Permalänk

Moderkort för AMD X2 6000+

Tjena, jag letar efter ett moderkort och på det ska jag köra AMD X2 6000+ och 8800GTS 320 mb.

Det skulle uppskattas om någon kunde hitta/nämna något bra moderkort som ska vara billigt helst 500-800kr

P.S. Jag ska inte överklocka

Permalänk
Medlem

På kompletts hemsida finns det paketerbjudande, och där ingår moderkort, minnen, processor. Men eftersom du bara ska ha moderkortet är det det här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321975

Kanske kan vara nåt.

Permalänk
Medlem

usch ... inte MSI :/ eftersom moderkortet är ett utav dom viktigaste komponenterna i datorn så rekomenderar jag INTE att snåla på det. Sattsa lite istället, Asus M2N-SLI Deluxe som kostar runt 900-1100:- är att rekomendera.

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Helt okej moderkort, dock lite buggigt när man klockar.
nForce 570 skulle passa med din budget, och det har detta kortet.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321975

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
usch ... inte MSI :/ eftersom moderkortet är ett utav dom viktigaste komponenterna i datorn så rekomenderar jag INTE att snåla på det. Sattsa lite istället, Asus M2N-SLI Deluxe som kostar runt 900-1100:- är att rekomendera.

I detta fallet så har vi en budget att gå efter Ibland är det svårt att ta det man verkligen vill ha. Tycker dock dom kunde ha valt ett litet starkare moderkort i paketerbjudandet. Men men. Helt okej enligt mig.

Permalänk

Jag undrar precis samma sak som trådskaparen.

Hade beställt ett Abit KN9 nForce 570 ifrån db.se men eftersom det är bristvara på det nu så får jag söka mig ett nytt.

MSI ligger ju nära till hands som ersättare men jag läste att någon skrev att det chipset blev mycket varmare. Ska inte klocka till en början men kanske blir lite småsugen i framtiden. Men jag köper moderkortet för att köra original så, vilket rekommenderar ni i samma prisklass, 6-900kr

Vad skiljer MSI KN9 Platinum ifrån icke Platinum. Skiljer 200kr på netonnet mellan dem.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Abit KN9 nForce4 fungerar alldeless utmärkt med senaste BIOSet också. Funkar dessutom att klocka rätt bra med, kör min 6000+ i 3.3 utan några problem. Det moderkortet är billigt som tusan för vad det levererar i mina ögon. 629 kr på komplett tex.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

Det här ser väldigt bra ut men en kompis tipsade mig om några asus kort på netonnet för endast 500kr det ena heter asus M2N DH och det andra asus M2R32-MVP är de nåt att ha?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Jag undrar precis samma sak som trådskaparen.

Hade beställt ett Abit KN9 nForce 570 ifrån db.se men eftersom det är bristvara på det nu så får jag söka mig ett nytt.

MSI ligger ju nära till hands som ersättare men jag läste att någon skrev att det chipset blev mycket varmare. Ska inte klocka till en början men kanske blir lite småsugen i framtiden. Men jag köper moderkortet för att köra original så, vilket rekommenderar ni i samma prisklass, 6-900kr

Vad skiljer MSI KN9 Platinum ifrån icke Platinum. Skiljer 200kr på netonnet mellan dem.

Det är sant att chipset blir väldigt varmt, man vill iallafall inte hålla kvar handen allt för länge :P.

Det som skiljer Platinum från icke Platinum är att Platinum har firewire och SLI x16, medans icke platinum har x8 i SLI-läge.

Jag förmodar att du menar skillnaden mellan MSI K9N Platinum och MSI K9N SLI-2F. Om inte så länka gärna.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Jag undrar precis samma sak som trådskaparen.

Hade beställt ett Abit KN9 nForce 570 ifrån db.se men eftersom det är bristvara på det nu så får jag söka mig ett nytt.

MSI ligger ju nära till hands som ersättare men jag läste att någon skrev att det chipset blev mycket varmare. Ska inte klocka till en början men kanske blir lite småsugen i framtiden. Men jag köper moderkortet för att köra original så, vilket rekommenderar ni i samma prisklass, 6-900kr

Vad skiljer MSI KN9 Platinum ifrån icke Platinum. Skiljer 200kr på netonnet mellan dem.

Haha jo tack man bränner sig REJÄLT då man ens nuddar chipsettet (jag har MSI K9N Platinum) så detta kort ryker imorgon när jag byter till mitt Asus M2N-SLI Deluxe.
Så jag rekomenderar INTE MSI K9N.

Over and Out

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Jo precis mellan dom två jag menade

Firewire har jag ingen användning av.. SLI kommer jag inte använda hur som helst, men hur mycket tappar jag på att köra x8 istället för x16 ?

Du har inget annat bra moderkort att rekommendera till mig?

edit:

Kanske blir detta istället Asus M2N-SLI Deluxe vad tror ni om det? Blir det lika varmt som MSI brädorna? För isf kan jag lika gärna ta ett sådant!

Vad är största skillnaden på nForce4 och 570 t ex?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Jag har msi. Varmt? 42 °C (108 °F). Det är bara att proppa i moderkortet med en massa passiva kylare så löser sig saker och ting

Permalänk

Hmm vafan vad svårt då... MSI finns för 599 på netonnet, är det motiverat att köpa ett asus för 400kr mer? Satans datorbutiken som sabbar mina planer!!

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Hmm vafan vad svårt då... MSI finns för 599 på netonnet, är det motiverat att köpa ett asus för 400kr mer? Satans datorbutiken som sabbar mina planer!!

Kan tipsa dig om att kolla denna tråden och avgöra själv
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

EDIT: nForce blir generellt mycket varma. Vill du köra svalt så satsa på 690G eller RD580 chipset. Det finns en anledning till att de korten har så liten kylare på NB.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Har ett Asus M2N-SLI Deluxe som jag e tok nöjd me.
Den har ju heat pipes som går upp till processor sockeln och får kylning av cpu fläkten. Brukar vara värt att lägga lite extra pengar och få ett bra moderkort.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crym
Har ett Asus M2N-SLI Deluxe som jag e tok nöjd me.
Den har ju heat pipes som går upp till processor sockeln och får kylning av cpu fläckten. Brukar vara värt att lägga lite extra pengar och få ett bra moderkort.

Helt rätt
M2N-SLI Deluxe är guld
Btw om du tänker skaffa MSI så ta och titta på min lilla film istället innan http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

@minibite3: ALLA moderkort med nForce 570 chippet blir inte extremt varma, det beror helt på moderkortets kylarprofil, jämför MSI's fula lilla plåtbit jämfört med asus heatpipelösning

Ha det gutt!

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Helt rätt
M2N-SLI Deluxe är guld
Btw om du tänker skaffa MSI så ta och titta på min lilla film istället innan http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

@minibite3: ALLA moderkort med nForce 570 chippet blir inte extremt varma, det beror helt på moderkortets kylarprofil, jämför MSI's fula lilla plåtbit jämfört med asus heatpipelösning

Ha det gutt!

Jo alla nForce genererar mycket värme, men de kanske inte går varmt. Dock tycker jag inte att MSI ska behöva anpassa sig, tycker att chipsettillverkaren borde anpassa sig. Men eftersom det är mycket svårare så hade det ju inte skadat så mycket i plånboken för MSI med bättre kylning.

Ang dedär med att du inte kan bränna för att din NB blir för varm. Ta det på garantin så får du antagligen pengarna tillbaka också

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Håller med M2N-SLI Deluxe är guld

ha det

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem

Köpte nytt ett Abit KN9S nForce 550. Funkar riktigt bra för mig. Heatpipesen känns inte ens varma när man känner på de. Innan det hade jag ett Asus M2NPV-VM kort, funkar riktigt stabilt. Kunde dock inte klocka med det så just därför köpte jag Abit KN9S kortet. Funderade på Asus M2N-SLI Deluxe, men blev aldrig så.

Lite off-topic:

Men klockar det kortet bra, Asus M2N-Sli Deluxe alltså?

/Mvh x_link

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.