Aopen släpper modulärt Mini-itx-chassi

Permalänk
Melding Plague

Aopen släpper modulärt Mini-itx-chassi

Tillverkaren Aopen har i dagarna släppt ett mycket intressant chassi som stödjer moderkort med formfaktorn Mini-itx. Det heter Fine Cube S120 och är ett annorlunda modulärt chassi.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

NAJS!

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Grymt små de där. Intressant nyhet, kul att ni har varierande nyheter.

Permalänk
Medlem

klart intressant. Hoppas på en framtida recension

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem

En sådan som HTPC kanske inte skulle vara så dumt!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Borde gå att göra till en fin filserver, en basenhet och ett helt gäng 3.5"-enheter på den!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Undrar om det finns någon begränsning på hur många add-on delar man kan ha, bilden visar en av varje (jag tänker då främst på expansion cards - vad är det för typ av gränssnitt mot basenheten?).

För en HTPC antar jag att man skulle vilja ha åtminstone basenhet + ODD och då är man uppe i 20x20x11 cm. Inte jättelitet, men man kanske får svårt att komma undan med mindre med mini-ITX?

Hur som helst. ser grymt bra ut att man kan lägga till ytterligare delar vid behov.

Jag har hittat basenheten hos internetbutiker i Sverige, och priset är strax under 500:- som nyheten säger - jag har inte sett priset för add-ons ännu, nån som har koll?

Permalänk
Medlem

Som HTPC vettefan, möjligen om man har nåt emot högupplöst media och vägrar skaffa HDTV. Den lär ju knappast orka med att trycka upp högupplösta x264 filmer på en 42" Full HD tv. Och kom inte och säg att alla har inte råd med så feta tv apparater, de kostar ju bara runt 15000kr.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Som HTPC vettefan, möjligen om man har nåt emot högupplöst media och vägrar skaffa HDTV. Den lär ju knappast orka med att trycka upp högupplösta x264 filmer på en 42" Full HD tv. Och kom inte och säg att alla har inte råd med så feta tv apparater, de kostar ju bara runt 15000kr.

Det är ett chassi, inte en färdig dator..

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Coolt!

... fyfan, vad ballt!
Äntligen en tillverkare som tänkt till lite! Dessutom så var det juh billigt, ITX saker brukar kunna kosta en hel del! Om det nu bara kommer ett ITX kort med 1gbit och till rimlig kostnad, så skulle jag vara en lycklig(are) nörd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
Om det nu bara kommer ett ITX kort med 1gbit och till rimlig kostnad, så skulle jag vara en lycklig(are) nörd!

Visst finns det MiniITX-moderkort med GB-nätverk, VIA gör sådana t.ex. De släppte precis ett nytt med 2st GB NICs. Det som det möjligen skiter sig på är priset, men men får väl tänka på att det är moderkort och processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av afloom
Visst finns det MiniITX-moderkort med GB-nätverk, VIA gör sådana t.ex. De släppte precis ett nytt med 2st GB NICs. Det som det möjligen skiter sig på är priset, men men får väl tänka på att det är moderkort och processor.

De släppte nyss ett med 2x100mbit LAN varav det finns som alternativ 1x100mbit och 1xGB-LAN så tyvärr, ett VIA-kort med dubbla GB-lan kommer nog först om fem år eller så. VIA gillar att ligga ungefär 10år efter för att deras produkter inte ska bli för användbara.

Skull de börja göra kort med dubbla GB-lan och PCI-E så man kan köra ett HD-avkodande grafikkort, jag då skulle det ju kunna bli en praktiskt användbar maskin, inte bara en svindyr leksak.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Åh, en sådan bra idé! Själv har man tänkt i liknande banor, men aldrig riktigt orkat rita upp eller fila vidare på själva idéen.
Underbart med producenter som tänker själva.
När jag får råd ska jag anamma den där idéen på riktigt, kanske t.o.m. köpa chassit.
Å helt rätt pris var det!

Men nu väntar jag bara på chassin där man inte bara bygger på höjden, utan i alla dimensioner

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Som HTPC vettefan, möjligen om man har nåt emot högupplöst media och vägrar skaffa HDTV. Den lär ju knappast orka med att trycka upp högupplösta x264 filmer på en 42" Full HD tv. Och kom inte och säg att alla har inte råd med så feta tv apparater, de kostar ju bara runt 15000kr.

Finns ju core2duo miniITX-kort. Vad har du fått det ifrån att den inte ska kunna klara HDTV i ett sådan konfiguration?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG