Id Software visar upp Tech 5

Permalänk

Nu när jag läser det för 3:e gången så tänkte jag lite mer, det är faktisgt en viss "plastighet" i IDs spel mestadels i spelen med doom3 motorn, men.. det måste ha något med grafikmotorn att göra.

Angåande fysik, så har APIn nog endel med den att göra. för om man kollar på alla spel som är optimerade för 3Dfx så har dom faktisgt bäst fysik, kolla bara på UT2003, ååh fysiken där är så jääävla sjyst! och Quake 2 med 3Dfx OpenGL, det blir ju ett helt annat spel än om man kör med vanlig OpenGL eller software på en grym dator. Counter-Strike 1.5 blir också ett anant spel med 3Dfx OpenGL, gubabrna lägger sig inte platt på marken när dom dör, det är lixom lite mer känsla med 3Dfx.

Jag gillar inte DX spel för dom känns konstiga, visst HL2 har bra fysik, men inte den rätta känslan som ett OpenGL/3Dfx spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nu när jag läser det för 3:e gången så tänkte jag lite mer, det är faktisgt en viss "plastighet" i IDs spel mestadels i spelen med doom3 motorn, men.. det måste ha något med grafikmotorn att göra.

Angåande fysik, så har APIn nog endel med den att göra. för om man kollar på alla spel som är optimerade för 3Dfx så har dom faktisgt bäst fysik, kolla bara på UT2003, ååh fysiken där är så jääävla sjyst! och Quake 2 med 3Dfx OpenGL, det blir ju ett helt annat spel än om man kör med vanlig OpenGL eller software på en grym dator. Counter-Strike 1.5 blir också ett anant spel med 3Dfx OpenGL, gubabrna lägger sig inte platt på marken när dom dör, det är lixom lite mer känsla med 3Dfx.

Jag gillar inte DX spel för dom känns konstiga, visst HL2 har bra fysik, men inte den rätta känslan som ett OpenGL/3Dfx spel.

Fysiken har inget att göra med hurvida man använder OpenGL eller Direct3D, så enkelt är det. Det enda de gör är att rita ut trianglarna på skärmen. Nu är det ju möjligt att utföra fysikberäkningar och mer generella beräkningar på gpu:n, men denna möjlighet finns både för OpenGL och Direct3D baserade applikationer.

Att spelupplevelsen i vissa spel ändras när man byter renderare beror troligen på att utvecklarna har valt en enklare implementation för en renderare, och kanske inte implementerar lika avancerade effekter i just den implementationen. Om man kör med en mjukvarurenderare så kommer troligen effekterna vara mycket enklare än om man kör med en hårdvarurenderare, då man måste kompensera för den extra cpu tiden som läggs på renderingen.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Var det någon som satt och tänkte på hur talaren satt och smådissade ps3an?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Hur "närvarokänslan" är beror helt på vad för tekniker man använder och hur man väljer att implementera dem, har inget med vad för grafik API man använder. Både OpenGL och Direct3D körs på samma hårdvara, så är helt upp till utvecklaren vad för grafikeffekter man implementerar.
Och vad har fysiken i ett spel med DirectX att göra? Fysik hanteras inte av ett grafik API.
Source motorn med överlägset bäst fysik kör ju med Direct3D (DirectX), medan Doom3 baserade spel med mindre bra fysik kör med OpenGL (och DirectX för t.ex. DirectInput), men det beror helt på att Id kör med en sämre fysikmotor, och inte deras val av grafik API.

..men känslan för directxspelen är densamma för de jag testat gällande närvarokänsla och fysik.
Sourcemotorn använder sig av Havok som många andra spel vilket är grymt men fysiken för hur vissa objekt och gubbar faller ner från hustak och grejer behöver inte ge hela spelet en bra "fysikkänsla". Nu tycker jag HL2 var ovanligt grymt men fortfarande har idsoftwares spel bättre spelkänsla pga denna fysik man upplever i multiplayerspelen. Man känner faktiskt tyngden (fysiken) av gubbarna och andra objekt bättre i idsoftwares openglspel än i de directxspel jag testat och som jag skrev i tidigare inlägg har det kanske inte med directx att göra men man kan ju undra.
Kanske kommer Crysis att ändra min uppfattning men jag har ännu inte sett ett directxspel som lämpar sig för multiplayer på professionell nivå med bra "fysikkänsla" och då inte havokanimationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nu när jag läser det för 3:e gången så tänkte jag lite mer, det är faktisgt en viss "plastighet" i IDs spel mestadels i spelen med doom3 motorn, men.. det måste ha något med grafikmotorn att göra...

Jag håller med dig. I doom3, quake4, ET:QW och även Rage ser vissa texturer ut att vara utsmetade och suddiga.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Plastigheten lär bero på att deras grafikgubbar skrivit nån "plastighets-shader" som dom använder överallt, så det ligger inte i själva motorn. Om ett annat företag använder den borde dom kunna skriva sina egna shaders som inte ser så plastiga ut om dom vill.

bennyfax: Jag håller med om att ID har en bra ("fysik"-)känsla i sina spel, men det beror väl på att dom är riktigt skickliga på den biten. Finns ju massor av OpenGL-spel som har sämre känsla.

Permalänk
Medlem

Lär ju iaf komma sjukt många spel som kommer använda den här motorn iom hur lättarbetad den verkar vara och hur jävla fint allt kan bli utan nån större prestandaförlust.