Windows Vista - Operativsystemet från Hollywood

Permalänk
Medlem

Virus, trojaner är inget jag känner till. Men Vista ska ju enligt MS vara fritt från det. Det vore ju ett plus. Sen kan man kanske köra Linux också. Men Linux kommer också att ha stöd för drm så det går inte om det är hårdvaruskydd.
Personligen är jag nöjd med XP men har glömt att betala för min version... Linux strulade för mycket med drivrutiner (optisk ut från Soundstorm och ingen TV-ut heller). OS X är bra till jobbdatorn men kommer antagligen också få starkare restriktioner när det gäller drm-skyddat material.
Men, antagligen kommer det fri hårdvara (precis som regionsfria dvd-spelare) som man får köra linux eller XP på i framtiden.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Inaktiv

Fri hardvara? Ingen tillverkare gor val sina DVD-spelare regionsfria? Jobbar sjalv pa support ang. sadana typer av produkter och foretaget jag jobbar for far inte ens gora regionsfria DVD-spelare ens om de skulle vilja. De har vart tvungna att uppgradera vissa spelares mjukvara pga. att kopieringsskydd/regionskodning inte var tillrackligt bra implementerat i vissa fall t.o.m.

Fri hardvara har jag svart att se framfor mig som kommer att kunna ta del av alla smaskiga funktioner som kommer framover (tank t.ex. HDCP och HD-filmer).

Permalänk
Avstängd

finns det nåt som är bra med vista då? kommer det bli lika stort steg som från win 98 till xp? win 2000 använde jag knappt det kändes ju som 98 det med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
finns det nåt som är bra med vista då? [snip]

Ja det undrar jag också. Ett operativ med massor av funktioner för att _hindra_ användaren att använda sin dator till olika saker känns inte som det självklara valet.

Normalt brukar väl operativ sälja in sig genom att fokusera på att tillgängliggöra hårdvaran och mjukvara för användaren på ett bättre sätt. Nu känns det som att fokus ligger på att skydda tredje parts (film- & programvarubolag) intressen.

Själv tuffar jag vidare med XP tills jag har hittat SuSe, Ubuntu eller någon annan distribution som passar mig.

Go'natt Microsoft

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Ja det undrar jag också. Ett operativ med massor av funktioner för att _hindra_ användaren att använda sin dator till olika saker känns inte som det självklara valet.

Normalt brukar väl operativ sälja in sig genom att fokusera på att tillgängliggöra hårdvaran och mjukvara för användaren på ett bättre sätt. Nu känns det som att fokus ligger på att skydda tredje parts (film- & programvarubolag) intressen.

Själv tuffar jag vidare med XP tills jag har hittat SuSe, Ubuntu eller någon annan distribution som passar mig.

Go'natt Microsoft

Lite gammal nyhet kanske?

Men om du anser att ett OS ska tillgängliggöra hårdvaran och mjukvaran för användaren på ett bättre sätt bör du gilla Vista. Ljudsystemet är så enormt mycket bättre och du utnyttjar därför din hårdvara betydligt bättre än i XP.
Nätverketsstacken är väl helt omskriven och effektiviserad och DX10 är den största DirectX lanseringen någonsin där man gjort om mycket från scratch för att utnyttja hårdvara och mjukvara bättre.

Minneshanteringen är utvecklad väldigt mycket i Vista vilket gör att du får större användning för ditt ram och snabbar upp din mjukvara.

Använd inte de program som hindrar dig då?

Om du hittar något program i linux som går förbi alla kopieringsskydd för HD-DVD/Blu-Ray on-the-fly så finns det säkert till windows också. Finns det inte så har du en möjlighet, med begränsningar, att spela upp materialet i Vista. Du måste inte om du inte vill.

Skilj på MS inlåsningar och filmbolagens. Har filmbolagen satt ett restriktivt kopieringsskydd på sin media måste MS följa reglerna om man överhuvudtaget ska kunna spela upp materialet.

Eller du kanske hellre önskar att man inte skulle kunna se på köpt film i Vista?

Permalänk
Medlem

Gammal men god nyhet. Det kommer att ta ett bra tag innan nyheterna med vista har sjunkit in.

Nackdelen med just ljudet är väl annars att högkvalitetsutrustning som S/PDIF disablas när man spelar "premium" content.

Implementationen av "tilt bits" är nästa frågetecken. Vista startar om delsystem om störningar i drm-kedjan faller utanför "normen".

Annars håller jag med om att minnesbegränsningen är en trist grej med XP.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan

Sänk priserna och börja skapa mer kvalitets"produkter" så handlar folk mer.

lol, du inser att folk som skapar saker också vill ha mer betalt för mer arbete? Bättre produkter = längre produktionstid och/eller mer folk på produktionerna vilket självklart kostar mer pengar.

Inte för att jag vill förstöra den trevliga swec stämningen men vad fan tänker folk med egentligen?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
lol, du inser att folk som skapar saker också vill ha mer betalt för mer arbete? Bättre produkter = längre produktionstid och/eller mer folk på produktionerna vilket självklart kostar mer pengar.

Inte för att jag vill förstöra den trevliga swec stämningen men vad fan tänker folk med egentligen?

Vad tänker -du- med? Det är Vista vi pratar om nu, dom lär väl redan ha gått över 1 på produktionskostnad/intäkter-ration på den skiten?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med alla datoraffärer är ju också att bara för att M$ gör ett nytt operativsystem så följer det med 99% av datorerna. Varför inte köpa dator utan os och köpa till det man vill ha? Då skulle inga valt vista. Vista har ju också onödigt stort hårdvarukrav...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emill
Det jobbiga med alla datoraffärer är ju också att bara för att M$ gör ett nytt operativsystem så följer det med 99% av datorerna. Varför inte köpa dator utan os och köpa till det man vill ha? Då skulle inga valt vista. Vista har ju också onödigt stort hårdvarukrav...

Öh?
De flesta vill nog ha ett operativsystem på sin dator. Och de flesta vill nog ha jusst Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
De flesta vill nog ha ett operativsystem på sin dator.

Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och de flesta vill nog ha jusst Vista.

De flesta har nog inte en jävla aning om vad dom vill ha.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313

De flesta har nog inte en jävla aning om vad dom vill ha.

Sant. Men de tror att de vill ha Windows (eftersom det är störst och de flesta i princip bara vet om Windows) och de tror självklart att de vill ha senaste versionen av Windows (eftersom senare alltid är bättre i datorvärlden (sägs det )) så att majoriteten av datorerna säljs med Vista är ändå ganska naturligt.

Oavsett vad man tycker om Vista och marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid finnas standards i IT-industrin, och så länge någon OS-tillverkare kan hålla fast på sina (läs DirectX, .NET etc) och kunna tjäna pengar på dessa så kommer den liberala utvecklingen i branchen gå i en illa tvungen konservativ anda.