Permalänk
Medlem

Minnesconf "pc3200" + "PC266"

hoj!

Hoppas att ni har lite förlåtande förståelse då jag inte är sååå hajp på minneskonfiguration (där av min fråga).

Idag var jag och köpte en 1 gig minnessticka (en pc3200) till min burk. Burken hade tidigare följande setup, amd (xp?) 2800+ med två stycken 256stickor (PC266) i vad jag tror är någon slags "dual channel mode".

I butiken så frågar jag killen om jag tjänar med på att ha 512 mindre i ram (ta ut de gamla minnena) eftersom det nya minnet har större FSB. Då dumförklarar han mig lite med ett "JA". Jag vet dock inte riktigt om jag litar på honom och lämnar den därför öppet här istället.

Stämmer det han sa?

Hur mycket påverkas jag hastighetsmässigt av att köra på de gamla minnena också?

En av mina teorier är att eftersom det är en gammal processor så har den inte så hög FSB (och då gör det inte så mycket att de gamla minnena är lite långsammare), eller är jag helt ute och cyklar nu?

trevlig lördag

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

Gör ett test, men jag är av åsikten att man tjänar mer på 1,5 GiB minne om man behöver använda det än 1 GiB.
Visst hastigheten minskas men mycket borde vara pga att du förlorar dual channel (men de tidiga varianterna kanske inte var så effektiva?) när du sätter i 1 GiB minne (alltså även om du har kvar 256-stickorna).

Se det som att du missar lite extra (om något). Men om du har för lite minne och sitter med att windows (om du använder det) som måste swappa minne till hårddisken har du en värre situation.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Gör ett test, men jag är av åsikten att man tjänar mer på 1,5 GiB minne om man behöver använda det än 1 GiB.
Visst hastigheten minskas men mycket borde vara pga att du förlorar dual channel (men de tidiga varianterna kanske inte var så effektiva?) när du sätter i 1 GiB minne (alltså även om du har kvar 256-stickorna).

Se det som att du missar lite extra (om något). Men om du har för lite minne och sitter med att windows (om du använder det) som måste swappa minne till hårddisken har du en värre situation.

Jo, att desta vore ju det mest ideala. Men hur?

Tror verkligen inte att jag kan märka någon skillnad bara genom att sitta i windows. Får i så fall vara någon benchmark, men vilken ger en bra "allroundöversikt" (obs, spelar ej)?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Dina gamla minnen var PC2100 (DDR266), och blir i dual channel snabbare än ett ensamt PC3200 (DDR400). Mer information om vad för hårdvara behövs för att avgöra vad det är för komponenter du har. CPU-Z ger besked www.cpuid.com

Använd dina vanliga program. Använder du bildredigeringsprogram så mät starttid, tid för att öppna några bilder, tid för att lägga på filter osv.
Det viktigaste är väl att du märker skillnad, inte att du får poäng före resp efter minnesuppgradering.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Dina gamla minnen var PC2100 (DDR266), och blir i dual channel snabbare än ett ensamt PC3200 (DDR400). Mer information om vad för hårdvara behövs för att avgöra vad det är för komponenter du har. CPU-Z ger besked www.cpuid.com

Använd dina vanliga program. Använder du bildredigeringsprogram så mät starttid, tid för att öppna några bilder, tid för att lägga på filter osv.
Det viktigaste är väl att du märker skillnad, inte att du får poäng före resp efter minnesuppgradering.

Jättebra svar.

Precis vad jag menar. Jag vill bara ha "mainstreamprestanda".

Nu var inte frågan om jag skulle köra antingen mina två 256or istället för 1gigaren. Minne behöver jag. Kör jag dual channel så kommer jag bara upp i 512 mb minne. Eftersom jag alltid har 18 flikar (i opera), msn+andra chattprogram + en drös annat skit uppe så swappar datorn sanslöst mycket.

Frågan är då om jag skall köra med dem också (eftersom de in swappar nu så blir de långsammare än DDR400). Vill jag ha dem OCKSÅ?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det beror vad du har för hårdvara. Det var därför jag rekommenderade dig att köra CPU-Z för att få besked. Tex nforce2-baserade moderkort har normalt har 3 minnessocklar, och kan köra dual channel mot en del av minnet. 256*2 i ena minneskanalen och 1024 i den andra gör att du kan få dual channel mot den första gigabyten av minne.

VIAs chipset är single channel upp till och med KT600. Först med KT880 blev det dual channel.

Athlon XP 2800+ har en fsb på 166MHz (ibland benämd 333MHz då bussen kör DDR), och att den kombinerats med DDR266-minne är lite udda.

Modellbeteckningen 2800+ har även använts till Athlon 64 socket 754, och de kan inte ha dual channel channel. De tidiga socket754-moderkorten hade 3 minnesslotar, men det ställde ofta till problem, så de flesta tillverkare var snabba på att slopa den 3:e minnessloten. Om det nu är socket754 du har så borde minnena vara snabbare än DDR26, men CPU-Z ger exakt besked.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Socket754 stödjer väl inte dual channel ö.h.t. (939 och uppåt har tillräckligt med pinnar för det).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det beror vad du har för hårdvara. Det var därför jag rekommenderade dig att köra CPU-Z för att få besked. Tex nforce2-baserade moderkort har normalt har 3 minnessocklar, och kan köra dual channel mot en del av minnet. 256*2 i ena minneskanalen och 1024 i den andra gör att du kan få dual channel mot den första gigabyten av minne.

VIAs chipset är single channel upp till och med KT600. Först med KT880 blev det dual channel.

Athlon XP 2800+ har en fsb på 166MHz (ibland benämd 333MHz då bussen kör DDR), och att den kombinerats med DDR266-minne är lite udda.

Modellbeteckningen 2800+ har även använts till Athlon 64 socket 754, och de kan inte ha dual channel channel. De tidiga socket754-moderkorten hade 3 minnesslotar, men det ställde ofta till problem, så de flesta tillverkare var snabba på att slopa den 3:e minnessloten. Om det nu är socket754 du har så borde minnena vara snabbare än DDR26, men CPU-Z ger exakt besked.

Tack för ett bra svar!
En tanke var precis som du säger att fortfarande köra de gamla minnena i dual channel, och sen det nya vid sidan av. Men då ville inte datorn starta. Så jag trodde inte det var möjligt att köra så.

Här kommer min cpu-z info ->

http://users.student.lth.se/ic05vl7/cpuz.htm

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Den bilden gav svar på alla frågor, och det ser bra ut. Om dina 256or sitter i de 2 slotar som sitter bredvid varandra och 1024 i den ensamma sloten så sitter de rätt för dual channel mot största möjliga minnesmängden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Den bilden gav svar på alla frågor, och det ser bra ut. Om dina 256or sitter i de 2 slotar som sitter bredvid varandra och 1024 i den ensamma sloten så sitter de rätt för dual channel mot största möjliga minnesmängden.

mjo, fast då startar den inte.

Så nu sitter dom inte så som du beskriver. 1024an sitter i "mitten".

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds