Permalänk
Glömsk

Souvlaki - en tråd om spett

Åt på en grekisk restaurang idag. Jävlar vad gott det är! Brukar mest äta pizza annars om man nu ska äta "ute", men dessa grillspett slår ju pizza med hästlängder. Till och med kebabpizza.

Nu undrar jag vad ni rekommenderar för kött. Riktig grekisk souvlaki ska väl egentligen vara fläskkött, men det brukar ju finnas massa att välja mellan: fläskkarré, fläskfilé, lammkött, kebab, kyckling sen har jag säkert glömt något.

http://images.google.com/images?um=1&tab=wi&hl=en&ie=ISO-8859...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen ingen aning om vilket kött de använder på det grekiska stället jag brukar käka souvlaki på, men fläskkött är det iallafall. Kan dock tänka mig att både lamm och fläskfilé skulle vara riktigt smarrigt

Det är faktiskt rätt kul när man tänker på hur sjukt gott det kan vara med andra saker än kebab och pizza. Nyttigare vette fasiken, men godare åtminstone, och ändå så fortsätter man gå till pizzerian, eller kebabhaket man brukar. Tur för mig att pizzerian här omkring serverar grillspett med Inte lika bra som på det grekiska stället, men helt klart godkänt.

Shit vad hungrig man blev nu...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Men är du tokig? Starta en sån här tråd så den ligger framme när man kommer hem från jobbet och är vrålhungrig, jag sitter och googlar efter en dygnetrunt-öppen pizzeria i närheten nu

För att vara lite mer on topic så käkade vi på grekisk restaurang när jag fyllde år för några år sen, riktigt sjukt gott var det, käkade bland annat souvlaki då

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Brukar dra till Grekiska kolgrillen i Huddinge. Är grymt gott men fruktansvärt dyrt med extra spetts

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Brukar dra till Grekiska kolgrillen i Huddinge. Är grymt gott men fruktansvärt dyrt med extra spetts

Det var där jag var

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det var där jag var

Haha, liten värld

Ne blir att dra ner till lokala bageriet och köpa nybakade runda frallor för 1kr st :D:D:D

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Brukar också käka med vännerna på Grekiska kolgrillsbaren i stan. En "kolgrillens special" brukar det bli. Tre spett; kyckling, fläsk och lamm, 2dl tsatziki, en hög med pommes/ris, spett med grillade grönsaker och en lök och sen en stor stark till det om man inte körde till stan.

Efter den kuren mår man bra hela helgen

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

Ett annat hett tips på grekmat är Gyrosarna på grekstället i början av götgatan (mitt emot ringen i skanstull). Grymt goda! Gyros är grekernas motsvarighet till kebab med bröd.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Göteborg:
Det där snabbmats stället som ligger strax nedanför Valand och mitt i mot det där taco stället (super bra beskrivning vet fan inte vad stället heter), i alla fall dom har nog fan stans godaste souvlaki. Riktig grek stil med fläskköt och så mör och god att den smälter i munnen (dom har nog stans bästa kebab också för den delen)
Satan va hungrig jag blev nu då....

Permalänk
Medlem

Käkade souvlaki på hultsfred nu i år och kan säga det att det var det värsta jag ätit. Jävligt synd då det på andra ställen säkert smakar annat än ryska skosulor som fått sura till sig sedan WW2. Serverat med tsatiski i baguette. uhh.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Brukar också käka med vännerna på Grekiska kolgrillsbaren i stan. En "kolgrillens special" brukar det bli. Tre spett; kyckling, fläsk och lamm, 2dl tsatziki, en hög med pommes/ris, spett med grillade grönsaker och en lök och sen en stor stark till det om man inte körde till stan.

Efter den kuren mår man bra hela helgen

jag bor där vid den om du menar i västerås. men har bara varit där en gång och då tog jag en kopp kaffe ;P

Permalänk
Medlem

Det är exakt den, du bor i studentlägenheterna där gissar jag?

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Det är exakt den, du bor i studentlägenheterna där gissar jag?

rätt gissat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Käkade souvlaki på hultsfred nu i år och kan säga det att det var det värsta jag ätit. Jävligt synd då det på andra ställen säkert smakar annat än ryska skosulor som fått sura till sig sedan WW2. Serverat med tsatiski i baguette. uhh.

Det känns ju onekligen som att läxan är att det är folk på hultsfred som inte kan fixa käk, inte att souvlaki är äckligt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har käkat suvlaki på greekway i malmö. Fast jag fatar inte vad som är så speciellt med det, smakar som vanlig grillspett med lite krydda tycker jag

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Bara jag som trodde att detta var en halvt seriös tråd om sådana här spett?

OT: Grekisk mat = god mat, och i Jönköping finns Pallas Atena (grekisk restaurang) för de inbitna.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Hade en grekisk restaurang nära skolan, dit vi gick typ en gång i veckan och käkade lunch. Fläskfilé är ju helt klart att föredra, men varken lamm eller fläskkarré är dåligt. Tyvärr stängde restaurangen och nu finns det inga grekiska ställen här i närheten, så det blir oftast att man käkar pizza eller hamburgare i stället, tyvärr.

En Souvla Hirin på Restaurang Kamaki i Malmö ( http://www.kamaki.se/ ) är att rekommendera. Var där nere förra sommaren och hittade stället av en slump.

Visa signatur

ny signatur kommer snart

Permalänk
Medlem

Jag kan nästan lova dig att potatismos och köttbullar med lingonsylt knäcker sönder dina grill spett och all annan mat du kastar på det.

Husmanskost ska det va!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Shit vad hungrig jag blev nu, måste testa en grekisk restaurang nu i sommar å äta sånna där grillspett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Jag kan nästan lova dig att potatismos och köttbullar med lingonsylt knäcker sönder dina grill spett och all annan mat du kastar på det.

Husmanskost ska det va!

Måste nog säga att bruna bönor och fläsk slår dina köttbullar på fingrarna med hästlängder

Själv bor jag 30 meter från en grekisk kolgrill så det händer ju att man hoppar in där och tar med sig ett par spett hem.

Permalänk

även om det kanske är lite svårare att få tag på så rekomenderar jag alla att testa vildsvin, otroligt gott kött.
passar utmärkt som kebab eller på grillspett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Jag kan nästan lova dig att potatismos och köttbullar med lingonsylt knäcker sönder dina grill spett och all annan mat du kastar på det.

Husmanskost ska det va!

Givande inlägg

Kan tipsa om ett ställe i Göteborg. Ligger vid Vågmästarplatsen på Hisingen. Om man går av spårvagnen så ska man gå ner från bron och ett par hundra meter fram på gatan som går mot höger om man kommer från stan. Stället har en massa olika kötträtter, bland annat souvlaki. Det är samma resturang som det har varit en del skriverier om angående MC-gäng osv.

Permalänk
Avstängd

Kolgrillen i köping ägs av greker men dom jävlarna fattar inte vad souvlaki är för något, får fan kycklingfilé varje gång.. eller är det jag som missat något?
När jag beställer kycklingfilé för väntar jag få souvlaki, men nej fan det är filé.. 100% samma, SAME SHIT DIFFRENT NAME?.

Men om ni besöker köping så undvik stället, byggnaden där "grillen" är i var en bussvänthall med en toa som läckte under 10-15år... still smels like shit när det är sol ute.. trodde först det var maten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.