Studentbostad (Lund), hur gör man?

Permalänk
Hedersmedlem

Studentbostad (Lund), hur gör man?

Hej,

Har sökt en utbildning i Lund till hösten (om jag kommer in dvs! Annars blir det motsvarande frågeställning för Linköping ) och behöver därför givetvis en bostad. Pga lathet (eller snarare jobb) + att jag varit bortrest i princip hela våren så har jag inte riktigt tagit tag i frågan ...

Det jag undrar är hur man bäst söker studentbostad där, men också vilka ställen som rekommenderas av de som bor där. Vet att det också går att bo i Malmö och pendla. Funkar det i praktiken?

Är mycket tacksam för lite "insidertips" på vilka områden samt boendeformer (tja, antar att valfriheten är smått begränsad hehe) som rekommenderas.

Bor hos föräldrarna nu och detta blir mitt första egna boende så ärligt talat har jag inte så stor koll på detta område. Hur tvättar man utan att ge allt till mamma t.ex

Mvh

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

AFB.se -> Lund

Angående tvätt så bor jag på vildanden i lund & där har vi tvättrum med tvättmaskiner som har automatisk sköljmedel/tvättmedel. Så det är bara att välja grad-antalet & köra.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur stor är sannolikheten att man får bostad via AFB om man ställer sig i kö så fort det går?

Det där med tvätt var mest menat på skojj

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag ställde mig inte i kö förrens 3-4h efter det att jag kom in. Fick en lägenhet 2 veckor efter det att jag började. Men jag kunde fått ett vanligt korridorsrum innan dess då. Men håll dig framme.

Permalänk
Medlem

Re: Studentbostad (Lund), hur gör man?

Hej, kul att du valt att plugga i Lund! Då jag antar att du bor långt bort från Lund så kommer du att få novischförtur på bostäderna hos AFB, dvs det är stor chans att du får en om du ställer dig i kö snabbt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Det jag undrar är hur man bäst söker studentbostad där, men också vilka ställen som rekommenderas av de som bor där. Vet att det också går att bo i Malmö och pendla. Funkar det i praktiken?

Är mycket tacksam för lite "insidertips" på vilka områden samt boendeformer (tja, antar att valfriheten är smått begränsad hehe) som rekommenderas.

Ja det funkar att bo i Malmö, speciellt om du bor nära en hållplats där bussarna till Lund går, t.ex. vid Värnhem, men du missar en stor del av studentlivet. Beroende på vad du tänker plugga så kommer du att vara mycket i skolan och då är det inte alltid lika kul att behöva ta sig ända tillbaka till Malmö.

Angående boendeformer så beror det på vad du söker, om du vill ha mycket fest, lite lugnare, nära skolan eller nära stan osv. Kan vara en fördel att bo i korridor under den första tiden om du inte känner så många här nere.

Förresten vad har du sökt för ngt? Nyfiken

Permalänk
Medlem

Den mest uppenbara fördelen med att flytta hemifrån är att man slipper en mamma som hela tiden talar om hur saker ska göras, när de ska göras och vilka saker som skulle ha gjorts. När du väl bor själv upptäcker du förhoppningsvis att det gick lika bra på det sättet du tänkte göra saken på. Den mest uppenbara nackdelen med att bo själv är att du inte har någon mamma som hela tiden gör det du inte fick reda på att du skulle göra.

Kunskaper i matlagning, utvecklande av sorterings- och organisationsförmåga, hur man diskar och hushållsekonomi är saker du kommer stå till svars för inför dig själv.

Det är en stor allmän missuppfattning att studenter lever endast på nudlar (sanningen är att studenter till stor del lever på Euroshoppers pasta och Heinz ketchup). Om du ska läsa naturvetenskap är du till stor del befriad från humanisternas enorma bokbegär och överlever gott på ett par tusen kronor investerade i litteratur per termin. Detta lämnar god marginal till god mat för den som vill och en och annan öl och nachostallrik på nationen när man inte orkar diska själv.

Bassortimentet i hyllan bör bestå av mängder av pasta, lite ris, lite cous-cous och kanske potatis eller något annat roligt. Kombinerar man detta med köttbullar, fiskpinnar, köttfärs och lite storpack allehanda såser har man en bra mängd permutationer av möjliga portioner. Tänk på att ta med lite kastruller och stekpannor, tallrikar, glas och bestick att äta med! Men om du ska bo i korridor bör du nog lämna kvar din ärvda gamla porslinsservis.

Disk och tvätt är ungefär lika roligt som det låter. Brukar samlas på hög och växa tills tentaperioden, då allting verkligen är roligare än att tentaplugga.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Den mest uppenbara fördelen med att flytta hemifrån är att man slipper en mamma som hela tiden talar om hur saker ska göras, när de ska göras och vilka saker som skulle ha gjorts. När du väl bor själv upptäcker du förhoppningsvis att det gick lika bra på det sättet du tänkte göra saken på. Den mest uppenbara nackdelen med att bo själv är att du inte har någon mamma som hela tiden gör det du inte fick reda på att du skulle göra.

Kunskaper i matlagning, utvecklande av sorterings- och organisationsförmåga, hur man diskar och hushållsekonomi är saker du kommer stå till svars för inför dig själv.

Det är en stor allmän missuppfattning att studenter lever endast på nudlar (sanningen är att studenter till stor del lever på Euroshoppers pasta och ketchup). Om du ska läsa naturvetenskap är du till stor del befriad från humanisternas enorma bokbegär och överlever gott på ett par tusen kronor investerade i litteratur per termin....

Tills man upptäcker så mysiga saker som 580:- för kurslitteratur till en 3-poängskurs.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla svar, har sökt industriell ekonomi. Vill nog helst bo i korridor första tiden för att lära känna folk.

Faktum är att jag inte är så rädd för att bo själv (tack xerent för underbart inlägg, skrattade en del särskilt första stycket ) är rätt van att laga mat, städa, ta hand om ekonomin etc. Däremot är jag rätt nervös inför att flytta till en ny stad och att börja plugga igen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

AFB.se är det som gäller som redan nämnts.
Ställ dig i kö så fort du kan, en timme kan göra skillnad. När jag sökte så fick man ställa sig i kö när intagningsbeskeden sänts ut.

Korridor är ett mycket trevligt sätt att bo, särskilt om man är ny.
Det finns lite olika studentområden, och tyvärr vet jag inte så mycket om de olika.

Jag bor själv på Delphi i korridor (bor i ett av de två senaste byggda husen, 3.6k i månaden i hyra, weee). Även de äldre korridorerna har nyligen genomgått renovering (kanske fortfarande håller på med renoveringen) och blivit helt fina.
Delphi är nära skolan, 6-7 min på cykel.

Sparta ser förjäkligt ut utifrån - men har endast varit inne i ett hus en gång, och det såg väl inte helt ultramodernt ut :P. Det är sjukt nära skolan dock. Det är lite mer sjukt nära till ekonomicentrum (för ekonomutbildningen - indek håller till på LTH) och därför bor det mycket ekonomer på Sparta.

Ulrikedal ligger långt ifrån skolan (nåja, kanske inte så långt, men det tar lite längre tid att cykla eftersom det är uppförsbacke till LTH) och är allmänt teknologfattigt (läs tjejrikt ). Mindre böcker att låna av korridorare, men desto mer variation på utbildningar och kön.
Jag bodde där mina två första år, och det var hyffsat skabbigt. Till skillnad mot de flesta områden hade man t.ex. gemensam dusch i korridoren.
Mitt hus ville AFB inte renovera då jag bodde där, så jag antar att det är mycket frässchare nu då de lär ha renoverat sen jag flyttade år 2005.

Vildanden ligger smått offside då det ligger på andra sidan staden, bortom järnvägen.

Hmm, sen finns et nog några fler områden som jag inte vet så mycket om

EDIT; Som Xerent nämner, tentaperioder har sina fördelar i och med att man får sjukt mycket gjort när man hittar på alla möjliga anledningar till viktiga saker man kan göra istället för att plugga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan komplettera Tmi's inlägg lite..

Sparta ser fult ut på utsidan, men alla korridorerna är nu renoverade så det är riktigt fräscht inuti. Nackdelen är att rummen är rätt små (18 m2). Här bor många LTHare samt ekonomer.

Parentesen ligger nära stan och här bor många olika typer, rätt mkt tjejer. Rummen är hyfsat små och de allra flesta delar dusch med andra i korridoren.

På Delphi håller främst LTHare till, kan vara mkt fest beroende på vilken korridor du hamnar i. Håll dig borta från dubbelkorridorerna med 26 rum eftersom de tenderar att vara smutsigare då ingen tar ansvar för städning/disk. Du bör även hålla dig borta från SSKK (B1 samt C1) om du inte gillar spontanfester på söndag kväll.

Vildanden ligger långt bort från det mesta, ok ställe annars. Blandat folk. Inte nån höjdare om du vill ha hemsläp från nationerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm

Vildanden ligger långt bort från det mesta, ok ställe annars. Blandat folk. Inte nån höjdare om du vill ha hemsläp från nationerna

Om det inte är Blekinge nation dvs

Permalänk
Medlem

Re: Studentbostad (Lund), hur gör man?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Hej,

Har sökt en utbildning i Lund till hösten (om jag kommer in dvs! Annars blir det motsvarande frågeställning för Linköping ) och behöver därför givetvis en bostad. Pga lathet (eller snarare jobb) + att jag varit bortrest i princip hela våren så har jag inte riktigt tagit tag i frågan ...

Det jag undrar är hur man bäst söker studentbostad där, men också vilka ställen som rekommenderas av de som bor där. Vet att det också går att bo i Malmö och pendla. Funkar det i praktiken?

Är mycket tacksam för lite "insidertips" på vilka områden samt boendeformer (tja, antar att valfriheten är smått begränsad hehe) som rekommenderas.

Bor hos föräldrarna nu och detta blir mitt första egna boende så ärligt talat har jag inte så stor koll på detta område. Hur tvättar man utan att ge allt till mamma t.ex

Mvh

Jag har en del av lägenheten som inte används, står mest skräp där just nu. Bor i Dalby, 1 mil från Lund, men det finns täta kommunikationer med buss som funkar utmärkt. Tar inte mycket längre tid än om du behöver ta dig från nåt av Lunds ytterområden.

Klädgarderoben där du kan bo är på drygt 1,5 kvm. Inte så stort kanske men jag kompenserar det genom låg hyra, bara 2500 kr/mån.

... Det är Lund vi snackar om. Jag har sett annonser som var obetydligt bättre än det här. Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Yes yes yes, kom in

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Grattis

Välkommen "i" ("#!%#%!!!) LTH

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Bra att du funderar på korridor, väldigt bra sätt att lära känna folk utanför sin egen klass/utbildning.

Har själv bott i korridor i 4 år nu (inte samma korridor dock) och tycker det är skitbra, finns alltid nån att prata med och man kan laga mat, festa, titta på film tillsammans och massor av skoj.

Kort och gott jävligt roligt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag är i precis samma sits, så även jag tackar för alla bra svar! Låt konkurrensen om rummen börja

Permalänk

Då jag själv hänger mycket på sektionen undvek jag korridorsrum och skaffade mig en ordentlig enrummare på Delphi istället.

Har iofs bara bott här lite över en månad då jag vart ganska kräsen med lägenheterna.
Men jag är mycket nöjd!

(Har precis läst klart första året på elektroteknik)

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis Jonasy! Själv kom jag också in på LTH nu till hösten, Datateknik för hela slanten.

Bra uppsummerat i tidigare svar! Många Lundastudenter här ja..

Vi får sticka ut och ta en öl någon dag.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

AFB är det som gäller som sagt för studentkorridorer. Om du skall börja på LTH så tycker jag att Delphi och Kämnärsrätten är bra ställen att bo på. Delphi bor det en hel del utbytesstudenter i förhållande till Kämnärsrätten. Det är åtminstone min erfarenhet. Jag bor själv nu på Kämnärsrätten och jag är väldigt nöjd! 5 minuter till skolan på cykeln är helt okej. Har även bott på Vildanden men jag tröttnade på att det var uppförsbacke till skolan.

Ett annat tips är, när du väl har fått en bostad via AFB så skall du direkt ställa dig i bostadskön igen! Så om du skulle vilja flytta senare, så ligger du bra i bostadskön å slipper vänta. Det är värt att notera att man måste validera varje termin att man fortfarande vill stå kvar i bostadskön.

Just det, så fort du flyttar dit så sök bostadsbidrag! Jag får för tillfället 500 kr per månad och tidigare har jag fått 600 och 800 kronor per månad. Det är inget fel på att få den summan per månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Då jag själv hänger mycket på sektionen undvek jag korridorsrum och skaffade mig en ordentlig enrummare på Delphi istället.

Har iofs bara bott här lite över en månad då jag vart ganska kräsen med lägenheterna.
Men jag är mycket nöjd!

(Har precis läst klart första året på elektroteknik)

En kamrat från E(D)-huset ser jag Hoppas ni fortsätter med dom fina mackorna även till hösten /dt06

CCWarlock: Trevligt. Då kanske du får mig som phadder nu till hösten Jag lovar att du kommer att trivas på den bästa sektionen på den bästa skolan i landet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
CCWarlock: Trevligt. Jag lovar att du kommer att trivas på den bästa sektionen på den bästa skolan i landet.

Härligt, det är vad jag hört innan också.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Om man söker på AFB mellan den 11 och 15 juli lottar de ut ens köplats. Hur stor är sannolikheten att man får ett rum via dem? Eller snarare, hur många av dem som anmäler sig mellan den 11 och 15:de får ett rum?

Ponera att jag kan få tag i ett rum på annat håll, men tidsbegränsat, är det då bättre att köra på det? Då blir ju det ett problem om jag lyckas i lottningen och redan har skaffat ett rum ...

Den 16 får man ju besked. Men om man vill ha något bra så antar jag att dessa 5 dagar kan göra stor skillnad!

Om man inte lyckas i lottningen eller på annat sätt får bostad, hur ser möjligheterna ut att få något panik-tills-vidare boende i t.ex Malmö eller Helsingborg?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Om man inte lyckas i lottningen eller på annat sätt får bostad, hur ser möjligheterna ut att få något panik-tills-vidare boende i t.ex Malmö eller Helsingborg?

Då finns tåget. Ett vandrarhem. Har en kursare som bodde där i 2 månader när han började Inte det bästa som finns, men det funkar i nödfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Om man söker på AFB mellan den 11 och 15 juli lottar de ut ens köplats. Hur stor är sannolikheten att man får ett rum via dem? Eller snarare, hur många av dem som anmäler sig mellan den 11 och 15:de får ett rum?

Ponera att jag kan få tag i ett rum på annat håll, men tidsbegränsat, är det då bättre att köra på det? Då blir ju det ett problem om jag lyckas i lottningen och redan har skaffat ett rum ...

Den 16 får man ju besked. Men om man vill ha något bra så antar jag att dessa 5 dagar kan göra stor skillnad!

Om man inte lyckas i lottningen eller på annat sätt får bostad, hur ser möjligheterna ut att få något panik-tills-vidare boende i t.ex Malmö eller Helsingborg?

Jag tror inte det är någon som riktigt vet det. Förra sommaren då jag sökte rum första gången så gick köplatsen enbart efter tid och ingen lottning var inblandad. Det var så hårt tryck på webservern så att den var nere några timmar. Så i år har de ändrat kösystemet. Jag vet inte riktigt hur AFB gjorde i vintras, dock.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa

Lycka till med er

Har ett par år innan jag själv kan ställa samma fråga här på forumet.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

polygon5: Varför skulle vi sluta med dem? =P
Ska bara få ordning på nollorna så att det är folk som kan stå och göra dem
Samt att jag ska söka till Cafémästare nästa år ^^

CCWarlock och polygon5: En öl kan vi alltid ta! Kanske SweC/LTH-träff nånstans?
Kan vi ju alltid ta på ett Gille edekvata! (E-arnas tillhåll )

Och det finns inget D-hus!
D är inkorporerat i E-huset! Mohahhahahahaha!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Hedersmedlem

Men du får ju lära dig o söka i vårt hemliga arkiv doh

12h senare registrering på afb hemsidan kan betyda: fixat boende i Lund vs vänta 6-18månader. Kranskommunerna är ett väldigt säkert alternativ om man inte hittar boende i Lund. Sen så har ju nationer också studentrum.
För ett par år sedan hade Helsingborg haft överflöd med studentrum att man erbjöd bostadsgaranti. Vet dock inte hur det är nu, tågresan tar ju en del tid.

Lite snabbsummering av bostadsområden:
Klosterängen: nya fina hus, här skulle jag vilja bo iaf.
Sparta: små rum i betongghettot men o andra sidan typ 2min gångväg från skolan.
Kämnärsrätten: trevliga studentrum. Här skall det enligt andra tydligen bo studenter som har barn och om man vill ha det lite lugnare.
Delphi: trevligt typ i klass med Kämnarsrätten, en blandninga av Kämnärs och Sparta.
Vildanden: långt bort från skolan på andra sidan stan.
Tomegapsgården: nära centrum men dyr hyra.

Sist men inte minst:
-Skrik som en gris
-iiiiiiiiiiiiiiii
hahahaha (du förstår efter nollningen).

Permalänk

Airwolf: Beror på vart man bor på Kämnärs, en bit är full med större lägenheter(2-4rummare) medans andra är full med mindre(1-2).

Delphi kan också delas upp i två, "Kärnan" med korridorsrum, oftast ganska slitna de jag sett, och yttre området med enrummare (där jag bor, byggt 97).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
polygon5: Varför skulle vi sluta med dem? =P
Ska bara få ordning på nollorna så att det är folk som kan stå och göra dem
Samt att jag ska söka till Cafémästare nästa år ^^

CCWarlock och polygon5: En öl kan vi alltid ta! Kanske SweC/LTH-träff nånstans?
Kan vi ju alltid ta på ett Gille edekvata! (E-arnas tillhåll )

Och det finns inget D-hus!
D är inkorporerat i E-huset! Mohahhahahahaha!

D'arna kommer att ta över huset, & det vet du. Rosa pantern konspirerar mot den lilla fågeln.

Permalänk

Nu var det väldigt mycket lund, men hur är det med STHLM?
Jag har registrerat mig på sssb.se, kommer ha ca 650 ködagar när jag vill ha lägenheten, hoppas det räcker. Studentkorridorslevande har jag ingen koll på alls, det borde väl vara väldigt mycket billigare? En etta i sthlm verkar ju kosta minst 3500:- per månad, troligtvis ännu mer.
Något specifikt man bör tänka på som (framtida) studerande i KTH? Hur är det med tex. lån och liknande? Jag kommer bara klara mig några få månader med mitt nuvarande kapital, och jag är tveksam till huruvida jag kommer satsa på jobb eller inte - troligtvis kommer jag att i princip få leva på lånade pengar i ca 5½-6 år (utbildning+jobbletande). Bidrag i någon form är ju att önska, det är ju mindre kul att behöva jobba i 15 år innan man är +-0.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!