En fundering om högsta domstolen i USA.

Permalänk
Medlem

En fundering om högsta domstolen i USA.

Jag har länge funderat på hur högsta domstolen i USA fungerar. Den amerikanska statsapparaten ska ju bestå av tre separata skott, som om jag har förstått det korrekt ska vara separerade från varandra. Dock har jag länge funderat på det här med att det är väldigt viktigt om domarna i högsta domstolen är konservativa eller 'liberals'. Det verkar för mig som att separationen inte är helt fullständig när det är väldigt viktigt vad domarna har för ideologiska åsikter. Är det något jag har missuppfattat?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

De två partier som man praktiskt sett kan rösta på i USA för tillfället är väl båda relativt liberala. Sedan har ju USA oxå alltid haft en liberal ideologi "land of the free". Nu är jag inte särskilt insatt i det här men det var mina 5 cent ;P

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
De två partier som man praktiskt sett kan rösta på i USA för tillfället är väl båda relativt liberala. Sedan har ju USA oxå alltid haft en liberal ideologi "land of the free". Nu är jag inte särskilt insatt i det här men det var mina 5 cent ;P

'liberal' i USA är beteckningen på alla som är till vänster om republikaerna. Det är inte liberal som i ideologin liberal.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Glömsk

Det stämmer att det är presidenten (med hjälp av senaten) som tillsätter domarna och detta har faktiskt kritiserats ända sedan konstitutionen skrevs eftersom det ses som partiskt.

Det är dock värt att poängtera att en domare är det för resten av sitt liv såvida inte han/hon pensionerar sig, och antalet domare är begränsat. Nästan alla av de nuvarande domarna har varit det i 20 år eller längre. Så det är ofta svårt för en president att styra högsta domstolen i sin egen riktning. (Det här brukar förresten vara ett populärt tema i Grisham-böcker då det alltid finns en gammal jävel i högsta domstolen som någon väntar ska dö )

Relevanta delar av konstitutionen:

Andra artikeln andra sektionen

Citat:

[The President] shall have Power, by and with the Advice and Consent of the Senate, to make Treaties, provided two thirds of the Senators present concur; and he shall nominate, and by and with the Advice and Consent of the Senate, shall appoint Ambassadors, other public Ministers and Consuls, Judges of the supreme Court, and all other Officers of the United States, whose Appointments are not herein otherwise provided for, and which shall be established by Law: but the Congress may by Law vest the Appointment of such inferior Officers, as they think proper, in the President alone, in the Courts of Law, or in the Heads of Departments.

Tredje artikeln första sektionen:

Citat:

The judicial Power of the United States, shall be vested in one supreme Court, and in such inferior Courts as the Congress may from time to time ordain and establish. The Judges, both of the supreme and inferior Courts, shall hold their Offices during good Behavior, and shall, at stated Times, receive for their Services a Compensation which shall not be diminished during their Continuance in Office.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Faktum är att högsta domstolen balanserar på 5 mot 4 på en hel rad väldigt allvarliga frågor just nu. En domare som byts ut och mycket kan förändras.

Här finns ett tal om just det:
http://video.google.com/videoplay?docid=2829599695690924108
http://video.google.com/videoplay?docid=-4191917977194347234