Asus ger stöd för nya processorer på äldre moderkort

Permalänk
Melding Plague

Asus ger stöd för nya processorer på äldre moderkort

Tidigare denna vecka introducerade Intel sina första processorer som använder sig av en systembussfrekvens om 1333 megahertz. Asus har släppt en hel del nya bios-versioner till många av sina moderkort vilket gör att de stödjer den snabbare systembussfrekvensen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skönt har precis köpt ett p5b deluxe

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

bra gjort av asus

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Nice nice Hatar att man måste köpa nya onödiga saker för att få bättre prestanda!

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

aaahh... asus är oftast en fin investering....

Permalänk

Tack ASUS! Är mycket glad över att ha köpt ett Commando.

Det är kundvård till skillnad från Creatives girighet...

Permalänk
Medlem

All moderkort som klarar en FSB på 333 Mhz borde ju ha stöd även utan bios uppdatering. Det värsta som kan hända är väl att det står "unknown CPU" vid POST eftersom de nya CPUerna inte introducerar några nya insttruktioner som behöver speciellt biosstöd.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Way to go Asus!

Men.. hur fungerar det då? Behöver inte hårdvaran så att säga "uppgraderas" för att klara av den högre frekvensen? Eller var den från början klar och redo för det utan att man egentligen planerat för det? :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

å jag väntar på en BIOS-uppdatering som fixar så att mitt
A7N8X Deluxe (mycket lyxigt kort..) på något magiskt vis
sådär overnight byter skepnad från socket A till 775...

Visa signatur

"Där hänsyn måste tagas finns ingen gemenskap" Krishnamurti

Permalänk
Medlem

Kan man på nyare kort flasha bios (tillex. ifrån usb) utan processor? Om man får ett gammalt bios och har en av dom nya, kanske tillochmed en quad:P För man kan inte vara hyggligt säker på att man får en uppdaterad bräda va?

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Kan man på nyare kort flasha bios (tillex. ifrån usb) utan processor? Om man får ett gammalt bios och har en av dom nya, kanske tillochmed en quad:P För man kan inte vara hyggligt säker på att man får en uppdaterad bräda va?

Du kan på nyare kort flasha bios från ett usb-minne ja men du måste fortfarande ha en processor som moderkortet kan hantera, startar datorn och det står unknown cpu men du kommer in i bios = grattis du kan flasha, startar *inte* datorn så du kommer in i bios och du inte har tillgång till en äldre prolle på något vis = du e körd, ring moderkortstillverkarens kundtjänst och fråga om dom kan skicka dig ett nytt bios-chip.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Kan man på nyare kort flasha bios (tillex. ifrån usb) utan processor? Om man får ett gammalt bios och har en av dom nya, kanske tillochmed en quad:P För man kan inte vara hyggligt säker på att man får en uppdaterad bräda va?

Du kommer att kunna uppgradera bios med den nya processorn. Den kommer dock att rapporteras som okänd vid boot samt gå i en lägre fsb innan du flashat.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Jag som undrade varför i hela världen jag köpte ett P5W DH Dlx kan ju nu se poängen med att köpa en Asus-bräda.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

De va väl snäkkt av ASUS, men när jag ringde deras support 2005 så blev jag väldigt besviken. Tog lång tid, ohjälpsamma fast det var ett väldigt vanligt problem för just mitt moderkort, men dom kanske har blivit bättre.
NB fläkten pajade.

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

Inte illa av Asus att utlova stöd för 1333fsb fastän 965/975 officiellt inte stödjer mer än 1066fsb.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Kunde den inte ha 4MHz högre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreenTooth
De va väl snäkkt av ASUS, men när jag ringde deras support 2005 så blev jag väldigt besviken. Tog lång tid, ohjälpsamma fast det var ett väldigt vanligt problem för just mitt moderkort, men dom kanske har blivit bättre.
NB fläkten pajade.

Nu ringde ju inte jag ASUS kundtjänst men jag var i kontakt med dom för några månader sedan och då var det för att det saknades en serial till 3DMark06 (man får fullversionen med asus crosshair) och det tog kanske en dag sedan hadde jag min serial

Så dom *kan* ju vara snabba iaf men hårdvaruproblem kanske tar längre tid, i dunno.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Gigabyte har ju haft stöd för 1333fsb länge på sina moderkort. På mitt 965p ds3 rev 3.3 står det till och med supports 1333fsb.

Permalänk
Medlem

Fan, vad bra! Jag har ju P5B-Deluxe

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 2800 || Asus P5B Deluxe || 2048mb Crucial Tenth Anniversary PC5300 @ 1000 4-4-4-12 || MSI 7900GTO @ 700/1700 || Samsung Spinpoint 250gb || NEC 5170 || Antec P180B || Corsair HX520

Permalänk
Avstängd

Bra av ASUS!

.i. till alla moderkortstillverkare som inte släpper nytt BIOS med stöd för nya processorer, för att få folk att köpa nya kort i onödan.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Du kan på nyare kort flasha bios från ett usb-minne ja men du måste fortfarande ha en processor som moderkortet kan hantera, startar datorn och det står unknown cpu men du kommer in i bios = grattis du kan flasha, startar *inte* datorn så du kommer in i bios och du inte har tillgång till en äldre prolle på något vis = du e körd, ring moderkortstillverkarens kundtjänst och fråga om dom kan skicka dig ett nytt bios-chip.

Tack!:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk

Mycket bra av Asus.