AMD förlorade 600 miljoner i andra kvartalet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Nej AMD spöar intel vad gäller prestanda per watt vid drift, peakar datorn så kan intel vid vissa områden vara bättre men annars så har AMD en bättre arkitektur

Mja... Det kanske inte är fullt så simpelt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Klart dom klarar sig. Det såg ju mörkt ut för Intel på p4 tiden. Å dom klarade sig.

Intel har aldrig gått back i den utsträckningen, av exakt samma anledning som AMD köpte ATi. Intel är för stora, för förgrenade. Aldrig är att ta i, men det är längesedan Intel löpte minsta risk ekonomiskt. Under P4'a tiden såg det mörkt ut för Intel, de hade bara 75% av den totala försäljningen av cpu'er för persondatorer... Och det till priser de själva valde. AMD försökte höja priserna, inte prisdumpa bort Intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
allting är under kontroll som jag ser det. k10q ligger ju typ 2 år före intels quadcore. tror inte intel har någon native quad ute före 2009/10. så även om k10q har samma prestanda som penryn så är den billigare att tillverka och drar mindre energi i jämförelse. penryn är visserligen 45nm som kompenserar för en del av det försprånget som amd har men tror inte det räcker helt. native quad kommer att ta över prestandakronan. det är iaf mina gissningar.

Lustigt, AMD själva ser det inte som om allting är under kontroll, och i nuläget skulle jag tro de hade varit tacksamma om de haft möjligheten att köra separata kärnor, dels för att det är billigare att producera, och dels för att över huvud taget få ut sina produkter till försäljning. Tyvärr, eller hur man nu ska säga det, är den integrerade minneskontrollern ett hinder i en sådan utveckling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Inte oväntat. Intel äger AMD just nu. AMD kan bara konkurrera med Intel med sänkta priser, vilket såklart återspeglas på deras ekonomi.

Lustigt hur det där fungerar. Intel annonserar ut en pris sänkning. Det går någon månad, och AMD annonserar ut en pris sänkning, som ska ske innan Intels utannonserade, och folk får för sig att Intels pris sänkning är ett svar på AMD's? AMD har inget val, sänk priset, och sälj nånting, eller låt priset ligga kvar, sälj inget, och gör 100% förlust. AMD konkurrerar inte med hjlp av pris sänkningar, Intel prisdumpar och AMD har inget val annat än att följa med. Intel är helt klart ute efter att "rätta till" marknads förhållandena så att de motsvarar deras tycke om vad som är lämplig fördelning av marknadsandelar. Inte helt sjyst, kan tyckas. Det tycker i alla fall jag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Intel äger inte mig i alla fall, för mig är AMD nr.1 hur dåligt det än är för tillfället

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Intel äger inte mig i alla fall, för mig är AMD nr.1 hur dåligt det än är för tillfället

Lustigt hur det där fungerar. Typiskt "Fanboy" beteende. Det i sig är självklart inte automatiskt någonting negativt. Det är intressant dock. AMD har fått många anhängare för att de är någon sorts heroisk "underdog." Inte sant förstås, AMD, precis som alla andra företag bedriver sin verksamhet för att tjäna pengar. Just nu verkar det inte fungera något vidare, men grund iden är fortfarande densamma.

I alla fall, för att hålla mig till ämnet, fanboy. Det blir någonting negativt när man omotiverat rekommenderar andra att hålla samma värdering, utan att sanningsenligt klargöra för de olika alternativens egna fördelar. Med andra ord, att vara AMD fanboy i dagsläget är helt ok, att rakt av rekommendera folk som ställer en allvarligt menad fråga om vilket system de ska välja AMD, är oansvarigt, och ansvarslöst. Jag förutsätter att du aldrig skulle göra det, men tänkte att det var lika bra jag kommenterade det, innan någon annan kom med en kommentar som hör hemma i sandlådan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är ju inte kånstigt att dom har minus detta kvartal med tanke på vilka stora investeringar de gjort.

ATI ser jag som ett bra uppköp, både kortsiktigt men framför allt långsiktigt.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Är ju inte kånstigt att dom har minus detta kvartal med tanke på vilka stora investeringar de gjort.

Vilka stora investeringar? Sedan i julas, har mantrat varit "spara spara spara" och det görs genom att ytterligare "effektivisera" deras organisation, och att man fördröjt uppgraderingen av sin gamla chip fabrik. Jag säger "effektivisera" eftersom det inte helt sällan händer att man förlorar kompetens man hade haft större nytta av, än de småslantarna man sparar på just den personens avsked.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
ATI ser jag som ett bra uppköp, både kortsiktigt men framför allt långsiktigt.

Definitivt. Men... Om de inte överlever på kort sikt, just för att de gjort av med för mycket pengar på att köpa ATi, spelar det ingen roll om det på sitt sätt är ett bra köp, speciellt långsiktigt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Lustigt hur det där fungerar. Intel annonserar ut en pris sänkning. Det går någon månad, och AMD annonserar ut en pris sänkning, som ska ske innan Intels utannonserade, och folk får för sig att Intels pris sänkning är ett svar på AMD's? AMD har inget val, sänk priset, och sälj nånting, eller låt priset ligga kvar, sälj inget, och gör 100% förlust. AMD konkurrerar inte med hjlp av pris sänkningar, Intel prisdumpar och AMD har inget val annat än att följa med. Intel är helt klart ute efter att "rätta till" marknads förhållandena så att de motsvarar deras tycke om vad som är lämplig fördelning av marknadsandelar. Inte helt sjyst, kan tyckas. Det tycker i alla fall jag.
B!

Väl talat. Håller helt med om slutsatserna av vad som nu sker (att Intel styr priskriget, dvs prisdumpar), att det ska tolkas som att Intel försöker kväva AMD.

Någon i tråden gick igenom AMDs kvartalsrapport och konstaterade att det ser så illa ut att AMD måste dubbla sina intäkter för att gå plus minus noll - så enorma är förlusterna.

Av kvartalsrapporten framgår också att AMD + ATI ihopslaget säljer bara för samma mängd som AMD ensamt sålde under samma kvartal 2006, dvs ca $1,3 Mdr. Man har alltså tappat ett helt ATI i försäljning, $0,45 Mdr per kvartal, sedan sammanslagningen.

Nagelfar man siffrorna ser man även att ATI har krympt rejält, då deras andel av försäljningen är mindre än $0,3 Mdr senaste kvartalet.

Ajaj, och emot sig har de ett välmående Intel, en bjässe som säljer för $9-10 Mdr per kvartal.

Inte så konstigt att det ryktas om en buy-out av Samsung...

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Är ju inte kånstigt att dom har minus detta kvartal med tanke på vilka stora investeringar de gjort

ATI-uppköpet var en enorm investering, det är sant
men de största akut nödvändiga investeringar har de skjutit på hela detta året - att rusta om den gamla fabriken beräknas kosta 2miljarder dollar enligt de snällaste uppskattningar, även 3miljarder har nämnts som en rimlig summa...
Skall vi här på Sweclockers slänga en tia var för att hjälpa dom på traven?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Meningarna är delade om Tom's Hardwares tillförlitlighet - personligen är jag lite skeptisk - men följande artikel tar upp lite av samma tankar som kretsat här, nämligen att så länge AMD fortsätter att vara innovativt även om de skulle gå i botten så finns hungriga IBM och Samsung bakom kulisserna och väntar, något som skulle kunna innebära ett starkare AMD (varumärket plockas ju knappast bort av marknadsföringsorsaker) än någonsin. Eller?

http://www.tgdaily.com/content/view/33122/130/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
(varumärket plockas ju knappast bort av marknadsföringsorsaker)

Trodde samma sak om ATi

Men vad det heter spelar ju ingen större roll (för oss insatta i alla fall). IBM och Samsung är ju båda antagligen närmare de flesta kunder än AMD.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Meningarna är delade om Tom's Hardwares tillförlitlighet - personligen är jag lite skeptisk - men följande artikel tar upp lite av samma tankar som kretsat här, nämligen att så länge AMD fortsätter att vara innovativt även om de skulle gå i botten så finns hungriga IBM och Samsung bakom kulisserna och väntar, något som skulle kunna innebära ett starkare AMD (varumärket plockas ju knappast bort av marknadsföringsorsaker) än någonsin. Eller?

http://www.tgdaily.com/content/view/33122/130/

så ati förlorade ca 400m medan ati 200m. hoppas barcelona blir riktigt bra och att r700 klår nV nu!