Permalänk

24-30fps myten

Idag har jag läst flera gånger angående 24-30fps myten, att människans öga inte ser skillnad på fler fps än 30 men uppfattar 24fps som "flytande" vilket inte alls stämmer. Vi måste få slut på den här myten once and for all här inne.

Jag sparade en video för jag visste om att det skulle dyka upp tomtar titt som tätt som påstår detta i ett x antal trådar och jag hoppas att väldigt många läser och förstår.

24fps Vs 60fps:
http://kimpix.net/2006/12/03/60fps-vs-24fps/

Human Eye Frames Per Second:
http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

Human Eye Frames Per Second - Part 2 -:
http://amo.net/nt/05-24-01FPS.html

How many frames can humans see:
http://www.100fps.com/how_many_fram..._humans_see.htm

30fps myt krossad
http://wiki.fz.se/Frames_per_second

Övriga får så klart fylla på med fakta och spekulationer med mera. Diskutera fritt.

Mvh Albin Loan

EDIT: Tråden handlar inte om att 30fps inte är spelbart. Tråden handlar om att man kan se skillnad på mellan 100-200fps om man så vill.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Allright, nice med lite konkret fakta. Kan du lägga upp "24fps Vs 60fps:" på någon annan sida? Tar 18 min innan man ens kan börjar tanka den.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Jag har själv aldrig påstått att man inte skulle se någon skillnad, men 30 FPS är helt spelbart utan problem.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Re: 24-30fps myten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vi måste få slut på den här myten once and for all här inne.

Ursäkta... "måste"? Jaja, DU tycker antagligen att 25 inte alls är spelbart. Bra, då har du ett grafikkort som klarar av mer. Varför du måste starta ett korståg är utöver min förmåga att förstå...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Hm, sure. BRB

EDIT:

Tinmann, det hade inget med ditt inlägg att göra. Det hade med inlägg där man skrivit att man inte ser skillnad på 30fps eller över att göra. Det handlar inte om vad som är spelbart eller ej, de tär individuellt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Man kan se max 24fps, så allt över 30 är onödigt..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Man kan se max 24fps, så allt över 30 är onödigt..

Läs och kom tillbaka.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hm, sure. BRB

EDIT:

Tinmann, det hade inget med ditt inlägg att göra. Det hade med inlägg där man skrivit att man inte ser skillnad på 30fps eller över att göra. Det handlar inte om vad som är spelbart eller ej, de tär individuellt.

Men du förstår att jag inte förstår vad meningen med detta korståg är? Jag har satt colin dirt på lägsta nu för att se hur det är med fler fps: definitivt mer flytande, men jag har hellre "oflyt" i grafiken än enkel grafik. Denna diskussion är inte riktigt generaliserbar, fps är för en själv.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Men du förstår att jag inte förstår vad meningen med detta korståg är? Jag har satt colin dirt på lägsta nu för att se hur det är med fler fps: definitivt mer flytande, men jag har hellre "oflyt" i grafiken än enkel grafik. Denna diskussion är inte riktigt generaliserbar, fps är för en själv.

Jo men hur du uppfattar fps och andra uppfattar fps som flyt eller ej. Vad har det med detta att göra? Vi diskuterar inte vad som är spelbart och inte. Läs tråden istället Tinmann.

EDIT: THR1LL

Jag tankar från speedyshare @ 1500 kbps utan problem.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har studerat kognition, man _kan_ se mycket korta tidsintervaller men man är bara _uppmärksamt_ medveten om ca. 25 fps. Allt däröver uppfattas som en jämn flytande rörelse.

Till råga på allt blir vi lurade av vårt medvetande, även om vi kan uppfatta en mycket kort tidsintervall som tex. blixten så finns den kvar i vårt medvetande mycket längre än den verkligen varar så att vi uppfattar det som att just blixten varar ganska länge.

Man experimenterade på 60-talet med subliminala budskap i reklamfilmer. Något som gav kognitionsforskningen så dåligt rykte att den nästan avstannade på 60-70 talet(brist på bidragsgivare).

Det finns oändligt mycket mer att lära om kognition, men en av grunduppfattningarna är att vi uppfattar _oerhört_ mycket mer än vad vi är medvetna om. Detta beror på att våra sinnesorgan är någonting i stil med nån miljon gånger mer känsliga än vad vårt vakna medvetande är. Och tur är ju det, annars skulle det bli kaos i tankebanorna efter mindre än en sekund ....

Hursomhelst, man kan _inte_ kategoriskt säga att vi inte kan se skillnad på mer än 24fps. Bara det att alla kanske inte är medvetna om det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Men du förstår att jag inte förstår vad meningen med detta korståg är? Jag har satt colin dirt på lägsta nu för att se hur det är med fler fps: definitivt mer flytande, men jag har hellre "oflyt" i grafiken än enkel grafik. Denna diskussion är inte riktigt generaliserbar, fps är för en själv.

Du verkar inte riktigt förstå vad tråden handlar om, och för att svara på det du skrev: Den handlar INTE om 24-30 FPS är SPELBART, så lägg ner.
För övrigt ser du att det är bevisat att ögat klarar av att se skillnad på FPS över 24.

/Bra tråd Dojan.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Hursomhelst, man kan _inte_ kategoriskt säga att vi inte kan se skillnad på mer än 24fps. Bara det att alla kanske inte är medvetna om det.

Möjligt men jag både ser och känner skillnad från 30fps till 50fps, eller från 100fps-160fps. Jag har provat detta ganska många gånger och ser skillnad varje gång. Däremot i Cs över 500fps så ser jag ingen skillnad men jag känner skillnaden och allt går segare. Värst är när man lirar ett spel som Cs och man spelar runt 100fps och droppar ner till 80, då gråter jag.

Sanazin: Tack.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det behöver inte bara bero på din kognition, det kan också bero på fenomen som uppstår i spelet beroende på hur det är kodat och som påverkar manövrerbarheten genom musen och tangentbord tex.

Sen är det självklart så att om man har börjat fokusera på något, så uppfattar man så mycket mer. Tänk att du köper dig din första Fiat Doblo, du har aldrig sett en sån i trafik förut. Plötslig bara kryllar det av dem i trafiken. Någonting åt det hållet, du har börjat tänka fps ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Visst fan är det som Dojjan säger.

Ni som lirar CS sätt fps_max 60 lira lite och sätt sen fps_max 100 och kom sen INTE och påstå att det inte syns skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Division_Dyngrak
Visst fan är det Dojjan säger.

Ni som lirar CS sätt fps_max 60 lira lite och sätt sen fps_max 100 och kom sen INTE och påstå att det inte syns skillnad.

Vad har du för skärm?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Man kan se max 24fps, så allt över 30 är onödigt..

Intressant att tv och skärmtillverkare inte anammar din hemmabyggda teori när dom tillverkar sina apparater.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Division_Dyngrak
Visst fan är det Dojjan säger.

Ni som lirar CS sätt fps_max 60 lira lite och sätt sen fps_max 100 och kom sen INTE och påstå att det inte syns skillnad.

Detta har med spelet att göra... (du springer ju tex snabbare, ospelbart vid 60fps om man är van 100 ) sätt snarare skärmen på 60hz och stäng av vsync med fps_max 100 och sätt sedan skärmen på 100hz så ska du se att skillnaden är _väldigt_ liten...

Permalänk

tänker inte dra värsta disskutionen men jag har upplevt att när jag spelar cs i 60fps och ändrar till 100fps så uppfattar jag fienden snabbare och kan skjuta dom nån hundradel snabbare, drog upp fps i 200 och det va samma som 100 uppfattade jag det, med 300 och över så känns det som det går segare.
tex dom flesta kz hoppare kör ju en viss fps för dom kunde hoppa längre eller hur det va nu..

Mitt ord, inte din lag men jag säger att visst ser och märker man skillnad.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
tänker inte dra värsta disskutionen men jag har upplevt att när jag spelar cs i 60fps och ändrar till 100fps så uppfattar jag fienden snabbare och kan skjuta dom nån hundradel snabbare, drog upp fps i 200 och det va samma som 100 uppfattade jag det, med 300 och över så känns det som det går segare.
tex dom flesta kz hoppare kör ju en viss fps för dom kunde hoppa längre eller hur det va nu..

Mitt ord, inte din lag men jag säger att visst ser och märker man skillnad.

Men lägg ner nu fan! Alla vet att just detta är en felkodning i spelet. Har nada med fps i sig att göra.
Dock ja, man ser skillnad på olika fps. även 24+

Permalänk

jag förstår mig inte på vissa folk på forum, man säger vad man tycker och folk blir otrevliga. löjligt.
men som sagt min åsikt och nu får jag väl skit för det med hahaha

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Hehe i mitt "fall" så lirar mitt online game i 60 hz och visst 17 märker man skillnad ocm man skulle lire med 30fps eller 100fps..dock utöver det märker inte jag så mkt.. 100hz och 100fps då slipper jag huvvevärk iallfall:):) fast jag är la kanske ute och cycklar nu?:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
jag förstår mig inte på vissa folk på forum, man säger vad man tycker och folk blir otrevliga. löjligt.
men som sagt min åsikt och nu får jag väl skit för det med hahaha

Det har inte något med saken att göra, cs beter sig annorlunda vid 100fps än vid 60fps, det har inget med hur snabbt bilderna visas. (testa sätt 60hz på skärmen utan vsync och jämför med 100hz så kommer du nog inte se någon större skillnad)

Permalänk
Medlem

De beror på hur känslig man är för låg fps. Ju högre upplösningen är desto mer hackigt upplever människan det.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Beror på vad snubben framför skärmen 70-80 fps helt godkännt för de flesta men en del vill ha 100+.Personligen vill jag ha 100+ (bortskämd). Beror på vilken typ av spel mycket också.

100fps eller 200fps skulle se skillnad på det..... definitivt på 80fps eller 200fps

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Medlem

Skulle va kul med 100+ fps på högsta i Colin McRae: Dirt skulle fan kräva 2x8800 ultra

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludran
Beror på vad snubben framför skärmen 70-80 fps helt godkännt för de flesta men en del vill ha 100+.Personligen vill jag ha 100+ (bortskämd). Beror på vilken typ av spel mycket också.

100fps eller 200fps skulle se skillnad på det..... definitivt på 80fps eller 200fps

Det beror på vilken skärm du har, men ingen skärm klarar av 200FPS, det är helt onödigt att ha dubbelt så många FPS som skärmen klarar.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen skillnad på 25 och uppåt.

Fast nu ger min dator mig runt 15 i de flesta spel ändå så..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Jag ser ingen skillnad på 25 och uppåt.

Fast nu ger min dator mig runt 15 i de flesta spel ändå så..

15 ?! Hur f*n kan du spela i den FPS:en ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Bra att någon tar upp detta, ingen borde någonsin behöva genomlida mindre än 60fps.

Permalänk
Medlem

brukar ha en refreshrate på 130HZ i 1280*1024 CRT 22"

Ett exempel: Om jag kör TDU ligger på 120fps efter kusten efter en stund kommer jag in i stadsmiljö frameraten sjunker till 75-80 det ser och känner jag av direkt.
Det är irriterande känsla...ehm det får mig att vilja klocka skiten ur burken

Visa signatur

Extremist inom OC