Spelentusiaster drabbade av virus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Virusprogram och skit är för amatörer! Man kan väl inte få virus om man själv inte laddar hem/tar emot själv? eller har jag fel?

Hah, förut hade jag ingen brandvägg eller virusskydd. Det tog några veckor, sen gick det inte ens att lalla runt i windows och så kom det upp reklamrutor hela tiden (utan att ha webbläsaren öppen). Sen installerade vi om och skaffade f-secure, funkar hur bra som helst.

PS. Gick inte in på skumma sidor/laddade ner saker...DS.

Permalänk
Inaktiv

Skaffa Ubuntu grabbar

Permalänk
Prisjakt
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Skaffa Ubuntu grabbar

För Ubuntu är ju rätt bra om man ska spela... Ubuntu's brist på vettiga drivrutiner är för övrigt rätt tråkigt.

Annars funkar ubuntu bra, och det är inte helt utan anledning som jag kör det på jobbdatorn.

Ps. Stänger man ner antivirus och brandvägg för att kunna spela så har man för klen dator.

EDIT: Ang ladda hem saker och vara inne på skumma sidor så är det verkligen inte en nödvändighet. Formaterade en väns dator, hann inte öppna ie innan där fanns virus (något slugghuvud hade satt i nätverkskabeln som av någon konstig anledning hade "trillat" ur).

Btw, lyckas man ladda hem virus och/eller trojaner osv så hjälper inte alltid antivirusprog så mycket...

Permalänk
Medlem

Att inte ha en brandvägg på är som att släppa av en hormonstinn 14-åring med 10,000 dollar i fickan i Botswana's mest ökända bordellkvarter. Utan kondomer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kefil
Att inte ha en brandvägg på är som att släppa av en hormonstinn 14-åring med 10,000 dollar i fickan i Botswana's mest ökända bordellkvarter. Utan kondomer.

Borde väl räcka med 10 dollar.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag har alltid sett DH som en datorvärldens swingersklubb, utan kondom.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vet man vad man håller på med och inte surfar runt på "farliga" sidor så är det ganska riskfritt, det enda man egentligen behöver är Anti-spyware program och skydd för host hijacker osv

Har haft c.a 3-4 program för sådant, sedan kört helt utan både brandvägg och antivirus i cirka 3 år, inte ett enda virus har jag fått (har kollat någon gång då och då)

Datorn krashade iofs för 2 år sedan, men jag misstänker att det var hårdvaru fel, kan dock varit virus

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Var på Dreamhack för ett par år sedan och när jag startat datorn och kopplat in den började det dyka upp en massa meddelande på skärmen...
Det var mitt antivirus o brandvägg som stoppade alla attacker som kom titt som tätt!!

Hela nätet höll på att kollapsa pga alla idioter som inte hade något skydd på datorn.

Om man skippar Symantec's produkter och patchar upp Windows så slipper man det mesta och datorn går inte långsammare.

Fast lite kul var det att se att skyddet fungerade

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

Brandväggen skyddar ju mot intråg utifrån där kända säkerhetshål finns i nätverksapplikationer eller i operativsystemet. Här duger Windows egna brandvägg aldelse utmärkt, ialla fall den som följer med SP2 i XP och senare versioner, har man sedan en router så är det ju ännu bättre.

Anti-virus-programmen behöver man bara om man lyckas släppa igenom något omedvetet. Kanske via mail, nerladdningar eller surfning på osäkra sidor.

Jag har aldrig fått något virus i den bemärkelsen, däremot blastermasken som dök in precis efter ominstallation av OS. Sedan dess har jag aldrig blivit drabbad och tror inte jag behöver något Anti-virus men NOD32 drar så lite prestanda ändå så det kan ligga där.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Som sagt, brandvägg är det enda man behöver. Den enda viruset i mitt hus är inte datorrelaterat iaf.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
fan underbart när alla äckliga 56k-are drar till DH utan brandvägg.
Underbart är även XP's standardavstängda brandvägg, tog mig 3 ominstallationer innan jag begrep att installera utan kabel, aktivera FW och SEDAN börja leacha. Antivirus är för folk utan firefox.

Gnäll inte på modemanvändare när du själv inte ens visste att nätverkssladden är det första man drar ur vid ominstallation som är helt självklart alltid......

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
[B]Vet man vad man håller på med och inte surfar runt på "farliga" sidor så är det ganska riskfritt

Det är riskfritt att surfa runt och leta cracks ect på farliga sidor med, gör det i en virtuell maskin bara. Får den virus tar jag bort den och ersätter den med kopian bara.

När det gäller brandvägg litar jag på den som finns i routern men har även mjukvarubrandvägg för att inte missa att blockera update av alla "lagliga" program jag har.

Antivirusprogram har inte jag märkt segar ner prestandan speciellt mkt iaf. Får några ynka 100 mer poäng i 3dmark06 med allt avstängt. Har den mest för att scanna igenom alla filer jag tankat.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Joo men man är ju inte så osmart att man skannar under tiden man spelar. Fast om man nu vill det kan man alltid köpa en Raptor så är problemet helt borta.

Antivirusprogram som är igång och fungerar skannar alla filer man försöker öppna så du inte råkar köra nått dumt, det är ju inte meningen att virus och trojaner ska göra sitt innan användaren får för sig att skanna och rensa, då har dom ju redan snott ditt kreditkortsnummer...
Men det är inte spel som lider mest av antivirusprogram, de laddar mest in en massa datafiler och antivirusprogram brukar vara smarta nog att hoppa över sånt men varje litet program du startar måste skannas innan den går igång. Öppnar du en webbläsare är det säkert över 100MB med dll-filer och olika plugins som måste skannas innan den startar.

Raptor löser inte problemet helt heller. Visst blir det lite snabbare men det skulle ju vara ännu snabbare att köra med Raptor och slippa antivirusprogram.

Jag menar inte att antivirusprogram är helt värdelöst, om du inte kan hålla dig borta från virus så hjälper de ju. Men man ska inte tro att man är helt immun bara för att man har antivirus, eller att man garanterat får en massa skit så fort man stänger av det. Det är bara propaganda från Symantec & co för att få dig att köpa deras program.

Pzyber: Antivirus ger dig inte sämre fps eller så (förutom mindre ledigt minne), det är laddtiderna som påverkas och hela datorn "känns" segare. Vissa kanske är mindre känsliga för sånt men jag själv står inte ut med det.

l'o'vet, alban och Zahak: Vet ni hur löjligt enkelt det är att fixa in SP2 i installationsskivan? Behöver inte ta mer än 10 minuter (plus nerladdning), behöver bara göras en gång även om ni installerar om varje timme, man riskerar inte att få en massa skit bara man glömmer att koppla bort nätverkssladden och man slipper installera SP2 efteråt varje gång. Känner man sig lite extra duktig kan man peta in lite fler patchar och drivrutiner och kanske till och med fixa en unattend-fil när man ändå håller på.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Re: Spelentusiaster drabbade av virus

17,4% vet inte om att de har klägg på burken redan.

1,5% svarade sanningsenligt på frågan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Gnäll inte på modemanvändare när du själv inte ens visste att nätverkssladden är det första man drar ur vid ominstallation som är helt självklart alltid......

'
Inte med rätt os, solstråle

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Uhm, virus är ju en sak, men spyware/adware är ju inte direkt något man "kan" slippa bara sådär... Klart som fan att man kan undvika de flesta spionprogram och liknande, men spyware i sig går ju inte att komma ifrån.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
'
Inte med rätt os, solstråle

Vitsen med svaret var att han inte skall klanka ner på folk som har dålig anslutning,det bestämmer inte dom,det hänger på infrastrukturen,alla människor vill inte lämna släkt,vänner och sitt jobb bara för att få en bättre internetanslutning,jag vet satt i sitsen själv för några år sen...
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate