Ingen blockering av The Pirate Bay

Permalänk
Medlem

Ok! Låt oss testa en sak här, jag omformulerar mig:

... kul, vad jag menar är att jag tycker synd om människor som läser om hur polisen inte längre tänker blocka PB och börjar skrika om borgare och bönder. Ja en koppling existerar (knappt) men var har vi en konkret koppling till att sverige kommer att bli en kommunist stat om polisen vill få stopp på barnporr genom att [försöka stoppa dess spridning](citat olirc): vilja få stop på åtkomsten till en sajt som i sig själv inte har några filer utan pekar till datorer som användare har där dessa filer finns?

Greppar du poängen?

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

Hade det inte läckt ut att Polisen tänkte blocka TPB så hade det varit ett faktum idag för dom hade inte varit i kontakt med TPB och det tycker du är ok i en demokrati?

Sen jämförde jag med Kina som stryper åtkomst till all information som är misshaglig för den sittande komunistregimen och sade aldrig att Sverige kommer bli nån komuniststat utan det är något som du ahr läst mellan raderna isf?

Om nu Polisen ska stoppa TPB som pekar till användares datorer med barnporr som du tycker är ok då ska dom väl i konsekvensens namn även stoppa åtkomst till Googles sökmotor för du tror väl inte att dom inte har nån pekare till barnporr alls för då är du otroligt naiv isf?

Nä börjar man skylla på barnporr för att stoppa misshagliga sajter då är man illa ute för vilken sajt är misshaglig för makten nästa gång? Snälla försök tänka längre än näsan räcker för makt det kan lätt missbrukas och isf ska man skrika i högan sky och gå ut på gatorna för att visa sitt missnöje med hur denna makt hanteras för inte tror du väl att alla med makt vill oss väl?

Nä antingen skyller man på barnporr eler så på terrorister för då får ju makten göra som den vill utan att vi småfolk ska ifrågasätta det för då är vi ju antingen terrorister eller för spridning av barnporr medan det i själva verket handlar om att hålla ögonen på dom som har makt att lägga sig i våra liv och sköter dom det ansvarsfullt så ok men börjar dom kringå dom demokratiska vägarna för att få igenom sin syn på demokrati då bör amn skrika i högan sky för att tala om för "dom" att vi ahr ögonen på er och tydligen funkade det gällande TPB eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Vilket system? Systemet där polisen censurerar Internet a'la Iran?

Nä, alltså att de tagit bort hotet om att stänga sidan. Visst den är i gråzonen men att stänga ner en hel sida för att det finns några länkar till direkt olagliga saker är inte rätt. Men nu ändrade de sig eftersom länkarna togs bort. Alltså systemet fungerar.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
Nä, alltså att de tagit bort hotet om att stänga sidan. Visst den är i gråzonen men att stänga ner en hel sida för att det finns några länkar till direkt olagliga saker är inte rätt. Men nu ändrade de sig eftersom länkarna togs bort. Alltså systemet fungerar.

Som sagt:
Vilket system? Systemet där polisen censurerar Internet a'la Iran?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Kanske TPB inte är blockat, men känn dig blåst.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.114577

NU är det roliga defenitivt slut...

Permalänk
Hedersmedlem

Det här får bli aningen hypotetiskt, men bär med mig:

Rapidshare är en filhostnings-tjänst där vem som helst kan ladda upp precis vad som helst. Ingen kontroll av innehållet sker på förhand, och kan knappast ske efteråt heller pga de väldiga volymerna och de varierande formaten, lösenordsskyddade arkiv etcetc.
Givet de faktorerna kan vi kan nästan utgå ifrån att det gömmer sig en viss mängd barnporr där, eller hur?

Ponera nu att jag lyckas samla ihop ett gäng länkar till sådant material och skickar dem till lagens långa arm. Vilken åtgärd bör de då vidta mot denna tjänst som, till skillnad från TPB, lagrar materialet på sina egna servrar? Är det rimligt att sabotera DNS-informationen för alla de företag som tillhandahåller speglingsservrar åt rapidshare, utan att kontakta dem först?

Ett av dessa företag är fö TeliaSonera..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Polisen skulle väl kontakta sajten, med detta är ju kanske för att de inte är så intresserade av att stänga av den..

Så nej, Polisen gjorde inte rätt med att bara försöka "stänga" ner, de borde ju vara intresserade av att material försvinner, med de är mer intresserade av att TPB går under.

men som sagt kolla i länken ovan, bye bye Pirate bay i alla fall och ja.. all anna from av P2p också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det här får bli aningen hypotetiskt, men bär med mig:

Rapidshare är en filhostnings-tjänst där vem som helst kan ladda upp precis vad som helst. Ingen kontroll av innehållet sker på förhand, och kan knappast ske efteråt heller pga de väldiga volymerna och de varierande formaten, lösenordsskyddade arkiv etcetc.
Givet de faktorerna kan vi kan nästan utgå ifrån att det gömmer sig en viss mängd barnporr där, eller hur?

Ponera nu att jag lyckas samla ihop ett gäng länkar till sådant material och skickar dem till lagens långa arm. Vilken åtgärd bör de då vidta mot denna tjänst som, till skillnad från TPB, lagrar materialet på sina egna servrar? Är det rimligt att sabotera DNS-informationen för alla de företag som tillhandahåller speglingsservrar åt rapidshare, utan att kontakta dem först?

Ett av dessa företag är fö TeliaSonera..

Jo det skulle se ut det om Telia fick blocka tillgång till sina egna servrar det men ska rätt vara rätt så ska det blockas om där finns konkreta bevis på att bp hyses däroch inget görs för att plocka bort det efter kontakt ifrån Polisen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.114577

NU är det roliga defenitivt slut...

Borde väl bli en väldigt tandlös lag eftersom ingen mentalt frisk domare kan acceptera skärmdumpar eller trafikloggar som lämnas in av klaganden som bevisning.

Fast vänta nu..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Borde väl bli en väldigt tandlös lag eftersom ingen mentalt frisk domare kan acceptera skärmdumpar eller trafikloggar som lämnas in av klaganden som bevisning.

Fast vänta nu..

Säkerligen i tingsrätten för där vinner åklagaren för det mesta så då får man överklaga och riskera ännu mer i rättegångskostnader vid en ev förlust och vi lever i en demokrati där rätt kostar pengar :rolleyes:.

Permalänk
Medlem

yep sjukt.
Men i USA fungerar det så här också, alltså att polisen inte gör något medans stora bolag skickar salta fakturor till privatpersoner!!

Neej,, det är lite fel, bredbands skatt, och alla andra konstiga förslag är nog bättre än att säga att lobby grupper får gå in på detta sätt.

Det betyder ju att andra grupper borde få tillgång till IP när folk säger att de tycker om att jobba svart, och kanske andra organisationer som inte tycker om att någon importerar hårdvara från utlandet kanske också skall börja med en intresse organisation och samla in IP på folk som åker utomlands för att köpa sprit, spel, eller vad det nu är..

alltså tillåter man skivbolagen ser jag inte VARFÖR hundra andra tom. viktigare grupper borde få det också.

Läste jag inte om att denna nya EU lag var framställd för att gå efter Masskopierare och annat? nu verkar det som man tar fart och vill börja riktiga stämningar här i lilla sverige också.. lite läskigt, när vi redan har flera fall i domstolarna.. behöver detta verkligen MER kraft än det som finns??

Indirekt vinstrivande intresseorganisationer borde inte få härja med privatpersoner om det inte är ett brott som börjar med en husransakan.
Alltså SERIÖSA fildelare som har otroliga resurser och faktikst nästan kanske gör någon sorts skada.

Nåja framtiden kommer bli mer låst, anonym och krypterad..
Frågan är vem som vinner i det långa loppet..

Fan kanske man kommer tillbaka till de gammla goda tiderna man gick till folk och tittade på film och musik hehe..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

Fan kanske man kommer tillbaka till de gammla goda tiderna man gick till folk och tittade på film och musik hehe..

Du menar när vinylskivorna var regerande och skivindustrin yrade om att hemkopiering på kasettband var ett hot mot deras framtid vilket dom ljög om då och gör även nu gällandes fildelningen och CD bara fanns i Philips och Sonys labb :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Du menar när vinylskivorna var regerande och skivindustrin yrade om att hemkopiering på kasettband var ett hot mot deras framtid vilket dom ljög om då och gör även nu gällandes fildelningen och CD bara fanns i Philips och Sonys labb :D.

ja, just det

Helvete vad lite pengar det görs i branschen oj oj oj. Det blir nog inga mer filmer nästa år-- *och så höjs budgeten med 200% för 10e året i rad.*

Men tja, KAN man få så mycket som någon procent mer i avkastning, så gör de allting.. blandar in allt från barnporr till EU.. ja, skall bli intressant hur det slutar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nä börjar man skylla på barnporr för att stoppa misshagliga sajter då är man illa ute för vilken sajt är misshaglig för makten nästa gång? Snälla försök tänka längre än näsan räcker för makt det kan lätt missbrukas och isf ska man skrika i högan sky och gå ut på gatorna för att visa sitt missnöje med hur denna makt hanteras för inte tror du väl att alla med makt vill oss väl?

Nu glider vi offtopic här men jag vill bara ha detta sagt.

Personligen hyser jag mer journalistförakt än politikerförakt och jag tror att alla med makt i Sverige vill oss väl. Du kommer nu stämpla mig som en idiot och aldrig mer seriöst begrunda mina inlägg. Men jag vill ha sagt att om man, utan att förhasta sig, kritiskt och vaket analyserar vad politiker gör, så kan man alltid se att de i allmänhet vill folk väl. Jag har inte träffat många människor och framför allt inte många vänster människor som kan se detta, man tenderar att knyta sig till sin rörelse, och allt för ofta, mer eller mindre blint inför för effekten av ens uttalanden, okritiskt propagera för ens egen linje.

PS, har aldrig sagt att jag ville att Polisen skulle blocka TPB, tvärt om!

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaaGnall
Nu glider vi offtopic här men jag vill bara ha detta sagt.

Personligen hyser jag mer journalistförakt än politikerförakt och jag tror att alla med makt i Sverige vill oss väl. Du kommer nu stämpla mig som en idiot och aldrig mer seriöst begrunda mina inlägg. Men jag vill ha sagt att om man, utan att förhasta sig, kritiskt och vaket analyserar vad politiker gör, så kan man alltid se att de i allmänhet vill folk väl. Jag har inte träffat många människor och framför allt inte många vänster människor som kan se detta, man tenderar att knyta sig till sin rörelse, och allt för ofta, mer eller mindre blint inför för effekten av ens uttalanden, okritiskt propagera för ens egen linje.

PS, har aldrig sagt att jag ville att Polisen skulle blocka TPB, tvärt om!

Nej jag stämplar dig inte som en idiot då vi lever i en demokrati och du har din åsikt och jag min som är av den åsikten att makt korrumperar oavsett vem som har makten låt det vara kommunister eller högerregeringar.

Visst dom allra flesta med makt vill oss säkert väl men sen finns det dom som har dunkla motiv till att agera som dom gör så man misstänker att dom är köpt eller påverkade av lobbyister allt för mycket.

Har själv suttit i styrelsen för en förening där man ska representera medlemmarna men då man knappt får veta vad medlemmarna tycker så blir det ju svårt att representera dom så makt det är något som kan vara svårt om man har ambitionen at vara representativ för dom man företräder.

Men det var ju bra att du inte vill att polisen ska stänga TPB för där är vi överens.