2 8800 GTS bättre än 8800 Ultra?

Permalänk
Medlem

2 8800 GTS bättre än 8800 Ultra?

Frågan är, Ifall jag har 2 stycken 8800 GTS 640 mb i SLI, är dessa två tillsammans bättre än ett 8800 Ultra?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk

8800GTS 640mb SLI > 8800ULTRA

Permalänk
Medlem

Vad stödjer ditt resonemang? Jag menar, vet du att det verkligen är bättre?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk

Njae, ett Ultra hade faktiskt varit ett bättre köp enligt mig. SLI medför en hel del problem även om de ibland kan ge mycket bra prestanda, men helt ärligt - gå på Ultrat ifall du planerar ett köp. Eller ännu bättre - köp ett GTX då det är mycket mer prisvärt. Prestandan räcker gott, om inte annat så kan du ju klocka kortet också. Det är i princip vad Ultrat är, ett klockat GTX, även om du sen kan klocka Ultrat mycket högre än GTX:et.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret. Det får nog bli ett gtx från XFX.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Njae, ett Ultra hade faktiskt varit ett bättre köp enligt mig. SLI medför en hel del problem även om de ibland kan ge mycket bra prestanda, men helt ärligt - gå på Ultrat ifall du planerar ett köp. Eller ännu bättre - köp ett GTX då det är mycket mer prisvärt. Prestandan räcker gott, om inte annat så kan du ju klocka kortet också. Det är i princip vad Ultrat är, ett klockat GTX, även om du sen kan klocka Ultrat mycket högre än GTX:et.

Otroligt hur många som bara säger: "äh, det är bara ett klockat GTX pfftt"

men se det är det inte, förutom det självklara att det har högre clocks än GTX så har Ultrat även fått en uppgradering både på minnena och på kislet vilket gör att kortet presterar bättre än ett GTX men ändå drar mindre ström, inte några enorma mängder mindre direkt men ändå.

Sen är det ju inte direkt svårt att klocka upp ett Ultra rätt rejält, mitt BFG GeForce 8800Ultra OC klockade jag upp till 675/2300 utan några som helst problem, hur många kan säga det om GTX ??
Orkade inte pilla mer med det så jag klockade ner det igen men med lite mer jobb hade nog inte 700MHz+ på kärnan varit helt omöjligt så kort och gott: 8800Ultra är INTE bara en klockad version av GTX.

Men i ärlighetens namn så duger ett GTX fullständigt och lite till för dom flesta, alla kan ju inte sitta med 30-tums skärmar och leka

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Var kanske inte så specifik nej men jag nämnde att ett Ultra går att klocka mycket högre än ett GTX. Dock tycker jag fortfarande knappast det är värt den prisskilladen.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Var kanske inte så specifik nej men jag nämnde att ett Ultra går att klocka mycket högre än ett GTX. Dock tycker jag fortfarande knappast det är värt den prisskilladen.

Beror ju fullständigt på vem som ska ha det (prylbög eller inte hehe ) och vad datorn ska användas till, jag kör en 30" HP LP3065 på mitt ultra och med allting på högsta i 2560*1600 så gör det faktiskt en del att ha ett Ultra istället för ett GTX så jag är glad att jag la ut dom där 1200kr extra på det istället för det GTX jag hade tänkt mig från början men som jag sa innan så är det ju långtifrån alla som behöver den prestandan ett Ultra har, så för en "vanlig" användare är ett GTX betydligt mer prisvärt ja.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Otroligt hur många som bara säger: "äh, det är bara ett klockat GTX pfftt"

men se det är det inte, förutom det självklara att det har högre clocks än GTX så har Ultrat även fått en uppgradering både på minnena och på kislet vilket gör att kortet presterar bättre än ett GTX men ändå drar mindre ström, inte några enorma mängder mindre direkt men ändå.

Sen är det ju inte direkt svårt att klocka upp ett Ultra rätt rejält, mitt BFG GeForce 8800Ultra OC klockade jag upp till 675/2300 utan några som helst problem, hur många kan säga det om GTX ??
Orkade inte pilla mer med det så jag klockade ner det igen men med lite mer jobb hade nog inte 700MHz+ på kärnan varit helt omöjligt så kort och gott: 8800Ultra är INTE bara en klockad version av GTX.

Men i ärlighetens namn så duger ett GTX fullständigt och lite till för dom flesta, alla kan ju inte sitta med 30-tums skärmar och leka

Vafan är du dum eller?
Ett ultra drar visst mer ström än ett gtx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Vafan är du dum eller?
Ett ultra drar visst mer ström än ett gtx.

Ehh kolla upp fakta innan du idiotförklarar någon, 8800Ultra drar ca 1,7 watt mindre än GTX

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Men jag ska använda kortet till Viewsonic VX922 19" TFT Silver/Black. Då är väl ett GTX mer prisvärt?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Om man frågar dom flesta på detta forum skulle dom nog säga att ett GTX *alltid* är mer prisvärt

Men skämt åsido så ja, ett GTX passar nog dig bättre om du *bara* ska sitta på en 19-tummare

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Kan t.o.m. vara lite overkill för 19" men aldrig fel att ha marginaler för nya DX10 spel förstås

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Ehh kolla upp fakta innan du idiotförklarar någon, 8800Ultra drar ca 1,7 watt mindre än GTX

Hur förklarar du det här då? http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5926&page=5

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

vid närmare eftertanke så ska jag nog ha samsungs 20". Minskar prestandan mellan 19" o 20" eller är den nästan densamma?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Longbow
Hur förklarar du det här då? http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5926&page=5

Det där behöver ju inte bara ha med grafikkortet att göra, dom där diagrammen visar ju HELA systemets effektförbrukning, inte bara grafikkortet.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Re: 2 8800 GTS bättre än 8800 Ultra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Frågan är, Ifall jag har 2 stycken 8800 GTS 640 mb i SLI, är dessa två tillsammans bättre än ett 8800 Ultra?

Japp.

Från: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2988&p=1

T.om 8800GTS 320mb i SLI räcker för att klå ett 8800 Ultra rejält - oavsett om man kör i i mammut-upplösningar eller inte.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
vid närmare eftertanke så ska jag nog ha samsungs 20". Minskar prestandan mellan 19" o 20" eller är den nästan densamma?
https://www.datorbutiken.com/home/Images/Products/Large/SAM20...

Har en sådan skärm själv med ett GTX och det funkar hur bra som helst. Har inte funnits något spel jag inte kan maxa....än.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Fast jag hoppas du inte lägger pengarna på två stycken 8800GTS 640? Det skiljer så lite så jag vet inte ens om ditt öga märker det men din plånbok kommer att märka det. Ett 8800Ultra får du för: 5678kr enligt pricerunner som billigast och två stycken 8800GTS 640 får du för 3480 kr gånger två alltså = 6960. Det är verkligen inte värt det enligt min mening. Ultrat kan du klocka högre så det presterar bättre än två 8800GTS 640 @ default och då har du fått ett bättre kort för 1282 kr.

Gör som du vill men jag hade inte köpt två 8800 640 hur som helst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Det där behöver ju inte bara ha med grafikkortet att göra, dom där diagrammen visar ju HELA systemets effektförbrukning, inte bara grafikkortet.

De har ju exakt samma system när de testar de olika grafikkorten. Så, ja, det har bara med grafikortet att göra och 8800ultra drar mer.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

Hmm... Väldigt intressant. Jag hade tänkt och köpa ett XFX GTX för ca. 5000kr. Är det som du säger så kan jag få 2 stycken XFX GTS 320 mb för 2600 kr styck, alltså 5200 kr. Är detta mer prisvärt och mycket bättre än ett XFX GTX?

Mitt system som jag tänker köpa:

- (XFX GeForce 8800GTX eXTreme) <-- denna topic får avgöra
- Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PE
- Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2
- XFX nForce 680i SLI
- Samsung 206BW 20"
- Silverstone TJ09 Miditower Aluminium ATX BLACK
- THERMALTAKE 750W ToughPower ATX
- Asus DRW-1814BLT Dual-Layer DVD
- Western Digital Raptor WD740ADFD 16MB 74GB

(Väntar med processor tills intel sänker)

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Longbow
De har ju exakt samma system när de testar de olika grafikkorten. Så, ja, det har bara med grafikortet att göra och 8800ultra drar mer.

Ultran ska egentligen inte dra mer än GTX. Ultran ska dra mindre. Jag såg någon artikel om detta men ändå så visar nästan alla sidor tvärtom jag vet.

ON-Topic:

Här har du ett väldigt bra och genomfört test mellan 8800GTX och Ultra som kan vara värt att ta en titt på innan du köper någonting:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/xfx-gf8800ultr...

Läs hela testet och titta alltid på alla staplar. Det skiljer ganska lite emellan GTX och Ultra när du kör båda orginal på ett sådant system som dom har.

Sedan är frågan vad du har för system för övrigt? Ska du märka skillnad på GTX och Ultra så får du nog ha ett väldigt grafiktigt system. En C2D @ 3Ghz och 2Gig minne med mera. Framförallt om du ska klocka korten. Klockning gör inte så mycket om man har en klen CPU.

Överlag så ligger Ultra nästan mellan 10-20% bättre än 8800GTX:

Citat:

So, GeForce 8800 Ultra deserves the title of today’s fastest gaming graphics accelerator. However, we have also confirmed the results of our preliminary testing that we carried out some time ago: the advantage of GeForce 8800 Ultra over GeForce 8800 GTX may vary from a few percent to 20%, but on average equals 8%-15%

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/xfx-gf8800ultr...

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Hmm... Väldigt intressant. Jag hade tänkt och köpa ett XFX GTX för ca. 5000kr. Är det som du säger så kan jag få 2 stycken XFX GTS 320 mb för 2600 kr styck, alltså 5200 kr. Är detta mer prisvärt och mycket bättre än ett XFX GTX?

Mitt system som jag tänker köpa:

- (XFX GeForce 8800GTX eXTreme) <-- denna topic får avgöra
- Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PE
- Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2
- XFX nForce 680i SLI
- Samsung 206BW 20"
- Silverstone TJ09 Miditower Aluminium ATX BLACK
- THERMALTAKE 750W ToughPower ATX
- Asus DRW-1814BLT Dual-Layer DVD
- Western Digital Raptor WD740ADFD 16MB 74GB

(Väntar med processor tills intel sänker)

Jag hade hellre köpt ett 8800GTX än två stycken 8800GTS 320M även om 8800GTS 320M presterar lite bättre än 8800GTX överlag. I nyare spel vet vi ju inte hur det blir men just nu är det så i alla fall. Men som du själv skriver. Två stycken 8800GTS 320 kostar ungefär 5000 kr. Ett GTX kostar 4500Kr och uppåt. Jag hade utan tvekan klippt ett GTX.

Ok men om du ska köpa en Intel CPU så blir det en Duo eller en Quad i alla fall, bra att veta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag hade hellre köpt ett 8800GTX än två stycken 8800GTS 320M även om 8800GTS 320M presterar lite bättre än 8800GTX överlag. I nyare spel vet vi ju inte hur det blir men just nu är det så i alla fall. Men som du själv skriver. Två stycken 8800GTS 320 kostar ungefär 5000 kr. Ett GTX kostar 4500Kr och uppåt. Jag hade utan tvekan klippt ett GTX.

Ok men om du ska köpa en Intel CPU så blir det en Duo eller en Quad i alla fall, bra att veta.

Jo, det är nog bättre med ett GTX, (kan ju alltid köpa ett gtx till när det sjunkit )

Jag hade tänkt och köpa E6850 (3.0 GHz) eller E6750 (2.66 GHz)

En duo, iochmed att spel/program m.m. inte ens använder 4 kärnor. Räcker gott med två. (Kan ju även klocka lite )

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
En duo, iochmed att spel/program m.m. inte ens använder 4 kärnor. Räcker gott med två. (Kan ju även klocka lite )

Tja vilket du än väljer så gör du ett bra köp. Frågan är bara när Phenom lanseras. Förmodligen så kommer Phenom köra över Intels nuvarandra och 20juli-rykte-varande processorer men ingen vet.

Angående Duo och Quad så är det sant att det inte finns så många applikationer och spel som utnyttjar men jag lägger hellre 2500 kr på en Quad än 1500 kr på en DUO. Om du spelar ett spel som har stöd för en Duo processor så är det så klart bättre med en Quad processor som låter två kärnor ta han dom spelet medans dom andra två kärnorna tar hand om windows och övriga applikationer i bakgrunden. Kort och gott så är en Quad bättre än en Duo så klart. Och redan idag så finns det applikationer som stödjer multipla kärnor och då finns det ingen gräns om 2 eller 4 kärnor. Jag vet inte hur det är med spel men redan i höst/vinter ser vi spel som stödjer multipla kärnor och där har vi bland annat Crysis, Alan Wake, Bioshock, UT3 med flera. Har du pengar så köp en Quad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kör man 2st 8800GTS 320mb i sli så får man ju _väldigt_ lite minne... visst i dagens spel så presterar dom kanske bättre, men _jag_ tror att det kommer bli problem när det kommer nya lite mer krävande spel.
Sedan så får du ju mer värme att hantera och du kan inte bara köpa till ett kort när prestandan börjar bli kass igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Kör man 2st 8800GTS 320mb i sli så får man ju _väldigt_ lite minne... visst i dagens spel så presterar dom kanske bättre, men _jag_ tror att det kommer bli problem när det kommer nya lite mer krävande spel.
Sedan så får du ju mer värme att hantera och du kan inte bara köpa till ett kort när prestandan börjar bli kass igen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Så du tycker man ska ta en quad på 2.4 ghz istället för en duo på 3.0 ghz ?
Phenom, är det AMD's nya processor? När kommer den släppas, cirka pris? I år eller om ett halvår, 1 år?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Så du tycker man ska ta en quad på 2.4 ghz istället för en duo på 3.0 ghz ?
Phenom, är det AMD's nya processor? När kommer den släppas, cirka pris? I år eller om ett halvår, 1 år?

Japp det tycker jag, om priset tilltalar (2500 kr). Det är rykten om det i alla fall så fort Intel sänker sina befintliga QC prollar.

Ghz spelar ingen större roll här då 3Ghz *2 i teorin är 6Ghz medans 2.4ghz*4 = 9.6Ghz i teorin.

Angående Phenom så kommer Phonom lanseras Q3 enligt rykten.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ja, när Intel Quaden kostar 2500 kr om en vecka så kommer de flesta köpråd här på Sweclock peka på den CPUn, ingen tvekan.

Det är ju redan Q3 nu, så det ska mycket till om Phenom hinner släppas i september. Det lutar mer åt okt/nov av vad jag läst.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Japp det tycker jag, om priset tilltalar (2500 kr). Det är rykten om det i alla fall så fort Intel sänker sina befintliga QC prollar.

Ghz spelar ingen större roll här då 3Ghz *2 i teorin är 6Ghz medans 2.4ghz*4 = 9.6Ghz i teorin.

Angående Phenom så kommer Phonom lanseras Q3 enligt rykten.

Det är helt rätt, om man skriver på det sättet. Jag funderade på den e6700, sen e6850 efter sänkningen...men är nog övertygad att man ska ta quad för samma peng som e6850. http://www.vr-zone.com/index.php?i=4976

Kommer denna Phenom vara helt sjukt bra? Kommer väl kosta en peng iochmed att amd har lite snålt med cash just nu, eller hur ligger det till?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"