Permalänk
Melding Plague

Hemmanet i konkurs

Do Networks har nyligen vid Tingsrätten ansökt om att sätta internetleverantören Hemmanet i konkurs. Hemmanets kunder har inte kunnat surfa sedan i torsdags och det är ovisst om de kommer få kompensation från moderbolaget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

"Do Hellblom"Bara namnet låter ju helskumt felskrivning?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

nejdå, tänk vad skönt med lite spetskompetenta IT-tekniker som kan komma hem och hjälpa till med städningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nejdå, tänk vad skönt med lite spetskompetenta IT-tekniker som kan komma hem och hjälpa till med städningen.

Haha.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nejdå, tänk vad skönt med lite spetskompetenta IT-tekniker som kan komma hem och hjälpa till med städningen.

tyvärr vet jag inte riktigt om det är sant,
de klarar sig alltid och till och med verkar det som om det är SKÖNT för de att gå miste om den DELEN av företaget.

Alltså blir det nog mest kunder lidande och "kompensation" kan ju inte vara mycket eftersom de nu istället kan välja fritt samt att Privata kunder knappast kan LIDA allt för mycket jag menar då måste ju få pengarna tillbaka etc. men jag är säker att det är inskrivet att kompensation inte utgår med mycket.
Företagen är de som kan förväntas att trycka på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
tyvärr vet jag inte riktigt om det är sant,
de klarar sig alltid och till och med verkar det som om det är SKÖNT för de att gå miste om den DELEN av företaget.

hmm, nu blev det lite rörigt här.. mitt lilla svar gällde ett ironiskt inlägg av en språkpolis som tydligen avbröt sitt ingripande och knycklade ihop rapporten. :0

men ja, och med risk för att ha missuppfattat vidare. IT-tekniker klarar sig säkert alltid, de är lite som silverfiskar. krälar ofta omkring på golvet, gillar skräpmat, och man blir aldrig av med dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

"DO Networks kommer inte att förvärva några fler omstruktureringsbolag"

omstruktueringsbolag är lika med företag som det gått väldigt dåligt för?

"Moderbolaget Do Networks har valt att försätta allting i konkursförvaltarens händer vilket gör att samtliga av Hemmanets kunder inte kan byta internetleveratör föränn konkursförvaltaren avslutar alla konton."

vad menas? dom är fast hos ett företag som inte leverar någon tjänst längre och kan därför inte heller byta ISP? (om tex adsl/fiber då)

vore intressant att veta om det inte blir något surfande alls för deras kunder pga en konkurs

Permalänk
Medlem

Hemmanet? aldrig hört talas om ?!?!

eftersom det är en nyhet här så antar jag att de är stora, men ja har inte hört talas om dem!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Är inte Hemmanet företaget som tog vid efter det att Xpress konkat? Xpress = företaget som hade "bredband i glesbyggden" som slogan kring 2003.

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk
Medlem

Jupp, landsbygds internet. I Veddige har dom en hel del kunder i som jag fattar det som.
(Veddige - utbölingby strax utanför Varberg)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Tråkigt, men samtidigt inte förvånande.

Jag har en släkting som är kund hos dem då ingen annan velat leverera bredband ute i glesbygden. Med tanke på de dyra installationerna och hur mycket de hyrt in så är jag inte förvånad över hur det slutade.

Glesbygden är ingen kassako.

Permalänk

Nej, svår nisch det där,.. Xpress byggde väl ut telestationerna själva, blev väl heltokig ekonomi när telia plötsligt började bygga ut samma stationer. Den konkurrensen är ju omöjlig för ett litet företag. Den egna utrustningen i stationerna kan ju knappast ha dragit in tillräckligt för att täcka kostnaderna för installationen av utrustningen. Speciellt inte sedan telia klampat in och roffat åt sig de flesta kunderna. De måste ju ha räknat med att telia aldrig skulle bygga ut,..

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk
Medlem

Undrar om dom ville säkra sin semester när dom lämnade över allt till advokaterna.

Verkar ju vara riktigt mån om sina kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Jupp, landsbygds internet. I Veddige har dom en hel del kunder i som jag fattar det som.
(Veddige - utbölingby strax utanför Varberg)

Vem kallar du utböling? Vi är mer civiliserade här än varbergarna å boråsarna ska vi inte tala om.

Btw polarna hade express å vad det sög. på lan var det nere hela heljen för dom bytte ne router. Andra dagen vi rigde så bytte dom fortfaradne router. Frågade vi om vi skule hjälpa dom å stoppa in kablarna för det klarar en snorunge på 2 minuter. Dom ahde 40+ kunder som skulle ha 1mbi var och do mfick dela å 2Mbit i hop. Snacka om överbelastning av linan. Minimum ska man 4mbit i det fallet helst mer på så få kunder. Det fick dom det sissta sedan konkade det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

Alltså blir det nog mest kunder lidande och "kompensation" kan ju inte vara mycket eftersom de nu istället kan välja fritt samt att Privata kunder knappast kan LIDA allt för mycket jag menar då måste ju få pengarna tillbaka etc. men jag är säker att det är inskrivet att kompensation inte utgår med mycket.

eftersom dom har speciallösningar så är det inte alls säkert att man kommer kunna byta leverantör. i värsta fall betyder det att kunderna måste återgå till modemuppkopplning trots att de betalat startavgifter på tusentals kronor.

mina föräldrar bor 1½ mil från centrala stockholm och har trots det inte kunnat få vanlig adsl. hemmanet lät som en bra grej men det har varit strul hela tiden med nät som legat nere och taskiga hastigheter.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk

från hemmanets hemsida

Citat:

TeliaSonera tar över Hemmanet

Konkursförvaltaren har idag träffat avtal med Telia Sonera. Närmare information om avtalet
och kontaktpersoner hos Telia Sonera kommer att lämnas senare.

Telia Sonera önskar framföra följande:

"Efter att ha träffat avtal med konkursboet om överlåtelse av Hemmanet AB's kundstock vill vi
på Telia gärna se dig som kund. Därför kommer vi med start på måndag i nästa vecka skicka ut
ett välkomsterbjudande till alla som är kunder hos Hemmanet. På måndag kommer också detta
erbjudande att publiceras på denna hemsida med en hänvisning till hur du kommer i kontakt
med oss på Telia"