AMD investerar i Transmeta

Permalänk
Melding Plague

AMD investerar i Transmeta

AMD och Transmeta har haft ett relativt intimt förhållande genom åren. AMD har bland annat marknadsfört Transmetas Efficeon-processorer i Flexgo-initiativet. Nu har AMD investerat pengar i Transmeta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fint, de behöver båda stödet från varandra, var och en tekniskt och ekonomiskt. för detta är den typ av CPUs de flesta kommer behöva i framtiden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

en fråga... gör dom det bara för att skapa PR eller vad?
7,5 miljoner dollar är väl nästan ingenting (i AMDs storleksklass sett)
sen hur smart det är av amd att lägga pengar på annat än att sparka igång sin egna produktion är ännu en rolig fråga

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

"sen hur smart det är av amd att lägga pengar på annat än att sparka igång sin egna produktion är ännu en rolig fråga"

Hur vet du att det inte är det som de gör...(lång/kortsiktigt) ?

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cango
"sen hur smart det är av amd att lägga pengar på annat än att sparka igång sin egna produktion är ännu en rolig fråga"

Hur vet du att det inte är det som de gör...(lång/kortsiktigt) ?

långsiktigt - kanske... AMD kan nog inte förlora något på nån form av sammarbete och vidareutvecklingen av Geode lär väl vara på sparlåga/malpåse... man får hoppas att det hjälper AMD bli konkurenskraftig i någon vettig marknad

kortsiktigt... tror inte Transmeta -snubbarna kommer/kan hjälpa AMD få K10 ur dörren i vettigt skick de närmsta veckorna

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Se där ja, jag som hade fått för mig att transmeta hade lagt av. Man kan ju hoppas, som konsument, att fler tillverkare använder transmeta prollar, kör man inte vista så duger dom ju hur fint som hälst.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Se där ja, jag som hade fått för mig att transmeta hade lagt av. Man kan ju hoppas, som konsument, att fler tillverkare använder transmeta prollar, kör man inte vista så duger dom ju hur fint som hälst.

Tror att Transmeta har slutat göra processorer, och numera är ett irriterande patent troll.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
lkortsiktigt... tror inte Transmeta -snubbarna kommer/kan hjälpa AMD få K10 ur dörren i vettigt skick de närmsta veckorna

Processorutvecklare arbetar framåt i tiden. Tror du att intel fisk den ledning de nu har erhållit med sin core2 arkitektur på några veckor?

Det är ytters få som verkligen arbetar med de chip som kommer att släppas inom några månader relaterat till de som arbetar med nya teknologier.

Detta har inte så mycket med AMD:s investeringar i Trensmeta att göra men jag antar att de (Transmeta) sitter på något patent som AMD vill åt.

Permalänk

Det sitter ju inte direkt 10 stycken på AMD. Dom har nog en grupp som arbetar med K10 och en grupp som arbetar med X och Y. Skulle AMD endast jobba med K10 så hade AMD legat betyligt längre bak än vad dom gör idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Transmeta verkar ju vara bra på strömsnåla processorer, det framgår i nyheten.
Sen står det att de ska hjälpa amd att utveckla strömsnåla processorer, vilket de bl.a. gjorde med amd64.
Alltså visar det sig att amd är i behov av hjälp.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
långsiktigt - kanske... AMD kan nog inte förlora något på nån form av sammarbete och vidareutvecklingen av Geode lär väl vara på sparlåga/malpåse... man får hoppas att det hjälper AMD bli konkurenskraftig i någon vettig marknad

kortsiktigt... tror inte Transmeta -snubbarna kommer/kan hjälpa AMD få K10 ur dörren i vettigt skick de närmsta veckorna

Det finns massor av fler användningsområden för processorer än bara till servrar och hemdatorer...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128