Permalänk

nano-itx, behöver råd

halloj, jag ska bygga en ganska liten pc som projektarbete.
Den ska vara lika stor som en cd-enhet.
Jag tänkte bygga kring ett EPIA n8000e altså 800MHz passivt kyld.
Lagring ska ske på DOM eller 2,5" hdd, ska nog köra på hdd.
Strömen ska skötas av ett billigt pico-psu.
ventilation ska ske med en centrifugal fläkt, en sk pci-fläkt.

Hella meningen är att datorn ska sitta i ett 5,25" fack och agera http-server/ftp-server/något annat.
Men när jag tittar närmare ser jag att nano itx är jävligt dyra, pico är kraftfullare och billigare. finns det något annat alternativ utöver pico-itx?
och vart kan jag köpa ett så billigt som möjligt?
allmäna råd?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

det är jävligt litet det!
hoppas du lyckas men tror inte det

LYCKA TILL

Permalänk
Medlem

Se: http://www.sweclockers.com/album/?id=453

Jag körde med moderkort av formfactor : 5.25" small board.
har precis samma dimension som 5.25" fack, och brukar prestera bättre än itx-korten, dock så är de fruktansvärt svåra att få tag på, mitt kostade 1k, så speciellt dyra är de inte

Dock att få den lika stor som 1st 5.25" enhet lär du få problem med, då jag tror de flesta kontakter du kommer använda dig av överstrider höjden, men jag önskar dig lycka till med byggandet!

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Se: http://www.sweclockers.com/album/?id=453

Jag körde med moderkort av formfactor : 5.25" small board.
har precis samma dimension som 5.25" fack, och brukar prestera bättre än itx-korten, dock så är de fruktansvärt svåra att få tag på, mitt kostade 1k, så speciellt dyra är de inte

Dock att få den lika stor som 1st 5.25" enhet lär du få problem med, då jag tror de flesta kontakter du kommer använda dig av överstrider höjden, men jag önskar dig lycka till med byggandet!

det är ju ditt bygge som inspirerat mig.
och köpte du kortet i sverige? eller vart?
och jag kanske ska köra med 2*5,25
men kan man knö in en 3,5" hdd då tror du?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
det är ju ditt bygge som inspirerat mig.
och köpte du kortet i sverige? eller vart?
och jag kanske ska köra med 2*5,25
men kan man knö in en 3,5" hdd då tror du?

Moderkortet importerades från USA, dock så är de utan processor så det får man lägga till i priset, tror jag lyckades få tag i 1.6ghz:aren för typ 75kr från en trasig laptop, så mycket mer behöver det inte kosta. Angångende hårddisken så lär du få plats med 3.5" så länge du skippar DVDrom ellet liknande.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Ufos85: Vet du sidan du köpte ditt ifrån? Och vilken socket är det?
Och kan man fixa en sån där fräsning på annat håll?

EDIT: http://www.skansor.se/main.php har pico-itx för 2412:- billigast i Sverige (och som har i lager).

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Ufos85: Vet du sidan du köpte ditt ifrån? Och vilken socket är det?

Hittade den via ebay, säljs normalt inte till privatpersoner alls tydligen utan enbart företag. Socketen är 479(478)

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Måste dock varna lite, många 5.25" small board har kontakterna på den långa sidan, och inte på de korta där du vill ha kontakterna, så var försiktig med det. Sen så finns det många olika sorters small board, så tänk på att kolla storlek på korten.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Avstängd

Err, är pico-itx kraftfullare? pico är väl 10^-12 och nano 10^-9? Hur kan ett mindre kort vara kraftfullare? Eller är pico större?

Genesi/GGSdata har ju Efika-kort med cpu o minne för inte alltför mycket pengar, men blir kanske dyrare ändå, då kan du ju dock köra MorphOS på den.

Annars låter ju 800MHz lite mesigt, Via har väl lite snabbare än så? Vet inte om de kräver mycket mer kylning och så men om inte varför inte ta så mycket prestanda som du bara kan få?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Err, är pico-itx kraftfullare? pico är väl 10^-12 och nano 10^-9? Hur kan ett mindre kort vara kraftfullare? Eller är pico större?

Genesi/GGSdata har ju Efika-kort med cpu o minne för inte alltför mycket pengar, men blir kanske dyrare ändå, då kan du ju dock köra MorphOS på den.

Annars låter ju 800MHz lite mesigt, Via har väl lite snabbare än så? Vet inte om de kräver mycket mer kylning och så men om inte varför inte ta så mycket prestanda som du bara kan få?

för att för det första duger 200MHz för mina krav och för det andra det blir för dyrt att lägga 3-4000 på ett modekort.
och pico/nano osv har inget att göra med si-prefixen. och den nuvarande pico modellen är kraftigare än vissa nano och svagare än vissa.

Visa signatur

Hej

Permalänk

Ingen aning om priset, men....
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=276

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem

nog går det att bygga i en 5.25" enhet alltid. de är ju ungefär lika höga som 1U rackstandard och det finns ju många burkar i 1U. Har byggt vanlig mini-itx i 1U chassie. Var min router tills åskan kvaddade ett närkort i den

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
nog går det att bygga i en 5.25" enhet alltid. de är ju ungefär lika höga som 1U rackstandard och det finns ju många burkar i 1U. Har byggt vanlig mini-itx i 1U chassie. Var min router tills åskan kvaddade ett närkort i den

Problemet är snarare volymen, än enbart höjden. 1U har ju betydligt större volym än en 5.25" enhet.

1U ~ 7128 cm^3
5.25" ~ 1226 cm^3

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

Hejsan.. Trevligt projekt..:)

Jag tänkte tipsa om att det inte är nödvändigt att köra just en komplett dator. Utan att om man känner för att köra linux kan köpa en router med usb port.. Tex asus wl500-gp eller linksys nslu2.. Man köper sedan en hårdisk i formfaktor 2.5 och en ide --> usb konverter. Sedan kan man installera allt från webbserver till ftp server, torrentserver osv osv..

Slutpriset hamnar någonstans på 2000kr komplett med router, hårdisk 80Gb, ide --> usb och aluminium till lådan.. Dessutom kan man bygga en riktigt liten server då.

Det negativa är att det inte blir något bildskärmskort. Allting måste köras via serielporten. Vilket iofs inte alls är några problem.

Andra negativa är att allting sker via linux terminal. Så lättare kunskap alternativt viljan att lära sej är ett måste. Det mesta är dock dokumenterat.. Titta in på www.openwrt.org till exempel.

Det tredje negativa är att processor kraften ofta är ganska svag. Till exempel ligger asus-wl500gp på 266mhz tror jag. Vilket nätt och jämnt räcker till typ 2 aktiva torrents samtidigt. Som webbserver borde det fungerar bra iaf.

Jag har själv gjort ett sådan bygge.. du kan ju titta in och se själv.. Jag använde en netgear WGT634U och en 60Gb usb hårdisken. Alu köpte jag på clash olhson. Totaltpriset med serial konverter hamnade på ungefär 300kr.. Då hade jag hårdisk. ide --> usb och routern över hemma.

http://www.sweclockers.com/album/?id=1158
http://www.foxure.com/pjnetgear/

så.. Hoppas det var till någon hjälp=)

Visa signatur
Permalänk

kör ogjärna med något så komplext.
jag har 100timmar på mig och då är typ 50 på att skriva rapporter osv.
och sedan vill jag inte ha linux på den då den ska vara så simpel som möjligt (KISS)

Visa signatur

Hej

Permalänk

Linux är i vilket fall som helst inte osimpelt:)

Men har man pengar till sakerna så är det ju ett säkrare kort att köra på sånt man kan.. Lycka till iaf.. och kom med bilder efteråt:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Volymmmässigt blir det tuffare ja men en Nano är 12x12 PICO är 9X9 om jag minns rätt så det finns faktiskt ganska gott om plats
Du behöver ju bara pico eller nano MB en 2.5" och en pico psu så är det klart. Minnet tillkommer ju men det sitter ju på mb

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Volymmmässigt blir det tuffare ja men en Nano är 12x12 PICO är 9X9 om jag minns rätt så det finns faktiskt ganska gott om plats
Du behöver ju bara pico eller nano MB en 2.5" och en pico psu så är det klart. Minnet tillkommer ju men det sitter ju på mb

helt rätt, men pio är 10*7,2

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Såg även att dom hade Nano-itx för c.a 2000 sek inklusive frakt på ebay:
Men frågan är om man får med vga-kontakt för att koppla direkt till moderkortet eller om man får leta upp en sådan själv.

http://cgi.ebay.com/VIA-EPIA-NX-NX15000G-NANO-ITX-VIA-C7-1-5G...

http://cgi.ebay.com/VIA-EPIA-NX-NX12000EG-NANO-ITX-FANLESS-1-...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Såg även att dom hade Nano-itx för c.a 2000 sek inklusive frakt på ebay:
Men frågan är om man får med vga-kontakt för att koppla direkt till moderkortet eller om man får leta upp en sådan själv.

http://cgi.ebay.com/VIA-EPIA-NX-NX15000G-NANO-ITX-VIA-C7-1-5G...

http://cgi.ebay.com/VIA-EPIA-NX-NX12000EG-NANO-ITX-FANLESS-1-...

ska man inte betala en massa skatt/tull ifrån usa? och betalar man innan man får sakerna eller postförskott?

har aldrig köpt ifrån ebay.

och vga behöver jag inte.
vga kan ta sig i stjärten.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
ska man inte betala en massa skatt/tull ifrån usa? och betalar man innan man får sakerna eller postförskott?

har aldrig köpt ifrån ebay.

och vga behöver jag inte.
vga kan ta sig i stjärten.

hmm, ja ibland blir det väl tullavgift, och man anväder paypal och dom har nåt buyer protection : http://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=xpt/UserAgreement/ua...
så det är nog lugnt.

Exakta summan för varan plus "USPS Priority Mail InternationalTM" med dagens växlingskurs blir 1 776,73 SEK och tullavgiften ligger väl på runt 80 kr så över 2000 lär det inte bli. Och om du har tur kan du pruta lite på den också

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
hmm, ja ibland blir det väl tullavgift, och man anväder paypal och dom har nåt buyer protection : http://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=xpt/UserAgreement/ua...
så det är nog lugnt.

Exakta summan för varan plus "USPS Priority Mail InternationalTM" med dagens växlingskurs blir 1 776,73 SEK och tullavgiften ligger väl på runt 80 kr så över 2000 lär det inte bli. Och om du har tur kan du pruta lite på den också

Ja fast tar dom ut tull avgift så antar jag att dom kollar paketet.. och då tar dom ju skatt också.. Eller hur är det? Tas alltid tull avgift ut men inte alltid skatt? Jag vet inte.. men du får räkna med att det kan bli uppemot 30-40% dyrare om du beställer från usa i värsta fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har hört om man ber dom skriva gift på paketet så slipper man tull.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Har hört om man ber dom skriva gift på paketet så slipper man tull.

Det gör dom, så länge som säljaren skriver falskt värde...
Tullen stoppar alla paket värda över 200kr har jag för mig, och det verkar stämma av de jag fått som blivit stoppade.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Det gör dom, så länge som säljaren skriver falskt värde...
Tullen stoppar alla paket värda över 200kr har jag för mig, och det verkar stämma av de jag fått som blivit stoppade.

Ok,, Vad har tullkostnaderna gått på?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Tänk på att försäkringen inte täcker lika mycket om paketet skrivs under 200kr, så försvinner det lär ni inte få ut många kronor...

Permalänk

ska ändå ha pico, så komplett.se får det bli

Visa signatur

Hej