Permalänk
Medlem

Val av 22" wide

Suttit o spanat in ett par skärmar í budget segmentet:

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/50897?opendocum...

Vill gärna höra era synpunkter och erfarenheter av dessa olika om det finns nån som har.

Permalänk
Medlem

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=136309
Är en bra skärm som inte kostar allt för mycket

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta en titt på samsung 226BW om du skall ha den till spel. Skall du arbeta grafiskt är ingen av dessa billiga TFT skärmar något att ha men denna samsung är tydligen bättre än vissa andra 2ms 22-tummare.

När det gäller dessa TN-paneler måste man ha tur och få en skärm med minimal blödning i kanter.

Denna HP verkar ganska het;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=168925

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Letar också efter en ny skärm, står mellan :

HP W2207

SAMSUNG SYNCMASTER 226BW

Vilken tycker ni jag ska välja? Ska nog använda skärmen till att titta på film och surfa runt för det mesta, kanske spelar ibland .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd

jar har benqen, den är billig, men inte så bra...
svarta/gråa färjer flimmrar konstigt..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

1. kolla på skärmen underifrån i en betraktningsvinkel underifrån. Se den svartna.
2. Fundera på om du ska sitta ovanför skärmen o kolla, eller luta dig bekvämt tillbaka.

Permalänk
Medlem

Skärmen kommer främst användas till att spela WoW o surfa, sen kan det bli en o annan film.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327346 passa på!, bara denna vecka tror jag Den har även dvi anslutning.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327346 passa på!, bara denna vecka tror jag Den har även dvi anslutning.

Hur är skärmens bild, kontrast, skärpa osv?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk

va du än gör köp inte http://www.onoff.com/online/se/inet...markID=11-45-20 jag har en kompis somk precis fått hem den skärmen och den är verkligen totalt värdelös, satte ihop min (samsung 226 bw) och hans acer X221WA..
GUD såndan skilnad på hans som hade max i contrast och ljusstyrka och min med 50 på ljus och 80 i contrast och min e såå mkt skönare att kolla på, e såå nöjd över det köpet...

hur som hellst så testade vi cs och lite andra fps spel, och acer skärmen va inte ens nära på att hänga på lika bra som 226bw helt ontlolig skilnad, tror inte det har alls at göra med att 226bw har 2 ms och acern 5, utan att acern e visentligt sämre!

mvh

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk

Skippa alla 22" skärmar, eftersom dom är totalt värdelösa allihopa! Gör dig själv en tjänst och skippa allt som har med TN-paneler att göra.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

HP W2207, grym 22"

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Skippa alla 22" skärmar, eftersom dom är totalt värdelösa allihopa! Gör dig själv en tjänst och skippa allt som har med TN-paneler att göra.

Herre gud.. vad ligger det för grund i detta argument då?
Hans mål är att kunna spela, surfa och titta på film... Vilket TN räcker mycket bra till.. Och "totalt värdelösa allihopa" bör annonseras som månadens koraste citat.

Ursäkta offt.

Ont. så sitter jag själv på samsung 226bw och kan rekomendera den.. har typ samma ändamål med skärmen och den gör sig väldigt bra i det.. du kommer inte bli missnöjd med samsung om du får en bra modell!

Mvh Jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk

Får jag fråga er som ska kolla på film men inte spela så mycket, varför ni väljer en TN panel av alla paneler? TN paneler har ju inte ens äkta 8bitars färger. Köp en IPS panel istället om ni ska sysslar med film med mera.
TN paneler duger till att spela på enligt majoriteten, själv tycker jag det ghostar för mycket men det är ju en smaksak.

Håller med kille82, TN paneler är inge bra tyvärr. Titta på Eizo om ni vill ha kvalité...om plåboken finns där.

Q-tec eller Seasonic?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

HP W2207 är en mycket bra all-round skärm för pengarna, mycket fina färger (bra dithering samt glossy) fast det är en TN-panel, den är även riktigt snabb (rekommenderas som Hardcore gaming skärm, och det kan jag hålla med om).
Jag va riktig anti TN-panel tidigare, men efter att ha testat denna så ändrades min uppfattning lite.

Testa själva innan ni snackar.

Visst det finns mycket bättre skärmar, helt klart, men då får man också betala mycket mer.

Men med tanke på vad man får för det priset så är det ett kap!

Går för 2990kr på Dustin Home, bästa 22" ute.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dumt att snåla på några hundralappar o köpa exempelvis Videoseven, speciellt om man sitter många timmar framför datorn.

Jag skulle ta HP w2207 eller Samsung 226BW.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Skippa alla 22" skärmar, eftersom dom är totalt värdelösa allihopa! Gör dig själv en tjänst och skippa allt som har med TN-paneler att göra.

Oväntat att sthlmskille82 kommer och klagar på TN-paneler i alla sånna här trådar... Alla kanske inte vill lägga 8k på en bildskärm till datorn.

Jag har en HP w2207 och jag är väldigt nöjd iaf. Jag använder den till spel/film/surf och har inte märkt nått att klaga på än så länge.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=74997&traff=1

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
HP W2207 är en mycket bra all-round skärm för pengarna, mycket fina färger (bra dithering samt glossy) fast det är en TN-panel, den är även riktigt snabb (rekommenderas som Hardcore gaming skärm, och det kan jag hålla med om).
Jag va riktig anti TN-panel tidigare, men efter att ha testat denna så ändrades min uppfattning lite.

Testa själva innan ni snackar.

Visst det finns mycket bättre skärmar, helt klart, men då får man också betala mycket mer.

Men med tanke på vad man får för det priset så är det ett kap!

Går för 2990kr på Dustin Home, bästa 22" ute.

Jag vet inte vad du anser att en hardcore gamer är men det är dock en väldigt stor skillnad att sitta på en CRT och spela jämfört med en TFT idag. En bra allround skärm skulle jag nog kunna hålla med om och för den som inte är kräsen så är det en kanon skärm men ej för en gamer som är kräsen, ah ah.

Alla TN paneler har en hög inputlag på cirka 60Ms vilket jag anser inte alls är speciellt imponerande. Köper du en S-IPS panel så har den förmodligen inte lika snabb Ms G-T-G men däremot har den en lägre inputlag. Vilket är bäst tro?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vet inte vad du anser att en hardcore gamer är men det är dock en väldigt stor skillnad att sitta på en CRT och spela jämfört med en TFT idag. En bra allround skärm skulle jag nog kunna hålla med om och för den som inte är kräsen så är det en kanon skärm men ej för en gamer som är kräsen, ah ah.

Alla TN paneler har en hög inputlag på cirka 60Ms vilket jag anser inte alls är speciellt imponerande. Köper du en S-ISP panel så har den förmodligen inte lika snabb Ms G-T-G men däremot har den en lägre inputlag. Vilket är bäst tro?

Hoppas du skojar TN-paneler är dom snabbaste panelerna som finns (sålänge du inte kör någon overdrive skit) och är mest lämpade till spel.

Samt att den är väldigt responsiv som spelskärm, för att va LCD iaf. Går ju inte jämföra med CRT direkt.

Du kan ta bort "Hardcore gaming", vi säger "Gaming" istället.
Går alldeles utmärkt att spela på den sålänge man inte är en inbiten gamer som lirar CS 24/7.

Lite att göra på sommarlovet, eller? Du skriver många inlägg.

Visa signatur
Permalänk

Alltså,,,är man villig att titta på film med en liten 22" bildvisare (och säkerligen tråkigt ljudsystem) så kan väl inte den relativt bristande bildkvaliten vara det som egentligen tar ner "film-upplevelsen". Filmtittande med rejäl hembio kan man prata detaljer i bild-kvalitet m.m. som kan störa helhetsintrycket.

Att surfa, spela lite och titta på en och annan film på datorn för att ens tv är upptagen, för det så duger nog alla moderna skärmar oavsett teknik.

Köpte nyligen en LG 22" för knappt 3000kr som duger till precis det. (spela, surfa och titta lite på film när vardagsrummet är upptaget)

Säkert många som inte alls håller med,,,men men.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Herre gud.. vad ligger det för grund i detta argument då?
Hans mål är att kunna spela, surfa och titta på film... Vilket TN räcker mycket bra till.. Och "totalt värdelösa allihopa" bör annonseras som månadens koraste citat.

Månadens dummaste citat finns mycket riktigt i din post, det är dock inte citatet från sthlmskille82 utan "...och titta på film... Vilket TN räcker mycket bra till". Det TN-paneler är absolut sämst på är att visa filmer, svärtan (eller rättare sagt mörkgrå), betraktningsvinklarna, färgerna (bristen på dom), kontrasten och backlight bleedingen skulle alla ensamma kunna förstöra i film skärm, när man kombinerar allt i ett blir det en katastrof.

Och tummen upp till sthlmskille82, han är en av väldigt få här som har någon slags standard när det gäller skärmar. Att han orkar med att påpeka det för mig, han och några till självklara så många gånger är en bragd.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Bla bla bla.

Jag har inte sagt att dem är bäst på att göra det utan jag sa att dem räcker tbra till det.. Men visst.. han kan nog köpa en skärm för 40 tusen så kommer han få en bra skärm.. Säg en skärm som inte är TN i den budget som han har... Som sen också är en 22" ... Summa sumarum, en TN panel ÄR det enda alternativet för honnom.

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Hoppas du skojar TN-paneler är dom snabbaste panelerna som finns (sålänge du inte kör någon overdrive skit) och är mest lämpade till spel.

Samt att den är väldigt responsiv som spelskärm, för att va LCD iaf. Går ju inte jämföra med CRT direkt.

Du kan ta bort "Hardcore gaming", vi säger "Gaming" istället.
Går alldeles utmärkt att spela på den sålänge man inte är en inbiten gamer som lirar CS 24/7.

Lite att göra på sommarlovet, eller? Du skriver många inlägg.

TN paneler brukar köra med overdrive skit. Det är oftast det som gör att det blir sådan hög inputlag på just TN paneler. Rätta mig om jag har fel. Men visst är TN panelerna jämfört med övriga paneler mest lämpade för spel. Men att skriva att det duger bra för spel tror jag är individuellt. Man behöver inte vara en inbiten gamer för att se och förstår att en TFT är alldeles för slö för många idag och irriterar sig på att det ghostar/eftersläpar eller vad man nu vill kalla det.

Angående CS så är det oftast som du skriver. Skulle man fråga 100 snubbar som spelar Cs så skulle förmodligen majoriteten med högmarginal välja en CRT just för det ändamålet. Dock så märker jag och väldigt många andra skillnad ganska snabbt mellan till exempel en CRT och TFT just i snabbhet när man spelar slöa spel som Oblivion, BF med flera. Många skriver att man inte märker någon skillnad utan att skillnaden existerar på papper vilket är struntprat. Det handlar endast om att man inte är tillräckligt kräsen eller är tillräckligt skärpt i ögonen/hjärnan helt enkelt. Jag skulle hellre vara ickekräsen och tycka att mycket som jag idag anser är skit, vara bra. Det hade vart billigt för mig.

Den ända nackdelen för mig med en TFT är just när man spelar. Jag älskar Eizo skärmarna som för övrigt håller betydligt högre kvalité än någon TN panel på vår jord. Men när man spelar så uppstår problem för mig. Synd dock för dom är slimma, bra färger, tar lite plats med mera.
Men jag håller med Curly fullständigt angående film och TN-paneler. TN paneler + Film = Skräp.

Jag har mycket att göra men jobbar hemmifrån så jag har tid att skriva många inlägg denna sommar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara TN som har hög inputlag, men läs själva om inputlag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag

Och de olika paneltyperna:

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Avgör själva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vet inte vad du anser att en hardcore gamer är men det är dock en väldigt stor skillnad att sitta på en CRT och spela jämfört med en TFT idag. En bra allround skärm skulle jag nog kunna hålla med om och för den som inte är kräsen så är det en kanon skärm men ej för en gamer som är kräsen, ah ah.

Alla TN paneler har en hög inputlag på cirka 60Ms vilket jag anser inte alls är speciellt imponerande. Köper du en S-ISP panel så har den förmodligen inte lika snabb Ms G-T-G men däremot har den en lägre inputlag. Vilket är bäst tro?

Heter det inte S-IPS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Heter det inte S-IPS?

Helt rätt. Jag skrev fel.

EDIT: Bra läsning Dalton. Detta borde alla läsa som ligger inför ett köp av en TFT som haft en CRT.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Jag har inte sagt att dem är bäst på att göra det utan jag sa att dem räcker tbra till det.. Men visst.. han kan nog köpa en skärm för 40 tusen så kommer han få en bra skärm.. Säg en skärm som inte är TN i den budget som han har... Som sen också är en 22" ... Summa sumarum, en TN panel ÄR det enda alternativet för honnom.

Alla 22" skärmar har TN Paneler.

Kul att du tar upp priset och storleken för det är just det som får folk att göra idiotiska val, har man en begränsad budget så ska man ABSOLUT INTE köpa en så stor skärm man bara kan eftersom det är uppenbart att man får en usel produkt. Inte fan går jag in till en bilhandlare och säger "jag vill ha en bil för 15000:- med en V8" för då kommer jag garanterat lämna butiken med en rosthög som luktar piss och går sönder efter 500 meter...

Det finns bra skärmar för en mycket rimlig peng men man måste alltid offra någonting när man inte har mycket pengar.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
Alltså,,,är man villig att titta på film med en liten 22" bildvisare (och säkerligen tråkigt ljudsystem) så kan väl inte den relativt bristande bildkvaliten vara det som egentligen tar ner "film-upplevelsen". Filmtittande med rejäl hembio kan man prata detaljer i bild-kvalitet m.m. som kan störa helhetsintrycket.
/Cheese

Håller helt med! Tror inte majoriteten använder datorskärm till filmtittande såvida man inte bor kvar hos föräldrarna el dyl och inte har en riktig plasma/lcd tv för det.

Jag själv väljer mellan:

Samsung SyncMaster 206BW
HP w2207
Samsung SyncMaster 940BF

Har dock aldrig riktigt fattat vitsen med en wide skärm ifall man INTE är intresserad av att titta på film på den. Blir inte upplösningen "konstig" i spel ? Stödjer alla spel dessa udda upplösningar som 1650x1050 / 1440x900 eller vad det är ? Är spelen optimerade för dessa upplösningar eller var det för många år sedan man kunde överge sådana diskussioner ?

Förresten, hur vet man att en tft skärm har en TN panel ? Finns det andra paneler i samma prisklass ?

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saintus
Håller helt med! Tror inte majoriteten använder datorskärm till filmtittande såvida man inte bor kvar hos föräldrarna el dyl och inte har en riktig plasma/lcd tv för det.

Jag själv väljer mellan:

Samsung SyncMaster 206BW
HP w2207
Samsung SyncMaster 940BF

Har dock aldrig riktigt fattat vitsen med en wide skärm ifall man INTE är intresserad av att titta på film på den. Blir inte upplösningen "konstig" i spel ? Stödjer alla spel dessa udda upplösningar som 1650x1050 / 1440x900 eller vad det är ? Är spelen optimerade för dessa upplösningar eller var det för många år sedan man kunde överge sådana diskussioner ?

Förresten, hur vet man att en tft skärm har en TN panel ? Finns det andra paneler i samma prisklass ?

HP W2207 utan tvekan, finns en dedikerad HP W2207 tråd här på SweC där du kan läsa mer om den.

Ja, det flesta spelen stödjer widescreen-upplösningar (finns patchar till gamla spel också). Men om inte, så kan du köra vanliga upplösningar och då sträcker bilden sig, blir inte samma bildkvalit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Angående CS så är det oftast som du skriver. Skulle man fråga 100 snubbar som spelar Cs så skulle förmodligen majoriteten med högmarginal välja en CRT just för det ändamålet. Dock så märker jag och väldigt många andra skillnad ganska snabbt mellan till exempel en CRT och TFT just i snabbhet när man spelar slöa spel som Oblivion, BF med flera.

Men om man inte är HeatoN eller SpawN och inte spelar cs utan quake, quakewars, o liknande spel (förhoppningsvis crysis med) så duger väl en sådan här skärm som HP'n alldeles utmärkt? Jag har en 19" HP idag, 3,5 år gammal. Jag är inte kräsen alls, eftersom vad jag än väljer som kommer jag märka en enorm skillnad. Därför ska välja en som är tillalande och håller en hög kvalitet, all round. Och...ligger rätt i pris.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"