Asus Xonar använder C-Media-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Asus Xonar använder C-Media-kretsar

Många höjde på ögonbrynen när vi den 14 mars rapporterade om två ljudkort från tillverkaren Asus. De hette Xonar och hade ett yttre skal i plast som emi-skydd samt ett snr-värde på 115 decibel.

Läs nyheten: Asus Xonar använder C-Media-kretsar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det en fläkt jag ser eller?

Permalänk
Medlem

"The ability to enjoy multi-channel surround sound in games over a single digital connection is a coup for the Oxygen HD, but otherwise, the chip actually isn't all that well-equipped for gaming. The chip offers no hardware acceleration for positional 3D audio, and its EAX support tops out at version 2.0, which limits the number of concurrent 3D voices to just 32. These days, EAX goes all the way up to version 5.0, which supports up to 128 concurrent 3D voices and higher sampling rates and resolutions. To be fair, the Oxygen HD isn't alone in its lack of support for advanced EAX levels and hardware accelerated positional 3D audio. Creative's the only game in town if you want those features."

Crap. =/

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en värdig konkurrent till Creative på ljudkortsmarknaden. Vill ha någon som kan leverera kort som funkar bra att spela på och som har vettiga drivrutiner som faktiskt uppdateras fler än en gång under produktens livstid.

Permalänk
Medlem

alltså.. plast för att dämpa EMI?:P

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det finns olika ledande plaster som utan problem klarar att användas som EMI-skydd. Frågan är om Asus använt sådan...

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Avstängd

Vet inte om de gör någon nytta, men lite häftigt var det med EMI-skydd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Är det en fläkt jag ser eller?

Osäker, kanske. Hoppas verkligen inte det. Jag skulle iaf aldrig köpt ett ljudkort med fläkt.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Alla som är oroliga för att det ska vara en fläkt, kan lungna sig. det är ingen fläkt. har haft i handen ett sånt ljudkort redan. den är utan fläkt. och plasthöljet är metalliserat på insidan om jag har hört rätt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

kan det bli bättre än ett Xfi kort tro? eller hur funkar ljudsaker osv.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Så detta ljudkort har ingen hårdvaruacceleration för 3Dpositionsljud? Låter inte speciellt svårberäknat så jag tror mjukvaran klarar av det... Det är ju bara Creative som har sådan hårdvara och vad ger det jämfört med ett moderkortsintegrerat ljudkort? Upp till 3fps? Om det är ett bra och billigt ljudkort med bra stöd för optisk utgång för 5.1-ljud i spel så låter det som bra skit! Som det är nu måste man ha 3st analoga stereopluggar för att få surround i spel. Kunde man inte för länge sen få surround i spel med digital signal med? Före creative's Audigy serie...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
"The ability to enjoy multi-channel surround sound in games over a single digital connection is a coup for the Oxygen HD, but otherwise, the chip actually isn't all that well-equipped for gaming. The chip offers no hardware acceleration for positional 3D audio, and its EAX support tops out at version 2.0, which limits the number of concurrent 3D voices to just 32. These days, EAX goes all the way up to version 5.0, which supports up to 128 concurrent 3D voices and higher sampling rates and resolutions. To be fair, the Oxygen HD isn't alone in its lack of support for advanced EAX levels and hardware accelerated positional 3D audio. Creative's the only game in town if you want those features."

Crap. =/

Jag tänkte bara dela med mig om lite information jag med tiden hört genom jobbet som freelance inom 3D-världen.

Speltillverkarna kommer naturligtvis nu med Vista som ledstjärna inrikta sig på VISTA WASAPI/OPEN AL.

Fundering?: Vad kommer hända med CREATIVE's EAX framöver?.

http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

Kanske satsar tillverkarna bara på Vista och WASAPI/OPEN AL i stället?. Tydligen kommer man kunna använda sig av environment settings och positional 3D audio i någon annan liknade form? - Dolby Digital and DTS 5.1 3D surround sound?.

Hårdvaru acceleration kommer aldrig att fungera i Vista pga
Vista's arkitektur?.

Fundering?: man ska kanske inte hänga upp sig på EAX då det med tiden kanske överges eller stöps om i ny form?. Alla nya spel inriktar sig ju på Vista och API/OPEN AL arkitektur?.

Jag tror att det nya XonarD2K kortet är kanon då man kan kringgå DRM skyddet genom det analoga "lagliga hålet" genom att "rippa" och tvätta filerna genom ett extra chips som ingår på D2K-kortet.

Snack som jag hörde gav gällande att CREATIVE var ute på hal is och att liknande lösningar som deras "gamingstuff" är på väg ut till marknanden.

Marknaden gillar som vanligt inte monopol! (hörde ru' de BILL GATES??)

Så det återstår bara att se om kommande liknade lösningar är ett hot mot X-FI eller inte?. Har själv Creative kort men väntar med spänning på XonarD2K.

http://gaming.hexus.net/content/item.php?item=8152

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence

Jag tänkte bara dela med mig av lite information som jag med tiden hört genom mitt frilansjobb inom 3D-världen.

Speltillverkarna kommer i och med Vistas intåg inrikta sig på VISTA WASAPI/OPEN AL.

Fundering:
Vad kommer hända med CREATIVE's EAX framöver?

http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

Kanske satsar tillverkarna bara på Vista och WASAPI/OPEN AL i stället?

Tydligen kommer man kunna använda sig av environment settings och positional 3D audio i någon annan form. Dolby Digital och DTS 5.1 3D surround sound kanske?

Hårdvaruacceleration kommer aldrig att fungera i Vista p.g.a. Vista's arkitektur, eller?

Fundering:
Vi ska kanske inte ska hänga upp oss på EAX då det med tiden kanske överges eller stöps om i ny form? Alla nya spel inriktar sig på Vista och API/OPEN AL arkitektur.

Jag tror att det nya XonarD2K kortet är kanon då man kan kringgå DRM-skyddet genom det analoga "lagliga hålet" genom att "rippa" och tvätta filerna genom ett extra chip som ingår på D2K-kortet.

Jag har hört att CREATIVE var ute på hal is och att liknande lösningar som deras "gamingstuff" är på väg ut till marknaden.

Marknaden (konsumenterna) gillar som vanligt inte monopol! (hörde ru' de BILL GATES??)

Det återstår att se om kommande snarlika lösningar är ett hot mot X-FI eller icke! Använder själv ljudkort från Creative men väntar med spänning på XonarD2K.

http://gaming.hexus.net/content/item.php?item=8152

Mvh

Mycket intressant måste jag säga! Men jag har en fundering kring din signatur, är det en flakmoppe du menar?

Det bästa ljudkortet är det som inte sitter i datorn, m.a.o. öronen och hörselsinnet!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Avstängd

eftersom HW acceleration som jag tolkar det är helt bortblåst i vista så är det klart att creative har mer att tappa än alla andra.

de har dock kvar sitt varumärke men nu är det upp till bevis.

en grej som är fult med creative är deras stöd för mjukvara och drivrutiner för produkter som inte är av allra senaste modell, även en hel del missvisande marknadsföring vad gäller dolby stödet som bara gäller de analoga utgångarna. en liten detalj som skapat ett vacum som konkurrenter börjat fylla efter flera års tomrum efter soundstorm.

med creative är man tvingad att vända sig till tweakade och hackade drivrutiner för att få utökade funktioner och i somliga fall lite bättre ljud.
dvs såfort en nyare modell än den du har släpps

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Mycket intressant måste jag säga! Men jag har en fundering kring din signatur, är det en flakmoppe du menar?

Det bästa ljudkortet är det som inte sitter i datorn, m.a.o. öronen och hörselsinnet!

Tack för din korrektion!

Som svar på din fråga om flakmoppe så är svaret: JA!

Jag hade en sådan trimmad pärla i min ungdom , den gick dock inte i 137km/h.

Den hade kortat flak med plank av äkta pommernfuru och var lackerad i candy apple red metallic.

Mvh

Permalänk

C-Media

Auzentech har ju lämnat C-Media eftersom det chippet de byggt ljudkortet kring lagts ned, istället släpper Auzentech "mycket snart..." Auzen X-Fi Prelude som bygger på Creatives X-Fi-kretsar. Så får de EAX 5.0 också, hur mycket det nu är värt.

Undrar vilket C-Media-chip Asus använder?

Permalänk
Medlem