Permalänk
Melding Plague

Nzxt Adamas

Den kinesiska tillverkaren Nzxt gör ett avstamp från det traditionella gamer-temat och dyker in på premiumsegmentet med datorlådan Adamas. Vi undersöker om den lilla uppstickaren kan mäta sig med giganter som Lian Li och Silverstone.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

snyggt va det, men inget ja skulle vilja ha.

Permalänk

Först lät det generöst med att fyra fläktar inkluderas, men det går inte med rakt monterade hårddiskar längre.
Jag bryr mig inte om 8800GTX, som det ser ut är det omöjligt att plocka in/ur hårddiskar på en del hyllor utan att plocka bort grafikkortet. Helt oacceptabelt för 1700 spänn.
Och det räcker med ett lagom långt grafikkort.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Budgetlåda ~ 200kr
Spackel ~ 70kr
Färg ~ 200kr
Fräsiga fläktar / dioder / belysning ~ 500kr

~970kr och då har jag ett chassi som skulle se bra mycket bättre ut.

Tacka vet jag chieftec fulltower för en spottloska ^^

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk
Medlem

tja, vad kallas det, fulsnyggt?

verkar rätt ok annars, jag är konservativ när det gäller "smidiga" monteringslösningar ändå. ett datorchassi är ju oftast ingen rallybil man måste in och byta hjul ..öh, disk på 3 minuter om den råkar rasa när man kör piratrally eller whatever liks.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

För att vara ett Nzxt så tycker jag det va snyggt

Permalänk

inte ens den hyperpopulära Antec P180/182 rymmer ett gf 8800gtx så vad är nytt? Vill man ha 8800gtx ska man ha Stacker, P190 eller något annat svindyrt chassi.

PS - Jag är medveten om att man kan få plats med ett 8800gtx om mna tar bort det övre hårddiskracket men det är lite fusk;)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Trevligt att Nzxt har börjat fixa lite mer kvalitet i sina prudukter. Chassit var riktigt fult. (enligt mig)

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag personlingen tycker Adamas rent estetiskt är riktigt trevligt, och det verkar vara en stabil trevlig alu-låda, men man blir ju lite tveksam till den pga att det verkar väl bökigt och trångt att jobba i... (och priset skojar man ju inte bort heller)

En undran till testaren: är det månne smidigt att skruva loss "sidoväggen" till hårddiskracket och sidomontera hårddiskarna istället? Då slipper man ju skjuta in de motsträviga hårddiskarna i den bökiga positionen över kortplatserna.. Kanske är värt att skruva av de sex skruvarna för att göra det den vägen, eller är det struligare än så att få loss den? Bara en tanke.

En annan grej: jag läste i en recension att pga att bakre fläkten inte är "nedsjunken" som den brukar vara i många lådor, utan istället ligger helt i linje med moderkortsplåten gör att det blir rätt bökigt att montera ett vanligt ATX moderkort utan att plocka bort fläkten först...
Sånt upptäcker kanske inte alltid Swec när ni använder ett mini-ATX moderkort i recensionerna och det är ju synd.. Så varför kör ni inte med ett vanligt ATX moderkort i recensionerna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

en uppgradering av adam huh?, sitter själv på en trinity och är helnöjd. bra konstruktion, billig låda, enkel och sexig. Kan ju inte säga att NZXT inte har jätte-bra kvalitet på gångjärn etc.

Permalänk
Medlem

Pinsamt att inte få plats med ett GTX i en stor låda. Det har ju funnits ute ett tag så det vore ju konstigt att nya lådor inte rymmer dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danney
Kan ju inte säga att NZXT inte har jätte-bra kvalitet på gångjärn etc.

I denna mening säger du att gångjärnen har jättebra kvalitet. Är det vad du menar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
I denna mening säger du att gångjärnen har jättebra kvalitet. Är det vad du menar?

Ett tips: ta bort inte och tänk sedan motsatsen

Vem köper ett chassi som inte ens får plats med ett 8800GTX? Kanske servermänniskor. Vilka servermänniskor köper detta chassi för 1700kr? Inte jag iaf.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

jag tycker att chassit utvändigt är estetiskt jätteporrigt och skulle attrahera mig.. bortsett från att det verkar så dåligt invändigt. 1700 spänn och inte plats för 8800GTX.. sitter på ett antec p182 som är både billigare och rymligare för 500 spänn mindre

fint estetiskt men dåligt planerat invändigt

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Trevlig recension, dock inget chassi värt 1700kr ^^
Vill påpeka en liten sak bara, ni borde testa och trycka in en kylare som är lite högre än dom vanliga på marknaden och skriva att större kylare får plats i just detta chassi etc.

Permalänk

Jobbigt med dammsamlarna på ovansidan.

Tänkte annars på en liten sak. Ni verkade tycka att den var riktigt duktig ur kylningshänseende eftersom den spöade P180 med en grad. Var det vid samma ljudnivå? Om man klämmer in ett par rejäla fläktar i en P180 och drar på lite volt så borde väl temperaturen sjunka lite.

Att Adama kan stå och brumma loss och ändå bara vara en grad bättre än P180 kan väl inte vara så imponerande?

Visa signatur
Permalänk

Förhållandevis snyggt chassi, dock saknar den "lyxlösningar" tex att man kan montera diskar utan att ta bort moderkort/grafikkort.

Ang recensionen: Jättebra! Förutom en punkt! Varför används inte fullstora moderkort?! Det är mer av generellt intresse att se hur ett fullstort moderkort passar än vad ett M-ATX gör.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Förhållandevis snyggt chassi, dock saknar den "lyxlösningar" tex att man kan montera diskar utan att ta bort moderkort/grafikkort.

Ang recensionen: Jättebra! Förutom en punkt! Varför används inte fullstora moderkort?! Det är mer av generellt intresse att se hur ett fullstort moderkort passar än vad ett M-ATX gör.

Tack!

Anledningen till att vi använder m-atx är att vi vill kunna använda samma testsystem till samtliga lådor, så att det blir lätt att jämföra prestanda mellan olika tester. Ska tänka på saken, kanske blir ett fullstort kort i nästa recension.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jo jag tycker det var snyggt och jag hade nog skaffat det om det hade varit billigare... och lite större. Har tillräckligt klumpiga och stora händer redan

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Nxzt börjar bli riktigt duktiga! Lite för fult och dyrt för att kunna konkurrera bort Nxzt Hush men helt klart ett chassi jag kunde tänka mig om det inte var så dyrt.
Mysigt med 4x120mm fläktar..

Vill man nu ha in ett 8800gtx är de ju bara kapa bort lite av hårddisk buren, är väll många som inte använder alla platser i buren iallfall..

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

1700 för ett sånt trångt chassi? hur tänker dom..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mer pinsamt att ett 8800GTX är så otroligt stort som det är. Det är 2007 för bövelen! Datorlådorna har haft ungefär samma storlek invändigt bra länge och det vet hårdvarutillverkarna. Det borde finnas en övre gräns på hur långt ett instickskort tänkt för en persondator får vara.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Fult, att det kommer från samma firma som gjorde min NZXT LEXA låda är ju helt otroligt.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

tyckte att det var en snygg låda och skulle nog kunnat tänka mig att köpa den om det inte skulle ha varit för det mer 8800gtx :S

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd

Gillade utsidan men inte insidan.Va alldeles för trångt inuti för min smak.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Vad var det egentligen som gjorde chassit så himla FULT enligt många?
Personligen tycker jag att det var rätt så snyggt.
Stilrent, skönt med den översta luckan som täcker en dvd-brännare/läsare, inga fula usb ingångar som syns på framsidan, inget stort fult handtag på sidan av chassit m.m..

Jag tycker det var fint.
Men för priset på 1700:- så hade jag inte köpt det nej..

Och angående 8800GTX så bryr jag mig inte... jag sitter på ett 6800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
En undran till testaren: är det månne smidigt att skruva loss "sidoväggen" till hårddiskracket och sidomontera hårddiskarna istället? Då slipper man ju skjuta in de motsträviga hårddiskarna i den bökiga positionen över kortplatserna.. Kanske är värt att skruva av de sex skruvarna för att göra det den vägen, eller är det struligare än så att få loss den? Bara en tanke.

Ingen respons från testaren om detta? Jag skulle nog kunna tänka mig att skruva upp de där skruvarna istället för att böka framför moderkortet...
Det går inte att skjuta in hårddiskarna från andra hållet, där frontfläkten sitter förresten?

...

Håller för övrigt med Yorgo: stilrent, snyggt, och stabilt alubygge
Lite Lian-Li stuk, men med lite mer utsmyckning (flänsar) och med tyngre stabilare konstruktion.
Men visst: trångt, dyrt och lite svårarbetat..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ingen respons från testaren om detta? Jag skulle nog kunna tänka mig att skruva upp de där skruvarna istället för att böka framför moderkortet...
Det går inte att skjuta in hårddiskarna från andra hållet, där frontfläkten sitter förresten?

...

Håller för övrigt med Yorgo: stilrent, snyggt, och stabilt alubygge
Lite Lian-Li stuk, men med lite mer utsmyckning (flänsar) och med tyngre stabilare konstruktion.
Men visst: trångt, dyrt och lite svårarbetat..

Ursäkta att jag dröjde!

Det går att skruva upp hårddiskburen ja, fast skruvarna sitter väldigt illa till (nedre kanten är i vägen) så det gäller att ha rätt verktyg.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ah, tänkte inte på att de undre låg så nära underkanten - tack för infon!

Möjligen man skulle kunna byta dem mot tumskruvar och banta bort de två mittre skruvarna för att få en hyfsat smidig lösning med fyra tumskruvar.
Så länge buren går att skruva isär och ihop med hårddiskarna på plats så känns det nog som den smidigaste lösningen!
Pilla loss dammfilter och frontfläkten, och få in hårddiskarna den vägen är väl knappast ett alternativ? (som ni säger en riktig miss att ha skruvar på dammfiltret förresten)

En reflektion: frontpanelen verkar ju väldigt smidig att lossa på, men hur bökig blir den att hantera i en fullmonterad låda sen? Alla sladdar sitter ju kvar mellan moderkortet och panelen, så man lär väl behöva vara rätt försiktig med den och hålla den rätt nära lådan, om man inte är beredd att rycka ur alla sladdar? Man får nog dessutom tänka sig för när man gör kabeldragningen så man inte buntar fast frontpanelssladdarna nånstans.

Jaja, mycket funderingar kring en låda jag sannolikt inte kommer köpa iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ah, tänkte inte på att de undre låg så nära underkanten - tack för infon!

Möjligen man skulle kunna byta dem mot tumskruvar och banta bort de två mittre skruvarna för att få en hyfsat smidig lösning med fyra tumskruvar.
Så länge buren går att skruva isär och ihop med hårddiskarna på plats så känns det nog som den smidigaste lösningen!
Pilla loss dammfilter och frontfläkten, och få in hårddiskarna den vägen är väl knappast ett alternativ? (som ni säger en riktig miss att ha skruvar på dammfiltret förresten)

En reflektion: frontpanelen verkar ju väldigt smidig att lossa på, men hur bökig blir den att hantera i en fullmonterad låda sen? Alla sladdar sitter ju kvar mellan moderkortet och panelen, så man lär väl behöva vara rätt försiktig med den och hålla den rätt nära lådan, om man inte är beredd att rycka ur alla sladdar? Man får nog dessutom tänka sig för när man gör kabeldragningen så man inte buntar fast frontpanelssladdarna nånstans.

Jaja, mycket funderingar kring en låda jag sannolikt inte kommer köpa iallafall

Tror inte det är nån bra idé att skruva i buren eftersom plåtarna även sitter fastklämda i varandra. Kan bli riktigt bökigt. Tror inte heller det är särskilt smart att försöka trycka in hårddiskar från framsidan av chassiet, men det kan gå.

Frontpanelen är smidig att lossa på men lite svårare att sätta tillbaka på grund av sladdarna och att man inte "känner" när plåten sitter rätt. Har man byggt klart datorn och ska lossa på den främre plåten kan det säkert bli lite trassel ja, fast samtidigt behöver man inte slita lossa sladdarna utan bara lägga ner plåten så kommer man åt fläktfiltret.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015