DRAM-tillverkarnas vinster minskar

Permalänk
Melding Plague

DRAM-tillverkarnas vinster minskar

Den senaste tidens billiga DDR-priser har varit rena julafton för datorentusiaster. Mindre nöjda är DRAM-tillverkarna själva som andra kvartalet presenterat rekordförluster relativt året tidigare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hehe. tråkigt för dom, men bra för mig Inhandlade mig 1GB PC6400 Minnen i fredags

690kr är inte mycket, förra året betalade jag det dubbla

Permalänk
Medlem

Vad vill Dram tillverkarna då ta för pris som är normalt? 800kr var för lite tyckte dem, jag som betalade vid nyår 2200kr.. tycker inte det var något vettigt pris men man vill ju ha 2gb minst i en ny burk.

Permalänk

"Mindre nöjda är DRAM-tillverkarna själva som andra kvartalet presenterat rekordförluster relativt året tidigare"

Nyckelordet är väl här "relativt" då deras kartellbildningar och sneda konkurrens är vad som bidragit till deras höga vinster tidigare år, inte mer än rätt att det blir lite ordning på minnesbranchen i min mening.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

det har väl mer eller mindre alltid pendalt upp å ner med en facktor om 3 sedan jag började med datorer 1996 i alla fall. Mins närman jöpte 2x32MbEDO minne för 800KR på den lokala datorbutiken som var EXTREMT överprisade då. När jag sålde dom beg några år senasre kostade dom nay 1200Kr/st alltså 3 gånger mer men ajg sålde dom för 600kr så bak 200Kr.

Mins när 512Mb PC3200 DDR ksotade 2200kr fr 3-4 år sedan. Priserna har alltid gått upp å ner en massa på minnen av nån anledning. farbrker burnit ner, överproducktion osv osv sägs det.

Men knappst konsumenternas fell att dom gör för mö minnen.

Permalänk
Medlem

Borde köpa minnen nu till min framtida uppgradering om ett år:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Borde köpa minnen nu till min framtida uppgradering om ett år:P

Jo precis, när förmodligen ddr3 är högaktuellt och ddr2 kostar ännu mindre än vad det gör nu. Smart att köpa minnen till en framtida uppgradering om ett år

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

pa1983 det är klart att gamla minnen bli värda mer just av den anledningen att dem inte tillverkas längre men ibland finns det fortfarande en liten efterfråga, som RDRAM som sitter i Dell datorer och liknande om jag inte har fel.
Blir väl ganska antikt snart ;).

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

mja tillverkades gjorde dom nog även om det inte var high end lägre. Var väl P2-P3 tiden och jag hade precis bytt ut dom mit nytt PC100 till min K6-2 hehe.

Men även DDR priserna gick både upp och ner. när jag köpte kostade 256Mb P2100 ca 695Kr för 2000 och sedan runt 2002 kostade 512Mb PC3200 2200Kr. Därimellan hade minnet gåt lågsamt up up i pris hela tiden för att sedan dimpa ner igen. Så oavset om minnena är av gammal eller ny model så går priserna upp och ner.

har hänt flera gångera att minnenstyper gåt ner till 1/3 av priset för att sedan gå upp 3 gånger så mö igen. men vist ligger det nåt i det du säger att det ofta hänger i hop med att priset är högt vid introducktion och lågt nånstans i mitten av levnadsperidoden medans det går upp igen när nya minnen introduceras. Men oavset så var poägen att minnesmarknaden altid varit en berj och dalbana av deverse skäl å ursäckter så har priserna åkt upp å ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo precis, när förmodligen ddr3 är högaktuellt och ddr2 kostar ännu mindre än vad det gör nu. Smart att köpa minnen till en framtida uppgradering om ett år

njä. De utgående minnestyperna har ju en tendens att gå upp i pris efter hands som de börjar blir mindre produktrion på dem. ddr är ju inte sådär jättebilligt nu. men det var väl mest menat som ett skämt eftersom jag inte har någon större aning om vad jag ska köpa om ett år. Har förmodligen gganska mycket emr pengar än vad jag har nu då också så det är nog inga problem att minnena har gått upp en del i pris då:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte att det var trevligt med de billiga priserna.
När jag köpte dator för lite över en månad sen, så blev det 4 gb RAM.

Jag tycker att det var bra att vi kunder äntligen fick lite billiga minnen. Det förtjänade vi efter att de sviniga minnestillverkarna olagligt har lurat oss på stora summor pengar i deras olagliga kartell.

http://vendors.bluwiki.org/#Hynix_Semiconductor
http://en.wikipedia.org/wiki/DRAM_price_fixing

Hynix, Infineon, Micron, och Samsung var tillverkare som genom 1999-2002 i en kartell prisfixerade minnespriserna så att vi fick betala överpris.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Hehe. tråkigt för dom, men bra för mig Inhandlade mig 1GB PC6400 Minnen i fredags

690kr är inte mycket, förra året betalade jag det dubbla

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86434

Permalänk
Medlem

Kan de inte försöka jämna ut priset till en nivå de tycker är lämpligt då? Jag som betalade 2400 kr för 2 GB minne i vintras har svårt för att tycka synd om dem. Priset för en ny dator pendlar ju lätt 1000 spänn beroende på hur minnespriset råkar vara just när man ska köpa.

Permalänk
Medlem

Hm, så om jag har tolkat det här rätt så kommer priserna börja röra sig uppåt numera då? Jag har planer på att uppgradera datorn inom en snar framtid (ca 1 månad), men kan det vara smartare att köpa minne redan nu då istället för att vänta ca 3 veckor?

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Dags o hamstra minnen! För snart går priserna upp och då blir d inte rolit!!

Permalänk
Medlem

Tänk på att det snart är ddr3 som gäller.

Permalänk
Medlem

Väntarn med at köpa nya minnen tills AMD/intel släpper sina nya CPUer för då så har priserna kommit ner lite på DDR3

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hedersmedlem

DDR3 är väldigt dyrt ännu.
Har inte AMD pratat om att de tror att det blir mainstream för deras processorer först slutet 2008?
Blir väl som med DDR2, intel är på hugget före, men jag är tveksam till denna tro på att DDR3 kommer bli dominerande jättesnabbt.

Finns det någon prisjämförelsesajt som håller koll på minnena? Jag försöker se på prisjakt.nu (de har ju histogram) men de verkar vara riktiga nötter. På DDR2 2x2GiB finns bara ett gäng kingston och ett OCZ, alla långsamma som attan.
Man vill ju hålla koll på lite Corsair 2x2-minnen.

Det är dessa jag tittar på:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=4096TW...
Både db.com och dustin saknar dem i lager.
Man kanske ska ta och beställa nu! Datorn ska byggas först om någon månad och med de här priserna lär ju inte de sjunka mycket mer, men när de får in nya på lager kanske det hoppar upp 500 kr eller nått.

edit: Såklart så sänkte dustin home priset på minnet efter jag beställt Men jag tog bort det från ordern och lade en ny order så jag fick på billigare priset. Man får hålla koll på det där.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Oh my! Kommer alltså priserna gå upp igen? Ska nämligen köpa mig en dator inom de närmsta månaderna. Borde jag köpa minnen nu i förväg eller kommer priserna vara fortsatt låga i några månader till?