Permalänk
Medlem

Bostad i Göteborg?

Om jag kommer in så kommer jag att börja plugga på Chalmers till hösten och behöver därför en bostad i Göteborg då det blir på tok för långt att pendla.
Så, nu skulle jag behöva lite tips på hemsidor och liknande för bostadsförmedling i Göteborg.
Vet inte om Chalmers har flera olika skolor, men den jag troligen ska gå är på Campus Johanneberg.

Permalänk

den största sidan är väll www.boplats.se där de flesta förmedlingaran arbetar ihop.
men eftersom du ska plugga på chalmers kanske http://www.chalmersstudentbostader.se/sv är mest intressant.

EDIT: även dom lägger ut sina objekt på boplats.se såg jag nu går söka specifikt på studentbostäder på den sidan.

Lycka till med sökandet!

Permalänk
Medlem

Chalmers har ett campus på Lindholmen också, på andra sidan älven. Hur som helst går det relativt snabbt att ta sig mellan Johanneberg och Lindholmen så det torde inte ha så stor betydelse var du bor.

Permalänk
Medlem

om det inte finns där (boplats är omöjligt att få på) så finns det andrahands på blocket.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

För studentbostäder:

www.boplats.se (där lägger Chalmers studentbostäder ut lägenheter)
www.sgsstudentbostader.se

edit: Boplats är inte alls svårt att få på. Hade stått i kö 3 månader och sökt vid två tillfällen när jag fick en. Finns mycket studentbostäder nu när både Chabo och Emilsborg byggts.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har bara bra att säga om SGS. Själv bor jag på Volrat Tham och har cirka 10 minuters promenad till Chalmers. 10-månadershyra, 2600 kr/mån. El, vatten, internet (10 mbit, max 15GB/dag) ingår.
Fick den utan kötid, ringde bara in på en sista-minuten-lägenhet
Vilken utbildning blev det?

Permalänk
Medlem

Vilken linje?

Du är lite sent ute, men ring till SGS i slutet av månaden så brukar de ha sista minutenbostäder.

Permalänk
Medlem

CSB har 100MBit medan SGS bara har 10

CSB är nog lite dyrare men har bättre läge. Går jag utanför dörren är jag i princip inne på Chalmers.

Har bott i SGS-lägenhet förut, bor nu på CSB.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bor själv uppe på Emilsborg 3, Chalmers Studentbostäder, och tycker det är ett trevligt område! Dock alldeles för hög hyra i förhållande till boyta för min del, men jag ska försöka hitta en mindre och billigare i höst

Jag flyttade till Gbg förra året och hade turen att få erbjudande om lägenhet 2 veckor innan skolstart! Detta var genom www.boplatsgbg.se, men annars är det bra att hålla ögonen på sista-minuten och ringa på dessa, dock så märkte jag att de var totalt omöjligt att komma fram.. Gäller väl att ha tur...

Permalänk

Hej!

Roligt med påfyllning av sweclockare på Chalmers! (eftersom jag nyss stack därifrån

Först och främst angående Lindholmen och Johanneberg, som det är nu går högskoleingenjörererna på Lindholmen och Civilingenjörsstudenterna på Johanneberg. Detta är dock i en omvandlingsfas (som allt annat på Chalmers) och kommer nog i framtiden att ändras genom att placera vissa institutioner och sektioner på de olika campusarna. För att ta sig mellan campus finns Västtrafiks chalmerspass för 100 kr per termin och detta gäller på linje 16.

Som tidigare nämnts är de stora studenthemsaktörerna SGS studentbostäder (Stiftelsen Göteborgs Studentbostäder studdentbostäder;) och "hemmet" (chalmers studentbostäder, CSB). Mitt tips för alla som ens funderar på att studera i Göteborg är att omgående registrera sig på SGS hemsida eftersom man då börjar att få kötid som vid senare tillfälle kan bytas mot en studentlya. Men eftersom du är lite sent ute är det nog bäst att (som tidigare nämnts) kolla efter sistaminutenlägenheter hos SGS och försöka ringa på dessa. Som det är nu är det ganska lätt att få rum på Olofshöjd (aka betongdjungeln).

Mitt boende under studenttiden var:

1/2 år på Olofshöjd (SGS)
3 år på Hemmet (CSB)
1 år i Kviberg (SGS)

Jag kan rekommendera både SGS och CSB, men sen beror det också på hur mycket du är redo att betala för hyran. Det gamla beståndet av hemmetlägenheterna (Emilsborg) har iaf. sett sina bästa dagar men är helt okej att bo i, likaså de lite äldre delarna av SGS (dvs Olofshöd, Volrat Tham) å andra sidan är ligger dessa nära samt är billiga i hyra: ~3000 kr/mån på hemmet.

Andra områden som jag rekommenderar är bla. CSB:s nybyggda Emilsborg 3, SGS:s Svingeln (Norra Ågatan) samt om du är beredd att åka lite spårvagn nybyggda Kviberg. Här är dock hyrorna lite högre men då är standarden bättre (helkaklat badrum, aptussystem, större lägenheter). Om jag minns rätt betalade vi ~ 6000 kr/mån för en 3:a på Kviberg och priset för 1:a var runt 4500 kr.

Slutligen angående internetuppkopplingen vinner CSB enkelt. Dels har de 100 Mbit/s medan SGS har 10 Mbit/s, men sen funkar quotasystemet mycket bättre eftersom man kan spara upp oanvänd quota upp till 65 GB och när man går över denna stryps bara nätet. På SGS sitter en skarp gräns vid 15 GB/dygn och går man över denna stängs nätet av i 24 h.

Hoppas denna information hjälpte lite och att du kommer trivas på Chalmers!

mvh
Gustav (f02, F07)

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | HIS Radeon 9500pro | Epox 8RDA+ | 1024 MB | 500 GB
Teknisk Fysiker

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för era inlägg!

Kom in på Civilingenjör i Datateknik. Har fortfarande inte skaffat någon lägenhet och med min kö-tid (sen feb) så räcker den inte till någon lägenhet vad jag kan se på någon av sidorna =/

Och dem där sista minutenlägenheterna, vart hittar jag dem?
Samt, finns det andra ställen att söka lägenhet på, då dessa två sidor troligen inte kommer ge mig någon i tid!

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha en studentlägenhet så finns det en bok på stadsbiblioteket (ligger vid götaplatsen där det stor en staty, poseidon, stor man med liten penis ) med en förteckning över alla privata hyresvärdar i Göteborg. Det kan vara värt att ringa runt till dom och kolla om någon har en liten lägenhet över. Då kan du gå efter gator och ta ett område du vill bo i (men ring inte på centrala lägenheter, i stort sett omöjligt att få en, finns en ledig så är den tagen dagen efter).

Annars kan du kolla på blocket. Jag flyttade till Göteborg för ca 1 ½ år sedan och bodde första halvåret i en andrahandslägenhet medans jag letade efter eget. Det var bra som fan, i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har också kommit in på Chalmers (Sjöingenjör) och ursäkta om jag går lite Off Topic nu men hur gör man när man skall söka studiebidrag hos CSN?
För när jag försöker söka så står det
"Vi har inte fått några uppgifter om dina studier. Därför måste du själv lägga till en skola och utbildning." Så det jag undrar är, kommer Studera.nu skicka information till CSN om jag har kommit in efter den 27 Juli eller skall man göra det manuellt?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Och dem där sista minutenlägenheterna, vart hittar jag dem?

Loggar du in på SGS:s hemsida brukar de finnas längst ned på sidan över lediga lägenheter. Gäller att verkligen hänga på luren för att komma fram och få en, har jag hört.

Kul med fler chalmerister.

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det egentligen att få lägenhet? Har tänkt börja plugga till hösten i gbg. Kan det bli tufft att hitta något under sommaren? Det är ju trots allt ganska dyrt att betala hyran så man vill inte ha någon alldeles för tidigt. Kommer läsa datavetenskap på GU eller basåret på chalmers.

Har man någon slags förtur till lägenhet om man bor långt från orten man ska plugga?

Permalänk
Medlem

Shooblan. Skriv upp dig på sgsstudentbostader.se nu.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TPS-rular
Hej!

Roligt med påfyllning av sweclockare på Chalmers! (eftersom jag nyss stack därifrån

Först och främst angående Lindholmen och Johanneberg, som det är nu går högskoleingenjörererna på Lindholmen och Civilingenjörsstudenterna på Johanneberg. Detta är dock i en omvandlingsfas (som allt annat på Chalmers) och kommer nog i framtiden att ändras genom att placera vissa institutioner och sektioner på de olika campusarna. För att ta sig mellan campus finns Västtrafiks chalmerspass för 100 kr per termin och detta gäller på linje 16.

Som tidigare nämnts är de stora studenthemsaktörerna SGS studentbostäder (Stiftelsen Göteborgs Studentbostäder studdentbostäder;) och "hemmet" (chalmers studentbostäder, CSB). Mitt tips för alla som ens funderar på att studera i Göteborg är att omgående registrera sig på SGS hemsida eftersom man då börjar att få kötid som vid senare tillfälle kan bytas mot en studentlya. Men eftersom du är lite sent ute är det nog bäst att (som tidigare nämnts) kolla efter sistaminutenlägenheter hos SGS och försöka ringa på dessa. Som det är nu är det ganska lätt att få rum på Olofshöjd (aka betongdjungeln).

Mitt boende under studenttiden var:

1/2 år på Olofshöjd (SGS)
3 år på Hemmet (CSB)
1 år i Kviberg (SGS)

Jag kan rekommendera både SGS och CSB, men sen beror det också på hur mycket du är redo att betala för hyran. Det gamla beståndet av hemmetlägenheterna (Emilsborg) har iaf. sett sina bästa dagar men är helt okej att bo i, likaså de lite äldre delarna av SGS (dvs Olofshöd, Volrat Tham) å andra sidan är ligger dessa nära samt är billiga i hyra: ~3000 kr/mån på hemmet.

Andra områden som jag rekommenderar är bla. CSB:s nybyggda Emilsborg 3, SGS:s Svingeln (Norra Ågatan) samt om du är beredd att åka lite spårvagn nybyggda Kviberg. Här är dock hyrorna lite högre men då är standarden bättre (helkaklat badrum, aptussystem, större lägenheter). Om jag minns rätt betalade vi ~ 6000 kr/mån för en 3:a på Kviberg och priset för 1:a var runt 4500 kr.

Slutligen angående internetuppkopplingen vinner CSB enkelt. Dels har de 100 Mbit/s medan SGS har 10 Mbit/s, men sen funkar quotasystemet mycket bättre eftersom man kan spara upp oanvänd quota upp till 65 GB och när man går över denna stryps bara nätet. På SGS sitter en skarp gräns vid 15 GB/dygn och går man över denna stängs nätet av i 24 h.

Hoppas denna information hjälpte lite och att du kommer trivas på Chalmers!

mvh
Gustav (f02, F07)

Kan ju lägga till att SGSs nätverkstekniker tydligen är episka klåpare. En kompis blev avstängd för att han höll på med konstiga saker, dvs han hade en ftp-server och en mailserver hemma...

Vidare är de nya lägenheterna på Emilsborg och Chabo fina men väldigt dyra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag stod i kö i lite under 2 år på SGS och fick en 2:a vid SKF i Gamlestaden. Hyran är kanske något hög, men jag har inte jättemycket andra utgifter så det funkar och jag trivs väldigt bra. Går på Lindholmen förövrigt.