygge att köra med följande, kommer det funka obegränsat? Blir det inte "Dual dual" så att säga?:

MODERKORT, LJUD, NÄTVERK - 1095 kr
Abit - Socket 775 - mATX ATI RX1250 (Fatal1ty F-I90HD)
- HDMI / PCI-E / DDR2 / Gblan / HD Audio / SATA 3Gb
http://www.webhallen.com/prod.php?id=73229

RAM MINNEN - 4 st x 695 kr
Corsair XMS2 1024MB DDR2 (CM2X1024-6400)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=73173

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

vilka dyra minnen!

du får ju 2x1Gb för 100 extra dessa som du har valt är dubbelt så dyra som vanligt ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Corsair XMS2 1024MB DDR2:

"
The CM2X1024-6400l is ja 1GByte, two-rank lDDR2 SDRAM DIMM designed lfor extreme speed.

This ipart delivers outstanding lperformance in the ilatest generation of
DDR2-based motherboards. iIt has been tested extensivelyi in multiple DDR2 motherboards to ensure compatibility and iperformance iat itsj rated speed. Thisl memory has beenl verified to loperatel at l800MHz at jthe low latencies of 5-5-5-12-T1.
"

Men framförallt går jag här på erfarenhet då jag är mycket nöjd med dessa sedan tidigare. Mottager gärna tips om billigare likvärdiga dock.

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
Intressant, hur vet man om det är så då?
Jag planerar till nästa bygge att köra med följande, kommer det funka obegränsat? Blir det inte "Dual dual" så att säga?:

MODERKORT, LJUD, NÄTVERK - 1095 kr
Abit - Socket 775 - mATX ATI RX1250 (Fatal1ty F-I90HD)
- HDMI / PCI-E / DDR2 / Gblan / HD Audio / SATA 3Gb
http://www.webhallen.com/prod.php?id=73229

RAM MINNEN - 4 st x 695 kr
Corsair XMS2 1024MB DDR2 (CM2X1024-6400)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=73173

om du ska bygga nytt så hade jag personligen kört på 2x2gb... kan bli tungklockat om man kör med 4st minnen

Permalänk

det du nyss länkadevar precis just det 4x1Gb ...

och vaddå tungklockat? varför? och jag ska ändå inte överklocka...

men så du skulle föreslå dessa häldre då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=74948

"
Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C5DHX)

The Twin2X4096-6400C5DHX is a 4096MByte matched pair of DDR2 SDRAM DIMMs built using Corsair’s latest high performance heat sink with Dual-Pathl Heat Xchange (DHX) technology.

This part delivers outstanding performance in the latest generationl of dual-channel DDR2-based motherboards. It has been tested extensively in multiple DDR2 motherboards to ensure compatibility and performance at its rated speed. This memory has been verified to operatei at 800MHz at the low latencies of 5-5-5-18. Corsair’s line of 4GB memory kits are designed for PCs featuring 64-bit operating systems.
"

Detta är en mycket intressant och ingående artickel:
"Choosing the Right Memory for Core 2 Duo Platform" 12 sid:
www.xbitlabs.com/articles/memory/display/core2duo-memory-guid...

"So, it is clear that DDR2-1000 SDRAM cannot bring about a significant performance gain in comparison with DDR2-800 SDRAM on Core 2 Duo platforms even when the FSB is overclocked to 400MHz. However, the increase of the memory frequency to 800MHz should be profitable; at least we've got all the necessary conditions in terms of bandwidth and latency."

Och här diskuteras hurevida Dual Channel kan uppnås och till viss del beroende av tillverkare är det ofta fullt möjligt att ha dubbla par, dvs 4 stickor, och uppnå dual channel som jag förstår det. Här bekräftas även att Win Visa x64 krävs för stöd av mer än 3 Gb RAM.

www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=685849

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Så du menar att man inte kan köra dubbel dualchannel med fyra minnesstickor?

Svar: Nej, det menar jag inte.
Jag menar att somliga talat om fördelar med 2 större stickor än 4 mindre.
Jag menar att somliga antytt att dual channel kan mistas vid fler än 2 stickor.

Jag menar att ställa mig kritisk till detta och hänvisar till ovan angiven länk.
Någon som kan bringa välgrundad klarhet i denna fråga med säkerhet utan att spekulera?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

klicka på länken i mitt inlägg "2x2gb" inte dom i citatet så hittar du rätt... (samma minnen som du hittade på webhallen)
huruvida det blir svårare att klocka beror mycket på moderkortet, vissa moderkort kan inte ens köra full hastighet på minnena när man kör 4st.
men ska du inte klocka så spelar det kanske inte så står roll...här kan du läsa mer.

Dualchannel ska du inte behöva förlora

Permalänk

taxXor

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk

Precis dual channel förlorar man inte men du kanske måste sänka hastigheten ända ner till hälften. Det blir samma prestandaförlust som om man inte hade dualchannel.

Permalänk
Avstängd

Dual . Tripple Quadro. Moderkortsmakare har inte hunnit med utvecklingen av mera minnen el med flit kan man också säja. Prestandan bygger på dual samma som TVÅ TVÅ = DUAL tre= TRIPPLE 4= fyll i själv

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk

?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Precis dual channel förlorar man inte men du kanske måste sänka hastigheten ända ner till hälften. Det blir samma prestandaförlust som om man inte hade dualchannel.

Om man måste sänka till hälften är det något som är fel. Anandtech har länge prövat med 2 resp 4 minnen på moderkort, och en liten höjning av timingen är oftast tillräckligt. i965, K9A+X2-4800, Samma processor på ECS moderkort

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

någon som vet hur det ligger till med det här nya moderkortet Gigabyte GA-G33M-DS2R som kör den nya styrkretsen Intel G33 Express

som används i det här bygget: www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=692060

har inte hittat något test än

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk

Man måste kolla upp vad ens eget mobo klarar för hastighet vid 4 ram moduler. Av erfarenhet vet jag att Nforce4 kan vara känsligt då jag på mitt mobo måste köra stickorna i halv fart.

Så jag säger inte att det är så, utan bara att det kan vara så och det står i min bruksanvisning så det är inget fel med det. Kolla bara upp innan köp.

Permalänk

moderkort: Gigabyte GA-G33M-DS2R
minnen: Corsair XMS2 DDR2 PC2-6400 800MHz (TWIN2X4096-6400C5DHX)

Jag har särskillt skrivit till Gigabyte som tillverkar det valda moderkortet och frågat om kompabiliteten med de valda minnena och deras svar är att moderkortet ska klara de nya stora 2Gb-stickorna. och att även om de själva inte testa de minnen jag valt så vet de heller inget som skulle tyda på att dessa inte skulle fungera:

"your memory is not on that list, it just means we haven't tested it, so it does not mean it will not work perfectly fine" - Gigabyte support

Styrkretsen G33 Express ser vidare mycket lovande ut då Intel lovar en hel del, bl.a. stöd för Dual-Channel DDR3:
www.intel.com/products/chipsets/G33/index.htm

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)