Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Noterat. När ska ni ändra då?

Var lite för trött där, fixat

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Kört mitt Gigabyte GA-P35-DS3P i några veckor och det fungerar stabilt! Ett bra alternativ då det har mer plats kring sockeln.

Fast då måste man ju nästan köpa ny kylning till moderkortet iallafall då original är för vek om man klockar mer.
Nej Gigabytes kylning är helt ok, de flesta kylare får faktiskt plats även stora modeller även om det kunde varit bättre.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Vilken kylare är det som man så gärna vill köra på sina gigabyte modekort som inte går då? De flesta funkar vad jag vet.

Permalänk
Hedersmedlem

Arctic Cooling Freezer 7 Pro funkade inte, svårt att ha alla kylare tillgängliga och testa dem på alla moderkort

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Men... vilket kort ska man köpa då? Inget av alternativen verkade ju så där jätteroliga.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

tror nu att Tuniq Tower får plats GA-P35-DQ6 eller skulle det bli något problem? En väldigt bra recension föresten

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Fast då måste man ju nästan köpa ny kylning till moderkortet iallafall då original är för vek om man klockar mer.
Nej Gigabytes kylning är helt ok, de flesta kylare får faktiskt plats även stora modeller även om det kunde varit bättre.

Jag tror inte så mycket på sånna skatbon som ringlar runt moderkorten. Har sett de som plockat bort sådan kylning av någon anledning. Och har sett tester utan sådan avancerad lösning som klockar bättre. Och som du säger så går det ordna kylning själv om man känner för det. Viktigast att NB och CPU får ordentlig kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jag tror inte så mycket på sånna skatbon som ringlar runt moderkorten. Har sett de som plockat bort sådan kylning av någon anledning. Och har sett tester utan sådan avancerad lösning som klockar bättre. Och som du säger så går det ordna kylning själv om man känner för det. Viktigast att NB och CPU får ordentlig kylning.

Ganska ofta plockar folk bort det för att de ska ha vattenkylning t.ex.
Att kort utan heatpipe kylning av den mer utförliga typen klockar bättre betyder inte att kylningen är dålig. Det man ska jämföra är kylningen och denna är bland de bästa original kylningarna som finns, dessutom är många efter marknads kylare till moderkortet antingen klart sämre eller så är de så stora att det ofta blir problem med dessa också.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Ganska ofta plockar folk bort det för att de ska ha vattenkylning t.ex.
Att kort utan heatpipe kylning av den mer utförliga typen klockar bättre betyder inte att kylningen är dålig. Det man ska jämföra är kylningen och denna är bland de bästa original kylningarna som finns, dessutom är många efter marknads kylare till moderkortet antingen klart sämre eller så är de så stora att det ofta blir problem med dessa också.

Det kan hända att kylningen tillhör bland de bättre kylningen av den sorten och att den är mycket bättre än ingen kylning alls av mosfet; men får inte glömma att Gigabyte använder numera främst kvalitetskomponenter som klarar högre påfrestningar vid överklockning och har längre livslängd. Se länken nedan för ett intressant test av Gigabyte GA-965P-DS3P rev2.0. Jag anser spekulativt att det mest optimala vore att varje varm komponent har en egen typ av kylning, gärna med heatpipe. Att värmeväxla mellan de varma komponenterna förstår jag mig inte riktigt på. Kanske har de gjort på det sättet för att det inte finns plats för annan lösning och att de i flesta fall är tillräckligt bra. Tittar man på Gigabytes diagram går värmen från SB, till NB och slutligen till mosfet via en fläns. Det skulle vara intressant att se hur DQ6 fungerar med överklockad quadcore-processor om mosfet har separat kylning t.ex. Thermalright HR-09 S/U Mosfet Cooler eller något ännu större.

http://www.atomicmpc.com.au/article.asp?SCID=16&CIID=74255&p=...
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/NewTech/2006_motherboard_...
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr_09.htm
http://www.thermalright.com/a_page/main_support_hr09.htm#q6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_abr
tror nu att Tuniq Tower får plats GA-P35-DQ6 eller skulle det bli något problem? En väldigt bra recension föresten

Satt precis fast en Tuniq Tower på mitt GA-P35-DS4 som ser ut att ha identisk kylning som DQ6:an. Fläktens ena hörn ligger på en kylfläns, och då har jag tryckt upp fläkten en bit, går dock fortfarande bra att skruva fast motstående sida på ovansida så fläkten inte ramlar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Från artikeln
Använder man nyare processorer (som ännu inte är släppta) blir det än mer intressant. När det gäller överklockning krävs i princip de kommande processor modellerna för riktigt bra resultat. Annars överklockade moderkorten ungefär som de tidigare P965-modellerna.

Jaha, vilka processorer talas det om och vet någon när dessa kommer?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Ang MSI P35 Neo-FI så tror jag bestämt att ni fick ett måndags exemplar. har kört min Q6600 i 3,5 GHZ på den brädan sen i februari.