AMD publicerar prestandatestguide

Permalänk
Melding Plague

AMD publicerar prestandatestguide

Tillverkare brukar generellt misstros när det gäller prestandatester. AMD har nyligen skapat en sajt för just prestandatester på sin Opteron-processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mest lol. Att AMD överhuvudtaget orkar skruva ihop en sådan sak.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Dom är väl lite desperata kanske? Intel har ju en vinnare med sin C2D och senare fyrkärniga processorer.

Hade tänkt gå från min P42.8C till AMD men så hann Intel komma ut med sin 4300 som jag nu sitter med och som körs i 2,4GHz och hade inte moderkortet satt gränsen hade den körts ännu högre så visst AMD måste göra något för att visa att dom är med i leken.

Permalänk
Medlem

Äckligt av AMD. De har säkert nåt i bakfickan. De snackar om benchmarks, info och annan faktaspridning... kanske dags att lansera Barcelona istället? Har väntat sedan C2D kom förra året. Alla sa att AMD kommer lansera en "C2D killer" inom kort. Var är den?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nog för att jag gillar AMD och deras produkter men sån här skit gillar jag inte. Dåligt AMD!

Detta test tror jag inte ett skit på. Tester på Barcelona när den släpps däremot är en annan femma.

Permalänk

det som slår mig mest är att det fufflet huvudsakligen verkar vara riktat mot servermarknaden. Det är givetvis en stor marknad men man tycker att de som investerar stora summor i hårdvara ändå borde gå lite djupare än ett enda prestandatest när de bestämmer sig.

Som celerity säger: kanske dags att lancera Barcelona istället?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Varför klaga?
När AMD har lanserat sina processorer så kan ni börja klaga och tjata, dvs efter resultaten i benchmark osv..

Permalänk
Medlem

Intel eller AMD, same shit different name.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är inte nödvändigt av AMD att lansera en sådan här sak. Sen är Intel värre när det gäller sättet att jämföra saker på samt sin tidigare historia om marknadsföring.

Hur som helst, jag undrar varför dom släpper siffror där dom påstår att dom simulerat värderna. Jag skulle tro att dom har några K10 testmaskiner som dom kan köra i säkert 3Ghz i sina lab med möjligtvis en värre form av kylning visserligen. Men att simulera 2.6Ghz, låter lite som ett spel att luras för att sedan pang släppa någon som är riktigt vasst.

Tiden är inne och snart skall processorn komma. Augusti skall K10 Quad Opteron komma.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Är inte nödvändigt av AMD att lansera en sådan här sak. Sen är Intel värre när det gäller sättet att jämföra saker på samt sin tidigare historia om marknadsföring.

Hur som helst, jag undrar varför dom släpper siffror där dom påstår att dom simulerat värderna. Jag skulle tro att dom har några K10 testmaskiner som dom kan köra i säkert 3Ghz i sina lab med möjligtvis en värre form av kylning visserligen. Men att simulera 2.6Ghz, låter lite som ett spel att luras för att sedan pang släppa någon som är riktigt vasst.

Tiden är inne och snart skall processorn komma. Augusti skall K10 Quad Opteron komma.

Vart kommer priset ligga på på Quad opteron?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Intel eller AMD, same shit different name.

vad snackar du om? dom är ju högst olika!

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
vad snackar du om? dom är ju högst olika!

Antar han menar dom är lika goda kålsupare :D.

Permalänk
Medlem

Vanligt säljjox, inget speciellt unikt för AMD mer än att dom lagt det på nätet...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Regel nummer ett är väl att aldrig jämföra bilar med datorer?
Kika bara på antalet trådar på detta forum där det (datorer) relateras med bilar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Intel eller AMD, same shit different name.

LOL...

lmao, en bra konsument tror aldrig på reklam, utan bara neutrala tester som jämför med motsvarande produkter från andra tillverkare.

men förr tror det var i höstas så var det en i AMD som beskrev en flaskhals i intels core 2 proppar, tror att dom gick igenom den i den här "benchmark-lektionen" (lol)

såg nu klart helafilmen. en stor lol-stämpel på den, de försöker glorifiera deras gamla processorer som alla vet presterar sämre än intels motsvarande. vet inte vad AMD håller på med, kommenterade dom intels egna, eller de tester som fanns på typ x-bitlabs anandtech osv? f.ö så borde AMD få ut sina barcelona o allt vad det heter väldigt snart.

Permalänk
Avstängd

Jag blir bara förvirrad när dom nya processorerna kommer eftersom dom inte har samma benämning på dom som exempel min nuvarande AMD 64 4400+ dual core. Den jag kanske ska köpa är Phenom som jag tror är för hemma användaren. Har den 2 eller 4 kärnor? för Barcelona är väl för servrar?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
LOL...

lmao, en bra konsument tror aldrig på reklam, utan bara neutrala tester som jämför med motsvarande produkter från andra tillverkare.

men förr tror det var i höstas så var det en i AMD som beskrev en flaskhals i intels core 2 proppar, tror att dom gick igenom den i den här "benchmark-lektionen" (lol)

såg nu klart helafilmen. en stor lol-stämpel på den, de försöker glorifiera deras gamla processorer som alla vet presterar sämre än intels motsvarande. vet inte vad AMD håller på med, kommenterade dom intels egna, eller de tester som fanns på typ x-bitlabs anandtech osv? f.ö så borde AMD få ut sina barcelona o allt vad det heter väldigt snart.

Du kanske inte bör vara så insnöad på ett segment. Dom snackar om minnesbandbredd och I/O trafik där Intel's nuvarande processorer inte har en chans.

AMD's serverprocessor Opteron är hästlängder bättre i flerprocessorsystem såsom större serverar och superdatorer/kluster, och ja det är ett faktum. Sen att en Intel processor leder i beräkningskraft för 1st processor som gäller för konsumenter är en annan sak, dvs desktop. Det är också ett segment, men titta på vilka processorer AMD snackar om? Det är Opteron.

Att man gör så är för att visa vilka fördelar man har och kommer få med kommande K10. Är väl inte speciellt konstigt i dess ekonomiska ställning. Du snackar själv om Barcelona som är en server segmenterad version av K10.

Intel är bättre idag i:

* Serverar eller ganska stora serverar som kräver använder stor beräkningskraft. (quad Xeon)

* Workstations

* Desktop

Det AMD's processorer är bättre på rent beräkningsmässigt är vissa matematiska program, kryptering/dekryptering samt vissa forskningsprogram, annars är Core2/Xeon bättre.

AMD's K10 kommer ju med dels extremt mycket högre I/O bandbredd med HT3.0, snabbare och mer intelligent minneshantering (skulle vilja säga extremt intelligent, läs på anandtech.com om den) samt sist men inte minst, mycket större beräkningskraft och även väldigt bra performance/watt ratio.

Intel's Penryn är också en förbättring och det är bra, för det leder till mer konkurrens.

Hunter(Swe) Det är inte så svårt igentligen, det som är ändrat är ett nytt namn istället för Athlon samt istället för + systemet så heter dom XX-xxxx där XX är GP/BE eller liknande och xxxx är frekvensen. För att göra ett exempel:

AMD Phenom™ X4 GP-2400 Processor

Serverprocessorerna:

AMD QuadCore Opteron™ Processor xxxx

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]