Permalänk
Medlem

Förseglad dator

Hej å hå allesammans

jag står nu inför nästa datorbygge och hade tänkt mig en lite ny approach. Jag spelar en del men det blir mest gamla klassiker, och jag är ingen grafikbög

Fortfarande spelinriktad tänkte jag satsa mer på kvalitet än prestanda, och satsa på spelupplevelsen. Passivt kylt, framtidssäkert Direct X 10 kort som spelar de flesta stora spel långt fram i tiden utan att överprestera.

Till att börja med tänkte jag bygga en Liten och Lätt dator som jag enkelt kan flytta till HD-TVn (när vi väl skaffar en sån) och som är helt knäpptyst så den kan stå på hela natten lång ooch tanka utan att störa.
Sen tänkte jag att för att slippa damm-problemet försegla den helt så att inget kommer in. Det kan ju bli problem med kylningen men en lågvarvig fläkt i datorn skulle man kunna ha för att få lite snurr på luften inuti datorn.
Sen ska det vara en kvalitetsdator som jag i stort sätt aldrig behöver öppna igen för annat än uppgraderingar

Så till att börja med, är detta en bra idé över huvud taget? Blir det för varmt utan öppningar? Ska man ha fläktar som är på när man spelar och sedan stänga av dem och klocka ner lite när den sköter server-uppgifterna på natten?
och hur ska man isåfall gå tillväga. Täta ett litet och lätt Lian Li chassi med passivt nätagg, moderkort, grafikkort och processor.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Du måste ha någon form av luftflöde eller annan typ av kylning genom datorn. Gör du den helt tät kommer den dö ganska rejält alldeles för snabbt, särskilt om den ska stå på dygnet runt.

Mitt tips skulle vara att köra på någon 120mm-fläkt med dammfilter på som skapar flöde genom datorn. Det blir både tyst och nedkylt.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte ha några hål eller något sådant sålänge du skapar ett bra luftflöde såsom XYZ-saft sa.
Nu antar jag att du ska bygga chassit själv eftersom du la den i Modifikationer och egna konstruktioner isället för chassin och nättagg

Sålänge du skapar bra flöde mellan datorns alla delar har du inget att oroa dig för och som någon annan sa om du har fixat ett bra luftflöde kan hål längst back på chassit förstöra flödet!

200mm på sidoplåten är coolt=)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

Re: Förseglad dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
och jag är ingen grafikbög

hahaha, så säger bara de som inte har råd med prestanda

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Förseglad dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
hahaha, så säger bara de som inte har råd med prestanda

Hmpff... Pengar är minsann inget problem. har du nåt förslag, det dyraste och bästa passivt kylda direct x 10 kortet?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att han måste ha hål där varm luft kan transporteras ut och ny kall luft kan transporteras in, annars kommer bara temperaturen stiga tills det blir för varmt.

Värmen måste ta vägen någon stans.

Ett annat alternativ kan ju vara att göra som någon i galleriet gjort och bygga datorn med stora flänsar på utsidan som man leder bort värmen från komponenterna med via heatpipes.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så hade du tänkt cirkulera runt luften innuti datorn bara?

Detta prova jag med en gammal PII 400Mhz med onboard grafik. Det blev ca. 50-60 grader varmt i lådan. Så du kan ju räkna på det själv med ett modert grafikmonster.

Permalänk

inte alls omöjligt om du kommer på ett sätt att kyla ner luften som cirkulerar i lådan så ser jag inget problem med en helt tätlåda.

Permalänk
Medlem

joo, omöjligt med det dyraste DX10 passiva graffekortet!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

ta å försegla den helt å lägg den i en frys ^^, nemen bygg ett själv av aluplåt å aluprofil, och släng in 2st 120mm fläktar i var sin ände som är tysta bara så att du får flöde genom datorn så håller den sig kall

Visa signatur

Intel Pentium D 2.66Ghz (klockad 3.9Ghz). 2Gb Kingston DDR2 pc5300 667Mhz. Asus P5LD2-SE. Geforce 7600 Gt 256mb ddr2

Permalänk
Medlem

Mitt råd till dig är att köra med vattenkylning, finns rätt så billig vattenkylning på marknaden idag. Men du borde också ha ett par fläktar inne i datorn. Och om du ska ha den helt stängd så borde du ha såndär vattenkylning som står utanför datorn.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=72054

Där har du ett bra vattenkylningsystem (externt) finns säkert billigare på någon annan webshop

Permalänk
Medlem

Hmmm..... Om du ska lyckas med att bygga ett system i en helt stängd låda krävs det ganska mycket erfarenhet och kunskap. Det är nog bland de svåraste projekt man kan komma på inom chassimodifikationer.

Om du inte bygger datorn med målsättning att lyckas med detta så rekommenderar jag att du tittar på de andra alternativen som nämnts.