Microsoft ber om ursäkt för försenat extramaterial

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ber om ursäkt för försenat extramaterial

Ett stort dragplåster för Windows Vista Ultimate var löftet om en kontinuerlig tillförsel av nya extrafunktioner, så kallade "Ultimate extras". Detta löfte har man dock inte levt upp till vilket har resulterat i klagomål från många kunder.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan det möjligen vara så att ursäkten är till för att sidor som SweC ska skriva om ämnet så att vi konsumenter läser om det och får upp ögonen för Ultimate extras....?
Som det heter, dålig remklam är bättre än ingen reklam...!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Kan det möjligen vara så att ursäkten är till för att sidor som SweC ska skriva om ämnet så att vi konsumenter läser om det och får upp ögonen för Ultimate extras....?
Som det heter, dålig remklam är bättre än ingen reklam...!

Smart tänkt. Men om de ger ut ett OS för ~ 5k och sedan låter specialfunktionerna vila så skulle jag tro att folk blir mer skrämda av att köpa något från dem än att dregla över den dåliga översynen MS har på sina produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Barry Goffe sa
...meet the high quality bar required by our enthusiastic customers.

HA! Mer tvingade än entusiastiska skulle jag säga.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
HA! Mer tvingade än entusiastiska skulle jag säga.

Vem har tvingat någon?

Permalänk
Medlem

Kontinuerlig tillförsel av nya extrafunktioner har funnits för de flesta Linux-distributioner sedan ca 1991. Det ultimataste med dem är dock att de har en öppen licens, inte stressats fram av klagande kunder med potentiellt sämre kvalitet/säkerhet som följd och att det inte krävs någon dyr variant av en Linux-distribution.

Permalänk
Medlem

Exakt... Många ser Microsoft som ett stort elakt monster vilket jag tycker visar på en otroligt omogen trångsynthet. Eller naivt ungdomligt revolutionärt kanske är en bättre beskrivning.

Microsoft har bidragit till att datoranvändandet har blivit mer utbrett. Hade UNIX och IBM drivit operativsystemen hade vi troligtvis aldrig haft det enorma nätverk och utbredda användandet av datorer som vi återfinner idag.

Ingen tvingar någon att använda Windows. Tillgång och efterfråga styr fortfarande marknaden. Enda synpunkten man kan ha är alla extrafunktioner som Microsoft boundlar med sitt operativsystem så som mediaspelare, brännarfunktioner, browser etc. Men då dessa är utvecklade av Microsoft eller av företag som Microsoft har köpt upp så ser jag inget fel i att packetera sin grundläggande produktportfölj. Valmöjligheten att välja konkurrerande mjukvara finns ju fortfarande. Hur hade responsen varit om Windows såldes separat och man var tvungen att köpa boxade IE, mediaplayer etc. med tillhörande licenser?

Bill Gates har personligen gjort stora insatser för välgörande ändamål genom sina fonder där han avsatt en stor del (35% om jag inte minns fel) av sin totala förmögenhet. Han har dedikerat sitt liv åt att tjäna pengar och att då skänka bort en så stor del (oavsett hur rik han är) är en heroisk insats. Hur mycket har ni skänkt de senaste åren i förhållande till er samlade förmögenhet?

Så alla som whinear på Microsoft... Lär er hur samhället fungerar och väx upp..

Tack för ordet.

Edit: när jag skrev UNIX menar jag förståss Berkeley, Bell labs, AT&T etc.

Permalänk
Medlem

I min mening är det inte tillgång och efterfrågan är som styr marknaden, lobbyister styr lagstiftande instanser i den riktning de anser lämplig och det styr indirekt marknaden.

Att se kritiskt på ett företag som MS är inte naivt eller något ungdomligt revolutionärt beteende, det är sunt förnuft att tänka kritiskt, testa det.

Jag håller inte med om att MS på något sätt gjort något revolutionerande, hade inte MS skapat ett OS med ett GUI hade någon annan gjort det istället. MS var bara bäst på att skaffa sig marknadsandelar genom skeva metoder. Men både mitt och ditt resonemang är rena spekulationer så...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Ne, back to OS2.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Så alla som whinear på Microsoft... Lär er hur samhället fungerar och väx upp..

[Orkar inte bemöta alla sakfel - men prova google om ni är intresserade…]
Så alla som lovordar Microsoft... Lär er hur samhället fungerar och väx upp..

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Hade inte privatpersoner kunnat ta med sig enorma mängder av gamla utrangerade Microsoft DOS-baserade PC's från sina arbetsplatser i slutet på 80-talet och börja programmera DOS-program som redan var en föråldrad teknik så hade utvecklingen troligtvis gått mycket snabbare. Amiga eller Atari hade antagligen tagit större delen av marknaden då de hade mycket fler funktioner och ändå var relativt billiga. Dessa maskiner hade redan 1985 vissa funktioner som Windows fick först 1995. Ta t.ex. konsistenta grafiska gränssnitt, stabilitet, kraftfull kommandotolk, äkta preemptiv multitasking, interprocesskommunikation, lättprogrammerade processorer jämfört med Intel's, riktiga ljudkretsar (3-4 kanaler i hårdvara) som standard, upp till 4096 eller 262144 färgers grafik (PC'n hade väl mestadels monokromt eller på sin höjd 16 färger), autoconfig av hårdvara som fungerar bättre än PnP, SCSI-interface, tonvis med spel, upp till 4GB stora diskar utan patchar, grym bakåtkompatibilitet, osv.

Det är definitivt inte självklart och inte ens troligt att man bör tacka Microsoft för utvecklingen. Personligen anser jag att den gått mycket långsammare än nödvändigt. Klaga gärna hellre på Commodore's nästintill obefintliga kunskap om marknadsföring, det enda som Microsoft är riktigt bra på. Sen kan man ju diskutera de oschyssta/oetiska och ibland illegala metoder de använder men det var inte syftet med detta inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Hade inte privatpersoner kunnat ta med sig enorma mängder av gamla utrangerade Microsoft DOS-baserade PC's från sina arbetsplatser i slutet på 80-talet och börja programmera DOS-program som redan var en föråldrad teknik så hade utvecklingen troligtvis gått mycket snabbare. Amiga eller Atari hade antagligen tagit större delen av marknaden då de hade mycket fler funktioner och ändå var relativt billiga. Dessa maskiner hade redan 1985 vissa funktioner som Windows fick först 1995. Ta t.ex. konsistenta grafiska gränssnitt, stabilitet, kraftfull kommandotolk, äkta preemptiv multitasking, interprocesskommunikation, lättprogrammerade processorer jämfört med Intel's, riktiga ljudkretsar (3-4 kanaler i hårdvara) som standard, upp till 4096 eller 262144 färgers grafik (PC'n hade väl mestadels monokromt eller på sin höjd 16 färger), autoconfig av hårdvara som fungerar bättre än PnP, SCSI-interface, tonvis med spel, upp till 4GB stora diskar utan patchar, grym bakåtkompatibilitet, osv.

Det är definitivt inte självklart och inte ens troligt att man bör tacka Microsoft för utvecklingen. Personligen anser jag att den gått mycket långsammare än nödvändigt. Klaga gärna hellre på Commodore's nästintill obefintliga kunskap om marknadsföring, det enda som Microsoft är riktigt bra på. Sen kan man ju diskutera de oschyssta/oetiska och ibland illegala metoder de använder men det var inte syftet med detta inlägg.

Bra sagt gamle kompis!

Permalänk
Medlem

Jag är också gammalt fan av Commodore.

Men min synpunkt på det hela är att Microsoft inte gör något fel alls? Varför skulle det tex vara fel att skicka med mediaspelare m.m. Vilket Op-system har inte det? Samma när alla klagar på att de inte släpper källkod osv. Det är väll upp till dem. Ingen är tvingad att köpa deras Op-system. Om de som programmerar program inte är nöjda får de väll programmera till ett annat op-system då, och finns det inget de är nöjda med skapa ett eget. Ne för fan, alla som klagar på Microsoft vet inte hur en marknad fungerar, det gör inte heller alla politiker. Konkurrens heter det, vem fan vill ha 20 olika op-system som alla inte är fullt kompatibla med varandra. Det kommer alltid att vara en stor och så blir det med allt så småning om. Vem vet kanske blir det någon annan som tar över som stor jätte efter microsoft, lika många lär klaga då.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
...Men min synpunkt på det hela är att Microsoft inte gör något fel alls? Varför skulle det tex vara fel att skicka med mediaspelare m.m. Vilket Op-system har inte det?...

Skillnaden som jag upplevt mellan linux och windows är att de medföljande programmen _INTE_ går att avinstallera i windows, och tweakar man installationen har dom bäddat in vissa av programmen så hårt att hela operativet tappar vissa grundläggande funktioner.. pinsamt !
Hade det inte varit för att "alla" spel bara släpps till windows hade jag för länge sen tagit firefox, open office osv och bytt till linux.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Men min synpunkt på det hela är att Microsoft inte gör något fel alls? Varför skulle det tex vara fel att skicka med mediaspelare m.m. Vilket Op-system har inte det? ... Ne för fan, alla som klagar på Microsoft vet inte hur en marknad fungerar, det gör inte heller alla politiker. Konkurrens heter det, vem fan vill ha 20 olika op-system som alla inte är fullt kompatibla med varandra...

För att förstå hur en marknad fungerar måste man också förstå företagens strategier och marknadsföring. Att inkludera och marknadsföra mediaspelare i Windows fick just den följdeffekt MS hade kunnat hoppas på: flertalet multimedia tjänster på bl.a Internet valde Windows format som standard. Detta var också länge haken för användare av andra operativ system innan alternativa avkodare kunde läsa Windows formaten något som i sig skapar irritation hos MS. Alltså lyckades MS mer eller mindre skapa ett temporärt monopol på en marknad som de inte ens köpt, vilket i praktiken skulle kunna stänga ute konkurrenter.

Slutsumman blir att när du skriver "konkurrens heter det" så är det också orsaken till att MS är bland de mer bötfällda företagen. Om jag ägt MS hade jag knappast förespråkat större konkurrens på marknaden, för med sin sedan tidigare tillvunna dominans, nästan monopol inom vissa områden, skulle de teoretiskt kunna tillverka produkter i stil med varianter av LADA för den Sovjetiska marknaden, och ändå generera vinster.

Den sista delen av citatet är lite svår att förstå, för konkurrens leder oftast först till en brett register av alternativ för att med tiden fasa ut de mindre lyckade och behålla några få; fortsatt hålls konkurrensen vid liv genom att nya aktörer utmanar. Å ena sidan förstår jag att du vill ha ett översiktligt utbud, men samtidigt innebär det du skriver att du är positivt inställt till att konkurrensen med tiden avtar och ett monopol uppstår. Det är som det gamla talesättet: "du kan inte både äta kakan och behålla den". Generaliserat för desktop finns idag: Windows (olika utgåvor som inte alla är kompatibla med varandra), Linux, Mac och BSD. Många? Jag tror alla fyra behövs för en intressant marknad och flera mjukvaruföretag har redan bevisat att om viljan finns är det inget problem att utveckla mjukvara som anpassas för att fungerar i alla dessa operativ system. Vad gäller spel så finns OpenGL... men MS är av förståeliga skäl inte så värst intresserade av att den standarden tar över PC marknaden.

Hursom "konkurrens heter det" än om jag har en liten annan åsikt om vad det betyder.

Permalänk
Medlem

Wtf!? Snackar du illa om LADA? ... Världens mest kickassiga, tåligaste och coolaste bil... like... ever

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak: LÄS eran Datahistoria. Då förstår ni hur rätt jag har genom att säga att Microsoft uttnyttjar en på alla sätt och vis. Med andra ord, Microsoft suger rakt igenom. Bara att titta på t ex Internet Explorer och Firefox.
"Om Bill Gates slänger en tvål på marken säger han ta upp den och när man gör det r*vkn*llar han en". Precis så är det idag, då microsoft uttnyttjar en till sitt fullo för att få in så mycket pengar som möjligt.

Microsoft/Windows konkurrerar inte, de köpte/lurade sig in på marknaden för ett antal år sen med hjälp av deras operativsystem. När pengarna växte, gjorde även företaget det.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Microsoft

Måste le lite åt en del av inläggen, skulle microsoft vara ett bolag som drivit fram datoranvändande och Bill gates vara filantropiskt lagd ^^

Nej ända syftet är och har alltid varit lönsamhet, en mycket medveten strategi ligger bakom varje satsning. Tror det amerikanska skattesystemet ligger bakom det mesta av Bill Gates "givmildhet" med kundernas inbetalda medel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiroo
Jag säger bara en sak: LÄS eran Datahistoria. Då förstår ni hur rätt jag har genom att säga att Microsoft uttnyttjar en på alla sätt och vis. Med andra ord, Microsoft suger rakt igenom. Bara att titta på t ex Internet Explorer och Firefox.
"Om Bill Gates slänger en tvål på marken säger han ta upp den och när man gör det r*vkn*llar han en". Precis så är det idag, då microsoft uttnyttjar en till sitt fullo för att få in så mycket pengar som möjligt.

Microsoft/Windows konkurrerar inte, de köpte/lurade sig in på marknaden för ett antal år sen med hjälp av deras operativsystem. När pengarna växte, gjorde även företaget det.

Visa mig din källförteckning av "data" historia..

är det någon sorts loggfil eller?

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte hålla mig för vissa verkar vara riktiga Binärtals programerare här i tråden.

Men se då F@N till och skriv Datorhistoria och inte Datahistoria.
DATA är något man lagrar.................

Gäller inte dig "piXtor" eftersom du endast Citera=)
Skulle också vilja se den loggfilen... dock har jag bara 2GB internminne så jag vet inte om datorn klarar av att öppna filen=)

- Till trådens grund så kan jag bara tillägga att den som väntar på något gott, väntar inte förlänge...

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Ne, back to OS2.

Ingen hindrar dig från det.