Permalänk
Medlem

Jag behöver köpa ny kylpasta, va rekommenderar ni?? Arctic Silver??

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302888

Permalänk

Ja, den rekommenderas starkt.

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Medlem

Gör rent med Kemiskt ren bensin, kostar inget så varför bara ta dassrullen? Blir nog att jag beställer en med då det skedde en liten olycka med min gamla 3000+, nån som har nått bra tips på vad man kan göra med ett dfi lanparty ultra-d, x2 4200+ och 2x 512mb tvinmos speed premium?
har skaffat en e4300 så den används ju inte längre, men känns surt att sitta med mobo mm utan en fungerande prolle...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Gör rent med Kemiskt ren bensin, kostar inget så varför bara ta dassrullen? Blir nog att jag beställer en med då det skedde en liten olycka med min gamla 3000+, nån som har nått bra tips på vad man kan göra med ett dfi lanparty ultra-d, x2 4200+ och 2x 512mb tvinmos speed premium?
har skaffat en e4300 så den används ju inte längre, men känns surt att sitta med mobo mm utan en fungerande prolle...

Hmm, vart ger dom bort kemisk ren bensin då??
Notera mej vid nästa leverans..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Ännu en fråga, hur exakt brukar ni göra när ni kletar ut kylpastan på cpu:n, och hur mycket brukar ni använda? Jag har ännu inte lyckats komma på en bra rutin för detta... Blir lixom lite fummel och sedan "Ja, de blir nog skitbra"....

Tips vore bra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryze
Ännu en fråga, hur exakt brukar ni göra när ni kletar ut kylpastan på cpu:n, och hur mycket brukar ni använda? Jag har ännu inte lyckats komma på en bra rutin för detta... Blir lixom lite fummel och sedan "Ja, de blir nog skitbra"....

Tips vore bra

Klicka lite duttar på heatspreadern och "massera" ut det med hjälp av kylaren.. Typ "rita ut" ett tunt lager över hela.
Så har jag alltid gjort, och det har funkat bra i 7-8 år nu..
Mängden bör motsvara ungefär ett riskorn som dom brukar säga..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Klicka lite duttar på heatspreadern och "massera" ut det med hjälp av kylaren.. Typ "rita ut" ett tunt lager över hela.
Så har jag alltid gjort, och det har funkat bra i 7-8 år nu..
Mängden bör motsvara ungefär ett riskorn som dom brukar säga..

Amen det låter ju inte så svårt... Ska försöka göra så nästa gång! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryze
Ännu en fråga, hur exakt brukar ni göra när ni kletar ut kylpastan på cpu:n, och hur mycket brukar ni använda? Jag har ännu inte lyckats komma på en bra rutin för detta... Blir lixom lite fummel och sedan "Ja, de blir nog skitbra"....

Tips vore bra

Arctic Silver 5 Instructions for a Large Dual Core AMD CPU w/Heatspreader:
http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_amd_d...

Om det nu är Arctic Silver 5 du har, men ska väl fungera med andra kylpastor oxå. Gör iaf alltid som i guiden själv.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Re: rengöring.... hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reeseth
Tja.. jag tror det står någon flaska nagellackborttagning i skåpet.. så det blir inte någon större kostnad att tvätta..fast det är klart.. toapapper kostar också

Nagellackborttagningsmedel brukar förutom lösningsmedel (oftast aceton) innehålla olja, så det skulle jag inte rekommendera. Även om oljan inte skadar processorn, så ligger den som en tunn hinna under kylpastan senare.

Jag använder isopropanol. Köp en flaska på apoteket! Isopropanol är även bra till att rengöra glasögon, skannerglaset och optik.

Edit:Hade rätt. Läser just i Arctic Silver 5-dokumentet:

"NEVER use any oil or petroleum based cleaners (WD-40, citrus oil based cleaners and many automotive degreasers) on the base of the heatsink. The oil, which is engineered to not evaporate, will fill in the microscopic walleys in the metal significantly reduce the effectiveness of any subsequently applied thermal compound.

Do not use nail polish remover as it contains fragrance oils and other contaminants. (If you use acetone, do a final cleaning with high-purity isopropyl alcohol afterwards)".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
Nagellackborttagningsmedel brukar förutom lösningsmedel (oftast aceton) innehålla olja, så det skulle jag inte rekommendera. Även om oljan inte skadar processorn, så ligger den som en tunn hinna under kylpastan senare.

Jag har använt både isopropanol, och aceton med olja med samma resultat vad gäller temperatur, så skillnaderna är nog väldigt små.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Jag har använt både isopropanol, och aceton med olja med samma resultat vad gäller temperatur, så skillnaderna är nog väldigt små.

Ja men det skadar ju aldrig att följa tillverkarens rekommendationer, inte sant? Dem vet nog vad de snackar om, om man säger så.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja men det skadar ju aldrig att följa tillverkarens rekommendationer, inte sant? Dem vet nog vad de snackar om, om man säger så.

Nej, det har jag väl inte påstått heller, var ju förövrigt jag som föreslog arctic silvers egna instruktioner

Vad jag menade var helt enkelt att det även funkar med aceton med olja, och inte alls blir ett dåligt resultat.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Nej, det har jag väl inte påstått heller, var ju förövrigt jag som föreslog arctic silvers egna instruktioner

Vad jag menade var helt enkelt att det även funkar med aceton med olja, och inte alls blir ett dåligt resultat.

Hehe ok. Då så, ibland kan ju sådana instruktioner vara överkänsliga med iofs.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
är en skön cpu, jag har en.

har du klockat någoting eller?

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Nu var det så jävligt att apoteket var stängt och de hade bara 4L flaskor med T-röd på statoil.. för typ 160:-,,, helevete.. tur jag hittade en nattöppen stormarknad där de hade en liter "t-röd" för 20:-.... helt perfekt..

Permalänk
Medlem

Min får jag upp i ca. 2900Mhz vid 1.48V (max vad mitt mobo klarar av att ge). Går stabilt och bra. En jäkla skillnad vid multitasking jämfört med min gamla 3200+!

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Nu får min gamla 3800+ Venice pensioneras. Beställde även ett kit Valueselect 2GB corsair minnen.

Hoppas nu bara att inte mitt J'vla DFI Lanparty Ultra-D ska bråka med de nya grejerna...

Permalänk
Medlem

Blir nog till att beställa en sådan Cpu. Börjar bli lite trött på min 3500+
Samt två gbstickor också. Dags att passa på och lära sig klocka lite då samtidigt. Grafikkortet var ju inte så svårt. Dock vet jag inte om de gjorde någon skillnad. Men endå.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu har komplett även fått in Opteron 165:or för samma pris som X2 4200+-modellen.

La en beställning idag tillsammans med en Scythe Katana 2. Förhoppningsvis kan jag klocka upp den till 2,7ghz med stock volt.

Litet tips bara, fåtalet kvar dessutom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nu har komplett även fått in Opteron 165:or för samma pris som X2 4200+-modellen.

La en beställning idag tillsammans med en Scythe Katana 2. Förhoppningsvis kan jag klocka upp den till 2,7ghz med stock volt.

Litet tips bara, fåtalet kvar dessutom.

Köpte en för typ 1000 för någon mån sen. Kör nu 2.8Ghz med stock volt och en xp-90... helt stabilt och underbart