Permalänk
Medlem

Reset BIOS strömställare

Hallå i stugan!

Här om dagen var jag i färd med att försöka klocka min dator. Till slut nådde jag den punkt där datorn inte startar och behöver mer kraft. Visst tänkte jag, och öppnade chassilocket för att reseta BIOS. Lättare sagt än gjort. Reset BIOS piggarna kunde lokaliseras under grafikkortskylaren och kunde nås med nöd och näppe. Dessutom bestod reset BIOS kontakten endast av två piggar (d.v.s. piggarna saknade jumper).

Tanken slog då mig att jag behövde en lite mer lättåtkomligt knapp för att reseta BIOS då jag misstänker att jag kommer att behöva återställa BIOS:et ett antal gånger i framtiden.

Till en början förmodade jag att denna enkla strömbrytare som skulle få sin plats i fronten skulle göra susen: http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/221304_X_2006-07-03_141443_299.jpg

Men efter lite funderingar kom jag fram till att jag förmodligen kommer byta moderkort någon gång i framtiden, vilket kan komma att ha de tre vanliga reset BIOS piggarna (med tillhörande jumper). Därför fungerar väl inte strömbrytaren på bild på ett sådant moderkort, då den endast leder ström när den är intryckt. För att datorn över huvud taget ska starta behöver väl två av kontakterna vara kortslutna hela tiden.

Vidare till frågan: Kommer en Till-(Till) strömbrytare (vippströmställare med återfjädrande vippa) att fungera både för mitt nuvarande moderkort (med endast två piggar) samt för ett framtida moderkort (med tre piggar).

Jag undrar även över om ni har något tips på vilka sladdar jag ska använda för att skapa kontakt mellan piggarna och strömställaren.

Visa signatur

Stationär: Gigabyte DS3 | E6600 @ 3.2Ghz | BFG 8800GTS @ 610/1020 | 2GB DDR2 6400 | 400GB SATA2
HTPC: ABIT F-I90HD | E4500 | ASUS HD2400PRO | 2GB DDR2 6400 | 500GB SATA2
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

den måste ha 3 piggar

om den är till/(till) funkar gott. fast det bör vara till/till då de flesta moderkort kräver att man startar med det byglat och sedan stänger av för att sedan bygla tillbaka.

kör på en med 3 och låt det ena läget med brytaren av av. blir samma funktion även om dagens moderkort kräver 3 piggar och det bara 2.
den 3dje opiggen brukar vara extra säkerhet bara så att moderkortet med 100 känner av att det inte är byglat fel iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Då blir det en till/till vippströmställare från elfa.se.

Men har du något tips om vad jag ska använda för kablar?

Visa signatur

Stationär: Gigabyte DS3 | E6600 @ 3.2Ghz | BFG 8800GTS @ 610/1020 | 2GB DDR2 6400 | 400GB SATA2
HTPC: ABIT F-I90HD | E4500 | ASUS HD2400PRO | 2GB DDR2 6400 | 500GB SATA2
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

slakta de från frontpanelen på ett gammalt chassi, de små svarta kontakterna passar rakt av över pinsen. Du kanske får slakta 2st kontakter för att få ihop dina 3 pinnar men lite superlim så kommer de sitta ihop helt perfekt!

Jag gjorde en sån själv för länge sen när man satt och letade maxfrekvenser på datorn, hade en Till-Från-Till brytare jag använde då.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Tyvärr lade jag arbetet på is för ett tag, mest på grund av att jag efter febrilt letande inte kunde hitta några vettiga kablar (med en passande kontakt). Men när jag en dag öppnade en gammal "datorrestdelslåda" och fann en fläkt med en vanlig cpu-fan kontakt (varför tänkte jag inte på det tidigare?) så tog jag tag i det hela igen. Visserligen fick jag förlänga sladdarna en aning men det hela fungerar just nu mycket bra.

Det ska nämnas att med hjälp av denna strömbrytare fick jag upp min E6600 i 3.2Ghz (8 * 400) (utan att höja vcore) Visserligen behövde jag höja spänningen till nordbryggan med 0.1V. Det blev tillsammans med grafikkortsklockningen en ökning med 1478p i 3dmark06 (8645 - 10123).

Jag saknar dock ännu en mutter till min strömställare (se bild, varken muttern eller silverringen hängde med) som elfa.se antingen glömde skicka med eller helt enkelt inte tillhörde strömställaren. Det fungerar dock utmärkt som det är nu, men det skulle dock passa fint med en mutter samt silverring av estetiska skäl.

http://www.elfa.se/images/highres/h1359.jpg

Visa signatur

Stationär: Gigabyte DS3 | E6600 @ 3.2Ghz | BFG 8800GTS @ 610/1020 | 2GB DDR2 6400 | 400GB SATA2
HTPC: ABIT F-I90HD | E4500 | ASUS HD2400PRO | 2GB DDR2 6400 | 500GB SATA2
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if