Corsair släpper VX-serie nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper VX-serie nätaggregat

Tillverkaren Corsair har släppt en ny serie nätaggregat med namnet VX vilket skall vara vänliga mot naturen. Två nya modeller finns det på 450 samt 550 watt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, VX450W kommer in till komplett 08/24 och kostar 849kr

Så antagligen kommer VX550W versionen kosta en del mer en HX520 eller lika mycket som HX620, och inte komma förens i september ? =(

Permalänk

nice men jag vill se hx serien med lägre watt oxå (billigare).

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är nån särskilld ide att skeppa dessa aggregat. För dom verkar vara ungefär samma som HX fast lite mer natur vänliga :/

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Vet inte om det är nån särskilld ide att skeppa dessa aggregat. För dom verkar vara ungefär samma som HX fast lite mer natur vänliga :/

Det är väl en anledning så god som någon tycker jag...

Permalänk

"Enligt specifikationerna kan man förvänta sig en effektivitet på upp till 85 procent under olika laster." Det var ju inte så bra.

Detta är från testvinnaren Cooltek 600 i Sweclockers test.

Testlast Total-uteffekt Aktiv-effekt Effektivitet Effektfaktor
100 W 102 W 140 W 73% 0,94
300 W 302 W 383 W 79% 0,99
500 W 501 W 611 W 82% 1,00

Alltså typ lika bra men då påstår de sig inte vara miljövänliga heller.

Permalänk
Medlem

men jag tror att de menar att agget har 85% verkningsgrad villket är välldigt bra för en elprodukt

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

Så Aktiv-effekt i Sweclockers test är inte ineffekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
nice men jag vill se hx serien med lägre watt oxå (billigare).

Ja exakt, agg mellan 300-400w HELST modulära också så man slipper alla satans kablar.
Men dom vägrar göra 300w och vill man ha modulära kablar så finns som som minst på 500w agg :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TijY
Intressant, VX450W kommer in till komplett 08/24 och kostar 849kr

Så antagligen kommer VX550W versionen kosta en del mer en HX520 eller lika mycket som HX620, och inte komma förens i september ? =(

Antagligen inte då nätagget kostar 655 hoss Shg.biz http://www.shg.biz/link.asp?goto=in...;varenr=2097957 Och priset kommer antagligen sjunka mer ändå, dels på grund av att det saknar modulära kablar.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

"En intressant detalj är att nätaggregaten har en +12-volstlinje, vilket är relativt ovanligt idag."

O RLY?
Ni kanske menar att det har en -12 VOLTSlinje och att det är ovanligt?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

"Enligt specifikationerna kan man förvänta sig en effektivitet på upp till 85 procent under olika laster."

Mycket trevligt!
Hoppas de fortsätter med att försöka få upp effektiviteten så mycket som möjligt!
Tror att Seasonic X900 når upp till 88%.
Men 85% är grymt det också.
Den här vill jag ha!

Jag vill se fler energi-effektiva och miljövänliga nätaggregat framöver!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Det var ett bra framsteg och jag hoppas att fler och fler företag utvecklar miljövänliga aggregat! Man vill ju kunna sitta vid burken utan att känna att man bidrar till förstörelse av naturen(inkluderande det dåliga väder vi får pga att man vill spela lite)

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
"En intressant detalj är att nätaggregaten har en +12-volstlinje, vilket är relativt ovanligt idag."

O RLY?
Ni kanske menar att det har en -12 VOLTSlinje och att det är ovanligt?

Tror dom syftar på att det i 99% av fallen brukar vara 2st 12v linjer speciellt när det kommer till lite kraftigare agg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Vet inte om det är nån särskilld ide att skeppa dessa aggregat. För dom verkar vara ungefär samma som HX fast lite mer natur vänliga :/

Kan möjligen stämma för 550W-modellen, men många är nog intresserade av 450W-modellen, om den landar på 600-650:-.

En stor skillnad är väl annars att de inte vekar ha modulära kablar. Vilket är ett plus, då kablarna till HX-serien är värdelösa. Vilket är synd på ett annars så utmärkt nätagg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
En stor skillnad är väl annars att de inte vekar ha modulära kablar. Vilket är ett plus, då kablarna till HX-serien är värdelösa. Vilket är synd på ett annars så utmärkt nätagg.

På vilket sätt är de värdelösa?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
På vilket sätt är de värdelösa?

Stela och bängliga. Fullständigt omöjliga att dra på smidigt sätt. Kablarna i mitt gamla Seasonic S12 var mycket smidigare och gav bättre kabeldragning trots att det inte var modulärt.

Permalänk

mitt hx 520W är det första modulära aggregatet jag äger och jag har inte installerat själv så jag har inget att jämföra med. Man skulle kunna köpa separata och bättre kablar men det kanske är svårt att få tag på. Lite förvånad är jag med tanke på att det är ju Seasonic som gör nätaggregaten åt Corsair.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
mitt hx 520W är det första modulära aggregatet jag äger och jag har inte installerat själv så jag har inget att jämföra med. Man skulle kunna köpa separata och bättre kablar men det kanske är svårt att få tag på. Lite förvånad är jag med tanke på att det är ju Seasonic som gör nätaggregaten åt Corsair.

Köpa nya kablar från tredjepart? Verkligen? Var?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Vet inte om det är nån särskilld ide att skeppa dessa aggregat. För dom verkar vara ungefär samma som HX fast lite mer natur vänliga :/

Det är väl en väldigt bra anledning i så fall..

Jag har själv ett 520w Corsair, extremt bra agg, är nog mer nöjd än jag var med mitt 480w Tagan, som också det var en juvel.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Köpa nya kablar från tredjepart? Verkligen? Var?

Jag vet inte hur man kan få tag på det? Anledningen till att jag skrev "svårt att få tag på" var att om jag skrev att "Man kan inte köpa dem separat" så skulle det säkert dyka upp någon och skriva motsatsen. Jag ville uttrycka mig diplomatiskt.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]