Geforce 8500 GT med 512 megabyte minne

Permalänk
Medlem

Finns många fattiga studenter som går 3d inriktade linjer, men ja marknaden är smal.

Likaså sweclockers tänkade om fps.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Du missade nog att detta kort har gddr3, istället för gddr2 för 8500GT i referensmodell.
Jämfört med referensvärdena har kortet +33% core clock och +80% mem clock.

Yes det gjorde jag, hävdar dock fortfarande att det är totalt meningslöst med 512MB minne, hellre då 128MB GDDR3 för en mycket billigare peng.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Trevligt att de inte snålat på minnet.

Onödigt med display, man lär ju inte ha burken öppen, vriden åt sidan, och sitta och kolla på temperaturen.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Som några redan påpekat, så känns det rätt kontroversiellt med 512MB till ett sådant här kort. I detta fall verkar ju kortet bra mycket bättre än ett standard 8500GT. Annars brukar det vara rätt standardiserat att trycka i halvkassa budgetkort med 512MB grafikminne och lägga till "Fantastisk grafik, med hela 512MB grafikminne", som sedan säljs på de större elkedjorna (till kunder som är mindre insatta i datorhårdvara). När kortet ändå ligger på den prisnivån, så konkurrerar det med x1950gt/pro och 7900gs, och då kan jag inte tro annat än att detta kort hamnar rejält på efterkälken (då de andra korten generellt sett presterar bättre än 8600gts). Frågan är ändå om detta kort ens rår på ett x1650XT, vilket också går att hitta för liknande summor. Värt att nämnas kan vara att sist jag kollade på 8500gt-kretsens prestanda var när kortet var nytt. Det kan ju ha skett prestandaförändringar i form av bättre drivrutiner, men då fick det bra med pisk av ett 7600gs (vilket är förra generationens budget-midend). 512MB grafikminne på kort under x1950GT/7900gs-prestanda hade jag generellt sagt är onödigt, då korten inte kommer ha en tillräckligt tillfredsställande prestanda på de upplösningar som kräver det extra grafikminnet. Möjligt att Win Vista kan "kräva" mer, då jag hört att 256MB ska vara rekommenderat för deras "Aero"-funktion.

Edit: Hur det extra grafikminnet påverkar jobb i 3d-applikationer vet jag inte. Mitt inlägg var dock inriktat enbart på dess spelprestanda.
Att WOW skulle kräva så mycket som 512MB i grafikminne köper jag inte. Att spelet slukar ram minne är dock rätt allmänt känt. Dessa 512MB är ju dedikerat videominne, och används således inte som "stand in" ram minne.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Hur många läser recensioner och forum innan dom köper ett kort? Jag kan då garantera att dom som inte är pålästa haffar såna här kort direkt! "wow! mycket lägre pris än 8800 och det är ju bara 300 siffror lägre, plus att det har nästa lika mycket minne!"

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tellatus
WoW lagrar väldigt mycket texturer i ramen när grafikkortets minne är fullt.
Speciellt när man deltar i stora raid, det är en del av anledningen till att det slukar så mycket ram. Mycket texturer i ram minnet kan även påverka framerate negativt. Därför kan mer minne på grafikkortet minska lagget när nya texturer skall laddas in vilket händer ganska ofta.

Detta bör alltså hjälpa folk med bara 1024mb ram.
Sen var ju WoW givetvis bara ett exempel av många möjliga.
Testa köra Doom 3 på ultra kvalité med 256MB minne,
så lär du upptäcka att spelet laggar till varenda gång nya texturer skall
rendreras eller när du avfyrar ett vapen efter att en ny nivå har laddats.

Som jag länkade ovan så sätter GPU:n stopp innan minnet gör det på grafikkortet så 512MB blir aldrig uttnyttjat på ett sådant kort, oavsett WoW och stora texturer, etc. jada jada.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Hur många läser recensioner och forum innan dom köper ett kort? Jag kan då garantera att dom som inte är pålästa haffar såna här kort direkt! "wow! mycket lägre pris än 8800 och det är ju bara 300 siffror lägre, plus att det har nästa lika mycket minne!"

Nej det är ju det som är poängen med detta kortet, att lura konsumenter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Ni tänker bara i spel banor ni, 512 mb grafikminne kan vara skönt för arkitekter osv.

för övrigt tror jag det där factory överklockade kortet är otroligt mycket prestanda för så lite pengar.

nja om man är en arkitekt så väljer man ju inte vanlig konsumenthårdvara, utan snarare grejer för professionellt bruk, ie Quadro FX, ati firestream etc.
sen om man är dum konsument att köpa detta utan att försöka vara påläst etc, så får man skylla sej själv över sin dåliga affär...

Permalänk

En fråga, är detta kort bättre än 7800GT? För det har ju 128 bitars minnesbuss, och 7800 har 256....

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Nej, det är ganska mycket sämre. Nu gissar jag utan ork att leta mer info; men ett standard 8500gt är i samma prestandaklass som 6600gt. Så om vi säger att detta kort är något bättre än ett 7600gs. Det är dock långt ifrån 7800gt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
nja om man är en arkitekt så väljer man ju inte vanlig konsumenthårdvara, utan snarare grejer för professionellt bruk, ie Quadro FX, ati firestream etc.
sen om man är dum konsument att köpa detta utan att försöka vara påläst etc, så får man skylla sej själv över sin dåliga affär...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Finns många fattiga studenter som går 3d inriktade linjer, men ja marknaden är smal.

Likaså sweclockers tänkade om fps.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.