Microsoft utvecklar Direct X 10.1

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utvecklar Direct X 10.1

Microsoft håller just nu på att utveckla version 10.1 av sin Direct X-mjukvara. Denna version innehåller en ersättare för den äldre Directsound-apin, nämligen en api som heter Xaudio 2.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag antar att bara G90 kommer stödja detta när den kommer? Alltså att G80 inte stödjer 10.1?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att G80 kommer ha några problem med 10.1..

Permalänk

Det är ju fortfarande DX10, så det ska nog inte vara några problem för G80.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Heja OpenGL och OpenAL!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Jag tror inte att G80 kommer ha några problem med 10.1..

Läste om 10.1 från någon presentation på [H] för något halvår sedan och de sa att G80 inte kommer vara 10.1 kompatibelt, då det krävs ändringar i hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Hade inte HD2900XT stöd för DX10.1?

Permalänk
Medlem
Citat:

On Windows, it is the first significant change in Microsoft’s low-level game audio API’s in more than 7 years! Therefore, for Windows game developers it is the long-awaited replacement for DirectSound

Är det inte lustigt hur de försöker vända på något negativt (att det tagit 7 år att komma med något bättre) till att vara något positivt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av afloom
Är det inte lustigt hur de försöker vända på något negativt (att det tagit 7 år att komma med något bättre) till att vara något positivt?

Nej, skulle du uttalat kritik mot det egna företaget i ett pressmedelande? Ingen vettig person/företag gör väl det. Dock håller jag med om att det är anmärkningsvärt att det tagit så lång tid.

Permalänk
Medlem

Microsoft har negligerat ljuddelen helt enkelt. Tyvärr är det ju så att ljud inte väcker uppmärksamhet som flashig grafik på stora demoskärmar. Bra ljud i spel är en mycket stor del av upplevelsen imo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Hade inte HD2900XT stöd för DX10.1?

Jo precis, men inte g80

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Jag antar att bara G90 kommer stödja detta när den kommer? Alltså att G80 inte stödjer 10.1?

Ett indirekt stöd för 10.1 kommer G80 säkert ha, men ska man ha ett äkta stöd så är nog G90 de man ska satsa på. Sen så har ju HD2900XT stöd för 10.1 men de är förmodligen ett lika svagt stöd som G80 lär ha.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Heja OpenGL och OpenAL!

Kan inte annat än hålla med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Och detta kunde dom inte fixat i dx10? (utan decimal)
Känns lite ostrukturerat detta..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Microsoft har negligerat ljuddelen helt enkelt. Tyvärr är det ju så att ljud inte väcker uppmärksamhet som flashig grafik på stora demoskärmar. Bra ljud i spel är en mycket stor del av upplevelsen imo.

Håller helt med... Heja OpenAL

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Varför kan inte dom bara göra en DirectX 10a/b/c som med DX9?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

nVidia / ATI betalade säkert Microsoft att göra så här = Dom får köpa nya grafikkort igen (Wohoo, 6 000:- igen) för att kunna ha full upplevelse på ögon godiset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Heja OpenGL och OpenAL!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Kan inte annat än hålla med.

Jag med.

Så ska man behöva köpa nytt grafikkort så fort ny directx version släpps? Till exempel: 10.1, 10.2, 10.34 m.m. För jvligt isf

Permalänk
Medlem

Om det bara är ljud delen i directx som förändras så borde väl det vara ljudkorten som behöver uppgraderas och inte grafikkorten, eller..?

Visa signatur

/David

Permalänk
Medlem

Kankse så släpper nVidia En drivrutin som har stöd för 10.1 för G80

Permalänk
Medlem

vad jag förstått så är det en mjukvara.

altså ska alla grafikkort som har stöd för DX10 även ha stöd för detta.

jag är 90% säker på att det är som jag skrev ovan
för annars är detta sinnessjukt.
dx10 spel har knappt kommit igång, så ska de ändra till dx10.1

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Och detta kunde dom inte fixat i dx10? (utan decimal)
Känns lite ostrukturerat detta..

Du menar att man aldrig ska komma med uppdateringar? Bra tänkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Varför kan inte dom bara göra en DirectX 10a/b/c som med DX9?

Vad är skillnaden med att släppa en 10.1 mot en 10b?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
nVidia / ATI betalade säkert Microsoft att göra så här = Dom får köpa nya grafikkort igen (Wohoo, 6 000:- igen) för att kunna ha full upplevelse på ögon godiset.

När var det inte så här menar du?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Inaktiv

tror dx 10.1 ska använda tesselator-enheten som finns på hd2900xt. g90 ska också ha en tesselatorenhet och inbyggt ljud som hd2900xt enligt ryktena.

men OpenGL FTW säger jag också! version 3 lär rocka fett!

Permalänk

Alltså detta snack om DX10.1. G80 har inga som helst beskymmer att använda DX10.1. Sedan att det inte drar fördelarna av det som existerar i .1 är mindre intressant. Det är ungefär som att ett kort endast har stöd för DX9 och inte DX9A fast det bara skiljde 3-4 månader emellan dom. Det vore ju sinnessjukt.

Det är bara features som inte G80 har stöd för som R600 har stöd för. R600 är ett mer avancerat kort samt med inbyggt ljudkort som inte Nvidia har på sina G80.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Sorry om jag är lite offtopic:

Hur är det med OpenGL, stödjer ATi och nVidia det officiellt? Dvs när nya versionen kommer, kommer dom anpassa sina kort så dom kan utnyttja OpenGL's nya funktioner fullt ut t.ex?
Sorry om jag är helt sämst i huvet, men sist jag använde OpenGL var nog Halflife 1 tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Sorry om jag är lite offtopic:

Hur är det med OpenGL, stödjer ATi och nVidia det officiellt? Dvs när nya versionen kommer, kommer dom anpassa sina kort så dom kan utnyttja OpenGL's nya funktioner fullt ut t.ex?
Sorry om jag är helt sämst i huvet, men sist jag använde OpenGL var nog Halflife 1 tror jag.

OpenGL har inte riktigt samma prioritering som DirectX men givetvis.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Sorry om jag är lite offtopic:

Hur är det med OpenGL, stödjer ATi och nVidia det officiellt? Dvs när nya versionen kommer, kommer dom anpassa sina kort så dom kan utnyttja OpenGL's nya funktioner fullt ut t.ex?
Sorry om jag är helt sämst i huvet, men sist jag använde OpenGL var nog Halflife 1 tror jag.

Inte spelat något av ID´s senaste spel?

T.ex. Quake3, Doom3, Quake4 och spel baserade på motorn.. Alla använder OpenGL

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT men inte väl har R600 inbyggt ljudkort utan måste förlita sig på ett ljudkort som det kan sända vidare genom DVI/HDMI utgången?

Så har jag fått det förklarat för mig iaf.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Heja OpenGL och OpenAL!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Inte spelat något av ID´s senaste spel?

T.ex. Quake3, Doom3, Quake4 och spel baserade på motorn.. Alla använder OpenGL

Har för mig att de bara gör det under linux och os x. Iaf doom 3 och q4?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org