Creative tar betalt för Alchemy

Permalänk
Medlem

Synd att korten är så snygga, man blir nästan sugen att köpa dem bara därför :9
Nej, jag är inte speciellt sugen på något Creative-kort..

Men visst är det rätt av dem att ta betalt för deras arbete, det är ju trots allt ett arbete utfört.
Bara de räknar med sura miner från oss (inräknat mig) som tycker det är helt befängt överlag.
Ta betalt för drivisar.. som att ta betalt för CCC, MSNM+, SP2 eller Inoxx pack till UT. Åh.. gamla UT.. nu blev jag spelsugen. Ska nog lira sköna Hall of Giants mot egenkonfigurerade botar.. tacka fasen för att Inoxx pack är gratis, samt uppdateringen till senaste OpenGL-stödet

Ja herregud, ta betalt för drivisar bara för att det kostar utveckla till gammal hårdvara, som färre köper än de senaste produkterna som ger mest inkomst, vilken knasig värld vi lever i..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Säger dumma Microsoft och dom nötterna där som ändrade detta "så det blev dessa problem"

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Synd att korten är så snygga, man blir nästan sugen att köpa dem bara därför :9
Nej, jag är inte speciellt sugen på något Creative-kort..

Men visst är det rätt av dem att ta betalt för deras arbete, det är ju trots allt ett arbete utfört.
Bara de räknar med sura miner från oss (inräknat mig) som tycker det är helt befängt överlag.
Ta betalt för drivisar.. som att ta betalt för CCC, MSNM+, SP2 eller Inoxx pack till UT. Åh.. gamla UT.. nu blev jag spelsugen. Ska nog lira sköna Hall of Giants mot egenkonfigurerade botar.. tacka fasen för att Inoxx pack är gratis, samt uppdateringen till senaste OpenGL-stödet

Ja herregud, ta betalt för drivisar bara för att det kostar utveckla till gammal hårdvara, som färre köper än de senaste produkterna som ger mest inkomst, vilken knasig värld vi lever i..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Säger dumma Microsoft och dom nötterna där som ändrade detta "så det blev dessa problem"

Antar att ni är ironiska

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Säger dumma Microsoft och dom nötterna där som ändrade detta "så det blev dessa problem"

SÅ det du menar är att Microsoft inte får göra sitt OS bättre?

Creative får helt enkelt lära sig det nya API:et som finns i Dx10 och bygga ett program runt det. Så svårt ska det inte vara. Betaversioner för developers har funnits länge så creative hade lång tid att utforska och microsoft är inte snåla direkt att ge mycket dev hjälp till 3:e parts programtillverkare för att få deras produkter att fungera med Ms OS och andra verktyg.

Vad jag misstänker är att Creative byggde sina drivrutiner runt DirectSound togs bort och ersattes med XACT i Vista. http://en.wikipedia.org/wiki/XACT

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
Känns helt fel. Typ som att Nvdia skulle sälja grafikkort och sedan var man tvungen att betala extra för att få det att fungera.

... typ som att annonsera att korten kan avlasta processorn vid videoavkodning, men glömma att säga att man måste köpa PureVideo Bronze för $20 eller rentav Platinum för $50 för att få det att funka... Men oOps. Det är visst precis det de gör.

Pinnacle är ett annat företag som först tar betalt för hårdvaran, och sen för drivrutiner.

Gillar inte Creatives grepp heller, men förstår å ena sidan att det kostar på att utveckla nya drivisar för operativsystem som inte fanns när korten (Audigy etc.) konstruerades. Å andra sidan finns korten fortfarande till försäljning i butik. Vore de hederliga skulle de sätta en fet lapp med 'endast XP' på korten. Eller ta bort dem från hyllorna. Om de ska ha kvar dem på butikshyllorna får de f*n komma med fungerande drivrutiner också.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
Varför vill folk ha Creative-kort?

Det är billigt och folk vet inte bättre. Varför köper folk Q-tec nätagg?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jaha... då blir det till att bryta kedjan SB16/AWE32/AWE64G/PCI128/Live 5.1/Audigy/Audigy2ZS alltså. Sånt här kan inte uppmuntras. Det är inte direkt som att be dem utveckla drivrutiner till Windows 3.1, man måste kunna förvänta sig att produkten har längre livslängd än så här. Nu är bara frågan: Sonar eller Prelude?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

JABADABAOOOO Alla som har XF-I kommer att kunna ladda ner drivrutinerna gratis!!! Det står fel i nyheten:)
MVH Lazzve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
JABADABAOOOO Alla som har XF-I kommer att kunna ladda ner drivrutinerna gratis!!! Det står fel i nyheten:)
MVH Lazzve

"Kommer att kunna"...

Du kan göra det redan nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är billigt och folk vet inte bättre. Varför köper folk Q-tec nätagg?

För att dem brinner så fint om vintern..

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

är ju bara yterligare en anledning till att inte köra vista, komer köra xp i minst 2 år till

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Snarare ytterligare en anledning till att inte köra creative, skulle jag säga.
Visst finns det anledningar till att inte köra vista, fast i detta fall är det faktiskt creative som är snikna.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Varför man köper Creative? Ja, hade ett Creative Geforce 3 Ti200 förut och kör nu på ett Audigy 2 ZS som har flera år på nacken, har fungerat mycket bra.

Permalänk

Programmet ska bara ingå, i synnerlighet med tanke på att jag betalade 3 loppor för mitt Elite Pro. Ljuddrivarna under Vista har ju varit lite dåliga minst sagt.

Dåligt av Creative...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Creative har varit tvungen att lägga ner en djävulsk massa tid på att få fram detta så varför ska dom inte ha ynka 60kr för besväret? Det är inte Creatives fel att Microsoft va dum i huvudet och tog bort hal. Var glad att ni har möjligheten att välja iaf, ni behöver ju inte köpa de om ni inte vill.

Säkert har creatives extremt buggiga drivrutiner som får datorn att blåskärma i tid och otid haft en kraftig inverkan på att microsoft val att plocka bort drivrutinerna från hal, och Vista var på gång långt innan creative lanserade X-Fi, men som vanligt hade creative skygglappar stora som kontinenter och körde vidare i gamla invanda spår.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

känns som ett sätt att testa om marknaden är redo....

Visa signatur

/ Oceanhövdingen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Antar att ni är ironiska

Halvironisk. Jag vill gärna visa båda sidor av myntet på ett lite humoristiskt sätt. Vad nu humor är i detta sammanhang?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbedeath
känns som ett sätt att testa om marknaden är redo....

Redo för betalande konsumenter?
Nej vadå? Redo för vad? Jag blev nyfiken.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är billigt och folk vet inte bättre. Varför köper folk Q-tec nätagg?

Billigt? Jag ser inte 2000 kronor som billigt.. sen tjänar inte jag så fruktansvärt mycket Men ändå!

Jag måste ju bara tillägga att jag är helnöjd med mitt Creative kort (alla utav dom) och inte märkt av några buggar eller blää varken i spel, video redigering eller ljudredigering.
Sen så pysslar jag inte så mycket med dess mjukvara heller iof

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Om inte Creative har sagt/skrivet att deras hårdvara har full Vista stöd så behöver den inte ha det. Vill de ta betalt för att fixa Vista stödet så får de göra det, men de kan räkna med att det negativt kommer påverka deras försäljning. Så jag tycker Creative gjorde det de hade rätt till, men dumt affärsmässigt för deras egen del.

Själv sitter jag med mängder med hårdvaror som tillverkarna helt struntade i att göra dem kompatibla med nästa OS. Jag köpte t.o.m. ett tv-kort ett halvår efter att WinXp hade släpps och det har inte kommit några drivrutiner till WinXp för den ännu.
Så om man ska köpa ny hårdvara köp inte direkt före ett nytt operativsystem släpps om man nu skall köra det OS´et, köp heller inte hårdvaror efter releasen om det inte står att den skall fungera med det nya OS´et.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varken arg på Microsoft eller Creative.
Vill Microsoft slänga ut något från sitt operativsystem som de anser förlegat eller inte vill ha, helt OK för mig.

Vill Creative inte göra drivrutiner eller tar betalt för dem för kommande operativsystem, helt OK för mig.

Då har jag valet att välja bort Creative.
Sitter själv på Audigy ljudkort.
Har valt bort att använda Vista tills vidare.

Kommer välja bort Creatives produkter tills vidare också.
Ni kära medlemmar har också möjligheten till detta val.
Så sluta gnäll

Permalänk
Medlem

Men om det nu e så att det är gratis för x-fi korten blir ju frågan mycke mindre viktig. Audigy korten har ju några år på nacken och då blir det ju inte lika stötande att de vill ha cash för de nya drivisarna även om det känns lite gnidet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
fail...

Epicfail...

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Bara en OpenAL-wrapper.

Någon sa att Creative lagt ner mycket tid på att ta fram Alchemy för Audigy men tyvärr är det inte sant. Det är precis samma OpenAL-wrapper som följer med X-Fi och det enda de gjort för att det skall funka med Audigy är att ta bort någon X-Fi test i installern. Det är inte något jag betalar 60 kr för!

I vilket fall så finns Alchemy 1.00.03 för Audigy tillgänglig via Creatives eget forum här

http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.i...

/PorkLip

Permalänk
Avstängd

Haha, vad sugigt.

Säljer de drivrutiner?

Jag brukade gilla Creative, men tycker allt mer mindre om dem hela tiden.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Måste ju vara JÄTTESVÅRT att ladda ner Alchemy-packet utan att pröjsa, tror ingen här vet hur man gör. *himlar med ögonen*

Permalänk
Medlem

wizzler

Visa mig när deras system blev bättre i såna fall :=)

A.N'doja
Så du menar att folk som inte köper samma saker som dig är helt bakom flötet eller att dom inte kan något?

Tracer
Håller med dig här, det är ett jävla gnäll.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge