Intel Core 2 Quad Q6600 kostar nu 2 400 kronor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
[...]
Konstigt nog verkar Anandtech komma fram till att dualcore prollen är snabbare i supreme commander än quadcoren... Verkar ju diffa en del mot HardOCP då.

De mäter lite på lite annat sätt. De sätte tillbakaspelningen på högsta och såg hur lång tid det tar (det trottlar ner automatiskt när det blir för mycket arbete). Om jag inte minns fel så testade HardOCP en bit in i spelet, inte från start och de mätte FPS:en. I början så klarar ju vilken maskin som helst av det, men 7 AI efter kanske 45 minuter osv, det är då det gäller

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

hur kan en core 2 duo e6600 vara dyrare än en e6750 ??

borde det inte vara tvärt om eftersom e6750 är snabbare, eller har jag missat nåt!?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
hur kan en core 2 duo e6600 vara dyrare än en e6750 ??

borde det inte vara tvärt om eftersom e6750 är snabbare, eller har jag missat nåt!?

Du missar nog ett Q
Det är Q6600 vi talar om. Quad core alltså.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom det hela men vet någon här om crysis kommer att stödja 4 kärnor? sitter med E6600 just nu men om crysis kommer att stödja 4 kärnor så ska jag uppgradera mig.

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Ända knepiga med Q6600 Man får använda rejäla kylare specielt om man ska klocka lite, samt vara noga som sjutton med monteringen, har just nu en core som går 3-4 grader varmare än den som går lägst, blir o montera om

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Har inte läst igenom det hela men vet någon här om crysis kommer att stödja 4 kärnor? sitter med E6600 just nu men om crysis kommer att stödja 4 kärnor så ska jag uppgradera mig.

Lugna dig till crysis kommer, priset på processorn lär inte stiga i skyarna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Quad, LÄTT

Valve har utvecklat en multitrådad version av source som kommer implementeras snart, den ligger på en del benchsidor, (Anandtech bla om jag har för mig rätt) Där man ser en 99% skalning av kärnor.
Man får så gott som en fördubbling av frameraten i det testet ( source e ju rätt känt för att vara cpu bound ioförsig)
Q6600 = 9,6 GHz
E6850 = 6 GHZ
Jag vet inte om de fått crysis och kommande Far cry 2 att skala lika bra men det är rätt mycket mer kraft i quaden om den kommer till användning.
Min gissning är att den kommer till användning innan Q4 börjat.
Alan wake är ett till spel som stödjer quad.

Q6600 går att klocka till 1333 systembuss väldigt lätt för den planka som klarar hastigheten eftersson 6600 kör med 1066 buss i vanliga fall.
Släng i ett par 667MHz stickor, en zalman 9500 och peta upp minnerna i 1:1. fördelaktigt på en (p35 planka). du kan behöva skjuta upp volten EN notch typ 0,05 V. Till och med på gamla B3 steppingen. då har du en quad i 2997 MHz. sådär ja.

Nu vidare till source och öldrickande. Puss och kram.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

hmmmmm

HAR fan väntat i åratal på att uppdatera från min celeron D....
beställer en komplett dator i söndags... får paketet igår.... går in på komplett och ser att min E6600 inte ens finns att köpa längre plus att Q6600 kostar lika mycket.....

blir till å skicka tillbaka en prolle idag

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du missar nog ett Q
Det är Q6600 vi talar om. Quad core alltså.

Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz Tray (CPU (Intel Socket 775) Lägsta pris: 1998:-
I lager från: 2199:-

Intel Core 2 Duo E6750 2,67GHz Box (CPU (Intel Socket 775) Lägsta pris: 1620:-
I lager från: 1625:-

Core 2 Duo e6600 är väl inte Quad... Men Core 2 duo e6600 är dyrare än den bättre e6750 eller??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreenTooth
Är det bara jag som inte hajar ?

Jag menar att valet mellan Q6600 och E6850 är enkelt, men att jag (om jag skulle köpa nu) skulle få beslutsångest mellan Q6600 och ett billigare alternativ, typ E4500.
Jag ska dock inte köpa nu, så jag har ingen koll alls på om E4500 är något att ha att klocka, så det spelar mindre roll i sammanhanget.
Ignorera inlägget med andra ord.

Samt HMB: Jag håller med om att det mesta är riktigt billigt, men att kalla ett 8800Ultra för ett fynd var det som fick mig att undra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Jag som köpte en E6600 och tänkte att den skulle hålla ett par år och det gör den nog. Men nu är jag sugen på ännu en "onödig" uppgradering.

precis :s

fan då, själv fick man ju punga ut med ~3k för E6600 för knappt ett år sedan...

Aja... ^^

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Ser bättre och bättre ut

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104808

Under 2000 kr för en Q6600 2.4GHz

edit.... missade att det var utan moms

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Ser bättre och bättre ut

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104808

Under 2000 kr för en Q6600 2.4GHz

2495kr, men annars var det rätt. Det där är exklusive moms

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
2495kr, men annars var det rätt. Det där är exklusive moms

Jo, såg det och ändrade ovanstående efter ett par sekunder.
Du var snabb

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz Tray (CPU (Intel Socket 775) Lägsta pris: 1998:-
I lager från: 2199:-

Intel Core 2 Duo E6750 2,67GHz Box (CPU (Intel Socket 775) Lägsta pris: 1620:-
I lager från: 1625:-

Core 2 Duo e6600 är väl inte Quad... Men Core 2 duo e6600 är dyrare än den bättre e6750 eller??

Jaha, kollade faktiskt inte så noga när jag svarade. Då är väl inte e6600 med i sänkningen eller så säljer de av gamla processorer.

edit:
Om grafikkorten. Nej de är inte prisvärda. De tappar i relativ prestanda för fort för att motivera sitt pris. maxpris för 8800gts 640 MiB borde vara 2500 kr.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Bajs bajs bajs... oups! Jag bajsade på mig. Jag har en qz kvadruppel x4 prolle i min burk som gjorde att jag bajsade på mig. Trodde inte mina ögon när jag slog på burken. Allt blixtrade och sprakade!! Hmm... är extremt ironisk just nu, kan inte hjälpa det sorry.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koala
Video/audio-applikationer lämpar sig ofta bra för parallella algoritmer, där arbetet kan delas upp på många processorer. Den typ av logik som förekommer i spel är sällan lika enkel att dela upp på flera processorer.

Det kan jämföras med situationen då man ska måla en vägg. Flera personer gör förmodligen arbetet snabbare än en, eftersom man lätt kan dela upp ytor för var och en där de kan måla. Ska man istället t ex laga en trerätters middag är det inte säkert att det hjälper med flera kockar, eftersom många arbetsmoment ändå inte kan göras innan tidigare moment är avklarade.

Stjärna i taket + en puss till en "målande" och ickedryg förklaring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraakfa
Bajs bajs bajs... oups! Jag bajsade på mig. Jag har en qz kvadruppel x4 prolle i min burk som gjorde att jag bajsade på mig. Trodde inte mina ögon när jag slog på burken. Allt blixtrade och sprakade!! Hmm... är extremt ironisk just nu, kan inte hjälpa det sorry.

Intel core 2 duo e 6600 oklockad <- i dina specs...

Alltså... varför är du ens medlem på detta forumet? Vänligen avanmäl dig hos närmaste admin....

Permalänk
Medlem

Någon som har prisuppg på intels kommande 45nm CPUer? tror att jag väntar tills dom släpps då priserna på DDR3 har säkts med så så slipper man köpa ny CPU nu och sen så sitter man och ångrar sig att man inte väntade rett halvår till

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Gött med prissänkningen, men jag tycker priset för en skaplig allround dator har steget i pris. Förr räckte ett 6-800kr chassie med inbyggd nätdel för nästan alla, idag finns det många som behöver ha en nätdel för nästan det dubbla priset.
Likaså processorer: När jag köpte min AMD 400Mhz för runt 2000kr så var den processorn den bästa för konsumentmarknaden, likaså mitt grafikkort för runt 2000kr.. (Viper V330)
Att priset är så högt för en hyffsad allround dator har nog mycket med Vista och DX10 som "nyss" har kommit.

Om jag köper en processor idag så blir det för övrigt en Q6600, men jag funderar lite på en bärbar burk nu så..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan

Intel core 2 duo e 6600 oklockad <- i dina specs...

Alltså... varför är du ens medlem på detta forumet? Vänligen avanmäl dig hos närmaste admin....

Tack men nej tack. Det har jag inga planer på att göra. Mitt inlägg får ses som ett olycksfall i arbetet

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Okej finns även olyksfall men av villken anledning kör men en CPu oclockat? hehe har alldrig kunnat hålla mina fingrar från att plocka ut gratis prestanda

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Re: Quad, LÄTT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Valve har utvecklat en multitrådad version av source som kommer implementeras snart, den ligger på en del benchsidor, (Anandtech bla om jag har för mig rätt) Där man ser en 99% skalning av kärnor.
Man får så gott som en fördubbling av frameraten i det testet ( source e ju rätt känt för att vara cpu bound ioförsig)
Q6600 = 9,6 GHz
E6850 = 6 GHZ

Man får endast en linjär ökning om problemet är trivialt paralliserbart, vilket spel oftast inte är, speciellt med tanke på att det oftast är grafikkortet och inte processorn som är flaskhalsen.
Hur stor ökning man får beror helt och hållet på hur stor del av koden som man kan parallisera, och detta sätter en övre gräns på speedup:en man kan få genom att använda mer kärnor/processorer.

Anandtechs benchmark tar endast upp fysiksimulering och kompilering av banor, vilket är uppgifter som är väldigt enkla att parallisera, men saker som AI, spel logik, rendering är svårare att parallisera.

Amdahls lag och Gustafsons lag kan man använda för att beräkna den maximala teoretiska speedupen man kan få genom att använda mer kärnor/processorer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl%27s_law
http://en.wikipedia.org/wiki/Gustafson%27s_law

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Okej finns även olyksfall men av villken anledning kör men en CPu oclockat? hehe har alldrig kunnat hålla mina fingrar från att plocka ut gratis prestanda

Jag har blivit lite bränd om man säger så. Klockade min e6300 till 2.8GHz o pajade ett dyrt ramminne på köpet. Kändes lite onödigt men jag kommer nog klocka min nuvarande e6600 om ett par år när det närmar sig inköp av ny dator bara för att få upp prestandan. Känns inte som att man behöver klocka idag eg.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Quad, LÄTT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Man får endast en linjär ökning om problemet är trivialt paralliserbart, vilket spel oftast inte är, speciellt med tanke på att det oftast är grafikkortet och inte processorn som är flaskhalsen.
Hur stor ökning man får beror helt och hållet på hur stor del av koden som man kan parallisera, och detta sätter en övre gräns på speedup:en man kan få genom att använda mer kärnor/processorer.

Anandtechs benchmark tar endast upp fysiksimulering och kompilering av banor, vilket är uppgifter som är väldigt enkla att parallisera, men saker som AI, spel logik, rendering är svårare att parallisera.

Amdahls lag och Gustafsons lag kan man använda för att beräkna den maximala teoretiska speedupen man kan få genom att använda mer kärnor/processorer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl%27s_law
http://en.wikipedia.org/wiki/Gustafson%27s_law

Jag tänker inte argumentera emot någon av lagarna, men de lagarna säger inte så mycket just om "partikelbenchen" anand hade. (kompilering var ju kul för dem på valve men ointerssant för mig)

Saken var ju att partikelbenchen bara var en del av den kommande spelmotorn som använde sig av både "coarse grained" och "finegrained" tillsammans "hybridgrained"(Fin och grovkornig?) kod. På svenska: Först delades de delar som Ai, rendering, fysik, ljud m.m upp på varsin kärna säg att de då fick en belastning på snitt 50% efter den uppdelningen gav de sig på en tydligen mycket svårare kod att programmera, den finkorniga. Tänk Hyper Threading i mjukvaruväg, det visade sig att de kunde utnyttja 8 kärnor till snudd på 99% tror jag att det var, (intervju med Valves frontman Gabe Newell ska försöka hitta upp den och edita in den).

De har alltså gjort en skalbart multitrådad spelmotor, inte bara just fysiken.
Men det är ju du som är programmerare här så jag antar att sista ordet blir ditt i vilket fall som helst.

EDIT:

http://www.bit-tech.net/gaming/2006/11/02/Multi_core_in_the_S...

Interessant artikel som alla på swec borde läst.

He he, en till: en.wikipedia.org/wiki/lock-free_and_wait-free_algorithms

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Quad, LÄTT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Saken var ju att partikelbenchen bara var en del av den kommande spelmotorn som använde sig av både "coarse grained" och "finegrained" (Fin och grovkornig?) kod. På svenska: Först delades de delar som Ai, rendering, fysik, ljud m.m upp på varsin kärna säg att de då fick en belastning på snitt 50% efter den uppdelningen gav de sig på en tydligen mycket svårare kod att programmera, den finkorniga. Tänk Hyper Threading i mjukvaruväg, det visade sig att de kunde utnyttja 8 kärnor till snudd på 99% tror jag att det var, (intervju med Valves grundare Gable? ska försöka hitta upp den och edita in den).

De har alltså gjort en skalbart multitrådad spelmotor, inte bara just fysiken.
Men det är ju du som är programmerare här så jag antar att sista ordet blir ditt i vilket fall som helst.

Det jag menade i mitt inlägg var att om själva problemet är av en viss storlek (antalet AI agenter, partiklar i simuleringen m.m.) Så kommer man ganska snart nå en gräns där man inte tjänar någon mer prestanda på att använda mer processorer/kärnor, detta beror på att andelen paralliserbar kod i programmet är konstant, och detta sätter en övre gräns på speedup:en(vilket är vad Amdahls lag säger).

Men om man låter problemstorleken växa när antalet processorer växer så får man inte samma problem, då andelen paralliserbar kod växer ju mer man ökar problemstorleken (vilket är vad Gustafsons lag säger). Alltså kan man utnyttja alla kärnor ganska effektivt.

Vad jag egentligen ville ha fram med mitt inlägg var att man inte bör räkna med att fps:en fördubblas för varje kärna man lägger till (speciellt med tanke på att det ofta är grafikkortet som är flaskhalsen). Det man istället bör räkna med är att man kan få bättre fysik, smartare fiender och bättre gameplay med mer kärnor.

Även om 70-80% av koden i Source kan paralliseras så når man ganska snart en gräns där det inte blir praktiskt möjligt (eller ekonomiskt försvarsbart) att använda mer kärnor.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Då var vi ju inne på samma bana i allafall!

Det förstår jag, men det verkar som att de lagt ner otroligt mycket tid på att just så mycket som möjligt i motorn just ska parallelliseras de såg ju bra nummer upp till 16 kärnor!

De har alltså dedikerat en tråd för att jämt distribuera trådar mellan befintliga kärnor för att se till att alla kärnor aldrig ligger i idle.

(
Heeelt off topic: Nån som hört någonting om Alan Wake på sistone? börjar klia i plånboken
)

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

Ska köpa denna Q6600..

Jag ska köpa Q6600 och hoppas på en g0'a..
Hur ser jag om processorn är i versionen g0?
Ursäktar för dum fråga, men jag vill kunna klocka..
Jag ska köpa den från komplett.se, frågar jag bara efter version g0 över telefon eller kan jag bara hoppas på att få en g0'a istället för en B3 version.

Har även hört att g0 är svalare...