Nytt åtal mot fildelare

Permalänk
Melding Plague

Nytt åtal mot fildelare

En man i 30-årsåldern har åtalats i Linköpings tingsrätt för att ha spridit tusentals upphovsrättsskyddade musikstycken och ett trettiotal filmer. Åtalet föregicks av en omfattande husrannsakan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Är det inte lite dumt att polisen kan få en husrannsakans order för att någon delat ut en fil på Internet?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Att människors liv ska få bli förstörda pga skrämmsel propaganda....

Permalänk
Medlem

Han kan nog få böta väldigt mycket pengar... men fängelse käns ganska avlägset!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur verklighetsfrämmande domstolar ofta är kan man nog inte räkna bort fängelse, även om det naturligtvis är helt absurt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Är det inte lite dumt att polisen kan få en husrannsakans order för att någon delat ut en fil på Internet?

Enligt artikeln skulle det väl bli slut på det i och med att en det nu har fallit en dom i ett annat mål. Straffet blev dagsböter vilket innebär att brottet inte är allvarligt nog för att en husrannsakan skall vara tillåtet. Det krävs väl dessutom brott som kan ge fängelse (i 2år?) för att polisen skall få kolla upp vem som använt ett visst IP-nummer?

Skulle då en fällande dom i detta åtal där straffet skulle bli fängelse resultera i att det kan bli tillåtet med husrannsakan för den här typen av "brott"?

Jag är inte säker på om det ovanstående stämmer, har någon källor så posta gärna.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

fildelare, eller bara delfilare.

undrar hur de gör i USA, där brukar ju förrövaren tvingas skriva personliga ursäkter till offren. vore fett jobbigt att skriva personliga brev till 10000 kändisar för att deras låtar fildelats, och då åker man väll dit för stalking av dem sen dessutom också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jävla idioter. Stackars kille säger jag bara.

Sharing is caring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
fildelare, eller bara delfilare.

undrar hur de gör i USA, där brukar ju förrövaren tvingas skriva personliga ursäkter till offren. vore fett jobbigt att skriva personliga brev till 10000 kändisar för att deras låtar fildelats, och då åker man väll dit för stalking av dem sen dessutom också.

Hahahahaha omg, ja det vore ju något det, stalkers ftw

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Fängelse för fildelning av den här högst alldagliga omfattningen känns verkligen främmande och ja, man kanske till och med kan säga odemokratiskt med tanke på hur många det är som plötsligt kommer befinna sig i otrygghet.

Å andra sidan finns det väl ingen möjlighet (iaf ingen smidig sådan) att utan husrannsakan avgöra om denna mängd tillhandahålls via BitTorrent?

Permalänk
Medlem

Vad delade han ut någonstans?

Jag undrar på vilket sätt han delade ut sina filer? Om han laggt ut torrents borde han inte ha blivit upptäckt, dc++ är la lite mer riskbelt?

vore iaf idiotiskt o starta en ftp server eller något sådant..

men men rätt mig gärna ^^

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Re: Vad delade han ut någonstans?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZarToK
Jag undrar på vilket sätt han delade ut sina filer? Om han laggt ut torrents borde han inte ha blivit upptäckt, dc++ är la lite mer riskbelt?

vore iaf idiotiskt o starta en ftp server eller något sådant..

men men rätt mig gärna ^^

Det är väl inte mer osäkert med DC++, det finns ju alltid peer guardian.

Jag har en egen FTP liggandes på min QNAP TS-109 NAS (ja den i reklamen här på swec, den ->)
enda felet e väl att den inte går att komma åt över internet

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Fildelning är den del av framtiden och de kommer aldrig stoppas!

Extremt töntigt att sätta dit fildelare.

Gå efter riktiga brott istället!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

Man får väl görja göra bra filmer igen så folk går o ser dom på Bio.
- samt improva biograferna så de lockar mera folk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Man får väl görja göra bra filmer igen så folk går o ser dom på Bio.
- samt improva biograferna så de lockar mera folk

Sämsta ursäkten ever? Det har gjorts mängder av bra filmer 2007:
Zodiac, The Number 23, Grindhouse, Reign Over Me, Death Proof för att bara nämna några.

I Göteborg finns Bergakungen med VIP-salong.

Vad hjälper det när man kan hämta alla filmer gratis på nätet.

Permalänk
Medlem

Nu är han nöjd, den där Henrik Pontén

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Det är detta jag menar med att Sveriges polis är lama. De borde ta och straffa våldtäcktsmän/pedofiler/terrorister/m.m.. Fildelare är det sista de ska sätta dit!

Som någon nämnt ovan: Sharing Is Caring!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Om polisen gör razzia i varenda jävla bostad i Sverige så kommer dem i princip att hitta nedladdat skit i nästan varje hushåll. Nu är det ju snack om att även dela ut det och en ofantligt stor andel, en extremt hög procent, delar även ut.

What's the point med att enstaka personer torskar för sånt här. Staten och alla antipiratorganisationer får helt enkelt acceptera faktum att fildelning aldrig, och då menar jag ALDRIG, kommer att kunna stoppas. Antingen glöm det hela eller lägg någon fjuttig promille i skatt för besväret eller nåt... jag bryr mig inte; lös det bara på nåt bättre sätt än att haffa 1 av 1 000 000 personer.

Med andra ord: Patetiskt skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Fildelning är den del av framtiden och de kommer aldrig stoppas!

Extremt töntigt att sätta dit fildelare.

Gå efter riktiga brott istället!

Synd att inte den äldre generationen har tillräckligt med insikt i det hela. Oftast vet dem säkerligen knappt vad fildelning är, heck, vissa vet inte ens vad filer är. Man blir ofta förvånad hur lite folk kan om datorer egentligen i denna så kallade "dataåldern". Sådana människor skall inte ha något att yttra sig om heller enligt mig och det är väl dem som vill ha slut på detta förmodar jag. Men om några år ser det hela kanske annourlunda ut.

Permalänk

Instämmer med er två ovan!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzir
Enligt artikeln skulle det väl bli slut på det i och med att en det nu har fallit en dom i ett annat mål. Straffet blev dagsböter vilket innebär att brottet inte är allvarligt nog för att en husrannsakan skall vara tillåtet. Det krävs väl dessutom brott som kan ge fängelse (i 2år?) för att polisen skall få kolla upp vem som använt ett visst IP-nummer?

Skulle då en fällande dom i detta åtal där straffet skulle bli fängelse resultera i att det kan bli tillåtet med husrannsakan för den här typen av "brott"?

Jag är inte säker på om det ovanstående stämmer, har någon källor så posta gärna.

Det är nu det börjar bli intressant. Husransakan gjordes med regler som inte gäller längre pga utslag i dommar nyligen. I tidigare dommar har det rört sig om liten mängd. I detta fall är det mer och om han får ett ordentligt straff(fängelse) så blir det nog tillåtet med husransakan igen för fildelning.

Permalänk
Medlem

Sänk priset på filmer så kanske folk köper mer.
Första steget mot sänkta priser är att sluta göra miljonär-skådespelare till miljardärer.

Permalänk

Om de nu verkligen vill få stopp på fildelningen bör de ge sig på scenarna först och främst. Jävla skit-APB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paddaw
Sämsta ursäkten ever? Det har gjorts mängder av bra filmer 2007:
Zodiac, The Number 23, Grindhouse, Reign Over Me, Death Proof för att bara nämna några.

I Göteborg finns Bergakungen med VIP-salong.

Vad hjälper det när man kan hämta alla filmer gratis på nätet.

Folk går ju och ser filmer som aldrig förr på bio, det är ju filmer som slår kassarekord hela tiden. Problemet är ju att det är så äckligt jävla dyrt att gå på bio att folk väljer att enbart se high concept-filmer på bio, vettig kvalitet och lägre priser skulle garanterat locka fler till biografen.

100 spänn för biljett, 60 spänn för parkering, 60 spänn för popcorn och dricka gör ju inte direkt att man känner för spontanbesök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Det är nu det börjar bli intressant. Husransakan gjordes med regler som inte gäller längre pga utslag i dommar nyligen. I tidigare dommar har det rört sig om liten mängd. I detta fall är det mer och om han får ett ordentligt straff(fängelse) så blir det nog tillåtet med husransakan igen för fildelning.

Läste på IDG att husransakan gjordes innan den första domen föll men efter den domen får man inte göra husransakan för fildelning som jag fattade det
http://www.idg.se/2.1085/1.115737

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Folk går ju och ser filmer som aldrig förr på bio, det är ju filmer som slår kassarekord hela tiden. Problemet är ju att det är så äckligt jävla dyrt att gå på bio att folk väljer att enbart se high concept-filmer på bio, vettig kvalitet och lägre priser skulle garanterat locka fler till biografen.

hehe först säger du att folk ser på bio som aldrig förr och sedan att lägre priser och bättre kvalitet skulle locka mer folk till bion. Jag får inte ihop det?;)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

HAHA kul att 80% av dom som röstat är fildelare

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Suck... Digitalfacismen breder ut sig.

Whatever... lär bli liten skillnad i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

alla fildelar, undrar vilka som svarar nej? dom är rädda för att swec ska skicka iväg uppgifterna eller så har dom aldrig någonsin tankat hem något spel/musik/film/program?

Permalänk
Hedersmedlem

Fildelning är framtiden, det går inte att stoppa, varför ger dom inte bara upp? Bättre att lägga resurserna på annat...