Logitech släpper tangentbordet Wave

Permalänk
Medlem

Jag får känslan att det inte alls är fint att skriva med om man är van med ett vanligt "platt" tangentbord.

En liten enterknapp hör också till saker som får mig att säga nej. För övrigt är det svårt att bedömma innan man prövat det.

Annars snyggt tangentbord dock

Permalänk
Medlem

Bilderna är på det Engelska tangentbordet, den Svenska varianten ska ha "vanlig" ENTER-knapp samt Å, Ä och Ö.

Permalänk
Medlem

Och fortfarande dessa diagonalt placerade tangenter, VARFÖR? Kvarleva ifrån skrivmaskinerna som borde försvunnit för länge sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Står det något om att det är ett gaming-tangentbord?

Alltid klag och onödigt skriveri från dig.
"Jag har AMD, AMD är bäst! Jag har Nvidia, Nvidia är bäst! Allt annat suger"

Tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Står det något om att det är ett gaming-tangentbord?

Alltid klag och onödigt skriveri från dig.
"Jag har AMD, AMD är bäst! Jag har Nvidia, Nvidia är bäst! Allt annat suger"

Spela inte allan med mig gosse. Jag har aldrig sagt att AMD är bäst, snarare tvärt om. Har aldrig sagt att Nvidia är bäst heller. Jag har lika många Nv grafikkort som Ati så vart vill du komma? Låt bli att kommentera om du inte har något vettigt att komma med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Tack.

Och du ville?

ON-T: Jag tycker helt enkelt det är ett för tjockt tagentbord. Svårare än så är det inte. Detta är ett forum och om någon lanserar något så får jag väl klaga?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ON-T: Jag tycker helt enkelt det är ett för tjockt tagentbord. Svårare än så är det inte. Detta är ett forum och om någon lanserar något så får jag väl klaga?

Det får väl jag också göra då?

Permalänk
Medlem

Kört natural keyboard sen de kom ut
har ett 4000 som backup ifall mitt klassiska går sönder

säger som många andra, kommer aldrig köpa ett tangentbord där dom har brutit mot standarden.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Nöjjer mig nog med mitt Raptor tangentbord ett tag till

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Det får väl jag också göra då?

Bara det att ditt och Skoglunds whine är riktad mot en person och det leder oftast till onödigt bråk.
Beter du dig på samma sätt när du inte sitter bakom skärmen överlever du inte särskilt länge socialt och inte fysiskt heller i dom tuffare områdena

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Logitech UltraX Flat är bästa tangentbordet Logitech någonsin gjort tycker jag.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Alldeles för stor för min smak. En seriös Cs/Q/UT/Wc3 lirare skulle aldrig vilja ha det tagentbordet. Tjockt som ett hus. :/ Blä.

Skönheten ligger väl i betraktarens öga?

Tror jag slår till på ett sådant där, och vill samtidigt tacka SweClockers
för bra nyheter. Synd att jag inte hittat till denna sida tidigare

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk

Hah 849 kr för både mus och tangentbord eller ? Jag som pröjsa 1450 kr för BARA mitt tangetbord :D. jag måste vara sjuk då.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

det ända tgt-bordet man behöver, maken till skön känsla i knapparna oxå

http://home.att.net/~terminals/images/ibm-1392595-f7.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gökel
det ända tgt-bordet man behöver, maken till skön känsla i knapparna oxå

http://home.att.net/~terminals/images/ibm-1392595-f7.jpg

Håller med dig. Jag kommer ihåg min kompis gamla tangentbord, såg ungefär likadant ut och var ett keytronic. Sådan känsla görs inte idag vad jag vet..

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, insert/home/delete osv på fel plats är en stor turn-off, samt den mystiska indelningen av funktions-tangenterna. Även på MS Ergo 4000 har man missyckats med att behålla standardiserad indelning med fyra tangenter i varje grupp.

Eftersom Logitechs tangentbord misslyckas med båda och MS faktiskt lyckas med insert/home/delete så behåller jag nog mitt 4000 ett tag till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Håller med dig. Jag kommer ihåg min kompis gamla tangentbord, såg ungefär likadant ut och var ett keytronic. Sådan känsla görs inte idag vad jag vet..

Det vore så gott med ett cordless keytronic. Ge mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Hah 849 kr för både mus och tangentbord eller ? Jag som pröjsa 1450 kr för BARA mitt tangetbord :D. jag måste vara sjuk då.

Pungade ut med runt 1300kr för mitt Logitech MX3000 för en bunke år sedan, tror inte garantin har gått ut än bara eftersom logitech ger en 5 år

Älskat det tangentbordet sedan dan det lades ut framför min äldsta dator, redo att knattras på har gamla verren btw, inte nya mx3000 som e grått och har en lasermus utan gamla med LX700 tgb och MX700 mus.

Till min senaste dator inhandlades ett Logitech G15 och det älskar jag med fast att det saknar vissa funktioner som MX3000 hade (mest knappen man stänger program med) men det löste jag genom att bara göra ett snabbkommando på en av G-knapparna.

Jag tycker att alldeles för många hackar på G15 utan att ens verkligen ha provat det och säger att det bara är en ploj-grej men det går att använda till så extremt mycket så det är inte sant, jag startar tex alla mina favoritspel, winamp, ventriloservern samt ventrilo, miniräknare, messenger och en hel bunke program till bara genom att trycka på motsvarande knapp på tangentbordet, snabbare och smidigare kan det inte bli

Sen att det är stort är ju en annan sak men det är ju också lätt fixat, gör bara som jag, ha datorn på ett köksbord i ditt rum

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Pungade ut med runt 1300kr för mitt Logitech MX3000 för en bunke år sedan, tror inte garantin har gått ut än bara eftersom logitech ger en 5 år

Älskat det tangentbordet sedan dan det lades ut framför min äldsta dator, redo att knattras på har gamla verren btw, inte nya mx3000 som e grått och har en lasermus utan gamla med LX700 tgb och MX700 mus.

Till min senaste dator inhandlades ett Logitech G15 och det älskar jag med fast att det saknar vissa funktioner som MX3000 hade (mest knappen man stänger program med) men det löste jag genom att bara göra ett snabbkommando på en av G-knapparna.

Jag tycker att alldeles för många hackar på G15 utan att ens verkligen ha provat det och säger att det bara är en ploj-grej men det går att använda till så extremt mycket så det är inte sant, jag startar tex alla mina favoritspel, winamp, ventriloservern samt ventrilo, miniräknare, messenger och en hel bunke program till bara genom att trycka på motsvarande knapp på tangentbordet, snabbare och smidigare kan det inte bli

Sen att det är stort är ju en annan sak men det är ju också lätt fixat, gör bara som jag, ha datorn på ett köksbord i ditt rum

Jo det är sant men tycker knappast diNovo edge (som jag har) är värt pengarna. Sen är det en sån "vill-ha" grej för mig.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Jag tycker att alldeles för många hackar på G15 utan att ens verkligen ha provat det och säger att det bara är en ploj-grej men det går att använda till så extremt mycket så det är inte sant, jag startar tex alla mina favoritspel, winamp, ventriloservern samt ventrilo, miniräknare, messenger och en hel bunke program till bara genom att trycka på motsvarande knapp på tangentbordet, snabbare och smidigare kan det inte bli

Sen att det är stort är ju en annan sak men det är ju också lätt fixat, gör bara som jag, ha datorn på ett köksbord i ditt rum

Säkert bra men jag kan starta alla mina program med mitt simpla tangentbord oxå. Tex med F1-F12, mycket smidigt eller lite knepigare med ctrl + alt + valfri tangen fast mitt tangentbord ser inte ut som en synt från 90-talet Ne.. skoja bara.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gökel
det ända tgt-bordet man behöver, maken till skön känsla i knapparna oxå

http://home.att.net/~terminals/images/ibm-1392595-f7.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Håller med dig. Jag kommer ihåg min kompis gamla tangentbord, såg ungefär likadant ut och var ett keytronic. Sådan känsla görs inte idag vad jag vet..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bagheera
Det vore så gott med ett cordless keytronic. Ge mig!

Jag vet inte hur det är med er men jag skriver ganska snabbt och håller med er. Det är riktigt sköna tagentbord. Har ett sådant liggandes men det låter för mycket :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

hittils har jag inte hittat nåt tantentbord som slår mitt i skrivkänsla!

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093211

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vet inte hur det är med er men jag skriver ganska snabbt och håller med er. Det är riktigt sköna tagentbord. Har ett sådant liggandes men det låter för mycket :/

Nja.. detta keytronic jag talar om hade ett mycket dovt ljud. Snudd på att knapparna är gummiklädda fast det var dom inte.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

m$ comfort curve 2000 är skitskönt att skriva på. vet inte hur det är gällande gameing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metaphor
Även på MS Ergo 4000 har man missyckats med att behålla standardiserad indelning med fyra tangenter i varje grupp.

Vad menar du ?
jämför med "natural" hittar ingen skillnad förutom de fyra knapparna ovanför numreriska delen (räknar inte lullull knapparna)

har inget vanligt att jämföra med så jag e lite nyfiken.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Vad menar du ?
jämför med "natural" hittar ingen skillnad förutom de fyra knapparna ovanför numreriska delen (räknar inte lullull knapparna)

har inget vanligt att jämföra med så jag e lite nyfiken.

Ett klassiskt tangentbord har F1-F4, F5-F8 och F9-F12 placerade i grupper och har mellanrum mellan dessa. Till exempel som på denna bild:
http://www.theochem.ruhr-uni-bochum.de/~axel.kohlmeyer/pics/i...

Permalänk

Ja, jag förstår då inte heller idén med att byta plats på del/home/end/etc-knapparna. Delete, home och end använder man ju flera gånger per dag, förstår inte varför de vill ha det så oergonomiskt som möjligt.
Jag vägrar köpa ett tangentbord där dessa knappar sitter på något annat sätt än i en 3x2-formation. De hade dock gärna kunnat flytta dem något åt vänster, så de är precis mot entertangenten.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till skaran som älskar microsoft natural ergonomic 4000. Det enda jag kan komma att tänka på som är idiotiskt med 4000 är F-lock. Ganska irreterande i wc3. Men annars? Jag kan inte förstå folk som säger att det skulle vara några problem i Cs, Bf2, Qw eller liknande.. Det är ju gör-skönt.

För övrigt så lyckades jag rekrytera en irl vän som är vad man nästan kan kalla proffisionell Quake spelare.. Om man nu kan vara det nu för tiden ;).
Och inte har jag hört nå klag från hans sida, det måste ju vara ett plus.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Ser inte helt fel ut av en hel bunt anledningar.
Och väldigt fel ut av en bunt andra anledningar.

Testade ett tangentbord med samma koncept för en bunt år sedan, var riktigt skönt och jag föredrar enkelradiga enter-tangenter. Men de kunde ha låtit delete, pg-knapparna o.s.v. vara tycker jag. Och det är för stort, jag gillar små tangentbord... flat-style. Ge mig ett flat-wave

Skönaste tangentbordet jag någonsin haft är dock ett gammalt toshiba tror jag det var. Det var "knäckbart" d.v.s. att det såg ut som ett vanligt fast med "flat"-knappar men gick att dela på mitten och vinkla med hjälp av ett gångjärn i överkanten... det gick tyvärr sönder och jag har aldrig lyckats hitta ett likadant.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt G11 men kanske främst för de extra knapparnas skull. När man ritar en del i Acad är det välldigt smidigt att t.ex byta vy med knapparna eller öppna detail view-fönstret. Detta såg rätt bulkigt ut men det kanske är ett bra t-bord om man bortser från priset.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Jag har själv funderat på att köpa det här Logitech tangentbordet, det är därför jag nu besöker Sweclockers för att höra vad andra har att säga om det tangentbordet. Det bästa är ju alltid att först testa och sedan tala, det är en gyllene regel. Ännu bättre är det om man själv kan testa produkten i fråga och bilda sig en egen uppfattning. Jag har tänkt beställa det från Komplett. Och även om jag inte skulle tycka om det så har jag inget att förlora för jag kan ju alltid lämna tillbaka det. Det enda jag förlorar på är väl i så fall returkostnaden.

Jag bör också säga att jag inte är någon "gamer" så jag vet inte vad det är som gör det här tangentbordet till en sån plåga för er spelare. Vad jag är ute efter är en helhetslösning med både mus och tangentbord. Det ska vara ergonomiskt och bekvämt eftersom jag skriver mycket, så ett handledsstöd är ett absolut måste, till att börja med. Handledsstödet får gärna vara mjukt och lite större. Jag har inte några krav på att tangentbordet ska vara supertunnt och lätt som ett fjäder. Däremot ska det vara mörkfärgat, dvs. grått och/eller helsvart och ha stora bokstäver. Vad gäller ergonomin så tycker jag inte att det är något man ska kunna välja på - man ska kräva att varje tangentbord är ergonomiskt! Det spelar ju ingen roll om du är Gamer, alla förtjänar ett ergonomiskt tangentbord vad de än gör vid datorn, speciellt om man sitter länge. Det "klassiska" tangentbordet är allt annat än ergonomiskt. Det är som att jämföra en Playstation kontroll med det hos Nintendo 8-bit. Var lite klok! Ett par knappar och finesser som går utanför ramen för STANDARD tangentbord är nästan ett krav.

Jag förstår inte vad det spelar för roll hur Insert, Home och de andra knapparna är placerade. Varje tangentbord som går utanför ramarna för det man kallar "klassiskt" bryter mot standarden redan vid ritbordet. Då skulle man också säga att man bryter mot standarden även när man lägger till lite extra knappar på skrivbordet. Saker som hotkeys finns ju inte heller på det ursprungliga tangentbordet till IBM PC'n. Så jag förstår inte varför man klagar och skapar en sån hype över att knapparna inte ligger på samma ställe, att funktionsknapparna inte ligger i grupper om 4 knappar, att Home, Insert och de andra knapparna inte ligger i formationen 2x3 etc. etc. Varför bryr sig ingen om det finns lite extra knappar på ett nytt tangentbord? Det klassiska tangentbordet för PC'n är redan ute ur bilden för länge sedan, och det är fritt fram för tillverkarna att placera tangenterna man finner det som mest lämpligt. Välkommen till tjugoförsta århundradet!

Visserligen använder också jag Insert, Home och de andra knapparna rätt ofta, men jag klagar inte - så länge de bara finns med så är det okej tycker jag. Vi har ju haft en del knappar på gamla datortangentbord som försvann helt när IBM introducerade PC datorn och det som ni idag kallar "klassiska" tangentbordet. Varför kunde inte IBM hålla sig till "STANDARDEN"? Det är enkelt, för det fanns ingen! På den tiden hade varje tillverkare egna standarder, egna protokoller, egna operativsystem etc. etc. Men att det var på så viset bidrog också till den snabba utvecklingen av datortekniken. Och det är väl ingen som klagar på det?

Glöm inte att det är de icke-konservativa som inte följer standarder som skapar framtiden! Övergången till det nya bör alltid vara försiktig för att folk ska vänja sig. Men vi har ju haft såna här tangentbord ganska länge nu och jag tycker att det är dags att ta ett avsteg från det formalistiska och konservativa tänkandet. Man måste ju släppa och glömma lite det gamla för att bädda för det nya. Så man kan inte bara hela tiden kräva att producenterna ska använda det gamla som mall och bygga det nya ovanpå, dvs. ta ett klassiskt tangentbord som mall och bygga ut det med hotkeys, handledstöd, multimedia knappar, etc. En del saker kan man ju lika gärna ta bort. Vad har du för nytta av Scroll Lock mojjängen t.ex.? Du skrollar ju med musen idag, inte sant? Eller så använder du Page knapparna, eller ochså kombinerar du båda alternativen.

I sutändan, det viktigaste för att ett tangentbord ska vara kompatibelt med PC datorn och därmed även följa "standarden" är att det innehåller de viktigaste funktionerna, hur knapparna är placerade är av mindre vikt tycker jag. Tiden ändras och vi med den, get used to it! Jag uppskattar nyskapande idéer, därför tänker jag beställa det här tangentbordet och testa det innan jag säger något om det. Som sagt, allt det kan kosta mig är fraktkostnaden, men jag kommer inte att dö av svält för det.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111