Permalänk

Min katt har sprungit bort! :(

Hejsan!

Vill bara höra med er om ni har vart med om samma sak, och ifall den kom tillbaka.

Jag släppte ut honom i Söndags runt 18:00 snåret, och han brukar vanligtvis vara ute 1 dygn på sin höjd.

Så ifall ni vart med om något liknande och den kommit tillbaka, skriv gärna. Det ger iallafall lite hopp. Jag haft haft katten i 13 år, lite jobbigt.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Ut o leta vet ja..

oftast så finns ouren där att katten liggeröverkörd på en väg någonstans.
Har sett väldigt mycket harar /kråkor i stan som är överkörda nyligen.

men Han har kanske hittat en liten katthono kanske
eller så är det några fjun som tagit hand om han.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ut o leta vet ja..

oftast så finns ouren där att katten liggeröverkörd på en väg någonstans.
Har sett väldigt mycket harar /kråkor i stan som är överkörda nyligen.

men Han har kanske hittat en liten katthono kanske
eller så är det några fjun som tagit hand om han.

Jag kom precis hem efter att ha promenerat runt hela stället och gapat.
Jag har även gått efter alla vägar i området för att se om det är blod någonstans, men icke.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

När min senaste katt försvann så hittade vi den 3 dagar senare i en av våra häckar där den krypit och lagt sig efter att ha blivit påkörd. Knappt vid medvetande så den förde inga ljud eller någonting av sig.

Innan dess så var en annan katt borta i ca en vecka innan vi upptäckte att den flyttat hem till grannen 2 hus bort eftersom tanten där fått för sig att den var herrelös och börjat mata den med mjölk, grädde och annat gott som den inte fick så mycket av hemma

Bor du nära en väg så kolla alla ställen som vanligen är lite mer i skymundan, den kan "bara" ha blivit skadad och tagit sig iväg ändå. Är det en hona så kanske det finns andra anledningar

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Våran katt var borta några dagar. Då hade den gömt sig under grannens hus i ett litet krypin. Man såg henne inte, men när jag testade filma in med en videokamera med infraröd lampa såg man hennes ögon lysa. Det var rätt tufft faktiskt.

Hon kom ut så småningom.

Permalänk

Vår försvunna katt hittade jag när jag på den tiden var ute på min kvällspostenrunda ett par kvarter bort.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Sätt upp lappar där du beskriver din katt och erbjuder en liten belöning.
Ofta är det ngn mänlig människa som tagit in den (hadde din koppel ?) och ger den mat och så.

Det är väl vanligt att katter är borta några dagar, ta´t lugnt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

hade han velat stanna hade han la inte löpt iväg? run kittycat, ruuuuuuuuuuun!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När de katter jag har hos min far var mycket små sprang de för första gången helt oplanerat ut i det fria på julafton kväll då en av gästerna inte tänkt på att hålla dörren stängd vid hemgång.
Vi sprang givetvis ut och letade med en gång. Den ena av dem fick vi tag i efter bara en halvtimma eller dylikt. Den andra, Pontus, var spårlöst försvunnen.
Jag letade och ropade, snyftande som den ~10 åring jag var, pulsade runt i den halvmeterhöga snön och var helt förtvivlad tills min mor körde in mig i huset efter att ha blivit redigt nerkyld.
Resterande delar av natten tillbringade jag i min säng med grova sömnproblem.

Morgonen där på hörde jag ett ynkligt skrik och ett svagt krafsande utanför altandörren på baksidan av huset. Skyndade mig genast upp, så ordentligt att jag välte ner ett nattduksbord och ramlade i trappan på väg upp, till dörren och vräkte upp den.
Utanför sitter en liten stelfrusen kattunge, skakande och näst intill orörlig, som jag genast slänger mig ner brevid och kramar så att den vekligen vet att den lever. Min katt var tillbaka och jag kände troligtvis den största glädje jag varit med om i hela mitt liv.

Det jag antagligen vill komma fram till är att jag helt och hållet hade förlorat allt hopp i att se Pontus i liv mer, men nu sitter jag här och har kvar den finaste katt som finns, i mitt sällskap.

Tappa inte hoppet. Du skall se att han kommer tillbaka när du minst anar det.

Mvh.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Stackare! Inte kul när sånt här händer. Men oftast kommer de tillbaka så det är ju positivt. Särskilt såhär på sommaren kan de springa en stund. Är han kastrerad?

Det värsta (efter påkördhet) är väl att nån j*vel har matat honom. Då blir det skitsvårt att få tillbaka han. Han kommer då med stor sannolikhet springa tillbaka till det stället.

Inte för att oroa men att han är gammal är lite oroande med. Har hört att när katter känner att de är på väg att kolavippa springer de iväg. Det gjorde min 14 åriga katt. Har han varit gammal och seg på sistone? Alltså seg..inte orkat hoppa upp på stolar etc.

Edit: Har haft måååånga katter i mitt liv. Många har sprungit bort för att sen komma tillbaka efter en vecka och tillåmed flera veckor en månad så tappa inte hoppet direkt.
Men endel har ju också tyvärr aldrig kommit hem igen.. fast det är mer sällsynt.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk

Nu har jag aldrig haft katt, men vill gärna då en polares katt fått kattungar som är asgosiga. Lugna och sällskapliga!

Iaf, fin historia New! Verkligen! Gullig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xelar
hade han velat stanna hade han la inte löpt iväg? run kittycat, ruuuuuuuuuuun!

Fy fan vilket gott garv jag fick mig där

Sätta upp lappar är väl bästa sättet att hitta katten nu när du letat efter den själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Sätt upp lappar där du beskriver din katt och erbjuder en liten belöning.
Ofta är det ngn mänlig människa som tagit in den (hadde din koppel ?) och ger den mat och så.

Det är väl vanligt att katter är borta några dagar, ta´t lugnt.

Han hade varken koppel, ID-märkning eller halsband.

Med tanke på att han har vart utekatt hela sitt liv, och verkligen vart ute hela tiden i stort sätt så är väl risken endå skapligt stor att han hittar hem om han sprungit en bit?.
Ush, bara Findus inte blivit påkörd.
Jag ska ta cykeln tidigt imorgon och leta lite till, samt slänga upp lappar i våra lokala affärer i området.

Viqtory
Japp, han är kastrerad.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Katter kan vara borta hemmifrån väldigt länge och sedan komma tillbaka oskadda Speciellt om det är en utekatt som är van att ströva fritt. Att en katt någon gång är borta uppåt en vecka är egentligen inte konstigt eller ovanligt, han kommer nog hem när han har tröttnat på att jaga maten själv

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Bara så du vet det brukar många katter springa bort på sommaren, när det börjar regna sen så kommer dem oftast tillbaka, hostar upp en mask på mattan och äter. Sen sticker dem igen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Ok, hoppas han kommer tillbaka. Men det konstiga är att han aldrig har vart borta över ungefär 1-2 dygn förut?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Ok, hoppas han kommer tillbaka. Men det konstiga är att han aldrig har vart borta över ungefär 1-2 dygn förut?.

Med tanke på att du inte hade koppel på Findus....så tror jag verkligen att det är någon som trodde att det är en stackars hemlös katt....gissar att din katt ligger o jäser med magen fullproppad nu, sätt upp lappar överallt du kan, den människan kanske inte släpper ut Findus..
Katter har mycket bra lokalsinne.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Med tanke på att du inte hade koppel på Findus....så tror jag verkligen att det är någon som trodde att det är en stackars hemlös katt....gissar att din katt ligger o jäser med magen fullproppad nu, sätt upp lappar överallt du kan, den människan kanske inte släpper ut Findus..
Katter har mycket bra lokalsinne.

Japp, sätta ut lappar är det första jag ska göra imorgon när jag vaknar.
Ska nog lägga dit en summa pengar till den som hittar honom.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

katter som inte är ute så mycke brukar stanna i närheten av där dom bor så den ligger nog och trycker någonstans

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra..

Men, katter tar ibland sina resor. Visserligen är din katt kastrerad vilket brukar förhindra det. Jag hade en katt som inte var kastrerad, och vi bodde ute på landet också på den tiden. Han kunde vara borta i 1 - 2 veckor på sina vandringar, sen kom han hem i ett par veckor igen.

Men sätt upp lappar överallt. Skriv en fet rubrik så folk ser den. Belöning är bra, det lockar folk att engagera sig lite om dom skulle få syn på katten. Sätt 500 spänn, då är till och med moppeligan intresserade om dom ser den, en 100-lapp skiter dom i. Sen är det bara att leta, men det verkar du gjort. Finns tyvärr inte så mycket mer du kan göra.

Det kan ju även vara en räv som tagit honom, det är vanligare än man tror. Jag tror det hände min katt tillslut, för en gång kom han aldrig tillbaka.

Permalänk
Medlem

Min katt var borta en gång när jag var liten, hon hade varit instängd grannens garage, var rätt mager när hon kom hem lol

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

våran katt sprang i väg en gång och han kom aldrig tbx, blev förmodligen överkörd lr något..
men vi har en till katt som brukar gilla o springa i väg mkt, hon kan vara i väg i flera veckor / månader sen kommer hon hem och är hemma nån dag sen springer hon i väg igen...

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Vi bor ute på landet och våra katter har varigt bort många gånger. Men lyckligtvis har de kommigt hem alla gånger, tyvärr så kom en av dom hem bara för att krypa in under trappan och dö, men man vet ju iaf vad som hänt med den då.

Oftast är dom borta i 2dagar till 2veckor, men dom kan ju ha gömt sig lite var som hällst, tex klättrat upp på ngt högt ställe, gömt sig i ngt garage eller liknande

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

Det här är troligen vad är mer känt som en "walkabout". Katter gör sånt helt enkelt. Han behöver också semester ibland. Visst kan man bli orolig när man inte ser dem på ett tag men oftast kommer de hemtrippandes som om inget har hänt

Permalänk

Grejjen är den att jag bor hos flickvännen och katten bor hos farsan. En kväll när vi festade hos farsan fick jag för mig att ta med mig katten hem i taxi, och det gjorde jag.
Sen dagen efter gick han efter mig hela vägen hem till farsan.

Så han kanske är här runt krogarna där jag bor nu?.

Ifallafall, jag vaknade precis av att flickvännen ringde och berättade att hon tror hon såg Findus här utanför vid busshållsplatsen när hon åkte till jobbet.

Nu ska jag iallafall gå ut och titta runt busshållsplatesen och lite runtom, samt dra ut lappen i ICA.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Nu vet jag inte hur det är med din katt, men man ska verkligen inte underskatta dom så små gynnarna

De kan vara borta jättelänge och komma tebaka som ingenting hänt

Hoppas den finner sig hem

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem

Ibland så kan de små liven få lite sommarsnurr och vara borta någon vecka. Vår kisse som är en honkatt brukar ta en eller två rundor mellan 2 till 7 dagar sådär.
En gång hade hon varit borta i knappt en vecka och då tog jag en cykeltur längs landsvägen för att se om hon hade blivit "statistik". Några kilometer hemifrån så sitte kattskrället i ett dike och fånstirrar på något som verkade hyperintressant. Först skyggade hon för mig men sedan var det som om poletten trillade ner för det blev ett himla jamande. Sedan sprang hon ylande efter mig hela vägen hem... Mötte några personer och man fick ju då ursäkta sig med "jo, det är nog min katt..."
Så även om det tar många dagar så kan de rätt som det är sitta och yla på fönsterblecket.

Permalänk
Hedersmedlem

En av katterna hos farsan (Charlie hette den) brukade försvinna ibland upp till flera månader i sträck, för att sedan bekvämt strosa hem och lägga sig på soffan som vanligt.
Sista gången var det dock en av våra gamla grannar (vi flyttade från samhället och ut i skogen) som ringde och berättade att Charlie då strök runt vårat gamla hus, så vi åkte dit och hämtade upp honom.
Efter detta var han dock inte sig lik, han gömde sig hela tiden och gjorde sina behov inomhus , men till slut fann han sig till rätta igen.

Numera ligger han begravd i våran trädgård, blev 12 år gammal.

Hur som helst, vi vet inte vad han gjorde under denna tid, men antagligen hade han hittat något annat hem där han var för att få lite omväxling eller liknande, men han kom ivf hem igen. Så det är bara att hoppas på att din katt gör detsamma.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Vi har tre katter och en av dem var borta i över tio dagar...kom sen hem en dag och bara kollade på mig när jag skulle hämta tidningen.
En annan var bara borta i en vecka eller så men den kom ochså hem helskinnad och keligare än alldrig...håll hoppet uppe katter som är vana vid att vara ute och klarar sig nog bra:) om du inte bor nära en större motorväg eller liknande så tror jag inte du behöver oroa dig...hon/han kanske har en hon/han lurande i buskarna i närheten;)..iaf holler tummarna för att den ska komma tillbaka.

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
En av katterna hos farsan (Charlie hette den) brukade försvinna ibland upp till flera månader i sträck, för att sedan bekvämt strosa hem och lägga sig på soffan som vanligt.
Sista gången var det dock en av våra gamla grannar (vi flyttade från samhället och ut i skogen) som ringde och berättade att Charlie då strök runt vårat gamla hus, så vi åkte dit och hämtade upp honom.
Efter detta var han dock inte sig lik, han gömde sig hela tiden och gjorde sina behov inomhus , men till slut fann han sig till rätta igen.

Numera ligger han begravd i våran trädgård, blev 12 år gammal.

Hur som helst, vi vet inte vad han gjorde under denna tid, men antagligen hade han hittat något annat hem där han var för att få lite omväxling eller liknande, men han kom ivf hem igen. Så det är bara att hoppas på att din katt gör detsamma.

Skönt att höra att katter kan ta såna resor och återvända, hoppas fallet är sådant här.
Jag tycker endå det är lite märkligt för han har aldrig vart borta sådär förut, och det oroar mig för jag bor i ett tätbebyggt område med mycket bilar som drar runt, även 70 väg några meter från huseet.

Hursomhelst, hoppas min 13 åriga Findus kommer hem så han kan få äta sina gäddor!.

Skål för den delen också!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡