AMD Athlon64 X2 4200+ 2.2Ghz (tycker den låter skumt)

Permalänk
Medlem

AMD Athlon64 X2 4200+ 2.2Ghz (tycker den låter skumt)

Tjena alla dator kunniga, nu är det så att jag tycker mig cpu låter skumt. När man scrollar eller när man stänger ett fönster, ja jag tror helt enkelt att när cpu får jobba lite som den får när man t ex scrollar så låter den.
Det kanske den ska göra, jag vet inte.

Ja hur ska man nu beskriva detta ljud. Hmmm... gnisslande/hest kvitter. ja jag vet inte hur jag ska beskriva ljudet.

Det jag undrar är om min cpu är på väg att haverera, då min dator blir 1 år till hösten tycker jag det är lite tidigt för den att ge upp.

Permalänk
Medlem

Det är inte CPUn. Det är komponenterna runt CPUn som har med strömförsörjningen att göra.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okej, ja det låter bra det. då kan jag vara lung tack för svaret.

Kanske kan passsa på och fråga vad för temp man inte borde gå över på denna cpu. och kanske vad mitt LeadTek Geforce 6600GT, 128MB inte ska gå över i temp.

Permalänk
Medlem

Det problemet känner jag till! I mitt fall var det SATA hårddisken som krånglade

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

nätagget brukar det vara som gnäller lite

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

okej, ja en av mina SATA diskar ligger på 70 grader. går inte att få ner tempen under 65 grader. men har ingen garanti kvar tråkigt nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Görald
okej, ja en av mina SATA diskar ligger på 70 grader. går inte att få ner tempen under 65 grader. men har ingen garanti kvar tråkigt nog.

oj inte kul temp alls. gör som jag och sätt en fläkt framför Hårddisken. sen mina andra 2 hårddiskar har jag köpt en konverter från 3st 5.25 platser som kan ta 4st hårddiskar och har en 120mm fläkt och mina diskar ligger runt 30grader och de är aldrig vilande.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
oj inte kul temp alls. gör som jag och sätt en fläkt framför Hårddisken. sen mina andra 2 hårddiskar har jag köpt en konverter från 3st 5.25 platser som kan ta 4st hårddiskar och har en 120mm fläkt och mina diskar ligger runt 30grader och de är aldrig vilande.

Okej, det är de att jag har en 120mm framför mina diskar. mina andra 2 diskar har normal temp de är bara den som har sådan udda temp. Den kanske är påväg mot sitt slut :/

Permalänk

Shit, Har samma probs. Låter oxå när jag scrollar. Sen ett låg frekvensigt ljud tjuter hela tiden. En fråga. Har du Vista installerat ? Har för mig, när jag tänker efter att det inte lät så här när jag hade xp installerat. Låter inte troligt jag vet men man vet aldrig. Anntingen det eller om man kan ha klockat ?

Permalänk
Medlem

har haft så också. men då har jag för mig att det slutade tjuta när jag scrollade:P Med xp

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

mit gamla graffe lät så när man scrollade, pajade några v efter

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

jag kör server 2003 nu. har testat vista men inget jag kör med.

Permalänk
Medlem

Är nästan helt säker på att det är din PSU. Så hände med min för typ 3 veckor sen. Slängde den.

/mvh x_link

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

PSU ? så det är något som inte ska vara så ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Görald
PSU ? så det är något som inte ska vara så ?

nätagg, nej det ska inte vara så, men tror heller inte det är specielt skadligt, bara iriterande

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

okej, men är de bara nätagget så är de lungt, har även märkt att min spännings värden till cpu har varit för låg respektive för hög ibland, så är inte de bästa nätagget. ligger bara på 350 W får köpa mig ett nytt någon dag. Men tycker de är lite mycket att lägga 1000 kr för bara ett nättagg, Men de kanske är de ända man kan göra.

Permalänk
Medlem

För er som kör vista och har detta ljudet:

Ni tror inte att det kan vara så att vistas aero, som ju är ganska snyggt men samtidigt drar resurser dom ett as från datorn, gör att grafikkortet får jobba hårdare även i "idle" och därigenom drar mer ström från nätagget som då får arbeta mer (såklart) och om det är diskutabel kvalitet på agget så börjar det låta ??

Vet iaf att *något*, förmodligen agget i min dator, börjar surra lite när ultrat vill ha sin mat (hungrig *liten* sak det där )

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

hehe, ja så kan det kanske vara. ja de är inte lätt att höra exakt varifrån ljudet kommer. men det kan bara nätagget som låter. tips på bra nätagg man ska köpa da ?? så billigt som möjligt men ändå bra, ja ni fattar la va jag menar.

Permalänk
Medlem

FSP, Enermax, Corsair aggen, och några till ska ju vara bra sägs det men om du vill ha billiga agg ska du inte fråga mig, mitt agg kostade nånstans runt 2600kr (privatimport från usa)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

haha okej ja de är la lite och ta i för min ekonomi och vad jag behöver.

Permalänk

Min scroll gnisslar med men det har inget med själva datorn att göra utan det är bara för att min ordinary mus gick sönder och då såg jag att de sålde en på lidl för bara 150 kr så jag stack ner o köpte den, det jag vill säga med detta är att köp INTE dator komponenter eller möss eller vad som på lidl

Permalänk
Medlem

haha okej :P. ne de är inget som är planerat