Transcend tillkännagiver liten ide-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Transcend tillkännagiver liten ide-hårddisk

Tillverkaren Transcend har tillkännagivit en liten ide-hårddisk av den typen som ofta sitter i datorer där förhållanden är relativt hårda, som i industriella maskiner exempelvis.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur funkar dom där för installation av windows?, dör dom efter en halvtimme som vanliga flashminnen gör?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Dör efter en halvtimme? Kan du specifiera vilket/vilka flashminnen du pratar om?

Trevligt att de släpper ett sådant. Kanske man kan använda annat än SD kort tillsammans med PIC:en.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Jag tror han menar som ramminnen. Alltså att dom tömms.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Jag tror han menar som ramminnen. Alltså att dom tömms.

Ja precis, vart lite fel där.. det jag undrade var ju såklart om all data försvinner när man stänger av datorn.

den verkar ju bara ha en ide kontakt, får den ström genom ide kontakten?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Nope, SSD-diskar idag brukar inte tömmas på information vid strömavbrott. Givetvis finns det sådana diskar med. Det står på Transced hemsida att dessa diskar "Compared to a hard disk drive, an IFM offers better shockproof effect, longer data durability, and higher data transfer rate. With built-in ECC (Error Correction Code) functionality and lower power consumption, Transcend’s IFM ensures highly reliable data transfer for high-end computing applications."

Alltså kan dessa användas som ersättare till de gamla 3.5" IDE diskarna med metallplattor.

Edit: Det behövs ingen 12V matning för att strömförsörja ett läshuvud som det behövs på de gamla 3.5" IDE diskarna.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Nope, SSD-diskar idag brukar inte tömmas på information vid strömavbrott.

Okej, va bra!
Det skulle ju va en perfekt ersättare till systemdisken. Som den är liten, Tyst o strömsnål.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Plus att den har snabbare skriv- och läs-tid än en gammal 3.5"

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Plus att den har snabbare skriv- och läs-tid än en gammal 3.5"

Ännu bättre^^

Nu vill jag bara ha ett pris.. så man vet om det lönar sig.

Det lär väl komma så småningom

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Är den snabbare än en SATA-disk?
Isåfall är det ju rätt najs att trycka in en sån där i en tom IDE-plats på moderkortet, tar ju noll plats dessutom.

Permalänk
Medlem

Ehh.. Priset står ju på hemsidan?

Citat:

8GB IDE Flash Module (40-Pin Vertical)
(Please allow 1 week for delivery)

Fully compatible with devices and OS that support IDE standard (pitch=2.54mm)
Built-in ECC function assures high reliability of data transfer
Write-Protect function supported

Price: $210.00 (untaxed)

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Skulle väl vara perfekt att stoppa in i IDE-kontakten och ha Windows installerat på? Så kan man ha hela HDD:n för spel och legalt nerladdade låtar och filmer!

Permalänk
Medlem

Tja när det kommer till Sverige och ligger på sjysst prisnivå så är det ett givet köp!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Tycker de ska sluta göra IDE diskar och idetta fallet, tillbehör få man nästan kalla det... Varför gör de inte en med SATA i storlek med ett USB-minne....

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Tycker de ska sluta göra IDE diskar och idetta fallet, tillbehör få man nästan kalla det... Varför gör de inte en med SATA i storlek med ett USB-minne....

för att den typ av datorer (äldre burkar, tunna klienter etc) denna är tänkt för sällan har SATA-kontakter idag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Får man en snabb webbserver med en sån? Tänker på söktid och så.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Vill ha en sådan i min HTPC. Inspelningsutrymme kan man ha via ethernet på en NAS i källaren där alla datorer kommer åt det inspelade materialet ändå.. Sedan en tyst fläkt på 5v för att bara smeka luften över den svala PentiumM processorn och resten av komponenterna i burken...

detta är nästan ett givet köp.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu