AMD lanserar fem professionella grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar fem professionella grafikkort

AMD har idag tillkännagivit fem nya grafikkort i sin Firegl-serie för professionell användning. De bygger på Atis Radeon HD 2000-serie grafikkort och flaggskeppet Firegl V8650 har två gigabyte minne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Okej, det var saftiga priser

EDIT: Wow, jag var först... som fjortisarna jämt ska spamma med, big deal

EDIT2: YEEES nu är jag fjortis

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Wosh! 2GB! Undrar hur AMD (ATI) FireGL korten står sig mot nVIDIAs Quattro FX eller vad dom heter.

bomber3. Nu är du officiellt en fjortis

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Är detta GPGPU? Eller vad det nu heter..

Permalänk

kvantitet före kvalitet?

har sett hur bra ati:s 1gbs 2900xt presterade.

I rest my case.

Visa signatur

AMD64 3000+ 2.0ghz - kingston 512 3200 -ati hightech x800 pro - Seagate 120gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Är detta GPGPU? Eller vad det nu heter..

Nej, de korten finns i FireStream-serien.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det är ett ganska normalt pris. Det är inte ett vanligt grafikkort som man spelar med, LÄS "fem *professionella* grafikkort"

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

V8600 Ultra High End 2 GB R600 18,600

Ska stå V8650?

Permalänk

Vad är skillnaden mellan ett vanligt grafikkort som används till spel, och ett professionellt grafikkort som används vid produktion?

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

priset. Företag kan man lura på mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Vad är skillnaden mellan ett vanligt grafikkort som används till spel, och ett professionellt grafikkort som används vid produktion?

Drivrutinerna. Det kostar minst lika mycket att utveckla dom som dom vandliga catalyst drivrutinerna men det säljs mycket mindre FireGL kort så varje kund (kort) får betala en mycket större del av drivrutinsutvecklingen. Och som sagt när kunderna är företag kan man ta ut ganska saftiga priser.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
priset. Företag kan man lura på mycket pengar.

Japp finns väl hack så man kan köra ett vanligt Nvidia kort som ett "professionellt" vill jag minnas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Japp finns väl hack så man kan köra ett vanligt Nvidia kort som ett "professionellt" vill jag minnas?

Kommer ihåg detta också men var det inte bara på Geforce 2 korten eller har det funkat på kort efter det också?
Inte varit så insatt i hur det har utvecklats efter det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Drivrutinerna. Det kostar minst lika mycket att utveckla dom som dom vandliga catalyst drivrutinerna men det säljs mycket mindre FireGL kort så varje kund (kort) får betala en mycket större del av drivrutinsutvecklingen. Och som sagt när kunderna är företag kan man ta ut ganska saftiga priser.

Samt att korten brukar ha en högre beräknad MTBF (Mean time between failures) vilket gör att priset blir högre.

Tror även att de erbjuder bättre support när det gäller professionella produkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Vad är skillnaden mellan ett vanligt grafikkort som används till spel, och ett professionellt grafikkort som används vid produktion?

Skillnaden är faktiskt stor. Även om hårdvaran är baserad på liknande komponenter som vanliga är de annorlunda optimerade. Vanligen är OpenGL och CAD prioriteringen. Vanliga grafikkort spottar faktiskt ut en hel del fel, vilka kanske inte påverkar prestandan i spel, men är helt oacceptabla i professionell användning. I flera 3D orienterade program måste vissa av funktioner i de vanliga grafikkorten stängas av, i annat fall orsaker de alltför mycket distortion. Om ni kollar specifikationen så är jag ganska säker på att inte bara Windows dyker upp bland operativ system som har stöd, där finns helt säkert också Linux med i listan, vilket väl säger en del om deras användningsområde. Och som redan sagts är naturligtvis drivrutinerna annorlunda.

Trots vad vissa kommentarer här tycks påstå så är "professionell" i det här fallet inget trick för att lura köparen på mer pengar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Vad är skillnaden mellan ett vanligt grafikkort som används till spel, och ett professionellt grafikkort som används vid produktion?

Drivrutinsstödet och supporten. Troligen (vet alltså inte) certifiering tillsammans med speciella programvaror.

edit: Där tjötade jag ser jag, faran med att ha forumet öppet medan man är någon annanstans för att sedan återkommer och fortsätta läsa.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att de har en variant med hela 2gb minne.

Vad är det som skiljer FireGL från RadeOn förrutom namnet och priset?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

uid313: Läs vad KimTjik och Curly skriver så får du svaret

För övrigt är 2 GB minne användbart i CAD program när du börjar göra gigantiska konstruktioner... Det är skillnad på CAD användande och spelande...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

hmm börjar förstå varför AutoCAD 2007 inte funkar som det ska alla gånger på skolans gamla P4'or på 2 ghz, 256mb sdram och intregrerat graffe. windows xp.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem

jo det var ju inte lite saftiga priser hela 18k :S för det värsta dock är det väl bra grejer skulle jag tro..

Permalänk
Medlem

visst det är dyrt för privatpersoner.
men å andra sidan så är man knepp om man köper dem för att spela.

sånna här graffen brukar väll kosta runt 50 tusen?

tycke dessa var rätt så bllliga faktist.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Speciella FX 5200 kort?

I det gymnasium där jag går har dom tydligen fått in några speciella GeForce FX 5200 kort för att använda till CAD datasalen. Inventor laggade skit me dom korten.. men AutoCAD lär knappast lagga. Det är inte ens 3D dimensionellt? Och konstruktionerna är i princip bara massa sträck ^^
Men jag använde iof AutoCAD 2003 tror jag..

gör inte Matrox "proffisionella" kort?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk

Det går att rita 3D i AUTO-CAD , men man behöver inte rita i 3d i det, det måste man dock i program som pro engineer. FX5200 är inga höjdare.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem

Hade inte dessa kort ortoligt hög aa/af och extrem upplösning för att studera micro små saker typ?

Permalänk
Inaktiv

dessa är till att rendera wireframe-scener med miljontals trianglar/polygoner och rendera fina miljöer i maya/3dsmax och inte för att spela

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102285
Undrar vad det är i detta paket som motiverar prislappen på 60,000 spänn.

Permalänk

Ultra High End, 18000 kr. Detta kallar jag Ultra High End:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336257

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
dessa är till att rendera wireframe-scener med miljontals trianglar/polygoner och rendera fina miljöer i maya/3dsmax och inte för att spela

Menar du att dessa kort är snabbare på att rendera wireframescener?

Jag har gjort en industriapplikation för visualisering(CAD), den använder directX för accelerering men ritar bara linjer. Idag använder jag vanliga standardgrafikkort, dvs samma som används vid spelande. Jag har dock märkt att tex ett äldre ATi grafikkort som x800xt kan vara snabbare än nya nvidiakort ur 8800 serien när det gäller att rita linjer. Har dock inte testat så mycket att jag kan utesluta dåliga drivrutiner. Men om dessa kort faktiskt är mycket bättre på att rendera just linjer så är det ju något jag definitivt bör testa med.
Om det är någon som vet att dessa kort faktiskt är betydligt bättre på att rita linjer än mostsvarande "spelkort" i samma prisklass så får de gärna skriva det!

Permalänk
Avstängd

DAMN Ska lätt köpa 2GB Versionen + ett 1GB ATi Radeon HD2900XT CrossFire FTW Väntar bara på att AMD/ATi ska skeppa deras Lasso teknik! Och det bör gå Fort hoppas jag . Har svårt för o hålla mig alltså !!!!! XD

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ultra High End, 18000 kr. Detta kallar jag Ultra High End:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336257

ja den är nice.. skulle nog behöva denna när jag startar harpan=)
Hade jag haft 18.000kr över att slänga på ett grafikkort så hade det verkligen inte varit på ett ATI kort...

Men visst jag tycker det är bra att ATI släpper dessa billiga korten så amatörer har råd att ha hyfsat bra kort i sina Arbetsstationer.

Nu låter jag som värsta fanboy´n men detta är ju fakta.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB