AMD styrkrets med Displayport-stöd

Permalänk
Melding Plague

AMD styrkrets med Displayport-stöd

AMD arbetar just nu med en styrkrets som går under arbetsnamnet RS780. Det är en så kallad integrerad styrkrets vilket betyder att det har ett integrerat grafikkort. Enligt information som publicerats idag stödjer det även den kommande kontaktstandarden Displayport.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir i framtiden så att AMDsocket korten bara stödjer ATI och INTEL - Nvidia. hm

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Hmm vad hände med RD790 då? Är det fortfarande på G?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

DisplayPort, HD-DVD, Blu-ray = DRM.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Undrar om det blir i framtiden så att AMDsocket korten bara stödjer ATI och INTEL - Nvidia. hm

Vore katastrof men osanolikt. AMD har inte störst marknadsandel men jag tvivlar på att Nvidia vill tappa möjligheten att låta AMD användare köra Nvidia kort. Lite pengar med i spelet.

Undrar hur lätt displayport kommer ha för att konkurera ut DVI. För övrigt ser RS780 ut som rätt vall tills Nvidia, via mfl får fram sina Phenom styrkretsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
DisplayPort, HD-DVD, Blu-ray = DRM.

Du är inte den mest positiva killen du. Högupplöst är en ren gåva och mänskligheten, fan vi i Sverige har fått leva med lågupplöst allt för länge, om det nu kommer betyda att jag blir tvungen att köpa mina filmer så gör jag väl det då.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd

Stön...

Denna styrkretsen har många saker integrerade, bland annat en grafikdel. Integrerad är inte ett exklusivt uttryck för just inbyggda grafikfunktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
DisplayPort, HD-DVD, Blu-ray = DRM.

DVD, CD, HDMI, DVI = DRM

Citat:

Det integrerade grafikkortet skall ha integrerat minne och inte dela minne med internminnet som det fungerar på många andra moderkort.

Det + UVD gör ju detta till det ultimata HTPC moderkortet (i teorin i alla fall). Riktigt grymt om det fungerar som det är meningen att det ska.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte det var alltför länge sedan man krängde på oss DVI. Tänker man byta anslutning på apparater och skärmar vart 5:e år bara för pumpa kunder på pengar, eller finns det faktiskt några fördelar med DP gentemot DVI?

Sorry, det var off topic... fint kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Jag tyckte inte det var alltför länge sedan man krängde på oss DVI. Tänker man byta anslutning på apparater och skärmar vart 5:e år bara för pumpa kunder på pengar, eller finns det faktiskt några fördelar med DP gentemot DVI?

Jag vet inte om jag riktigt håller med om att man byter för att pumpa kunder på pengar.

DVI föddes ju när man började göra digitala skärmar (LCDs). Men man ville antagligen inte begränsa sig till LCDs så man gjorde DVI kompatibelt med både VGA och den nya digitala standarden.

Så bör inte vara många som blivigt tvingade att köpa nya skärmar/apparater pga. DVIns intåg (förutom de som kände sig tvingade att köpa det senaste bara för att). VGA var riktigt vanligt i början bland TFT skärmar också.

HDMI tycker jag mer bara är något som är skapat för att tjäna pengar. HDMI består i princip bara av DVI-D (dvs. man har slopat bakåtkompatibiliteten) och ljud. Och vipps har man skapat en hysteri om HDMI som egentligen inte kommer med något nytt. Visst är kontakten smidig men nog kunde man ha hittat på något bättre när man ändå höll på.

Och standarden verkar ha varigt rätt ihopstressad men visst, själva standarden i sig är väl inte helkass (bara nästan ) men det tråkiga (tycker jag) är den hysteri som den skapat.

Sen måste jag ge en känga till EU när jag ändå skriver om DVI m.m. - anledningen till att DVI tog sån tid på sig att införas och att TV-apparater inte hade DVI från början utan (rent generellt) började först med HDMI beror antagligen mycket på att EU hade en löjlig skatt på alla apparater med DVI kontakter. Snacka om att hämma utvecklingen.
Många skärmar hade speciella versioner för EU marknaden utan DVI och Asus som satsat en del på billiga skärmar har ju länge bara kört med VGA antagligen pga. detta (eftersom det i teorin bör vara billigare med DVI).

DVI har sina begränsningar och jag var inte så imponerad när det kom. Ursprungligen klarade DVIn inte ens av 1920x1200 - jämfört med VGA som klarade högre upplösningar i högre frekvenser
Lite roligt att IBMs T221 hade DVI för det behövdes 4 stycken DVI kontakter för att driva den i 60 Hz

DisplayPort är helt klart en förbättring mot dagens standarder. Ger möjlighet till ett betydligt högre färgdjup, högre upplösning m.m. (och stödjer det senaste modet med DRM lösningar).
Vet inte om dagens skärmar har möjlighet (till vettiga priser) att utnyttja så mycket mer än DVIns färgdjup men vi har ju ett antal nya tekniker på G som säkert kommer utnyttja det. Så är ju bra att vi får stöd för DisplayPort redan nu så vi slipper köpa nya grafikkort m.m. bara för att vår nästa skärm kräver det.

Mer info finns att läsa på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Displayport

En sak jag gillar:

Citat:

DisplayPort supports full bandwidth transmission over 3 meter (10ft) cable, and a maximum of 1080p resolution at 24bpp, 50/60Hz over a 15 meter cable.

15 meter i 1080p är betydligt bättre än dagens standarder och möjliggör att man gömmer datorn långt ifrån arbetstationen i någon garderob eller något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Sorry, det var off topic... fint kort.

så drog du ned mig i OT-träsket också