Permalänk
Avstängd

2x512Mb eller 1x1024Mb?

Har sedan tidigare 2 st 512;or, men det går ju inte att köra dualchannel med 4 st moduler, så då är frågan ifall man ska ta en sticka på 1024Mb för att spara lite pengar istället?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

jo, du kan köra dualchannel med 4st minnen... köp dig 2st 512mb stickor så du inte förlorar prestanda
Kolla dock i moderkortsmanualen så att det inte är så att moderkortet inte kan köra max hastighet på 4st minnen.

Permalänk
Avstängd

Står ingenting... dålig manual. argh.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara processorn som kontrollerar det? Minneskontrollern sitter ju på processorn. Kör 4 minnen i systemet i sign. Den klockar ner dom till DDR333 men det funkar utmärkt om man ställer in dividern manuellt. dock så kan jag inte ta upp dom till 2,5-3-3-8 utan måste h 2,5-3-3-7. Om det nu har någon större skillnad

Permalänk
Medlem

Kollade precis min manual. Jag har köra 2x Dual-channel med mitt mobo. Men jag behöver få tag på antingen två stycken 533 MHz DDR minnen för att kunna köra det ordentligt.
Dock verkar det jobbigt med att Datorn inte vill köra dem i någon ordentlig hastighet för två är mixade. :-/

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad du menar med "för två är mixade". Sen är det väl bara 533Mhz eller snabbare, du behöver inte exakt 533.

Permalänk
Avstängd

Fattar inte vad i h*lv*t* hans inlägg gör i min tråd?

XaaR:

Förklara gärna lite djupare

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att AMDs processorer har integrerad minneskontroller. Och då borde det ju vara processorn som sätter gränsen för hur du kan köra dina minnen. Därför så kanske det inte står något om det i moderkortsmanualen

Eftersom att du har DDR400 så gissar jag att du kör s939 och då har vi samma processorn med samma minneskontroller. Då borde samma sak hända för dig som för mig, dvs. att den klockar ner minnena till DDR333 om man inte ställer in att minnesdividern ska vara 1:1 mot FSBn som är 200. då kör minnena i 200Mhz som blir 400Mhz pga DDRminneseffektiviteten.

Någon får gärna rätta mig om jag har skrivit något som inte stämmer

Permalänk
Avstängd

Ok, ställa in minnesdivider alltså, det kan jag göra... tror jag, BIOS har fått för sig att jävlas med mig, så jag kan inte updatera eller överklocka via bios. skit.

Men hur blir det med överklockning då? funkar det som vanligt eller?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

2 platser är för dualchannel. Och lyssna dual vad står det för jo 2

Ha de gott

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Avstängd

Men... vad menar du nu? ansträng dig lite ^^

Dual channel kan man väl ändå köra så länge "kanalen" innehåller samma minnesmägd? dvs, tex 2x512Mb + 2x1024Mb = Dual Channel

Hur stor blir minskningen i prestanda om man hoppar dualchannel?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

På moderkortet Finns bara TVÅ PLATSER FÖR DUAL . Om du sätter in 3 minnen Försvinner dual och du förlorar prestanda. Som i dag finns minne 2*2048 tillgängligt för oss

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Avstängd

alltså är det ingen idé att köpa 2st512;or till? då kan man lika gärna köra på en ensam 1024-sticka och mina 2x512;or

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Använd 2*512 är mer el köp till en 1024 till och kör dual

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Avstängd

"Använd 2*512 är mer"

Mer vad?

"el köp till en 1024 till och kör dual"

Och kostar dubbelt så mycket =P

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the pingvin
På moderkortet Finns bara TVÅ PLATSER FÖR DUAL . Om du sätter in 3 minnen Försvinner dual och du förlorar prestanda. Som i dag finns minne 2*2048 tillgängligt för oss

Du har missuppfattat vad dual channel är, men det är inte för sent att lära om. Dual Channel innebär TVÅ MINNESKANALER SOM KÖRS PARALLELLT. Och i varje minneskanal finns det vanligtvis 2 st minnesplatser på fullstora moderkort.
För att dual channel ska fungera ska båda minneskanalerna ha likadan minneskonfiguration. Det kan vara 512+512 (totalt 4x512MB för 2GB) i vardera kanalen, eller 512+1024 (1.5GB i vardera kanalen för totalt 3GB), eller 1024+1024 (totalt 4x1024MB för 4GB).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
alltså är det ingen idé att köpa 2st512;or till? då kan man lika gärna köra på en ensam 1024-sticka och mina 2x512;or

Ytterligare 2 st 512MB ger dig dual channel då minneskanalerna kommer ha likadan minneskonfiguration, en ensam 1024 ger dig olika minneskonfiguration i kanalerna, och dual channel avaktiveras.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Aight, då blir det 2x512Mb till, tack för det vettiga svaret Hardware guy

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

den som gör moderskit säger sätt i A och b så får du dual. Sätt i c får du INTE dual sätt i D får INTE dual. eller tvärtemot beroende kort.
LÄS MANUAL

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Avstängd

...lugna ner dig nu. det räcker

Läs och lär: http://www.kingston.com/newtech/MKF_520DDRwhitepaper.pdf

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"