Nya AMD Opteron-modeller i september

Permalänk
Melding Plague

Nya AMD Opteron-modeller i september

Idag har det publicerats rykten kring AMD:s kommande Barcelona-kärna som bygger på K10-arkitektur. Totalt har sju modeller presenterats med modellnamn, klockfrekvens och tdp-värde.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mumma... ska bli intressant å se vad de kommer att prestera.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

det har du rätt i! Det har varit på tok för länge sen AMD kom med något nytt (exkluderat HD 2900XT )

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom är så bra dom sagt att dom ska vara. Och intel kommer ju me sina nyare också, blir krig då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
det har du rätt i! Det har varit på tok för länge sen AMD kom med något nytt (exkluderat HD 2900XT )

x2600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
x2600

X2600 och X2400 har väl inte lanserats än (1 juli?)?

Permalänk
Medlem

jippi papperslanseringar ! wohoo ! ..eller så spar jag glädjen tills det går att köpa dom..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det skall bli spännande att se hur dessa presterar
2200kr för en quad är ju inte för dyrt heller.

Sen så är det inte AMD som släppt x2900, x2600 och x2400 utan ati. AMD köpte ATI, de slogs inte ihop till samma företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det skall bli spännande att se hur dessa presterar

2200kr för en quad är ju inte för dyrt heller.

Dem presterar garanterat utmärkt.

Citat:

Priserna är i kvantiteter om 1000 och berör endast distributörer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hoppas de slår Intel nu så att det blir fin konkurrans:) Även om AMD verkar få en hel del nya marknadsandelar då fler OEM-tillverkare verkar få upp ögonen för dem.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Detta ska bli riktigt intressant. Hoppas mjukvaru utvecklarna hänger med också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Detta ska bli riktigt intressant. Hoppas mjukvaru utvecklarna hänger med också.

Knappast, det gör dom ju aldrig. Men det är ju inte så konstigt, naturligt att de ligger efter.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Hoppas de slår Intel nu så att det blir fin konkurrans:) Även om AMD verkar få en hel del nya marknadsandelar då fler OEM-tillverkare verkar få upp ögonen för dem.

knappast ! ingen vet vad intel Yorksfield eller penryn presterar än heller så hoppet är inte ute

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

De som fått se lite benches säger ju alla att de slår Core Duo klock för klock. Men Penryn har SSE4 och kommer kunna köras över 3Hgz (45nm). Svårt val faktiskt, ska man vara beredd på att byta plattform eller ska man köra på den man redan har?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
De som fått se lite benches säger ju alla att de slår Core Duo klock för klock. Men Penryn har SSE4 och kommer kunna köras över 3Hgz (45nm). Svårt val faktiskt, ska man vara beredd på att byta plattform eller ska man köra på den man redan har?

Sitt kvar på vad du har, så länge det inte kommer några spel med vettigt stöd finns det ingen större anledning att hoppa över till Quadcore. De flesta program med Quadcore-stöd har för tillfället ganska låg verkningsgrad.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hmm, enligt den där bilden ser det ut som om de har satt kvartipelärrefugulatorn mellan supredeflektorn och inteplenatorerna. Jag fattar inte hur de undviker reprisitiva impedraleffekter i de statiska omnipatorerna med den lösningen.

Ibland känner man sig bra dum.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Hmm, enligt den där bilden ser det ut som om de har satt kvartipelärrefugulatorn mellan supredeflektorn och inteplenatorerna. Jag fattar inte hur de undviker reprisitiva impedraleffekter i de statiska omnipatorerna med den lösningen.

Ibland känner man sig bra dum.

Ja det gör man. Tex när man läser det du skrev och inte fattar ett skit

Permalänk
Medlem

håller med fattar nada

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Intressant men pappersrelease är inget att hurra över. Ska bli kul att se vad som händer när de väll är ute på marknaden.

Permalänk
Avstängd

Det de flesta verkar ha missat är att dessa proppar inte alls är ämnade för konsumenter (desktop segmentet). De kommer inte att sitta i am2(+) socklar utan på speciella socklar (1207 om jag inte missminner mig).

Dessa moderkort har ite de funktioner och utrustning som konsumenter normalt efterfrågar så dessa processorer är antagligen inte intressanta för konsumenter.

Det som däremot är intressant, för oss komsumenter. är att se hur k10 arkitekturer presterar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Det de flesta verkar ha missat är att dessa proppar inte alls är ämnade för konsumenter (desktop segmentet). De kommer inte att sitta i am2(+) socklar utan på speciella socklar (1207 om jag inte missminner mig).

Dessa moderkort har ite de funktioner och utrustning som konsumenter normalt efterfrågar så dessa processorer är antagligen inte intressanta för konsumenter.

Det som däremot är intressant, för oss komsumenter. är att se hur k10 arkitekturer presterar.

Vill de sälja så skickar de versioner till AM2+ socklar också.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Personligen ställer jag mig högst tveksam till att AMD kommer kunna ta tillbaks prestandakronan på länge. Även om K10 är snabbare på samma frekvens, så är problemet för AMD att Intel verkar kunna klocka sina processorer betydligt högre. Med kommande 45nm-processorer och rapporter om mindre imponerande K10-prestanda, så skulle jag inte hålla andan i väntan på ett AMD-övertag a la Athlon64.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
håller med fattar nada

Kanske för att det är gallimattias och ett skämt.

Permalänk
Avstängd

Men majoriteten av användare klockar väl knappast? Kan AMD vara snabbare per mhz i ett halvår eller så så är det väl toppen. Det viktiga borde vara att AMD får ut lite nya saker på marknande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Vill de sälja så skickar de versioner till AM2+ socklar också.

AMD kommer att släppa sina desktop proppar under namnet phenom. De kommer du att kunna sätt i en am2(+) sockel. Detta är för att serverprocessorer och konsymentprocessorer inte riktigt är designade på samma sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Även om K10 är snabbare på samma frekvens, så är problemet för AMD att Intel verkar kunna klocka sina processorer betydligt högre. Med kommande 45nm-processorer och rapporter om mindre imponerande K10-prestanda.

Det är just detta som är problemet, intel kommer, om AMD:s prollar blir snabbare per klock, att inleda ett hertzkrig till.

Jag tror, och hoppas, att alla här håller med mig om att högt klockade processorer inte är någonting vi vill se. Det bästa är processorer som på en låg klockfrekvens presterar bra. För med högre klockrekvenser blir de varmare och drar mera energi.

För övrigt ställer jag mig kritisk till att AMD valde att ha samma storlek på sina nya processorer då storleken har betydelse för energikonsumtionen.

Permalänk
Avstängd

Jag personligen förstår inte den här energinojjan vi pratar om. Skitsamma vad den drar nästan, så länge det är rimliga siffror vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Damodred, har du känt med handen bak på din burk med 939@2,9GHz? Det är _varm_ luft som kommer ut, modell kupévärmare nästan. Verkar det rimligt med en sådan brasa för att surfa lite på swec?

Här blir fördelen med K10/AM2+ med sina riktigt avancerade energisparfunktioner = drar nästan ingenting vid swec-surfande och drar automatiskt på fullt blås när du drar igång ett spel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Om priserna ger nåt hum om prestandan så ser det inte alldeles för optimistiskt ut, ännu. Den som lever får se.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Om priserna ger nåt hum om prestandan så ser det inte alldeles för optimistiskt ut, ännu. Den som lever får se.

Jag tycker inte det ser så illa ut. Om det nu är så att de presterar bättre än C2Q, klock för klock, så borde en AMD på runt 2,1-2,2 kosta mindre, och prestera jämförbart. Duger för mig.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag tycker inte det ser så illa ut. Om det nu är så att de presterar bättre än C2Q, klock för klock, så borde en AMD på runt 2,1-2,2 kosta mindre, och prestera jämförbart. Duger för mig.

Det stämmer visserligen, men jag tänkte snarare på att AMD borde sätta priset högre om dom presterar bättre. Visst, bättre för oss konsumenter men det här priskriget kan inte fortgå länge till.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men majoriteten av användare klockar väl knappast? Kan AMD vara snabbare per mhz i ett halvår eller så så är det väl toppen.

Problemet är att Intels processorer redan utan överklockning kommer att gå på så mycket högre frekvens att det inte hjälper att AMD är effektivare per svängning. Så länge AMD sätter pris efter prestanda, så är ju dock detta mest något som berör de som är intresserade av de absoluta toppmodellerna. I budget/mellan-klasserna lär ju AMD:s nya kunna konkurrera fint.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag personligen förstår inte den här energinojjan vi pratar om. Skitsamma vad den drar nästan, så länge det är rimliga siffror vi pratar om.

För många är ju quadcore-processorer helt enkelt på tok för energitörstande. När processorn ensam drar över 100W, då är det ju inte så konstigt att folk får energinoja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Det är just detta som är problemet, intel kommer, om AMD:s prollar blir snabbare per klock, att inleda ett hertzkrig till.

Jag tror, och hoppas, att alla här håller med mig om att högt klockade processorer inte är någonting vi vill se. Det bästa är processorer som på en låg klockfrekvens presterar bra. För med högre klockrekvenser blir de varmare och drar mera energi.

Jo, allt för högt klockade processorer är kanske inte så trevligt ur energisynpunkt. Nu får man ju dock tänka på att Intel kommer att introducera 45nm-teknik inom en snar framtid. Detta kommer att tillåta dem att öka frekvensen på sina processorer några snäpp, utan att de för den skull förbrukar löjligt mycket effekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
[B]För övrigt ställer jag mig kritisk till att AMD valde att ha samma storlek på sina nya processorer då storleken har betydelse för energikonsumtionen.

Tyvärr hade de inget val. 65nm är allt de har och troligtvis allt de kommer att ha fram till slutet av nästa år.